آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه چیکن استراگانف
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه چیکن استراگانف با 3 طعم و دستور مختلف

مینا اسماعیل بیگی 18 بهمن 1402 9 دقیقه

در طرز تهیه چیکن استراگانف ، تکه‌های سینه مرغ را با ادویه مزه‌دار کنید. سپس، آن‌ها را در مقداری کره تفت داده و کنار بگذارید. برای درست کردن سس این غذا، پیاز و سیر خرد‌شده را در مقداری کره تفت داده و قارچ‌های ورقه‎ای را به آن اضافه کنید. در ادامه، نصف آب مرغ را با پودر پاپریکا و خردل در تابه ریخته، پس از آن آرد، بقیه آب مرغ، سس ورچستر و خامه ترش را هم اضافه کرده و نمک و فلفل سس را اندازه کنید. در نهایت، تکه‌های مرغ پخته‌شده را در سس ریخته و اجازه دهید غذا به غلظت لازم برسد. چیکن استراگانف با شیر و خامه و به صورت رژیمی هم تهیه می‌شود. از شما دعوت می‌کنیم تا برای یادگیری جزئیات این روش‌ها، مقاله پیش رو را تا انتها مطالعه فرمایید.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی چیکن استراگانف را با هم می‌بینیم:

چیکن استراگانف

تعداد نفرات 4 تا 6  نفر
زمان آماده سازی کمتر از 30 دقیقه
زمان پخت غذا کمتر از 30 دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم 140 کیلو کالری

طرز تهیه چیکن استراگانف بدون شیر

شکل ظاهری چیکن استراگانف، شباهت زیادی به بیف استراگانف دارد. البته پخت چیکن استراگانف سریع‌تر پیش می‌رود، زیرا مرغ بافت لطیف‌تری دارد. برای تهیه این غذا باید مرغ پخته‌شده را در سسی نسبتا غلیظ حرارت دهید و آن را با مواد دلخواه که می‌تواند پاستا، برنج یا سیب‌زمینی باشد، سرو کنید. در ادامه، یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین رسپی‌های طرز تهیه این غذای روسی را با هم می‌خوانیم:

عکس چیکن استراگانف

مواد لازم برای تهیه چیکن استراگانف

مواد مورد نیاز برای تهیه این غذای دلچسب به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سینه مرغ 2 عدد
پودر پیاز نصف قاشق چایخوری
پودر سیر نصف قاشق چایخوری
پودر پاپریکا نصف قاشق چایخوری
فلفل سیاه ¼ قاشق چایخوری
نمک نصف قاشق چایخوری
آرد 3 قاشق غذاخوری
کره 2 قاشق غذاخوری
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه سس چیکن استراگانف

برای درست کردن سس چیکن استراگانف، مواد جدول زیر را فراهم کنید. این توضیح را هم اضافه می‌کنیم که سس ورچستر، نوعی چاشنی تخمیری بر پایه سرکه است که برای تهیه آن از مواد دیگری مانند ماهی آنچوی، شیره، سیر، پیاز، تمر هندی و… استفاده می‌شود و انتخابی عالی برای مزه‌دار کردن انواع گوشت‌ها و تهیه انواع سس‌ها است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پیاز بزرگ 1 عدد
قارچ خرد‌شده 500 گرم
سیر ریز شده 3 حبه
کره 3 قاشق غذاخوری
آرد 1 قاشق غذاخوری
آب مرغ نصف فنجان
خامه ترش نصف فنجان
سس ورچستر 1 قاشق غذاخوری
خردل 2 قاشق چایخوری
پاپریکا 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقداری لازم
جعفری و پیازچه خرد‌شده مقداری برای تزئین

دستور تهیه چیکن استراگانف

طرز تهیه چیکن استراگانف بدون شیر ، به شکل زیر پیش می‌رود:

  • مرحله اول: ابتدا سینه‌های مرغ را به صورت رشته‌ای یا مربعی خرد کرده و در کاسه‌ای بزرگ بریزید. سپس پودر سیر، پاپریکا و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.
  • مرحله دوم: تکه‌های سینه مرغ را کاملا به ادویه‌ها آغشته کرده و آن‌ها را در تابه‌ای مناسب با مقداری کره و روغن تفت دهید تا طلایی شوند.

نکته: دقت کنید که حدود 4 دقیقه برای تفت دادن مرغ‌ها کافی است و پس از این زمان می‌توانید آن‌ها را از تابه خارج کرده و به سراغ تهیه سس غذا بروید.

  • مرحله سوم: برای درست کردن سس چیکن استراگانف، ابتدا مقداری کره را در تابه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب شود. سپس پیاز نگینی‌شده را با سیر ریز شده در آن تفت دهید.
  • مرحله چهارم: 30 ثانیه بعد، قارچ‌های ورقه‌ای شده را به مخلوط سیر و پیاز افزوده و برای 4 دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید تا قارچ‌ها کاملا طلایی شوند.
  • مرحله پنجم: حالا نصف آب مرغ را همراه با پودر پاپریکا و خردل به مواد داخل تابه بیفزایید. حدود 3 دقیقه زمان دهید تا مواد، داخل آب مرغ جوش ریز بزنند و آب مرغ کمتر شود.
  • مرحله ششم: آرد را به‌تدریج به مواد داخل تابه اضافه کنید و مدام هم بزنید تا آرد حالت گلوله‌ گلوله پیدا نکند. در ادامه، بقیه آب مرغ و سس ورچستر را هم در تابه بریزید و کمی زمان دهید تا سس غلیظ‌تر شود.
  • مرحله هفتم: حالا حرارت زیر تابه را کم کرده و خامه ترش را اضافه کنید. در ادامه، نمک و فلفل سس را هم اندازه کرده و حدود 3 تا 4 دقیقه به هم زدن مواد ادامه دهید.
  • مرحله هشتم: در نهایت، فیله‌های مرغ را داخل تابه سس ریخته و همه مواد را با هم مخلوط کنید. حدود 2 دقیقه دیگر زمان دهید تا فیله‌ها همراه سس بجوشند و طعم سس کاملا به خورد مرغ‌ها برود.

طرز تهیه چیکن استراگانف با شیر و خامه

این هم یکی دیگر از روش‌های پخت چیکن استراگانف است که در زمان نسبتا کوتاهی طبخ می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. در ادامه، جدول مواد لازم و مراحل طرز تهیه چیکن استراگانف ساده و رستورانی را با هم می‌بینیم:

طرز تهیه چیکن استراگانف با شیر و خامه

مواد لازم برای تهیه چیکن استراگانف با شیر و خامه

مواد مورد نیاز برای تهیه این غذای دلچسب به ترتیب جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سینه مرغ 500 گرم
قارچ 200 گرم
پیاز 1 عدد
آرد 1 قاشق غذاخوری
آب لیموترش 1 قاشق غذاخوری
شیر 1 لیوان
خامه 150 گرم
کره 30 گرم
سیب زمینی بزرگ 2 عدد
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت چیکن استراگانف با شیر و خامه

این رسپی شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا پیاز را شسته و پوست بگیرید. سپس مرغ و پیاز را به صورت خلالی و نازک خرد کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: حالا نیمی از کره را در تابه‌ای مناسب ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید تا آب شود. در ادامه، پیاز خلالی را به تابه افزوده و در کره تفت دهید تا به حالت نرم و شیشه‌ای درآید.
  • مرحله سوم: در ادامه، مرغ را با ادویه‌ها و نمک به پیاز اضافه کرده و همزمان حرارت را زیاد کنید تا مرغ آب نیندازد. پس از اینکه مرغ کاملا سرخ شد، محتویات تابه را داخل بشقاب ریخته و تابه را تمیز کنید.
  • مرحله چهارم: باقیمانده کره را در تابه ریخته و مجددا آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. حالا قارچ‌های ورقه‌ای‌شده را همراه با آب لیموترش داخل تابه ریخته و باز هم حرارت را زیاد کنید تا قارچ‌ها آب نیندازند.
  • مرحله پنجم: قارچ‌های تفت‌خورده را در بشقابی دیگر ریخته و دوباره تابه را تمیز کنید. حالا باید آرد را با مقداری نمک و فلفل در تابه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.
  • مرحله ششم: در ادامه، شیر و خامه را به آرد بیفزایید و مدام هم بزنید تا ترکیب نسبتا غلیظ و یکدستی ایجاد شود.
  • مرحله هفتم: در این مرحله از طرز تهیه چیکن استراگانف ، مرغ، پیاز و قارچ تفت‌خورده را در این سس ریخته و به هم زدن ادامه دهید تا غذا به غلظت مناسب رسیده و مزه‌ها به خورد هم بروند.
  • مرحله هشتم: در نهایت، سیب‌زمینی‌ها را هم شسته، پوست بگیرید و به صورت خلالی و باریک خرد کنید. سپس، آن‌ها را با مقداری روغن در تابه‌ای مناسب سرخ کرده و در کنار چیکن استراگانف سرو کنید.

طرز تهیه چیکن استراگانف رژیمی

اگر با خواندن طرز تهیه چیکن استراگانف هوس کرده‌اید که این غذای لذیذ را در منزل درست کنید اما وجود مواد پرچربی مثل خامه مانع شما شده است، از این دستور کمک بگیرید. چیکن استراگانف رژیمی با ماست و پنیر خامه‌ای کم‌چرب تهیه می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه، جدول مواد لازم و مراحل دستور پخت آمده است:

طرز تهیه چیکن استراگانف رژیمی

مواد لازم برای تهیه چیکن استراگانف بدون خامه و شیر

مواد اولیه این غذای رژیمی و خوشمزه مطابق جدول زیر است. برای تهیه آب مرغ نیز، فیله‌های مرغ را از قبل با 2 لیوان آب و مقداری پیاز و کرفس به مدت حدود نیم ساعت بپزید و آن را صاف کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
مرغ پخته و مزه دار شده 225 گرم
قارچ خرد شده نصف فنجان
پیاز (خرد شده) 1 عدد
آب مرغ 2 فنجان
ماست یونانی 2 فنجان
پنیر خامه ای کم چرب نصف فنجان
کره 2 قاشق غذاخوری
آرد 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

دستور تهیه چیکن استراگانف رژیمی

برای تهیه چیکن استراگانف رژیمی مطابق دستور زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: ابتدا کره را در تابه‌ای با حرارت بالا آب کنید. سپس، پیاز خرد‌شده را به آن بیفزایید تا نرم و سبک شود.
  • مرحله دوم: در ادامه، قارچ خرد‌شده را هم اضافه کرده و چند دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید تا قارچ و پیاز، نرم و کاراملی شوند.
  • مرحله سوم: حالا 1 فنجان از آب مرغ را داخل تابه ریخته، همه مواد را خوب هم بزنید و اجازه دهید با یکدیگر جوش بخورند.
  • مرحله چهارم: سپس، آرد را به‌تدریج داخل مخلوط قارچ و پیاز ریخته و به هم زدن ادامه دهید. حدود 30 ثانیه بعد که آرد کاملا تغییر رنگ داد، فنجان دوم آب مرغ را نیز اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: 5 دقیقه بعد، ماست یونانی و پنیر خامه‌ای را اضافه کنید و خوب همه مواد را هم بزنید تا سس یکدستی ایجاد شود.
  • مرحله ششم: در نهایت، مرغی را که از قبل پخته و خرد کرده‌اید، در سس بریزید و اجازه دهید مواد چیکن استراگانف برای 5 دقیقه دیگر با هم بجوشند و سس غلیظ‌تر شود.

نکات مهم در روش تهیه چیکن استراگانف

در صورت رعایت کردن این نکات ریز می‌توانید یک چیکن استراگانف حرفه‌ای به شیوه رستوران‌ها تهیه کنید:

  • برای تهیه سس چیکن استراگانف حتما از حرارت ملایم استفاده کنید تا خامه ترش با این حرارت ذوب شده و حالت یکدستی پیدا کند.
  • برای اینکه رنگ قارچ موقع تفت دادن تغییر نکند و سیاه نشود، چند قطره آب لیموترش داخل تابه بریزید.
  • دقت داشته باشید که چاشنی‌هایی مثل پودر خردل، طعم سس غذا را ترش‌تر می‌کنند. بنابراین میزان ترشی سس را مطابق ذائقه خود تنظیم کنید.
  • به یاد داشته باشید که کره و روغن زیتون بر اثر حرارت، زود می‌سوزند؛ بنابراین برای تهیه این غذا، میزان حرارت شعله و زمان را به‌درستی مدیریت کنید.
  • پیاز مورد استفاده در تهیه چیکن استراگانف نباید حالت چیپسی و خشک پیدا کند.

نکات مهم در روش تهیه چیکن استراگانف

  • شما می‌توانید چیکن استراگانف بدون خامه را با نان باگت میل کنید، اما در صورت استفاده از خامه، باید آن را کنار پاستا، نودالیت، برنج یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده بریزید.
  • غلظت سس بدون خامه چیکن استراگانف را با کم و زیاد کردن مقدار آرد و ماست، بنا به سلیقه خود تنظیم کنید.
  • اگر سس خامه‌ای چیکن استراگانف بیش از اندازه غلیظ شد، مقداری آب مرغ به آن اضافه کنید تا کمی رقیق‌تر شود.
  • در طرز تهیه چیکن استراگانف با پاستا ، چیکن استراگانف را مطابق یکی از روش‌های پیش‌گفته آماده کرده و روی پاستای آماده شده بریزید.

اصول نگهداری از چیکن استراگانف

مقدار باقیمانده غذا را در ظرفی درب‌دار و شیشه‌ای ریخته و داخل یخچال بگذارید. دقت کنید که این غذا بین 3 تا 4 روز در یخچال ماندگاری دارد و حدود 10 روز می‌توان آن را در فریزر نگه داشت. برای استفاده مجدد، غذا را با ¼ استکان آب داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی بجوشد.

روش جلوگیری از خراب شدن چیکن استراگانف

چیکن استراگانف حاوی مواد حساسی مثل مرغ، خامه و شیر است، بنابراین استعداد زیادی برای خراب شدن دارد و نباید آن را در محیط‌های گرم و مرطوب قرار داد. در زمان استفاده مجدد، حتما رنگ و بوی غذا را بررسی کنید تا مورد مشکوکی وجود نداشته باشد. این را هم بدانید که با گرم کردن مجدد، سس غذا حالت جدا‌شده‌ای به خود می‌گیرد که طبیعی است و تأثیری در مزه غذا ندارد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه چیکن استراگانف

بهتر است در طبخ این غذا از سینه مرغ استفاده کنید، اما در نبود آن، می‌توان ران‌های بدون استخوان مرغ را هم جایگزین کرد. همچنین می‌توانید به‌جای استفاده از آب مرغ، از عصاره‌های مرغ آماده استفاده کنید. در طرز تهیه چیکن استراگانف رژیمی هم می‌توان به‌جای ماست یونانی، خامه کم‌چرب را جایگزین کرد.

تاریخچه چیکن استراگانف

تاریخ پیدایش این غذا مربوط به قرن نوزدهم و کشور روسیه است. برخی نام آن را برگرفته از نام «الکساندر گریگورییویچ استراگانف» وزیر سابق روسیه در فاصله سال‌های 1839 تا 1841 می‌دانند و برخی دیگر معتقدند نام این غذا از خانواده ثروتمند استراگانف گرفته شده است. البته افسانه دیگری هم وجود دارد و برخی می‌گویند «چالز بییره»، یکی از آشپزان خانواده استراگانف بود که اولین بار چیکن استراگانف را برای ارباب کهنسال خود تهیه کرد تا خوردن این غذا به دلیل بافت نرم و لطافت آن برای ارباب آسان‌تر باشد.

تاریخچه چیکن استراگانف

به‌هر‌حال، تاریخ نشان می‌دهد که سرو این غذا در مهمانی‌های مجلل خانواده «کنت پاول استراگانف»، میزان محبوبیت آن را چند‌برابر کرد و بعدها، مهاجرت روس‌ها به کشورهای امریکا و چین، نقش مهمی در شهرت جهانی این غذا داشت.

خواص چیکن استراگانف

چیکن استراگانف غذایی مقوی و خوش‌طعم است. پروتئین موجود در مرغ، جلوی پوکی استخوان را می‌گیرد و آهن موجود در آن برای درمان کم‌خونی مفید خواهد بود. به‌علاوه، مرغ منبع خوبی از ویتامین B است، به همین دلیل مصرف آن برای بهبود اختلالات روحی و روانی توصیه می‌شود. قارچ هم سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است و نقش قابل‌توجهی در تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی کاهش وزن دارد. برای وجود خامه هم نگران نباشید، زیرا مصرف به اندازه این ماده می‌تواند کلسیم و ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین کند و هر 100 گرم از آن، 300 کیلوکالری انرژی دارد.

خواص چیکن استراگانف

چیکن استراگانف را از اسنپ فود سفارش دهید…

اگر فکر می‌کنید از عهده تهیه این غذای لذیذ روسی در منزل برنمی‌آیید و دوست دارید مزه آن را به صورت یک غذای آماده امتحان کنید، سری به اسنپ فود بزنید. سفارش آنلاین غذا خیلی زود شما را به مقصودتان می‌رساند و می‌توانید این غذای لذیذ بین‌المللی را با بهترین کیفیت و مواد اولیه از این سایت به صورت اینترنتی سفارش دهید.

سوالات متداول

مدت زمان ماندگاری چیکن استراگانف چقدر است؟

این غذا را در یخچال تا 4 روز و در فریزر تا 10 روز می‌توان نگهداری کرد.

جایگزین خامه و شیر در چیکن استراگانف رژیمی چیست؟

برای تهیه سس این غذا باید از ماست یونانی و پنیر خامه‌ای کم‌چرب استفاده شود.

چگونه چیکن استراگانف را برای استفاده مجدد آماده کنیم؟

برای این منظور، چیکن استراگانف را با ¼ استکان آب داخل یک قابلمه ریخته و چند دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود