آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کباب بختیاری
آموزش آشپزی
4.7/5 - (8 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه کباب بختیاری (+عکس)

زهرا دهقان 12 شهریور 1400 5 دقیقه

کباب یکی از قدیمی­ ترین و لذیذترین غذاهای ایران است که کمتر کسی می تواند به راحتی پیشنهاد خوردن این غذا را رد کند. حداقل در ایران این طور است. طبق تحقیقات صورت گرفته، توریست­ هایی که به کشور ما می ­آیند و یا افرادی که در کشور­های خارجی ساکن هستند، بعد از چشیدن طعم کباب محال است که این غذا را فراموش کنند. همچنین کباب جز غذاهایی می ­شود که دوست دارند آن را دوباره امتحان کنند.

کباب بختیاری هم جزء آن دسته از انواع کباب­ ایرانی است که طرفداران بخصوص خود را دارد. یکی از دلایلی که باعث می­شود طرفدارانِ این کباب آن را دوست باشند، استفاده همزمان از گوشت قرمز و گوشت سفید در تهیه این نوع کباب است. کباب بختیاری اصالتاً برای چهارمحال ­و بختیاری است. مواد اولیه کباب بختیاری را سینه مرغ و راسته گوسفندی تشکیل می­دهند.

طرز تهیه بختیاری

 

سوالات متعددی هم راجع به این نوع کباب پرسیده می‌شود. برای مثال کباب بختیاری چیست؟ یا طرز تهیه‌ کباب بختیاری با گوشت چرخ کرده به چه صورت است؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات و سوالات مشابه با ما همراه باشید. در ادامه طرز تهیه چلو کباب بختیاری را به روش صحیح باهم یاد می­گیریم.

طرز تهیه چلوکباب بختیاری

طرز تهیه کباب بختیاری به این شکل است که ابتدای کار به سینه مرغ و راسته گوسفندی نیاز داریم. با توجه به این نکته که مرغ زودتر از گوشت قرمز پخته می‌شود، باید تکه‌های مرغ کمی‌ بزرگ‌تر باشد تا کباب به صورت یکنواخت بپزد.

مواد لازم برای پخت کباب بختیاری برای 4 نفر

مواد لازم مقدار مورد نیاز
راسته گوسفندی 400 گرم
فیله مرغ 400 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
ماست 8 قاشق غذاخوری
روغن مایع 4 قاشق غذاخوری
کره 50 گرم
زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
فلفل دلمه سبز 1 عدد (در صورت تمایل)
آبلیمو 1 قاشق سوپ خوری (درصورت تمایل)

جدول جزئیات:

ارزش غذایی کباب بختیاری چه در این طرز تهیه یا طرز تهیه کباب بختیاری با سیخ چوبی به این شرح است:

 

میزان کالری در هر 100 گرم

 

400 کالری

زمان آماده سازی 7 الی 8 ساعت
زمان لازم برای پخت 25 الی 30 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

مراحل آماده سازی کباب بختیاری

قدم به قدم با نحوه آماده سازی کباب بختیاری آشنا می شویم و نکات مهمی که در کیفیت این غذا تأثیر می گذارند را بررسی می کنیم.

مرحله اول

بعد از شستشو، ابتدا باید تکه­ های مرغ و گوشت را به درستی خرد کنیم. باید راسته گوساله را در ابعاد چنجه خرد کنیم و این را در نظر داشته باشیم که تکه ­های مرغ کمی بزرگ تر از تکه­های گوشت باشند. چون پخت گوشت قرمز به زمان بیشتری نسبت به گوشت مرغ نیاز دارد و این ترکیب از ابعاد کمک می­کند که گوشت ها به خوبی به مرز مغز پخت شدن برسند. سپس تمامی گوشت­های خرد شده را به داخل یک ظرف می­ریزیم. در این مرحله می توانید برای نرم شدن گوشت­ها کمی آن ها را با گوشت کوب، بکوبید.

مرحله دوم

در این مرحله باید پیازها را بعد از شستشو و پوست کندن به صورت حلقه­ای خرد کنیم و به داخل ظرف گوشت بریزیم و خوب مخلوط می­کنیم تا طعم و عطر پیاز به درستی به خوردِ گوشت برود.

مرحله سوم

بعد از اضافه کردن پیاز­های حلقه شده به گوشت؛ زعفران دم کرده، ماست، روغن مایع و میزان مناسب فلفل را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه می کنیم. به خوبی مخلوط می کنیم تا تمامی مواد به خوردِ گوشت بروند و طعم دار شوند. دقت کنید اضافه کردن نمک در این بخش موجب سفت شدن گوشت می شود. بهتر است زمانی که می خواهیم گوشت ها را به سیخ بکشیم و کباب کنیم، نمک را اضافه کنیم.

 

مرحله چهارم

در این مرحله می توانید به صورت دلخواه یک عدد فلفل دلمه بعد از خورد کردن، به این ترکیب اضافه کنید. همچنین در صورت تمایل می توانید به این ترکیب آبلیمو نیز اضافه کنید. دقت کنید در هنگام اضافه کردن آب لیمو، 1 الی 2 قاشق سوپ خوری بیشتر اضافه نکنید تا طعم قالب در کباب به سمت ترشی نرود.

مرحله پنجم

در این مرحله برای 5 الی 6 ساعت باید به گوشت ها استراحت دهید تا مواد به خوبی جذب گوشت شوند. این کار باعث می شود تا طعم و مزه گوشت به خوبی تغییر کند و بوی زهم گوشت گرفته شود. البته هر اندازه گوشت برای مدت طولانی تری استراحت کند، کیفیت کباب بختیاری ما به مراتب بهتر می شود.

مرحله ششم

بعد از گذشت چند ساعت ظرف حاوی گوشت­های مزه دار شده را از یخچال خارج می­کنیم. سپس شروع به سیخ کردن گوشت­ها می­کنیم. باید یکی در میان از هر دو نوع گوشت استفاده کنیم. یعنی یک تکه گوشت قرمز به سیخ می کشیم و بعد یک تکه فیله مرغ، به همین ترتیب ادامه می­دهیم. وزن حدودی هر سیخ باید بین 150 تا 200 گرم باشد. سعی کنید خیلی فشرده گوشت­ها را سیخ نکنید.

مرحله هفتم

بعد از این که همه گوشت­ها را به سیخ زدیم با استفاده از بیف کوب یا گوش کوب، گوشت را می­کوبیم تا در سطح سیخ پخش شوند و فاصله های به جا مانده پر شوند.

مرحله هشتم

در این مرحله کباب­ها را بر روی آتش بگذارید؛ دقت کنید که حتماً کباب بختیاری را با استفاده از ذغال و منقل بپزید تا طعم لذیذ آن را به خوبی حس کنید. نحوه پخت کباب بختیاری زحمت زیادی ندارد، فقط آتش نباید زیاد تند باشد که کباب خشک یا بیش از حد برشته شود، باید به صورتی باشد که زمان کافی برای پختن گوشت قرمز وجود داشته باشد، چون گوشت مرغ سریع تر می پزد سعی کنید که خیلی کباب ها را باد نزنید.

مرحله نهم

بعد از اینکه از مغز پخت شدن کباب­ها اطمینان حاصل کردیم، کره را آب می کنیم و با استفاده از یک قلم مو یا ابزاری مشابه هر دو سطح کباب­ را به کره آب شده آغشته می­ کنیم. بعد از این کار، کباب­های ما آماده میل شدن هستند.

تفاوت کباب بختیاری و کباب سلطانی چیست؟

در بعضی از مواقع نام کباب ها را با یکدیگر اشتباه می­گیریم، در صورتی که تفاوت­های آشکاری دارند. کباب سلطانی از یک سیخ کباب برگ و یک سیخ کباب کوبیده تشکیل می­شود و در واقع اسمی است که بر روی این ترکیب گذاشته اند. در این مقاله دستور پخت کباب بختیاری را توضیح دادیم، کباب بختیاری از دو نوع گوشت سفید و قرمز تهیه می شود و در کنار هم پخته می شوند؛ نه به صورت مجزا.

تفاوت کباب بختیاری و کباب وزیری چیست؟

کباب وزیری هم به صورت مجزا از یک سیخ کباب کوبید و یک سیخ جوجه کباب تشکیل شده است. اسم این ترکیب از کباب را وزیری نامیده اند. برای درک تفاوت این کباب ها، عکس چلو کباب بختیاری را می­توانید با عکس کباب­ های دیگر در این مقاله، مقایسه کنید.

نکات مهم برای پختن کباب

  • اگر بخواهیم به اصیل ترین روش کباب بختیاری را بپزیم؛ باید به جای گوشت مرغ از تکه­ های دنبه در مواد اولیه کباب بختیاری استفاده کنیم. شاید این کار باعث افزایش چربی کباب شود و در نتیجه هرکسی علاقه‌مند نباشد که وعده­ای به این سنگینی را میل کند.
  • در جایی از این مطالب اشاره شد که نمک را قبل از پخت کباب اضافه کنید. برای این که بهتر توضیح داده باشیم؛ اضافه کردن نمک به گوشت قرمز موجب سفت شدن آن می شود ولی اضافه کردن آن به گوشت مرغ مانعی ندارد. چون هردو گوشت در یک ظرف ریخه شده اند به همین دلیل است که ذکر کردیم، از اضافه کردن نمک قبل از استراحت گوشت­ ها خود داری کنید.
  • در صورت نیاز می­ توانید به جای فیله مرغ از سینه مرغ هم استفاده کنید.
  • برای این که ترکیب کباب به خوبی مزه دار شود، بهتر است نیم ساعت قبل از پخت آب لیمو را اضافه کنید.

و در نهایت علاوه بر اینکه شما می‌توانید این کباب خوشمزه را در خانه درست کنید، می‌توانید آن را در هر زمان و هر جایی که دوست داشته باشید، با سفارش آنلاین غذا تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود