برای پخت یک کباب برگ گوسفندی خوشمزه دست به کار شوید

طرز تهیه کباب برگ گوسفندی

احتمالاً می­دانید که کباب برگ گوسفندی را با فیله گوسفندی یا گاهی اوقات فیله گوساله تهیه می­کنند. شاید به دنبال طرز تهیه این غذای لذیذ می‌گردید! این غذای سنتی و قدیمی ایرانی که در حال حاضر یکی از گران قیمت‌ترین غذاها در شهرهای مختلف کشور به حساب می­آید، همچنان از محبوبیت بسیار زیادی در بین اکثر اقشار جامعه برخوردار است. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه کباب برگ گوسفندی را برای چهار الی شش نفر به شما آموزش دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کباب برگ گوسفندی خوشمزه

برای طرز تهیه این کباب به مواد زیر نیاز دارید. توجه داشته باشید که می­توانید به دلخواه خود مقدار بعضی مواد لازم را تغییر دهید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت راسته گوسفندی یا گوساله 1 کیلوگرم (200 گرم برای هر نفر)
پیاز 2 الی 3 عدد متوسط یا بزرگ
کره 100 گرم
روغن مایع 3 الی 4 قاشق غذا خوری
زعفران دم شده 1 الی 2 قاشق غذا خوری
پودر فلفل سیاه به مقدار دلخواه
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه کباب برگ گوسفندی

طرز تهیه کباب برگ گوسفندی

در ادامه مقاله به طرز تهیه این غذای خوشمزه قدم به قدم و مرحله به مرحله اشاره می­کنیم:

  • مرحله اول: در مرحله اول باید گوشت را پاک کنید. سپس چربی‌های اضافه آن را بگیرید و گوشت را بشویید. آن را بر روی تخته گوشت قرار دهید و به‌اندازه‌ای برش بزنید تا ضخامت گوشت، یک سانتی‌متر یا کمتر باشد. در صورت تمایل می‌توانید با پشت یک چاقو به تکه‌های گوشت ضربه بزنید تا ضخامتش کمتر از یک سانتی­متر شود.
  • مرحله دوم: در دومین مرحله، باید گوشت‌های تکه شده را درون یک ظرف گود ریخته و آن­ها را مزه دار کنید. برای مزه دار کردن گوشت، پیازها را به صورت خیلی ریز رنده کرده و آب آن‌ها را داخل مواد کباب بریزید. دقت کنید که در این مرحله، اضافه کردن پیاز رنده شده به گوشت، کار اشتباهی است و می‌تواند سبب سوخته شدن پیازها در فرایند پخت شود. پیازهای سوخته شده، طعم کباب را ناخوشایند می‌کنند. پس تنها به آب پیاز، نیاز پیدا خواهید کرد. بعد از آب پیاز، روغن مایع را اضافه کنید و مواد خود را یک الی دو دقیقه ورز دهید. دقت کنید که در این مرحله، اضافه کردن پیاز رنده شده به گوشت، کار اشتباهی است و می‌تواند سبب سوخته شدن پیازها در فرایند پخت شود. پیازهای سوخته شده، طعم کباب را ناخوشایند می‌کنند. پس تنها به آب پیاز، نیاز پیدا خواهید کرد. بعد از آب پیاز، روغن مایع را اضافه کنید و مواد خود را یک الی دو دقیقه ورز دهید.
  • مرحله سوم: در مرحله سوم، می­توانید نمک و فلفل را اضافه کنید و مواد را با دست، حسابی ورز دهید تا ادویه‌ها و چاشنی‌ها به خوبی با گوشت ترکیب شوند.
  • مرحله چهارم: در چهارمین مرحله از طرز تهیه کباب برگ گوسفندی، روی ظرف خود سلفون بکشید و آن را به مدت پنج الی شش ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی نرم و مزه دار شوند. بعد از اینکه گوشت‌ها را از یخچال بیرون آوردید چهار الی شش تکه از آن را به آرامی در یک سیخ فرو کرده و آن‌ها را کباب کنید.

نکات مهم  طرز تهیه کباب برگ گوسفندی

نکات مهم  طرز تهیه کباب برگ گوسفندی

طرز تهیه کباب برگ گوسفندی حاوی نکات مهمی است. در ادامه این نکات را برایتان شرح می‌دهیم:

  • برای پخت این کباب به زغال‌های مرغوب نیاز دارید. زغال‌ها باید حتماً یکدست شوند تا کباب‌های شما از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند.
  • یکی از نکات مهم آماده سازی این است که وقتی سیخ‌ها را روی منقل قرار دادید، باید آن‌ها را به صورت یکدست باد بزنید.
  • بعد از گذشت سه الی چهار دقیقه، هنگامی که گوشت‌ها کمی خود را گرفتند، باید 100 گرم کره را آب کرده و با زعفران مخلوط کنید. سپس آن را با فرچه روی گوشت‌ها بمالید.
  • نکته مهم دیگر در طرز تهیه این غذا، دانستن زمان پخت است. زمانی که گوشت‌ها تغییر رنگ دادند و دور آن‌ها آثار سوختگی را مشاهده کردید، کباب شما تقریباً آماده شده است. در این زمان، کباب نرم و آبدار به نظر می‌آید. اما اگر می­خواهید که کباب شما سفت­تر شود باید آن را زمان بیشتری روی شعله آتش بگذارید.

طرز تهیه کباب برگ تبریزیطرز تهیه کباب برگ تبریزی

کباب برگ تبریزی اعیانی‌ترین کباب ایران و جزو غذاهای پر طرف‌دار است. این روش پخت برای تبریزی‌ها و افرادی که غذاهای تبریزی را می‌پسندند بسیار جذاب است. اگر طرز تهیه کباب برگ گوسفندی برایتان دشوار بود، این کباب را امتحان کنید. برای تهیهٔ کباب برگ تبریز به طور معمول از گوشت راسته، فیله گوسفندی و یا گوساله استفاده می‌کنند. طرز تهیه این کباب نیز مانند طرز تهیه کباب وزیری (چلوکباب وزیری) بسیار ساده است.

برای تهیه کباب برگ گوسفندی به روش تبریزی از تلفیق گوشت راسته و یا فیله به اضافه کباب کوبیده استفاده می‌شود. پخت این کباب با توری انجام می‌پذیرد. طرز تهیه آن، چندان هم سخت نیست!

  • مرحله اول: ابتدا باید گوشت‌ها مزه‌دار شوند. برای مزه دار کردن مایه کباب، پیاز را به شکل خلالی خرد کرده و ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه، فلفل قرمز، کمی روغن­زیتون و آب‌لیمو را داخل گوشت بریزید. مانند روشی که در دستور تهیه کباب برگ گوسفندی برایتان گفتیم در این دستور نیز باید گوشت را چند ساعت استراحت دهید. سپس گشنیز را خرد کرده و به آن اضافه کنید.
  • مرحله دوم: در این مرحله از طرز تهیه کباب برگ تبریزی به یک کیسه فریزر نیاز دارید که گوشت‌ها را روی آن قرار دهید. این کار به منظور انتقال راحت‌تر گوشت به روی توری انجام می‌شود. با استفاده از کارد به گوشت‌ها ضربه بزنید تا نازک شوند. ضربه زدن به منظور پخت راحت‌تر گوشت‌ها انجام می‌شود.
  • مرحله سوم: گوشت‌ها را کنار هم قرار دهید و لبه‌های آن را بکوبید تا لبهٔ گوشت‌ها به هم متصل شود. سپس مایه کباب کوبیده را روی فیله‌ها بریزید. گوشت آماده شده را توسط کیسه فریزر به راحتی روی توری انتقال دهید.
  • مرحله چهارم: شعله را تنظیم کرده و توری را روی آن بگذارید. از همان ابتدا شروع به باد زدن کنید. زمانی که فیله خودش را گرفت، طرف دیگر توری را روی حرارت قرار دهید و دائم باد بزنید تا کباب به صورت یکنواخت پخته شود. این کار را تا زمان کباب شدن کامل گوشت‌ها ادامه دهید.
  • مرحله پنجم: در مرحله پایانی تهیه کباب برگ تبریزی مخلوطی از آب نارنج، کرهٔ آب شده و زعفران را به کمک فرچه روی کباب‌ها بزنید تا مزهٔ نهایی کباب بی‌نظیر شود.

جالب است بدانید که طرز تهیه چلوکباب قفقازی نیز بی‌شباهت با طرز تهیه این کباب نیست.

کباب برگ گوسفندی را آنلاین سفارش دهید

امیدواریم که تا اینجای مقاله خسته‌ نشده باشید. سعی کردیم صفر تا صد طرز تهیه کباب برگ با فیله گوسفندی را برایتان بیان کنیم. اگر از دوستداران آشپزی هستید، می‌توانید مقاله طرز تهیه کباب بختیاری (+عکس) را نیز در سایت اسنپ فود مطالعه کنید.

همچنین اگر طرز تهیه این دو کباب برایتان سخت بود، رستوران کباب برگ تبریز و انواع متفاوت رستوران‌های دیگر در اطراف شما موجود هستند که می‌توانید برای صرفه جویی در زمان و هزینه خود کباب برگ گوسفندی را از آن‌ها خریداری کنید. نیازی به مراجعه حضوری ندارید! می‌توانید سفارش آنلاین غذا را امتحان کنید. با چند کلیک ساده می‌توانید لیست انواع غذای ایرانی را در منوی این رستوران‌ها ببینید. البته که مطالعه طرز تهیه کباب برگ گوسفندی در این مقاله برایتان خالی از لطف نبود!

سوالات متداول

نکات مهم و تکنیک فوت و فوت تهیه کباب برگ گوسفندی ؟

کباب برگ گوسفندی را با فیله گوسفندی یا گاهی اوقات فیله گوساله تهیه می­کنند اگر می‌خواهید مطمئن شوید که گوشت انتخابی‌تان گوشت راسته‌ی گوسفندی است،گوشت باید بافت چربی داشته باشد.برای خوشمزه‌تر شدن کباب برگ از گوشت راسته‌ی گوسفندی استفاده می‌شود که هم نرم‌تر است و هم طعم بهتری به کباب برگ می‌دهد گوشت پاک کنید و چربی‌های اضافه آن را بگیرید و گوشت را بشویید.آن را بر روی تخته گوشت قرار دهید و به‌اندازه‌ای برش بزنید تا ضخامت گوشت،یک سانتی‌متر یا کمتر باشد.در صورت تمایل می‌توانید با پشت یک چاقو به تکه‌های گوشت ضربه بزنید تا ضخامتش کمتر از یک سانتی­متر شوداضافه کردن پیاز رنده شده به گوشت، کار اشتباهی است و می‌تواند سبب سوخته شدن پیازها در فرایند پخت شود.پیازهای سوخته شده، طعم کباب را ناخوشایند می‌کنند.پس تنها به آب پیاز،نیاز پیدا خواهید کردنکته مهم دیگر در طرز تهیه این غذا، دانستن زمان پخت است.زمانی که گوشت‌ها تغییر رنگ دادند و دور آن‌ها آثار سوختگی را مشاهده کردید، کباب شما تقریباً آماده شده است.در این زمان،کباب نرم و آبدار به نظر می‌آید. اما اگر می­خواهید که کباب شما سفت­تر شود باید آن را زمان بیشتری روی شعله آتش بگذارید

برای تهیهٔ کباب برگ تبریز به طور معمول از گوشت راسته، فیله گوسفندی و یا گوساله استفاده می‌کنند.طرز تهیه این کباب نیز مانند طرز تهیه کباب وزیری (چلوکباب وزیری) بسیار ساده است.

طرز تهیه کباب وزیری؛ کبابی اصیل و پرطرفدار


برای تهیه کباب برگ گوسفندی به روش تبریزی از تلفیق گوشت راسته و یا فیله به اضافه کباب کوبیده استفاده می‌شود.
پخت این کباب با توری انجام می‌پذیرد.

روشی که برای به سیخ کشیدن کباب برگ می‌توانید استفاده کنید این است که ۴ انگشت را روی گوشت گذاشته و به همان مقدار از گوشت جدا کنید و یک بار دیگه این کار تکرار کنید و بعد به اندازه‌ی ۳ انگشت از گوشت جدا کرده و این کا را نیز یک بار دیگر تکرار کنید.حالا نوبت به سیخ کشیدن کباب برگ گوسفندی است. سیخ و تخته را با آب ولرم کمی خیس کنید و از انتها‌ترین قسمت گوشت، سیخ را وارد گوشت کنید و بعد کناره‌های کباب را با چاقو مرتب کنید و به یک اندازه دربیاورید

کباب برگ گوسفندی اعیانی‌ترین کباب ایران و جزو غذاهای پر طرف‌دار است که برای تهیه این نوع کباب معمولا از گوشت راسته، فیله گوسفندی و یا گوساله استفاده می‌کنند بدلیل شباهتش به برگ درخت به این نوع کباب گوسفندی،کباب برگ می گویند

نکته مهم دیگر در طرز تهیه کباب برگ گوسفندی دانستن زمان پخت است. زمانی که گوشت‌ها تغییر رنگ دادند و دور آن‌ها آثار سوختگی را مشاهده کردید، کباب برگ گوسفندی شما تقریباً آماده شده است. در این زمان، کباب نرم و آبدار به نظر می‌آید.اما اگر می­خواهید که کباب شما سفت­تر شود باید آن را زمان بیشتری روی شعله آتش بگذارید.

نظرات کاربران

کمال پیرادست
21.خرداد.1402

سلام کباب برگ گوسفندی خیلی خوب آموزش دادید ممنون اگر کسی این کباب لذیذ برای مهمانی ها تعداد بالا سفارش دارند میتونن به ما هماهنگ کنن

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام خواهش میکنیم بسیار مسرت بخش که شما سایت همراهی میکنید و مقاله کباب برگ گوسفندی مطالعه کردید پیشنهاد میدم انواع سالاد ایرانی و بین الملی هم دیدن کنید درصورت تمایل نظرتون در مورد سالاد فتوش بگید https://blog.snappfood.ir/category/cuisine/list-salad

الهه باباطاهری
21.خرداد.1402

سلام به سیخ کشیدن کباب برگ گوسفندی برای سخت بود چندین بار از روی ویدیو کباب آدانا که گذاشته بودید امتحان کردم تا تونستم کباب سیخ بزنم مرسی از سایت خوبتون

حیما ضمیپور
21.خرداد.1402

سلام کباب برگ تبریزی برای مهمان های تبریزیم درست کنم میشه بهم بگید چیکار کنم کباب مزه خیلی بهتری بگیره زود جواب بدید

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام در مرحله اخر کباب برگ تبریزی مخلوطی از آب نارنج، کرهٔ آب شده و زعفران را به کمک فرچه روی کباب‌ها بزنید تا مزهٔ نهایی کباب بی‌نظیر شود.

دیانا خلخالی
21.خرداد.1402

سلام من دوستدارم کباب برگم یکم سفت تر بشه اما بابا میگه کباب که بیشتر میسوزه خاصیتشو از دست میده

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام زمانی که گوشت‌ها تغییر رنگ دادند و دور آن‌ها آثار سوختگی را مشاهده کردید، کباب برگ شما تقریباً آماده شده است. در این زمان، کباب نرم و آبدار به نظر می‌آید. اما اگر می­خواهید که کباب برگ گوسفندی شما سفت­تر شود باید آن را زمان بیشتری روی شعله آتش بگذارید. مراقب باشید نسوزن

سیده صنور رضویی
21.خرداد.1402

نکته خوبی برای زمان پخت کباب برگ گوسفندی گفتید مرسی

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام خواهش میکنیم پیشنهاد میدم انواع غذاهای مراسمات غذای کدو پلو ببینیدhttps://blog.snappfood.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%DA%A9%D8%AF%D9%88-%D9%BE%D9%84%D9%88-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/

gholamhosien
03.تیر.1402

سلام مشتی دمت گرم کارت درسته روش های به سیخ کشیدن کباب برگ گوسفندی هم گفتی عکس های کباب برگ گذاشتی دل ادم ضعف میره

    snappfoodadmin
    04.تیر.1402

    سلام خواهش میکنیم خوشحالیم که کباب برگ گوسفندی و عکس های کباب برگ مورد توجه شما قرار گرفته و مفیده بوده میتونید در صورت تمایل این غذا را از اسنپ فود انلاین سفارش بدیدhttps://snappfood.ir/