طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی برای پذیرایی مجلسی

طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی

کباب کوبیده به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود. مطالب متعددی از اسنپ فود در خصوص طرز تهیه کباب کوبیده منتشر شده است، اما در این مطلب قصد داریم که طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی مجلسی را برای شما توضیح دهیم. مراحل پخت کباب کوبیده زعفرانی تفاوت زیادی با دیگر طرز تهیه  انواع کباب ندارد. با این وجود طعم و عطر آن بسیار متفاوت است.

طلای سرخ در بیشتر غذاهای ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و در کنار یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای ایرانی، یعنی کباب نیز بدون شک بسیار متفاوت خواهد بود. در ادامه با اسنپ فود می‌توانید نحوه درست کردن کباب کوبیده را آموزش ببینید، با ما همراه باشید.

راستی اگر حوصله درست کردن کباب ندارید و می‌خواهید از بیرون غذا تهیه کنید هم پیشنهاد می‌کنیم در مقاله بهترین کبابی‌های تهران با برترین‌ها در این حوزه آشنا شوید.

کباب کوبیده زعفرانی مجلسی

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 60 دقیقه
زمان پخت غذا 45 دقیقه
میزان سختی سخت

کباب کوبیده زعفرانی مجلسی

افراد زیادی تصورمی‌کنند که طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی یا هر نوع کباب دیگری بسیار سخت است، اما در حقیقت چنین نیست. کباب کوبیده مواد پایه اندکی دارد وفرایند تهیه آن نیز بسیار کوتاه و لذت‌بخش است. کباب کوبیده را می‌توان در کنار برنج سرو کرد یا اینکه به تنهایی و همراه با نان لواش یا سنگک میل کنید.

کباب کوبیده به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. در مطالبی جداگانه طرز تهیه کباب کوبیده تابه‌ای، طرز تهیه کباب کوبیده در فر و طرز تهیه کباب کوبیده با گوشت گوساله و گوسفند را برای شما آموزش داده‌ایم. البته بهترین گزینه برای درست کردن کباب کوبیده بدون شک ترکیب گوشت گوساله و گوسفند است اما می‌توان آن را تنها با یکی از این دو نوع گوشت نیز تهیه کرد.

کوبیده زعفرانی مجلسی

هنگامی که زعفران را به هر غذایی اضافه کنید، بدون شک طعم و عطر آن تفاوت زیادی پیدا خواهد کرد و این موضوع را در غذاهای مختلف، پیش از این تجربه کرده‌ایم. در خصوص کباب کوبیده نیز با همین موضوع روبرو هستیم. در این غذا، اضافه کردن زعفران باعث خواهد شد تا کباب طعم و عطری عالی پیدا کند. البته دقت داشته باشید که عطر و بوی زعفران بسیار لطیف است و در صورتی که در معرض دمای بسیار بالا قرار گیرد، تمام خواص و عطر و بوی آن از بین خواهد رفت. با این حال، خوشبختانه تکنیک‌هایی برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مواد لازم برای کباب کوبیده زعفرانی

بدون شک اصلی‌ترین مواد لازم برای طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی گوشت و پیاز است. این دو ماده به تنهایی می‌توانند یک کباب کوبیده بسیار خوشمزه برای شما فراهم کنند.

گوشت عامل کلیدی در پخت یک کباب کوبیده بی نقص است. با اینکه می‌توان انواع گوشت قرمز را برای کباب کوبیده استفاده کرد اما ترکیب دو نوع گوشت می‌تواند بهترین نتیجه را، هم در هنگام پخت و هم در طعم و مزه کباب برای شما فراهم کند. این دو نوع گوشت، گوشت سردست گوساله و قلوه گاه گوسفند است. توصیه می‌کنیم که برای رسیدن به نتیجه بهتر، این دو نوع گوشت را به نسبت یکسان با یکدیگر ترکیب کنید. در این صورت بهترین نتیجه را خواهید گرفت. مواد زیر را برای کباب کوبیده زعفرانی آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت سر دست گوساله 500 گرم
گوشت قلوه گاه گوسفند 500 گرم
نمک یک قاشق چای خوری
فلفل سیاه 2/1 قاشق چای خوری
فلفل قرمز نوک قاشق چای خوری (6/1 قاشق چای خوری)
پیاز سفید 5 عدد متوسط
زعفران دم کرده غلیظ 3 قاشق چای خوری

فلفل سیاه عطر بسیار عالی به کباب کوبیده می‌دهد، اما رنگ کباب را تا حدودی تیره خواهد کرد. اگر این غذا را برای مهمان آماده می‌کنید و از این بابت رنگ کباب، برای شما اهمیت بیشتری دارد، بهتر است که از اضافه کردن فلفل سیاه، صرف نظر کنید. در این مرحله باید تصمیم بگیرید که طعم کباب اهمیت بیشتری دارد یا ظاهر آن؟

طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی

در صورتی که تمامی مواد اولیه و فضای مناسب برای کباب کردن داشته باشید می‌توانید در کمتر از سی دقیقه کباب کوبیده زعفرانی را تهیه نمایید. ممکن است شما فضای لازم برای بار گذاشتن منقل و زغال را نداشته باشید. به همین خاطر 2 راهکار برای پخت آن را با زغال و در فر آموزش خواهیم داد. طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی رستورانی، به شرح زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا آب پیاز را بگیرید و تفاله آن را استفاده کنید. تفاله پیاز در نهایت باید 250 گرم باشد. بیشتر از این مقدار بعدا شما را در سیخ کردن کباب دچار مشکل خواهد کرد.
  • مرحله دوم: زعفران را به صورت غلیظ دم کنید. 2 قاشق چای خوری زعفران را در ابتدا استفاده کرده و در نهایت نیز یک قاشق دیگر را بر روی کباب‌ها اسپری خواهیم کرد.
  • مرحله سوم: گوشت‌های گوساله و گوسفند را به قطعات کوچکتری تقسیم کنید تا بتوان به راحتی آن را چرخ کرد. سپس نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را نیز به آن اضافه کنید و همه آن‌ها را درون ظرفی بریزید. مواد را حدود 1 دقیقه با دست ماساژ دهید تا به خوبی ترکیب شوند. دهانه خروجی چرخ گوشت خانگی معمولاً 3 نوع است: نخودی، کبریتی و سوزنی. دهانه نخودی درشت‌ترین و سوزنی ریزترین دهانه خروجی چرخ گوشت است. دهانه چرخ گوشت خود را روی درشت‌ترین حالت، یعنی نخودی بگذارید.
  • مرحله چهارم: ترکیب گوشت، نمک و فلفل را با استفاده از دهانه نخودی چرخ کنید و کنار بگذارید. پیازها را نیز به قطعات کوچک برای چرخ کردن خرد کنید. پیاز را نیز با دهانه نخودی درون یک صافی چرخ کنید.
درست کردن کوبیده زعفرانی
  • مرحله پنجم: پیاز چرخ کرده را همراه صافی درون یخچال بگذارید تا 2 ساعت استراحت کند. در این مدت هم آب پیاز جدا شده و هم حالت اسیدی پیاز از بین رفته و طعم آن از تلخی به شیرینی گرایش پیدا می‌کند. اگر زمان برای شما مهم است، 2 ساعت زودتر پیاز را چرخ کنید و درون یخچال بگذارید تا موقع چرخ گوشت آماده شود.
  • مرحله ششم: پس از آن که زمان استراحت پیازها در یخچال به اتمام رسید، آن را از یخچال خارج کنید. کمی دیگر پیاز را درون صافی فشار دهید تا آب باقی‌مانده آن گرفته شود. پیاز را با گوشت چرخ کرده ترکیب کنید. دوباره حدود 1 دقیقه آن‌ها را ماساژ دهید.
  • مرحله هفتم: به مرحله هفتم از طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی رسیدیم. دهانه خروجی چرخ گوشت را روی حالت متوسط (دهانه کبریتی) قرار دهید. ترکیب گوشت و پیاز را دوباره از چرخ گوشت عبور دهید.
  • مرحله هشتم: 2 قاشق چای خوری زعفران دم کرده را به ترکیب اضافه کنید. حدود 1 دقیقه دیگر آن را ماساژ دهید تا زعفران با گوشت و پیاز ترکیب شود. اکنون کباب شما آماده سیخ گرفتن است.
  • مرحله نهم: آسان‌ترین مرحله در تهیه کباب سیخ کردن مواد کباب است، ممکن است تصور کنید نحوه سیخ کردن کباب‌ها می‌تواند دلیل اصلی ریختن مواد از سیخ باشد اما اینطور نیست. یکی از عمده‌ترین دلایل خراب شدن کباب و ریختن آن هنگام پخت، نوع گوشت و اندازه پیاز است.
  • مرحله دهم: هنگام سیخ کردن کباب دستان خود را مقداری خیس کنید تا کباب به دست شما نچسبد. در این مرحله گوجه فرنگی‌های خود را نیز از وسط نصف کرده و به سیخ بکشید.
  • مرحله یازدهم: پس از سیخ کردن کباب باید بلافاصله آن را روی آتش بگذارید. اگر زغال شما آماده نیست، بهتر است کباب را پس از سیخ کردن داخل یخچال بگذارید. اگر از فر برای تهیه کباب استفاده می‌کنید، نیازی به این کار نیست چون سیخ‌های کباب روی سینی فر قرار می‌گیرند و خراب نمی‌شوند.

کباب کردن کوبیده روی زغال

کباب کردن کوبیده با زغال

مواد لازم برای کباب کوبیده به همان صورت است که پیش‌تر ذکر کردیم. با همان مواد اولیه، مواد کباب خود را تهیه کنید و سیخ‌ها را آماده کنید. هنگامی که زغال خود را آماده می‌کنید، سیخ‌های کباب آماده شده را درون یخچال بگذارید. دمای زغال شما نباید بسیار زیاد یا بسیار کم باشد. ابتدا زغال را کاملا داغ کنید، تا آتش از آن بلند شود. سپس صبر کنید تا اندکی خاکستر روی آن بنشیند. در این صورت کباب‌ها مغزپخت می‌شوند.

کباب‌ها را روی منقل بگذارید. سعی کنید تمام بخش‌های کباب را به صورت یکنواخت باد بزنید. به این شکل که هم از سمت خودتان و هم از بخش عقب منقل، بادبزن را حرکت دهید تا تمام بخش‌های کباب یکنواخت پخته شود. تا پیش از اینکه روغن کباب را ببینید، باید در بازه‌های زمانی کوتاه کباب را زیر و رو کنید. در غیر این صورت کباب روی زغال خواهد افتاد. پس از این که چربی از کباب شروع به چکه کرد یا به اصطلاح اشک کباب درآمد، دیگر جای نگرانی نیست و کباب شما نخواهد افتاد.

اگر مایل هستید که کباب‌ها را به تنهایی و با نان لواش سرو می‌کنید، 2 نان لواش را آماده کنید. چند دقیقه قبل از اینکه کباب‌ها پخته شوند، سیخ‌های کباب را بین دو عدد نان بگذارید و همراه با سیخ فشار اندکی دهید تا روغن کباب به نان منتقل شود. نان زیر کباب شما آماده است. سیخ‌های کباب را روی زغال برگردانید. مدت زمان پخته شدن کباب بستگی به دمای زغال و اندازه سیخ‌ها دارد. زمانی که رنگ کباب از نظر شما مناسب بود، آن‌ها را بین نان‌ها بگذارید. اندکی زعفران دم کرده را روی کباب‌ها اسپری کنید. با این کار طعم و بوی زعفران تمام منزل را در بر می‌گیرد.

کباب کردن کوبیده داخل فر

کباب کردن کوبیده با فر

تنها تفاوت کباب کردن کوبیده داخل فر با روی زغال، در میزان رطوبت کباب است. البته که مطابق چیزی که انتظار می‌رود، پختن کباب داخل فر زمان بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل اگر میزان رطوبت آن کم باشد سفت و به اصطلاح لاستیکی خواهد شد. مراحل زیر را برای طبخ کباب کوبیده داخل فر، دنبال کنید:

  • مرحله اول: یک راهکار این است که مقداری از آب پیاز را کمتر دور بیندازید. از آنجایی که سیخ‌های کباب روی سینی فر قرار می‌گیرند، جای نگرانی برای ریزش آن‌ها وجود نداشته و این روش پخت، برای مبتدی‌ها مناسب‌تر است. راهکار دیگر این است که گوجه فرنگی‌های خود را همراه با کباب‌ها درون فر بگذارید تا آب گوجه فرنگی رطوبت اندک کباب را جبران کند.
  • مرحله دوم: کباب‌های خود را به شکلی که توضیح داده شد، به سیخ بزنید. حتی می‌توانید کباب‌ها را سیخ نکرده و به سادگی درون سینی فر قرار دهید. اگر مستقیم داخل سینی فر می‌گذارید، کف سینی را با روغن مایع یا روغن زیتون چرب کنید. در غیر این صورت بهتر است که کاغذ روغنی به کار ببرید.
  • مرحله سوم: حالا نوبت آن است که گوجه فرنگی‌ها را نیز از وسط نصف کنید. روی سینی فر یک کاغذ روغنی بگذارید. کباب‌ها را با فاصله یک گوجه فرنگی داخل سینی بچینید. گوجه فرنگی‌ها را نیز بین آن‌ها بچینید.
  • مرحله چهارم: فر را روی 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. کباب‌ها را به مدت حدود 20 دقیقه درون آن بگذارید. بسته به میزان رطوبت کباب، نوع فر و ذائقه شما این زمان ممکن است متفاوت باشد. حدود 2 دقیقه مانده به انتهای پخت، 1 قاشق چای خوری زعفران دم کرده را نیز درون سینی فر بریزید. چند دقیقه یک بار به کباب‌ها سر بزنید و در زمان مناسب آن‌ها را بیرون بیاورید.
  • مرحله پنجم: کباب کوبیده شما آماده است. آبی که در کف سینی جمع می شود سس بسیار خوشمزه‌ای برای برنج است. ترکیب روغن کباب، آب گوجه فرنگی و زعفران طعم بسیار دلنشینی دارد.

نکات مهم در طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی

در ادامه به نکاتی که سبب می شود تا طعم کباب شما بهتر شود اشاره خواهیم کرد:

  • در طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی، اگر گوشت خود را از دو نوعی که به آن اشاره شد تهیه کنید، احتمال ریختن کباب کاهش می‌یابد.
  •  اگر میزان پیاز شما از 250 گرم به ازای هر کیلو بیشتر شود، بافت کباب از بین رفته و از سیخ جدا می‌شود. اگر آب پیاز را به اندازه کافی نگیرید و به آن استراحت ندهید، کباب شما آبکی شده و از سیخ جدا می‌شود. البته، اگر اهل کباب خوردن هستید، این نکته را حتما در طرز تهیه چلوکباب قفقازی نیز رعایت نمایید.
  • بهتر است بدانید که نیازی به استفاده از تخم مرغ یا نان خشک جهت نریختن مواد از سیخ نیست، تنها کافی است؛ مواد اولیه را به همین روش دنبال کنید تا کباب شما مشکلی پیدا نکند.
  • این مقدار مواد برای حدود 12 سیخ کباب کافی خواهد بود. البته شما می‌توانید ترکیب گوشت و پیاز را به 12 قسمت مساوی تقسیم کنید تا در نهایت با مشکل مواجه نشوید. البته این مسئله به اندازه سیخ‌ها و پهنای آن نیز بستگی دارد. سعی کنید از سیخ‌های پهن و حدود 2 الی 3 سانتی متری استفاده کنید که برای کباب کوبیده ایده‌آل است.
  • سیخ کردن کباب یک مهارت است که با چند بار انجام دادن آن، تسلط بیشتری پیدا خواهید کرد و رفته رفته یک کباب زن حرفه‌ای می‌شوید. چندین بار که خودتان در منزل کباب درست کنید، این مسئله برای شما لذت بخش خواهد شد. سعی کنید حتما در نهایت روی کباب‌ها بند بیندازید. این مسئله باعث می‌شود کباب شما مغزپخت شده و ظاهر آن نیز بهتر شود.

کباب کوبیده زعفرانی حاضر است…

در بالا مراحلی از طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی را دنبال کردیم، اماشما می‌توانید بهترین کباب کوبیده را در شهر خود از سرویس اسنپ فود، به صورت اینترنتی سفارش داده و درب منزل یا محل کار خود، تحویل بگیرید. سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود، فرصتی عالی خواهد بود تا یک وعده کباب کوبیده خوشمزه زعفرانی را با بهترین کیفیت، نوش جان کنید. در پایان این دستور پخت توصیه می‌کنیم در مقاله ای دیگر از مجله اسنپ فود با بهترین  تهران هم آشنا شوید!

سوالات متداول

اضافه کردن زعفران در تهیه کباب کوبیده چه ضرورتی دارد ؟

در طرز تهیه کباب کوبیده اضافه کردن زعفران باعث خواهد شد تا کباب طعم و عطری عالی پیدا کند.
البته دقت داشته باشید که عطر و بوی زعفران بسیار لطیف است و در صورتی که در معرض دمای
بسیار بالا قرار گیرد،تمام خواص و عطر و بوی آن از بین خواهد رفت

می‌توان انواع گوشت قرمز را برای کباب کوبیده استفاده کرد اما دو نوع گوشت،
گوشت سردست گوساله و قلوه گاه گوسفند بهترین برای تهیه کباب کوبیده زعفرانی هستند.
توصیه می‌کنیم که برای رسیدن به نتیجه بهتر کباب کوبیده زعفرانی،
این دو نوع گوشت را به نسبت یکسان با یکدیگر ترکیب کنید

برای تهیه کباب کوبیده زعفرانی گوشت‌های گوساله و گوسفند را به قطعات کوچکتری تقسیم کنید
تا بتوان به راحتی آن را چرخ کرد دهانه خروجی چرخ گوشت خانگی معمولاً 3 نوع است:نخودی، کبریتی و سوزنی.
دهانه نخودی درشت‌ترین و سوزنی ریزترین دهانه خروجی چرخ گوشت است.
دهانه چرخ گوشت خود را روی درشت‌ترین حالت، یعنی نخودی بگذارید.

یکی از عمده‌ترین دلایل خراب شدن کباب و ریختن آن هنگام پخت، نوع گوشت و اندازه پیاز است
اب پیازها برای تهیه کباب کوبیده باید گرفت و گوشت مورد استفاده در پخت کباب کوبیده زعفرانی
باید چربی اندازه داشته باشد تا هنگام به سیخ کشیدن کباب خراب و ریخته نشود

برای تهیه کباب کوبیده زعفرانی اگر میزان پیاز شما از 250 گرم به ازای هر کیلو بیشتر شود،
بافت کباب از بین رفته و از سیخ جدا می‌شود.اگر آب پیاز را به اندازه کافی نگیرید و به آن استراحت ندهید،
کباب شما آبکی شده و از سیخ جدا می‌شود. البته، گر اهل کباب خوردن هستید،
این نکته را حتما در طرز تهیه چلوکباب قفقازی نیز رعایت نمایید

نظرات کاربران

جواد عمارزاده
07.تیر.1402

نکات مهم در طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی خیلی خوب بود ممنون

    snappfoodadmin
    09.تیر.1402

    سلام با دانستن نکات مهم در طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی میتوان کباب را راحت تر و خوشمزه تر اماده ای پخت کرد

محرم
07.تیر.1402

کباب کوبیده زعفرانی مجلسی خیلی خوشمزه و خوبه

    snappfoodadmin
    09.تیر.1402

    سلام بله کباب کوبیده زعفرانی یکی از انواع کباب ها خوشمزه و پرطرفداری که علاقمندان به کباب دوستدارند کباب زعفرانی را خانه ،منزل پخت کنند

باربری
23.شهریور.1402

خیلی کباب کوبیده زعفرانی عالی توضیح دادید مرسییی

فارابی
06.مهر.1402

سلام برای پخت و آماده سازی کباب کوبیده زعفرانی دما فر باید چقدر باشه

    snappfoodadmin
    08.مهر.1402

    سلام فر را روی 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.کباب‌ها را به مدت حدود 20 دقیقه درون آن بگذارید.بسته به میزان رطوبت کباب،نوع فر و ذائقه شما این زمان ممکن است متفاوت باشد