آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه چلوکباب قفقازی
آموزش آشپزی
4.6/5 - (5 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه چلوکباب قفقازی؛ کباب پرطرفدار بین المللی

زهرا دهقان 18 مهر 1400 5 دقیقه

کباب ها در گروه غذاهای سنتی و پرطرفدار ایران محسوب می‌شوند، تا جایی که در دیگر کشورهای جهان نیز رستوران‌ و لیست انواع کباب‌های ایرانی را در منوی خود جای داده و خارجی‌های زیادی نیز عاشق این غذاهای جذاب ایرانی شده ‌ان. کباب ها انواع متنوعی دارند و به صورت خوراک یا به همراه برنج سرو می شوند. کباب قفقازی نیز جز آن دست از کباب‌های محبوب است. در این مطلب با ما همراه شوید تا نگاهی به طرز تهیه چلوکباب قفقازی در منزل بیندازیم.

کباب قفقازی شباهت زیادی به کباب بختیاری دارد. اما این دو تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به هر یک از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اگر برای اولین بار است که قصد دارید این کباب خوشمزه را تهیه کنید، این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و تمام نکات ریز و درشت آن را به خاطر بسپارید.

طرز تهیه چلوکباب قفقازی

تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 360 دقیقه
زمان پخت غذا 20 دقیقه
میزان سختی سخت

کباب قفقازی، غذای موردعلاقه پیر و جوان

مواد لازم برای چلوکباب قفقازی

همانطور که گفته شد کباب قفقازی یکی از غذاهای سنتی و مجلسی ایرانی است. در صورتی که مواد اولیه این نوع کباب خوشمزه را با دقت آماده کنید، می‌توان گفت که طرز تهیه آن، چندان پیچیده نیز نخواهد بود. در حقیقت با داشتن مواد اولیه چلوکباب قفقازی، به راحتی می‌توانید روی منقل و یا باربیکیو این کباب را درست کنید.

البته لازم به ذکر است که مزه‌دار کردن این کباب ممکن است 5 الی 6 ساعت زمان احتیاج داشته باشد، اما طبخ آن نیز در کمتر از 15 دقیقه انجام خواهد شد. به یاد داشته باشید که این مزه دار کردن چند ساعته، بسیار حائز اهمیت بوده و به هیچ وجه نباید آن را از قلم بیندازید.

مواد اولیه برای تهیه کباب قفقازی

مواد اولیه برا تهیه این کباب، به شرح زیر هستند. دقت داشته باشید که برای درست کردن کوبیده گوشت گوساله و گوسفند نیز به مواد مشابهی نیاز داریم، اما فرایند تهیه آن، متفاوت خواهد بود.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت راسته (گوسفند یا گوساله) 200 گرم
گوشت فیله مرغ 200 گرم
فلفل دلمه‌ای 2 عدد
پیاز بزرگ 3 عدد
روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
ماست چکیده 5 قاشق غذاخوری
آبلیمو به مقدار کافی
زعفران دم کرده به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه چلوکباب قفقازی

برای آماده کردن این کباب خوشمزه و مجلسی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا لازم است که گوشت‌ها را با آب سرد بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. سپس آن‌ها را به شکل مکعبی و در اندازه‌های ترجیحا یکسان برش بزنید. یکسان بودن برش‌های گوشت کمک خواهد کرد تا در نهایت کباب شما ظاهر بهتری داشته و بتوانید مزه بهتری نیز برای آن فراهم کنید.
  • مرحله دوم: حال نوبت به آماده کردن مواد لازم برای مزه‌دار کردن گوشت می‌رسد. برای این کار پیازها را رنده و آب آن‌ها را به خوبی بگیرید. سپس زعفران دم کرده، فلفل، ماست چکیده و روغن زیتون را به پیازهای رنده شده، بیفزایید.
  • مرحله سوم: توجه داشته باشید که در این مرحله نباید به مواد نمک اضافه کنید. زیرا باعث سفت شدن گوشت خواهد شد. حال گوشت‌ها را درون مواد خوابانده و به مدت 3 الی 4 ساعت درون یخچال قرار دهید. سپس در نیم ساعت آخر نیز به گوشت و مواد همراه آن، آبلیمو بیفزایید.

دستور تهیه چلوکباب قفقازی

  • مرحله چهارم: به مرحله چهارم از طرز تهیه چلوکباب قفقازی رسیدیم. پس از آن که گوشت‌ها کاملا مزه‌دار شدند، لازم است که با دقت و ظرافت، آن‌ها را به سیخ بکشید. برای این کار باید یکی در میان گوشت و فیله مرغ را پشت سر هم بچینید. البته میان آن‌ها نیز لازم است که فلفل دلمه‌ای و پیاز خلالی نیز قرار دهید. می‌توانید برای بهتر شدن طعم نهایی کمی قبل از سیخ زدن کباب‌ها، فلفل دلمه‌ای و پیاز را نیز داخل این مواد قرار دهید تا طعم لازم را به خود بگیرند.
  • مرحله پنجم: توجه داشته باشید که همچنین می‌توانید از فلفل دلمه‌ای رنگی استفاده کنید تا ظاهر غذا نیز جذاب‌تر شود. همین طور پیشنهاد می‌شود که بین گوجه و فلفل دلمه‌ها نیز برش‌هایی از گوجه قرار دهید تا ضمن آن که کباب قفقازی شما طعم بهتری به خود بگیرد، کمی مرطوب شده و میل کردن آن، خوشایندتر باشد.
  • مرحله ششم: حالا تک تک سیخ‌ها را روی باربکیو چیده و هر دقیقه آن‌ها را بچرخانید تا تمام سطح گوشت‌ها به شکل منظم کباب شده و از سوخته شدن یک جهت آن‌ها نیز جلوگیری شود. برای کباب کردن گوشت‌ها بهترین گزینه باربیکیو و یا منقل است. زیرا باعث آتیشی شدن طعم کباب خواهد شد. البته برخی به دلیل در دسترس نبودن منقل، کباب را درون تابه می‌پزند، که البته باعث می‌شود تا کباب طعم لازم را به خود نگیرد. لازم به ذکر است که کمی پیش از آنکه کباب‌ها را روی منقل قرار دهید به آن‌ها به اندازه لازم نمک بپاشید.

نکاتی در مورد تهیه کباب قفقازی

برای آن که طرز تهیه چلوکباب قفقازی رستورانی را در منزل پیاده سازی کنید؛ این نکات به شما کمک خواهند کرد:

  1. اگر به غذاهای چرب علاقه دارید، می‌توانید کمی قبل از کباب کردن روی گوشت‌ها کره آب شده بمالید. این کار باعث خوش طعم‌تر شدن کباب‌ها خواهد شد.
  2. زمان کافی برای پختن گوشت‌ها بین 5 الی 10 دقیقه است. توجه داشته باشید که سبزیجات اضافه شده به آن نیز باید کاملا پخته شود.
  3. لازم به ذکر است هنگامی که سس کباب قفقازی را درست می‌کنید، اصلا نباید به آن نمک اضافه کنید. زیرا این به راحتی موجب سفت شدن گوشت، به ویژه گوشت قرمز خواهد شد.
  4. دقت داشته باشید که اندازه برش گوشت‌ها نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد. زیرا در صورت بزرگ بودن داخل گوشت خام می‌ماند و به همین شکل کوچک بودن زیاد از حد برش گوشت‌ها نیز موجب خواهد شد تا خیلی زود سوخته و قابل خوردن نباشند.
  5. اندازه تکه‌های گوشت باید با یکدیگر برابر باشد. زیرا زمانی که آن‌ها را روی حرارت قرار می‌دهید، سبب خواهد شد که به یک میزان پخته نشوند.

نحوه سرو کباب قفقازی

نحوه سرو چلوکباب قفقازی

کباب قفقازی را می‌توان به همراه چلو یا به صورت خوراک سرو کرد. البته اگر این غذا را برای مهمانی آماده می‌کنید، بهتر است که همراه با برنج سرو شود. به این صورت می‌توانید برای هر نفر کته قالبی  یا به طور کلی چند پیمانه برنج درست کنید. قسمتی از برنج را نیز می‌توانید با زعفران مخلوط کنید و در آخر روی برنج را نیز با زعفران تزئین کنید.
در کنار برنج نیز می‌توان ته دیگ، انواع ترشی، فلفل و گوجه کبابی و همچنین سبزی تازه مانند ریحان نیز قرار داد. به علاوه انواع ترشی کلم در کنار مدل‌های مختلف کباب بسیار خوشمزه و جذاب خواهد شد و می‌توانید در سرو مجلسی خود نیز از انواع ترشی به عنوان دورچین استفاده کنید.

طرز تهیه چلوکباب قفقازی در فر

اگر چه اصلی‌ترین روش درست کردن کباب، قرار دادن سیخ‌های آن روی منقل ذغالی یا گازی است؛ اما شما می‌توانید از روش‌های جایگزین نیز برای درست کردن کباب‌های مختلف چون کباب قفقازی استفاده کنید. به طور مثال می‌توانید از فر به عنوان یک روش جایگزین بهره ببرید. برای تهیه کباب قفقازی درون فر، لازم است که به همان شیوه‌های که گفته شد کباب را آماده کنید. اما در این روش جایگزین، باید آن‌ها را به جای سیخ درون ظرفی که مناسب فر باشد، بچینید.

البته در کنار آن، لازم است که کمی ظرف را  نیز چرب کنید که گوشت‌ها به آن نچسبند. توجه داشته باشید که طبخ گوشت درون فر ممکن است کمی باعث خشک شدن آن بشود.

کباب قفقازی رو همین الان سفارش بده…

در بالا مراحل و طرز تهیه کباب قفقازی در منزل را دیدیم. با این حساب اگر در منزل به باربکیو یا منقل دسترسی نداشته باشید، مزه این کباب در فر یا روی گاز، آن قدرها خوشایند نخواهد بود. از این روی پیشنهاد می‌کنیم که با سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود، به راحتی یک وعده چلوکباب قفقازی یا خوراک این کباب را از رستوران‌های برتر نزدیک به خود سفارش داده و در زمانی کم تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود