طرز تهیه کماج شمالی، سوغاتی خوش طعم مازندران

طرز تهیه کماج شمالی
به این مقاله امتیاز دهید

کماج نان شیرینی شمالی است و یکی از بهترین دسرها برای میان وعده و عصرانه در دورهمی خانوادگی یا دوستانه محسوب می‌شود که می توانید نوش جان کنید. در این مطلب طرز تهیه کماج شمالی را دنبال خواهیم کرد و می‌توانید مطابق با مواد اولیه و مراحل پخت، این نان شیرینی خوشمزه را در منزل تهیه کنید.

با ما همراه باشید.

کماج چیست؟

کماج نان خوش طعم و خوش عطر و بویی است که اصالت شمالی دارد و شیرینی محلی مازندران به شمار می‌آید. معمولا این نان شیرینی خوشمزه را برای شب‌های عید نوروز و شب‌های یلدا تهیه می‌کنند و خواهان فراوانی دارد که کمتر کسی می‌تواند از این نان خوشمزه و دلپذیر بگذرد.

جالب است بدانید که علاوه بر مازندران، این نان شیرینی خوشمزه در شهرهای دیگری چون همدان، کرمان و مشهد نیز تهیه می‌شود.

کماج شمالی

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 60 دقیقه
میزان سختی متوسط

کماج مازندرانی، میان وعده ای همیشه دلچسب

کماج شمالی خوشمزه

اگر به خوردن میان وعده‌های شیرین علاقه دارید و می‌خواهید در بعضی از اوقات در کنار چای یک تکه کیک، شیرینی و … میل کنید، پیشنهاد می‌کنیم این کماج را نیز حتما تهیه کنید. دستور پخت و مواد لازم آن در ادامه آمده است:

مواد لازم برای تهیه کماج

برای تهیه نان کماج ابتدا مواد لازم را آماده کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد برنج 1 پیمانه
آرد گندم 1 پیمانه
شکر 5 قاشق غذاخوری
وانیل 2/1 قاشق چایخوری
گلاب 1 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 2 عدد
شیر به مقدار کافی
ماست 2 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
پودر هل 2/1 قاشق چایخوری
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
روغن مایع 1 پیمانه
نمک 1 قاشق چایخوری
خمیر مایه خشک 20 گرم
سیاهدانه و کنجد به مقدار کافی

طرز تهیه کماج محلی

طرز تهیه کماج مازندرانی

شیرینی کماج نانی دلپذیر است که به پنکیک هم شباهت داشته و دستور پخت مشابهی دارد. طبق مراحل زیر طرزتهیه کماج شمالی را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در مرحله اول تخم مرغ‌ها، شکر و وانیل را در ظرفی با هم، هم بزنید تا به خوبی ترکیب شوند. سپس مواد خشک از جمله آرد برنج، آرد گندم، خمیر مایه خشک و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و الک کنید و در نهایت پودر هل را به مواد خشک اضافه کنید.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد طرز تهیه شیرینی کماج، روغن مایع، زعفران و ماست چکیده را در ظرفی ریخته و با هم مخلوط کنید تا با هم یکدست شوند. سپس مواد خشک الک شده را با ترکیب زعفران و ماست مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.
  • مرحله سوم: در این مرحله شیر را به مواد داخل ظرف اضافه کنید. دقت کنید که شیر را به اندازه‌ای اضافه کنید که غلظت مواد کم شده و ترکیبی شل به دست آید. پس از شیر، گلاب را اضافه کرده و با هم مخلوط کنید و خمیر آماده شود.
  • مرحله چهارم: در مرحله بعد برای تهیه شیرینی، برای اینکه مواد به خوبی با هم ترکیب شوند اجازه دهید خمیر چند ساعت استراحت کند. پس خمیر را درون ظرفی بریزید و درب آن را بپوشانید و به مدت 5-6 ساعت در یخچال قرار دهید.
  • مرحله پنجم: بعد از اینکه مواد خمیر به خوبی با هم ترکیب شدند، آن را از یخچال خارج کنید و در دما محیط قرار دهید. سپس تابه را به اندازه دلخواه انتخاب کرده و کف آن را چرب کنید و روی شعله با حرارت کم قرار دهید و اجازه دهید داغ شود. سپس مواد را با استفاده از یک ملاقه کم کم در تابه بریزید و بر روی آن مقداری سیاهدانه یا کنجد پخش کنید. کنجد و سیاهدانه دارای خواص عالی بوده و در ضمن طعم خوبی نیز به این نان شیرینی خانگی می‌بخشند. در تابه را بگذارید تا شیرینی ها پف کرده و آماده شود.
  • مرحله ششم: برای اینکه هر دو طرف نان محلی مازندرانی به خوبی طلائی شود، نان را در تابه پشت و رو کنید.

کماج مازندرانی خوش طعم و خوشمزه به این صورت که گفته شد، پخته می‌شود و شما می‌توانید این نان شیرینی دلپذیر را برای یک میان وعده به راحتی حاضر کنید و نوش جان بفرمایید.

نکات مهم برای طرز تهیه نان کماج شمالی

نکات مهم در طرز تهیه کماج شمالی

نکات مهم در طرز تهیه کماج شمالی با شیر و …، به شرح زیر هستند:

  • به خاطر بسپارید که برای تهیه نان کماج مواد را در محیطی قرار دهید که دمای یکسانی داشته باشد.
  • شیر و تخم مرغ از جمله موادی هستند که باید به دمای محیط رسیده باشند. همین نکته را در طرز تهیه نان بژی کرمانشاهی نیز داشتیم و باید حتما رعایت شود.
  • اگر تمایل دارید مقدار شیرینی نان محلی مازندرانی بیشتر باشد، می‌توانید از عسل و مربا هم استفاده کرده و شیرینی کماج را نوش جان کنید.
  • شما می‌توانید از پودر پسته، خلال بادام و کنجد برای تزیین نان کماج استفاده کنید.
  • شیرینی محلی مازندرانی با خامه، عسل، شکلات داغ، مربا نیز سرو می‌شود.
  • برای سرخ کردن نان کماج می‌توانید به جای روغن از کره محلی استفاده کنید. به این شکل نان، طعم بهتری نیز به خود خواهد گرفت.
  • برای تهیه این نان دلپذیر می‌توانید از پودر دارچین و پودر نارگیل هم برای خوش طعم و خوش عطر شدن شیرینی استفاده کنید.
  • می‌توانید قبل از اینکه نان را سرخ کنید، درون خمیر را از مغزهای مختلفی مانند گردو و بادام یا خرما پر کنید تا شیرینی خوشمزه‌تر شود.
  • اگر بر طبق دستور آرد را اضافه کردید و باز هم خمیر حالت چسبندگی داشت، می‌توانید از آرد بیشتری استفاده کنید.

سفارش آنلاین شیرینی کماج از اسنپ فود

اگر چه در برخی منابع، طرز تهیه کماج شمالی در فر آورده شده است؛ اما همان طور که مشاهده کردید؛ شما می‌توانید این نان شیرینی را به راحتی بدون فر در منزل تهیه کنید. در حقیقت دستور پخت کماج آن قدرها پیچیده نیست؛ تنها مواد اولیه متنوعی دارد که باید با دقت آماده کنید. با تهیه این شیرینی خوش طعم و جذاب با استفاده از مغز های مختلف و سیاهدانه، کنجد و پودر پسته یک میان وعد هفوق العاده را در رژیم غذایی خود می‌گنجانید. همین طور می‌توانید در اسنپ فود نسبت به سفارش آنلاین شیرینی اقدام کرده و این نان شیرینی خوشمزه را در زمانی کوتاه از نزدیک‌ترین شیرینی فروشی‌ها در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

سوالات متداول

طرز تهیه کماج شمالی در ماهیتابه به چه صورت است؟

خمیر را از یخچال خارج کنید و در دمای محیط قرار دهید. کف تابه را چرب کنید و روی شعله با حرارت کم قرار دهید و اجازه دهید داغ شود. سپس مواد را با استفاده از یک ملاقه کم کم در تابه بریزید و بر روی آن مقداری سیاهدانه یا کنجد پخش کنید. در تابه را بگذارید تا شیرینی ها پف کرده و آماده شود.

برای سرخ کردن نان کماج می‌توانید به جای روغن از کره محلی استفاده کنید. به این شکل نان، طعم بهتری نیز به خود خواهد گرفت. همچنین می‌توانید از پودر دارچین و پودر نارگیل هم برای خوش طعم و خوش عطر شدن شیرینی استفاده کنید.

می‌توانید قبل از اینکه نان را سرخ کنید، درون خمیر را از مغزهای مختلفی مانند گردو و بادام یا خرما پر کنید تا شیرینی خوشمزه‌تر شود.

کماج نان خوش طعم و خوش عطر و بویی است که اصالت شمالی دارد و شیرینی محلی مازندران به شمار می‌آید. معمولا این نان شیرینی خوشمزه را برای شب‌های عید نوروز و شب‌های یلدا تهیه می‌کنند.

بله روغن مایع، زعفران و ماست چکیده را در ظرفی ریخته و با هم مخلوط کنید تا با هم یکدست شوند. سپس مواد خشک الک شده را با ترکیب زعفران و ماست مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

آرد برنج، آرد گندم، شکر، وانیل، گلاب، تخم مرغ، شیر، ماست، بکینگ پودر، هل، زعفران، روغن، خمیر مایه، نمک، سیاه دانه و کنجد برای تزیین

نظرات کاربران