طرز تهیه کوفته نخودچی مجلسی (با گوشت گوساله، گوشت مرغ، رب انار، رب گوجه فرنگی و …)

طرز تهیه کوفته نخودچی

کوفته نخودچی یکی از غذاهای بسیار خوش طعم ایرانی به حساب می‌آید که بسیار مغذی بوده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کاملا مناسب است. با یادگیری طرز تهیه کوفته نخودچی به صورت مرحله به مرحله، می‌توانید این غذا را در آشپزخانه منزل خود آماده کنید و از طعم آن لذت ببرید.

در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه این کوفته در انواع مختلف آن را دنبال کنیم. آماده سازی این نوع کوفته، شبیه به چیزی است که در خصوص کوفته کرمانشاهی انجام می‌دهیم.

کوفته نخودچی
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 15 تا 30 دقیقه
زمان پخت غذا 60 دقیقه
میزان سختی زیاد

 

کوفته نخودچی مجلسیکوفته نخودچی مجلسی

کوفته از آن دسته از غذاهایی است که کمتر کسی به آن نه می‌گوید. با وجود اینکه تهیه آن دشوار است، اگر یک بار آن را تهیه کنید، تمام فوت و فن‌های آن را یاد خواهید گرفت. بنابراین، تردید نکنید و هر چه زودتر مواد لازم برای تهیه این غذای خوشمزه را آماده کنید.

مواد لازم برای کوفته نخودچی با گوشت چرخ کرده

از جمله مواد لازم برای طبخ این غذا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد اولیه میزان لازم
گوشت گوساله چرخ کرده نیم کیلوگرم
آرد نخودچی دو پیمانه
زعفران دم کرده چهار قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی چهار قاشق غذاخوری
سبزی معطر دو قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان کافی

طرز تهیه کوفته نخودچی خوشمزه و مجلسیدستور پخت کوفته نخودچی

برای آماده سازی این غذا، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده و آرد نخودچی و سبزی‌های معطر را با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا یکدست و منسجم شوند. شما می‌توانید از سبزی خشک یا تازه در طبخ این غذا استفاده کنید و از این جهت محدودیتی وجود ندارد. البته بدیهی است که طعم سبزی تازه، به مراتب بهتر بوده و عطر و بوی بیشتری نیز خواهد داشت.
  • مرحله دوم: حالا زعفران دم کرده را به این مواد اضافه کرده و دوباره ورز دهید تا به خوبی مخلوط شوند.
  • مرحله سوم:در این مرحله از دستور پخت کوفته نخودچی، باید ادویه‌ها را اضافه کنید و دوباره مخلوط نمایید. دقت داشته باشید که یک بار نیز قرار است در سس کوفته نخودچی، از ادویه‌های مختلف استفاده شود. از این روی در اضافه کردن ادویه به مواد کوفته، زیاده روی نکنید.
  • مرحله چهارم:حالا یک تابه در سایز مناسب مواد خود را برداشته و به مقدار کافی در آن روغن بریزد. اجازه دهید که روغن داغ شده و به حرارت لازم برسد. پس از آن به اندازه لازم از مایه کوفته برداشته و به شکل توپک کوچک دربیاورد. دقت داشته باشید که توپک‌ها کاملا گرد و یک اندازه باشند. سپس هر یک را داخل روغن داغ انداخته و با دقت بچرخانید تا تمام سطح آن‌ها، سرخ شود. کوفته کردن مواد باید درست شبیه به طرز تهیه کوفته برنجی، با دقت و مهارت انجام شود.
  • مرحله پنجم:در تابه‌ای دیگر مقداری پیاز نگینی خرد کرده و تفت بدهید. سپس رب گوجه فرنگی را نیز به آن اضافه کرده و تفت بدهید و با ادویه‌های مختلف ترکیب کنید.
  • مرحله ششم:حالا مقداری آب داخل تابه بریزید تا یک سس آماده شود. کوفته‌ها را به این سس اضافه کرده و بگذارید حسابی بپزد و غلیظ شود.
  • مرحله هفتم:کوفته نخودچی مجلسی شما آماده است و می‌توانید آن را در ظرف مناسب سرو کرده و نوش جان کنید.

دستور پخت کوفته نخودچی با مرغدستور پخت کوفته نخودچی با مرغ

اگر به هر دلیلی مایل به استفاده از گوشت گوساله در این غذا نیستید، می‌توانید طرز تهیه کوفته نخودچی با مرغ را امتحان کنید. این کوفته نیز در ترکیب با سبزیجات معطر، طعم بسیار خوبی دارد و از میل کردن آن، لذت زیادی خواهید برد.

همین طور پیشنهاد می‌کنیم که حتما در مجله اسنپ فود، طرز تهیه کوفته سبزی را دنبال کرده و این کوفته خوشمزه را در منزل آماده کنید.

کوفته نخودچی با رب انار

اگر می‌خواهید کوفته نخودچی شما، طعم ترش‌تری به خود بگیرد، می‌توانید به جای استفاده از رب گوجه فرنگی، در تهیه سس این غذای ایرانی، از رب انار استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که در طرز تهیه کوفته نخودچی با رب انار، دیگر نیاز به تفت دادن رب نیست و کافی خواهد بود که رب انار را با آب مخلوط کرده و بگذارید کوفته‌ها داخل آن، پخته شوند.

طرز تهیه تهیه کوفته نخودچی با رب انار، به سادگی آماده کردن این غذا با رب گوجه فرنگی بوده، اما به لحاظ طعم، رب انار بارها خوشمزه‌تر بوده و باعث می‌شود که رنگ این غذا نیز مجلسی‌تر شده و جلوه بیشتری داشته باشد.

طرز تهیه کوفته نخودچی یزدی

در طرز تهیه کوفته نخودچی یزدی، باید به جای آرد نخودچی از نخود یا لپه خام استفاده شود. به این شکل که لازم است از یک روز قبل لپه یا نخود را در آب خیس کرده و چندین مرتبه آب آن را تعویض کنید. سپس آب لپه یا نخود را گرفته و آن‌ها را له کنید و به مواد کوفته بیفزایید. این باعث خواهد شد تا کوفته شکل غلیظ‌تر و منسجم‌تری به خود بگیرد و یزدی‌ها این شکل از دستور پخت کوفته برنجی را بیشتر دوست دارند.

در واقع، اگر بخواهید طرز تهیه کوفته قلقلی بدون آرد نخودچی را دنبال کنید، ما به شما روش طبخ یزدی‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.

دستور پخت کوفته نخودچی با سیب زمینیدستور پخت کوفته نخودچی با سیب زمینی

برای تهیه کوفته نخودچی با سیب زمینی، لازم است که همان مراحل تهیه کوفته نخودچی معمولی را طی کنید. تنها زمانی که قرار است کوفته‌ها را داخل سس رب گوجه فرنگی قرار داده و بگذارید تا پخته شوند، سیب زمینی را اضافه کنید. برای این منظور یک سیب زمینی بزرگ یا دو سیب زمینی متوسط را پوست کنده و به شکل مربعی خرد کنید. این سیب زمینی‌های خرد شده را داخل سس کوفته ریزه ریخته و بگذارید همراه با کوفته‌ها پخته شوند.

طرز تهیه کوفته نخودچی قزوینی

قزوینی‌ها به مواد اولیه این کوفته، تخم مرغ نیز اضافه می‌کنند و برای مقدار مواد اولیه‌ای که در ابتدای مطلب ذکر کردیم، یک کوفته نخودچی قزوینی، دو عدد تخم مرغ نیاز دارد. به این شکل زمانی که گوشت چرخ کرده را با دیگر مواد برای تهیه قیمه ریزه، ترکیب می‌کنید؛ این دو عدد تخم مرغ را نیز شکسته و به مواد اضافه نمایید.

دقت داشته باشید که حتما باید مواد با تخم مرغ‌ها به خوبی مخلوط شده و به هیچ وجه مایع تخم مرغ در یک نقطه جمع نشود. به علاوه برای سرخ کردن کوفته‌ها نیز دقت کافی به خرج دهید که تخم مرغ داخل بافت آن، خام نماند.

طرز تهیه کوفته نخودچی به روش مجلسیطرز تهیه کوفته نخودچی به روش مجلسی

برای آن که بتوانید کوفته نخودچی مجلسی آماده کرده و آن را به عنوان یک غذای رنگ و طعم‌دار روی میز پذیرایی شام یا ناهار خود قرار دهید، توصیه می‌کنیم که از فرمول تهیه این غذای خوشمزه با رب انار تبعیت کنید. به این شکل هم کوفته شما به مراتب خوشمزه‌تر شده و هم رنگ مجلسی رب انار، به آن رونق می‌بخشد. همین طور اضافه کردن گردوی خرد شده و کمی زرشک به مواد کوفته و برای تزئین آن نیز موثر خواهد بود.

از تهیه کوفته غافل نشوید…

در بالا نگاهی به طرز تهیه انواع کوفته های ایرانی انداختیم، شما تا به حال دستور پخت کوفته نخودچی را چطور دنبال کرده و تا چه اندازه در طبخ این غذا، موفق بوده‌اید؟  خبر خوب این است که امکان آن را دارید که به راحتی نسبت به سفارش آنلاین کوفته نخودچی در اسنپ فود اقدام کرده و این غذای خوشمزه ایرانی را در کمترین زمان تحویل بگیرید.

نظرات کاربران