آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کوکو شیرین قزوین
آموزش آشپزی
2/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه کوکو شیرین قزوین همراه با فوت و فن های کوزه گری

مینا اسماعیل بیگی 24 اردیبهشت 1402 5 دقیقه

اگر به دنبال یکی از غذاهای متفاوت و خاص قزوینی هستید، احتمالا خواندن طرز تهیه کوکو شیرین قزوین برای شما جالب باشد. این غذا، یکی از پیش‌غذاها و دسرهای معروف قزوینی است که در کنار شیرین پلو قزوینی سرو می‌شود و جای ویژه‌ای در مناسبت‌های خاص سال؛ مانند عید نوروز دارد. البته این کوکوی شیرین، با اندکی تفاوت، در شهرهای دیگری مانند تبریز و مشهد هم تهیه می‌شود. اما امروز قصد داریم در مجله اسنپ فود، درباره نوع قزوینی این کوکوی خوشمزه صحبت کنیم و ببینیم چطور باید این کوکوی معطر و خوشمزه را مهمان خانه‌های خود کنیم. با ما همراه باشید.

کوکو شیرین قزوین

تعداد نفرات 8 نفر
زمان آماده سازی 45 دقیقه
زمان پخت غذا 60 دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم 200 کالری

طرز تهیه کوکو شیرین قزوین

کوکو شیرین قزوین

احتمالا با دیدن طرز تهیه کوکو شیرین قزوین، به یاد طرز تهیه کوکو سیب زمینی بیفتید، اما ظاهر این غذا هم بی‌شباهت با کیک شربتی و باقلوا نیست. این کوکو، طعم خاص و شیرینی دارد و خوردن آن در کنار شیرین پلو، می‌تواند یک تجربه جذاب و متفاوت در شهر قزوین باشد. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه کوکو شیرین قزوین را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه کوکو شیرین قزوینی

مواد لازم برای تهیه کوکو شیرین و خوشمزه در ادامه آمده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب زمینی 6 عدد
تخم مرغ 6 عدد
ماست پرچرب 3 قاشق غذاخوری
شکر 2 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
پودر هل 1 قاشق مرباخوری

مواد لازم برای تهیه شربت کوکو شیرین قزوینی

برای تهیه شربت این کوکوی محلی، مواد زیر را آمده کنید و توجه داشته باشید که منظور از پیمانه لیوان، لیوان‌های دسته‌دار فرانسوی است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آب نصف لیوان
شکر 1 لیوان
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
گلاب 1 قاشق غذاخوری
پودر هل 1 قاشق مرباخوری

مراحل تهیه کوکو شیرین مخصوص قزوین

مراحل تهیه کوکو شیرین مخصوص قزوین

برای تهیه کوکو شیرین قزوین، مطابق دستور زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: در قدم اول، سیب‌زمینی‌ها را بشویید و آبپز یا بخارپز کنید. سپس، آن‌ها را کنار بگذارید تا کمی از حرارت بیفتند. حالا پوست آن‌ها را بگیرید و با رنده متوسط، رنده کنید.
  • مرحله دوم: تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید و با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند. سپس آن‌ها را به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید.
  • مرحله سوم: حالا، ماست، زعفران دم کرده و پودر هل را در مخلوط سیب‌زمینی و تخم‌مرغ بریزید و تمام مواد را کاملا با هم ورز دهید تا یکدست شوند.
  • مرحله چهارم: فر را روشن کنید و دمای آن را روی 175 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا فضای داخلی آن کاملا گرم شود.
  • مرحله پنجم: یک قالب مناسب انتخاب کنید و کف و دیواره‌های آن را با مقداری روغن چرب کنید. بهتر است مقدار روغن کمی بیشتر از حد معمول باشد، زیرا سیب زمینی پخته، روغن زیادی جذب خواهد کرد.
  • مرحله ششم: مواد کوکو شیرین را داخل قالب بریزید و قالب را چند بار روی میز آشپزخانه بکوبید تا هوای اضافی داخل مواد خارج شود. سپس، روی کوکو را با پشت قاشق صاف کنید و قالب را داخل فر بگذارید.

به طور متوسط، حدود 1 ساعت زمان لازم است تا کوکوی شیرین کاملا مغزپخت شود. البته این زمان بسته به سایز و ارتفاع کوکو می‌تواند تغییراتی داشته باشد. به هر حال، در این فاصله، باید به سراغ تهیه شربت کوکو بروید:

  • مرحله هفتم: برای تهیه شربت کوکو شیرین قزوین، آب و شکر را در ظرفی مناسب ریخته و آن را روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند.
  • مرحله هشتم: 5 دقیقه بعد از جوشیدن آب، گلاب، زعفران دم کرده و پودر هل را اضافه کنید و بعد از یکی دو جوش، شعله گاز را خاموش کنید.
  • مرحله نهم: بعد از پخت کوکو شیرین، آن را از فر خارج کرده و با چاقو، به صورت مستطیل یا لوزی برش بزنید.
  • مرحله دهم: به آرامی، شربت کوکو را روی کوکوها و در فاصله شیارها بریزید و صبر کنید تا کوکوها خنک شوند. سپس، آن‌ها را از قالب خارج کرده و در ظرفی مناسب بچینید.

برای تزئین کوکو شیرین قزوین می‌توانید از خلال بادام و پسته و یا مقداری برگ گل محمدی استفاده کرده و یک غذای مجلسی و شیک سرو کنید.

طرز تهیه کوکو شیرین قزوینی با استفاده از تابه

طرز تهیه کوکو شیرین قزوینی با استفاده از تابه

برای تهیه کوکو شیرین قزوین، در صورت نبود فر، از تابه هم می‌توانید استفاده کنید. برای این منظور، مطابق دستور زیر عمل کنید:

  • مواد کوکو را با روشی که گفته شد آماده کنید.
  • سپس، در تابه‌ای مناسب مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید.
  • مواد کوکو را داخل تابه بریزید و پس از اینکه یک طرف آن‌ها سرخ شد، کوکو را برگردانید تا طرف دیگر هم برشته شود.
  • حالا شعله گاز را خاموش کنید و با چاقو، کوکو را به ابعاد دلخواه برش بزنید.
  • در نهایت، شربت را روی کوکو بریزید و پس از آنکه سرد شد، در ظرفی مناسب بچینید.

نکته: استفاده از تابه‌های دو طرفه در این روش، مناسب‌تر است.

چند نکته مفید و خواندنی در تهیه کوکو شیرین قزوین

چند نکته مفید و خواندنی در تهیه کوکو شیرین قزوین

توجه به این نکات هنگام پختن کوکوی شیرین قزوینی کمک می‌کند که غذای خوشمزه‌تری طبخ کنید:

  • برای تهیه کوکو شیرین قزوین، باید به ازای هر سیب‌زمینی، یک تخم‌مرغ استفاده کنید، اما اگر احساس کردید، مایه کوکو، خیلی رقیق است، یا تعداد سیب‌زمینی‌ها را بیشتر کنید یا از کمی آرد سفید یا آرد نخودچی در ترکیب مواد استفاده کنید.
  • دقت داشته باشید که نیازی به غلیظ شدن شربت کوکو شیرین نیست و همین اندازه که شربت، یکی دو جوش بخورد، کافیست.
  • میزان شربتی که روی کوکو می‌ریزید، بستگی به ذائقه خودتان دارد، اما در شکل سنتی، شربت باید به اندازه‌ای باشد که کاملا به خورد کوکو برود و آن را شیرین کند.
  • برای اینکه کوکوی شیرین شما ظاهر زیباتری داشته باشد، 10 دقیقه به پایان پخت، کوکوها را از فر خارج کنید و سطح آن‌ها را با ترکیب زرده تخم‌مرغ، زعفران دم‌کرده و کمی کره، رومال کنید. سپس، دوباره کوکوها را به فر برگردانید تا ظاهر آن‌ها خوشرنگ و طلایی شود.
  • تهیه کوکو شیرین قزوین در فر سالم‌تر است و روغن کمتری استفاده می‌کند.
  • برای نگهداری کوکو شیرین، اجازه دهید کاملا سرد شود. سپس، آن‌ها را داخل ظرف‌های دربسته در یخچال قرار دهید. ماندگاری این کوکو بالا است، اما شاید برای استفاده مجدد لازم باشد که دوباره برای روی آن‌ها، از کمی شربت استفاده کنید.
  • کوکوی شیرین قزوین، هم به صورت سرد و هم به صورت گرم، قابل سرو است.

کوکو شیرین قزوین، طعم متفاوتی از دیگر کوکوها دارد…

طرز تهیه کوکو شیرین را در فر و تابه با هم دیدیم، اما اگر وقت کافی برای طبخ این پیش‌غذای خوشمزه در منزل را ندارید و یا اینکه در قزوین، مسافر هستید، برای تهیه این غذای سنتی، راه ساده‌تری هم وجود دارد. شما می‌توانید روی همراهی همیشگی اسنپ فود حساب کنید. برای این منظور، وارد سایت شوید و سفارش آنلاین غذا در قزوین را جستجو کنید. بسیاری از رستوران‌های قزوینی، این غذای خوشمزه را در کنار شیرینی پلوی معروف قزوین، در منوی خود دارند و شما می‌توانید با چند کلیلک، غذای مورد نظر خود را انتخاب کرده و آدرس مقصد را ثبت کنید تا پیک‌های اسنپ فود، آن را به منزل یا محل اقامتتان در قزوین برسانند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود