آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کیک یزدی
آموزش آشپزی
4.8/5 - (9 امتیاز)
6

طرز تهیه کیک یزدی خانگی، بازاری و زعفرانی با شیر یا آب

زهرا دهقان 24 تیر 1402 11 دقیقه

کیک یزدی شیرینی همه‌پسندی است که نرمی و طعم خاص را می‌توان راز محبوبیت آن دانست. اگر دقت کرده باشید، این کیک با طعم‌های مختلفی در بازار وجود دارد که دلیل این تفاوت روش تهیه و ترکیب مواد است. این مطلب از مجله اسنپ فود را تا انتها بخوانید تا با چند روش مختلف طرز تهیه کیک یزدی از جمله طرز تهیه کیک یزدی ساده آشنا شوید.

کیک یزدی خانگی
تعداد نفرات ۵ نفر
زمان آماده‌سازی ۱ ساعت
زمان پخت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر عدد کیک ۲۰۳ کیلوکالری

طرز تهیه کیک یزدی خانگی

کیک یزدی یکی از شیرینی‌های خوشمزه و خاطره‌انگیز برای اغلب ما است. ترکیب کیک یزدی و چای یا دیگر نوشیدنی‌ها بهترین انتخاب برای یک عصرانه دلچسب محسوب می‌شود.

عکس کیک یزدی

مانند هر شیرینی دیگری، برای تهیه کیک یزدی هم به آرد، شکر، تخم مرغ، کره و شیر نیاز دارید. برای تهیه کیک یزدی روش‌های مختلفی وجود دارد و آن را معمولا در فر درست می‌کنند، اما نگران نباشید، کیک یزدی را در قابلمه و روی گاز هم می‌توان آماده کرد.

مواد لازم برای تهیه کیک یزدی خانگی

در طرزتهیه کیک یزدی خانگی، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۲۲۵ گرم
شکر ۲۰۰ گرم
تخم مرغ ۴ عدد
کره ۱۵۰ گرم
شیر یا ماست ۱ لیوان سرخالی
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
جوش شیرین ۱ قاشق چایخوری
وانیل نصف قاشق چایخوری

دستور پخت کیک یزدی خانگی

کیک یزدی با عطر و طعم خاص خود، یکی از محبوب‌ترین کیک‌های ایرانی است. اگر این سوال برای شما پیش آمده است که کیک یزدی با ماست بهتره یا شیر؟ باید گفت طعم ترش‌تر ماست ممکن است مزه کیک یزدی را تغییر دهد و به همین دلیل برای تهیه این شیرینی خوشمزه، شیر انتخاب مناسب‌تری است.

طرز تهیه کیک یزدی خوشمزه و خانگی شامل مراحل زیر است:

دستور پخت کیک یزدی خانگی

  • مرحله اول: در طرز تهیه کیک یزدی با پف عالی، قبل از هر کاری، فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا به خوبی گرم شود.
  • مرحله دوم: تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بزرگ بشکنید و شکر را با تخم مرغ مخلوط کنید. کاسه را داخل یک ظرف بزرگ‌تر حاوی آب گرم بگذارید تا شکر بهتر حل شده و ترکیب تخم مرغ و شکر کمی گرم شود.
  • مرحله سوم: بعد از چند دقیقه، کاسه را از ظرف آب گرم بیرون بیاورید. با همزن شروع به هم زدن مواد کنید تا حدی که ترکیب شکر و تخم مرغ، خنک و کمی غلیظ شود.
  • مرحله چهارم: در این مرحله، آرد را ۳ بار الک کنید. آرد الک شده را با مواد داخل کاسه مخلوط کرده و به آرامی هم بزنید.
  • مرحله پنجم: در یک ظرف دیگر، جوش شیرین، بیکینگ پودر و وانیل را به شیر اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا در شیر حل شوند. وقتی مواد داخل ظرف کاملاً حل شدند، شیر را به مایه کیک اضافه کنید.
  • مرحله ششم: پس از آنکه کره به دمای محیط رسید، آن را به سایر مواد کیک بیافزایید. افزودن کره باعث لطیف شدن مایه کیک خواهد شد.
  • مرحله هفتم: قالب‌های کیک را روی سینی فر بچینید. فراموش نکنید که از کاغذ‌های مخصوص کیک یزدی در داخل قالب‌ها استفاده کنید.
  • مرحله هشتم: با کمک قیف یا قاشق، حدود دو سوم از قالب‌ها را با مایه کیک پر کنید.
  • مرحله نهم: کیک‌ها را به مدت 30 تا 40 دقیقه در فر بگذارید تا بپزند. وقتی سطح رویی کیک‌ها قهوه‌ای روشن شد، شیرینی شما آماده است. البته برای اطمینان از پخت کیک، می‌توانید از خلال دندان هم استفاده کنید. برای این کار، خلال دندان را داخل کیک بزنید و بیرون بیاورید. اگر مواد کیک به خلال دندان نچسبیده بود، یعنی کیک آماده است.

نکته: در صورت تمایل می‌توانید در چند دقیقه آخر پخت، از گریل فر استفاده کنید تا روی کیک‌ها خوش‌رنگ‌تر شود.

  • مرحله دهم: کیک‌ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا به خوبی سرد شوند. سپس آن‌ها را از قالب بیرون آورده و برای پذیرایی داخل ظرف بچینید.

تا اینجا طرز تهیه کیک یزدی با پف عالی را توضیح دادیم و در ادامه نحوه تهیه کیک یزدی با آب را آموزش خواهیم داد.

 

طرز تهیه کیک یزدی با آب

بدون شیر یا ماست هم می‌توان کیک یزدی‌های خوشمزه‌ای تهیه کرد. برای این منظور، باید از ترکیب مساوی آب ولرم و گلاب استفاده کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل این دستورالعمل ارائه شده است.

طرز تهیه کیک یزدی با آب

مواد لازم برای تهیه کیک یزدی با آب

برای درست کردن کیک یزدی، به مواد اولیه زیر نیاز دارید. در فهرست این مواد، می‌توانید به جای عسل، از مقداری شربت بار استفاده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ۲۰۰ گرم
شکر ۱۵۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
آب و گلاب ۱ لیوان
روغن نصف لیوان
بیکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
وانیل نصف قاشق چایخوری
پودر هل نوک قاشق چایخوری
زعفران به مقدار لازم
نمک ۱ پنس
کنجد به مقدار لازم
عسل ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری

دستور پخت کیک یزدی با آب

مراحل تهیه کیک یزدی، بسیار ساده است و کافیست طبق دستور زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: شکر، تخم مرغ‌ها و وانیل را در ظرفی مناسب مخلوط کرده و آنقدر با همزن بزنید تا کرم رنگ و کشدار شوند.
  • مرحله دوم: در ادامه، به ترتیب مخلوط آب و گلاب، روغن، پودر هل، زعفران و عسل را به ترکیب تخم مرغ اضافه کرده و 1 دقیقه دیگر همه مواد را هم بزنید.
  • مرحله سوم: در ظرفی جداگانه، آرد، بیکینگ پودر و نمک را با هم ترکیب کرده و 3 بار الک کنید.
  • مرحله چهارم: مخلوط آرد را به تدریج به مایه کیک اضافه کرده و در یک جهت، با دور کند همزن، هم بزنید تا کاملا با بقیه مواد مخلوط شوند.
  • مرحله پنجم: حالا مواد آماده شده کیک را داخل کپسول‌های کیک یزدی بریزید. با یک چاقوی چرب شده، روی کیک‌ها علامت ضربدر بزنید و مقداری کنجد بپاشید.
  • مرحله ششم: کیک‌ها را به مدت 30 تا 35 دقیقه با دمای 160 درجه سانتی‌گراد درون توستر قرار دهید تا پخته شوند.

نکته: دقت کنید که دمای فرهای مختلف با هم متفاوت است. بنابراین، شما باید برای تنظیم دمای پخت، به راهنمای دستگاه خود توجه کنید.

طرز تهیه کیک یزدی بازاری

معمولا کیک یزدی‌های بازاری طعم متفاوتی دارند، چرا که شیوه تهیه آن‌ها کمی متفاوت است. اگر طعم کیک یزدی بازاری را بیشتر می‌پسندید، این دستور پخت را امتحان کنید.

طرز تهیه کیک یزدی بازاری

مواد لازم برای پخت کیک یزدی بازاری

برای تهیه این کیک خوشمزه، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد شیرینی‌پزی ۳۵۰ گرم
شکر ۱۵۰ گرم
ماست چکیده ۵۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد
روغن مایع نصف پیمانه
عسل ۲ قاشق سوپخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
نمک یک چهارم قاشق چایخوری
پودر هل ۱ قاشق چایخوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری

دستور پخت کیک یزدی بازاری

دستور پخت و طرز تهیه کیک یزدی بازاری به ترتیب زیر است:

  • مرحله اول: فر را روشن کرده و روی 200 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا به خوبی گرم شود. البته امکان تهیه کیک یزدی در توستر هم وجود دارد.
  • مرحله دوم: شکر و تخم مرغ‌ها را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و با همزن دستی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.
  • مرحله سوم: عسل، گلاب، وانیل، بیکینگ پودر، ماست، هل و نمک را به مواد داخل کاسه اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. سپس نصف روغن مایع را به دیگر مواد کیک یزدی بیافزایید.
  • مرحله چهارم: آرد را 3 بار الک کرده و در 2 مرحله به مواد داخل کاسه اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا حالت خمیری بگیرد. در انتها، باقی‌مانده روغن مایع را هم به این ترکیب اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: قالب‌های کیک را داخل سینی فر بچینید و درون آن‌ها را به خوبی چرب کنید. البته می‌توانید کاغذهای مخصوص کیک یزدی هم به کار ببرید.
  • مرحله ششم: با کمک قاشق یا قیف، دو سوم از حجم قالب‌ها را از خمیر کیک یزدی پر کنید. با یک چاقو، علامت ضربدری روی خمیر بزنید تا روی کیک حالت گنبدی ایجاد نشود. در صورت تمایل می‌توانید کمی کنجد هم روی کیک‌ها بپاشید.
  • مرحله هفتم: سینی را به مدت 15 تا 20 دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید و چند دقیقه آخر پخت، گریل فر را روشن کنید تا سطح رویی کیک‌ها کاملا طلایی شوند.
  • مرحله هشتم: سینی فر را بیرون بیاورید و اجازه دهید کیک‌ها در دمای محیط خنک شوند. سپس، آن‌ها را از قالب خارج کرده و داخل ظرف موردنظر بچینید.

طرز تهیه کیک یزدی سنتی

کیک یزدی سنتی اصل یزد با زعفران تهیه می‌شود. اگر دوست دارید این کیک را امتحان کنید، مطابق دستور پخت پایین پیش بروید. در ادامه، طرز تهیه کیک یزدی زعفرانی با شیر را توضیح می‌دهیم.

طرز تهیه کیک یزدی سنتی

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی یزدی سنتی

برای تهیه کیک یزدی به شیوه سنتی، مواد اولیه زیر را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد یک و نیم پیمانه
شکر دوم سوم پیمانه
شیر نصف پیمانه
تخم مرغ ۲ عدد
روغن مایع دو سوم لیوان
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
پودر هل یک چهارم قاشق مرباخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده به مقدار دلخواه

دستور پخت کیکی یزدی سنتی

برای تهیه کیک یزدی با شیر به شیوه سنتی و با پف عالی، باید مطابق مراحل زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: قدم اول برای پخت هر نوع کیک و شیرینی، گرم کردن فر است. فر را روشن کرده و روی دمای 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. البته می‌توان طرز تهیه کیک یزدی با شیر در توستر را هم انجام داد.
  • مرحله دوم: شیر را روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد. سپس ظرف آن را کنار بگذارید تا خنک شود.
  • مرحله سوم: تخم مرغ‌ها را در کاسه‌ای بزرگ بشکنید و با همزن به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند. سپس، شکر را اضافه کنید و در ادامه، ترکیب تخم مرغ و شکر را تا جایی هم بزنید که کمی پف کرده و کرم رنگ شود.
  • مرحله چهارم: شیر خنک شده، روغن مایع و گلاب را به مواد قبلی اضافه کرده و با همزن مخلوط کنید. دقت داشته باشید که مواد کاملا یکدست شوند.
  • مرحله پنجم: آرد را 3 بار الک کرده و کم کم داخل کاسه بریزید. مواد را با همزن دستی، دورانی هم بزنید تا آرد مخلوط شود. اضافه کردن آرد در چندین نوبت و هم زدن مداوم، از گلوله گلوله شدن آرد جلوگیری می‌کند.
  • مرحله ششم: بعد از اینکه خمیر کاملا یکدست شد، زعفران، بیکینگ پودر و پودر هل را به آن اضافه کرده و با همزن برای چند ثانیه بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند.
  • مرحله هفتم: قالب‌های کیک یزدی را در سینی فر بچینید و داخل آن‌ها را به خوبی چرب کنید. با قاشق یا قیف، حدود دو سوم فضای قالب‌ها را از خمیر کیک یزدی پر کنید. اگر دوست دارید، کمی کنجد هم روی آن‌ها بپاشید.
  • مرحله هشتم: حالا سینی را در طبقه وسط فر گذاشته و ۱۵ دقیقه زمان دهید تا کیک‌ها بپزند. وقتی روی کیک‌ها طلایی شد و اطراف آن‌ها پف کرد، شیرینی شما آماده است. برای اطمینان از پخت کیک می‌توانید از خلال دندان نیز استفاده کنید. اگر طرز تهیه کیک یزدی با پیمانه را رعایت کنید، پف کیک شما عالی خواهد شد.

نکته: برای اینکه کیک‌های خوشرنگ‌تری داشته باشید، در چند دقیقه پایانی پخت، گریل فر را روشن کنید.

  • مرحله نهم: سینی را از فر ‌خارج کرده و اجازه دهید تا کیک یزدی‌ها کمی خنک شوند. سپس، کیک‌ها را در ظرف مناسبی بچینید و نوش جان کنید.

در پایان، اگر احساس می‌کنید یادگیری این کیک با خواندن مراحل بالا دشوار است، از فایل صوتی طرز تهیه کیک یزدی سنتی کمک بگیرید.

طرز تهیه کیک یزدی فنجانی

این مدل کیک یزدی برای کسانی مناسب است که فر ندارند. در واقع، در این قسمت، به آموزش کیک یزدی در قابلمه می‌پردازیم. برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مرحله اول: مواد کیک را بر اساس هر مدلی که دوست دارید، اعم از کیک یزدی خانگی، کیک یزدی قنادی یا کیک یزدی سنتی، آماده کنید.
  • مرحله دوم: برای این دستور تهیه به فنجان‌های چینی یا هر فنجان نشکن دیگری نیاز دارید. داخل آن‌ها را کمی چرب کرده و حدود دو سوم از حجم فنجان‌ها را از خمیر کیک یزدی پر کنید.طرز تهیه کیک یزدی فنجانی
  • مرحله سوم: قابلمه‌ای بزرگ روی گاز بگذارید و فنجان‌ها را داخل قابلمه بچینید. با کمک یک پارچ، داخل قابلمه مقداری آب بریزید. دقت کنید که مقدار آب تا حدود دو سوم دیواره فنجان‌ها باشد.
  • مرحله چهارم: درب قابلمه را با دمکنی پوشانده‌، روی قابلمه بگذارید و حدود 20 دقیقه منتظر بمانید. بعد از ۲۰ دقیقه، درب قابلمه را بردارید و پخت کیک را با خلال دندان چک کنید. اگر از پخته شدن کیک‌ها مطمئن هستید، فنجان‌ها را از آب گرم بیرون بیاورید و اجازه دهید تا سرد شوند.
  • مرحله پنجم: با کمک یک چاقو، لبه‌های کیک یزدی را از فنجان جدا کرده و کیک را از قالب خارج کنید. کیک یزدی فنجانی شما آماده است.

نکته: از آنجایی که در این روش حرارت به سطح کیک‌ها نمی‌خورد، روی کیک طلایی نخواهد شد. برای همین، بد نیست در مدل‌های ساده، کمی پودر کاکائو به کیک اضافه کنید تا کیک بیش از حد سفید نباشد. البته در مدل زعفرانی، همان رنگ زعفران کیک را زیبا خواهد کرد.

کیک یزدی در قالب بزرگ

کیک یزدی، شکل و شمایل آشنایی دارد و احتمالا با شنیدن این نام، به یاد کیک‌های کپسولی کوچک و یکدست می‌افتید. اما باید بگوییم که کیک یزدی در قالب بزرگ هم قابل تهیه است.

کیک یزدی در قالب بزرگ

روش کار، فرقی با دستورهای پخت قبلی ندارد؛ فقط توجه داشته باشید که شبیه طرز تهیه کیک هویج یا انواع کیک، حتما کف قالب فر را چرب کرده و مقداری از فضای قالب را برای پف کردن کیک، خالی بگذارید.

نکات تکمیلی در تهیه انواع کیک یزدی

در تهیه کیک یزدی با پف عالی، نکات زیادی وجود دارند که توجه به آن‌ها، حاصل کار شما را بهتر می‌کند و یک کیک یزدی قنادی خواهید داشت. در تهیه انواع کیک یزدی، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • اندازه درست مواد اولیه برای درست کردن کیک یزدی بسیار مهم است. بنابراین، همه مواد را به دقت اندازه گرفته و سپس تهیه کیک یزدی را شروع کنید.
  • تخم مرغ، شیر، ماست و کره‌ای که برای تهیه کیک یزدی استفاده می‌کنید، حتما باید به دمای محیط رسیده باشند. از نیم ساعت قبل، آن‌ها را از یخچال خارج کنید.نکات تکمیلی در تهیه انواع کیک یزدی
  • ترتیب مخلوط کردن مواد را رعایت کنید. بر هم زدن این ترتیب، ممکن است باعث سفت شدن کیک یزدی شود.
  • اگر مواد کیک را به صورت مستقیم داخل قالب کیک یزدی می‌ریزید، حتما قالب را چرب کنید. البته، سعی کنید روغن زيادی در اطراف قالب‌ها نباشد، زیرا همین روغن، جذب کیک شده و کیفیت آن را پایین می‌آورد.
  • پیش از آنکه کیک‌ها خنک شوند، آن‌ها را روی یکدیگر نچینید،. گرمای موجود، باعث خمیر شدن بافت کیک می‌شود.
  • زمان پخت کیک را رعایت کرده و در مدت زمانی که برای پخت در نظر گرفته شده، درب فر را باز و بسته نکنید. این کار باعث خراب شدن پف کیک خواهد شد.
  • سعی کنید بلافاصله بعد از آماده شدن مواد کیک یزدی، آن را داخل قالب بریزید و در فر بگذارید. هر چقدر فاصله بین زمان آماده شدن و قرار دادن در فر بیشتر باشد، کیک شما کمتر پف می‌کند.
  • دمای فر گفته شده در این مطلب برای فرهای گازی است. اگر از فر برقی یا آون توستر استفاده می‌کنید، دما را 20 درجه کمتر در نظر بگیرید.

کیک یزدی را می‌توان در انواع مختلف دیگری مثل طرز تهیه کیک یزدی شکلاتی و طرز تهیه کیک یزدی دو رنگ هم تهیه کرد. مواد لازم برای تهیه کیک یزدی شکلاتی، تقریبا شبیه مواد طرز تهیه کیک نوتلا است.

طعم کیک یزدی را با اسنپ فود تجربه کنید…

در این مطلب دستور کیک یزدی به چند روش مختلف را به شما آموزش دادیم و پیشنهاد می‌کنیم که حداقل یکی از این روش‌ها را امتحان کنید. البته، همیشه فرصت درست کردن کیک یزدی در خانه وجود ندارد و در این مواقع، کمک گرفتن از اسنپ فود بهترین گزینه است. شما می‌توانید با صرف انرژی و زمان کمتر، از قسمت سفارش انلاین شیرینی اسنپ فود، کیک و شیرینی موردنظر خود را سفارش داده و در محل آدرس تحویل بگیرید.

راستی، انتخاب شما برای تهیه کیک یزدی کدام یک از این روش‌ها است؟ و چرا؟ نظرات خود درباره تهیه کیک یزدی را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(6 دیدگاه)

ebrahimpave
29 آبان 1402

مراحل درست کردن کیک یزدی خانگی و سنتی و بازاری شبیه به هم نیستند مواد اولی تهیه کیک یزدی یکجور نیست !؟

  • snappfoodadmin
    29 آبان 1402

    سلام طرز تهیه کیک یزدی خانگی و سنتی و بازاری تقریبا شبیه به هم هستند و مواد اولیه درست کردن کیک یزدی : آرد سفید، تخم مرغ، کره ،شکر ،شیر یا ماست،بیکینگ پودر، جوش شیرین، وانیل است

saabora
22 آبان 1402

سلام از آموزش طرز تهیه کیک یزدی خانگی خیلی خوشم امد روان و راحت نوشته شده و فایل صوتی درست کردن کیک یزدی در خانه هم خیلی خوبهه

  • snappfoodadmin
    22 آبان 1402

    سلام سعی شده مطالب خوب را در کنار دسترسی های مناسب و راحت صوتی و تصویری برای آموزشها ی کیک و شیرینی و انواع غذاها را با خدمات بهتری برای کاربران گرامی فراهم کنیم در صورت تمایل میتوانید کیک یزدی و انواع کیک و شیرینی را از اسنپ فود خرید کنیدhttps://snappfood.ir/

jamshidkhaleghi@gmail.com
20 آبان 1402

سلام فایل صوتی آموزش کیک یزدی خانگی خیلی دوست داشتم ایده ای قشنگی هستش.از طرز تهیه کیک یزدی با آب هم خیلی خوشم امد کیک با شیر زیاد دوست ندارم

  • snappfoodadmin
    20 آبان 1402

    سلام امیدواریم از آموزش کیک یزدی خانگی لذت کافی برده باشید میتونید این کیک خوشمزه را در قابلمه هم درست کنید پس اگر فر قابل استفاده نداشتید کیک یزدی با آب را در قابلمه سر گاز درست کنید

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود