آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع سس برای سالاد
آموزش آشپزی
3/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

معرفی انواع سس برای سالاد

زهرا دهقان 13 فروردین 1401 6 دقیقه

سالادها از هر نوعی که باشند به خودی خود مزه چندانی ندارند. ترفند خوشمزه تر کردن این نوع خوراکی‌ها، استفاده از انواع سس برای سالاد است. البته نمی‌توان هر چیزی را به عنوان چاشنی با هر نوع سالادی ترکیب کرد و انتظار داشت که مزه آن هم فوق العاده شود. پس شاید لازم باشد قبل از شناخت و انتخاب سس سالاد، اول بدانیم که سالادها به چند دسته تقسیم می‌شوند. در اینجا قرار است بهترین سس های سالاد را معرفی کنیم. اما قبل از آن بیایید نگاهی به تقسیم بندی سالادها داشته باشیم.

سس سالاد

معرفی انواع سالاد

همه می دانیم که سالادهای متنوعی وجود دارد که هر کدام برای زمان خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. اما شاید همه ما ندانیم که دقیقاً چند مدل از این خوراکی ها موجود است. دانستن نوع سالاد می تواند در انتخاب سس مناسب سالاد به ما کمک زیادی بکند. در قسمت زیر به معرفی انواع سالادها می پردازیم.

  • سالاد سبز: سالاد سبز جزء سالادهای ساده ای به شمار می آید که از ترکیب انواع سبزیجات با برخی صیفیجات تهیه می شود. به این خوراکی سالاد گاردن نیز می گویند.
  • سالاد سبزیجات: این نوع سالاد هم چیزی شبیه سالاد سبز است. با این تفاوت که تنها سبزیجات در آن استفاده می شوند و البته همه سبزیجات خام نیستند. این یعنی ممکن است یک نمونه از این سالاد با سبزیجات آب پز یا کبابی هم ساخته شود.
  • سالاد-غذا: این نوع سالاد مخلوطی از سبزیجات و صیفی جات با انواع گوشت مثل میگو، مرغ یا تن ماهی است. از غذا سالاد می توان به عنوان یک وعده غذایی کامل نیز استفاده کرد.
  • سالاد میوه: همه تا حدودی با سالاد میوه آشنا هستیم. این سالاد از ترکیب میوه های خرد شده تازه با برخی از خوراکی ها مثل مغزیجات یا خامه تهیه می شود.
  • دسر سالاد: این نوع سالاد هنوز در کشور ما رواج پیدا نکرده است، اما مجموعی از دسرهای خوشمزه از جمله ژله با ترکیبات دیگر مثل انواع خشکبار و مغزیجات است.

انواع سس

انواع سس برای سالاد میوه

اگر شما هم از سرو تکراری میوه ها خسته شده اید و دوست دارید در دورهمی ها و مهمانی های خود تنوع ایجاد کنید، می توانید با ترکیب کردن میوه های فصل یک سالاد میوه خوشمزه بسازید. اما برای اینکه سالاد شما فوق العاده به نظر برسد، شاید دوست داشته باشید از سس های زیر برای سرو آن استفاده کنید.

1.سس لیموترش و گشنیز

برای تهیه این سس به آب پرتقال، روغن زیتون، گشنیز تازه، آب لیمو ترش تازه و چاشنی هایی مثل پودر سیر، نمک و فلفل نیاز دارید. برای تهیه این سس حتماً دقت کنید که گشنیزها را حسابی خرد و ریز کنید تا هنگام مخلوط کردن با سایر مواد سس یکدستی داشته باشید. حتی می توانید برای اینکه به سس خود قوام دهید، از مخلوط کن برای آماده کردن سس استفاده کنید.

2. انتخاب سس سالاد خامه و سیر

اگر جزء کسانی هستید که مزه سیر را دوست دارید، شاید بخواهید این سس را نیز امتحان کنید. کسانی که ترکیب خامه با سیر را دوست دارند، می توانند با استفاده از چاشنی های لازم بهترین سس سالاد میوه خود را تهیه کنند. برای تهیه این سس به مقداری خامه چرب، مقداری آب لیمو ترش، کمی پنیر پارمزان، سس سویا، سیر تازه و نمک و فلفل نیاز دارید.

برای درست کردن این سس باید اول آب لیموترش را به خامه اضافه کنید. بعد از گذشت چند دقیقه از ترکیب این دو ماده، باید سایر مواد را به خامه اضافه کنید و سس را به خوبی ترکیب کنید. بهتر است به دلیل وجود خامه در این دستورالعمل، حتماً سس خود را به صورت تازه تهیه و استفاده کنید.

3. سس خردل و عسل

انتخاب سس سالاد و ترکیب مواد کاملاً به ذائقه افراد بر می گردد. اگر با طعم تند خردل سازگاری خوبی دارید، شاید بخواهید این سس را امتحان کنید. برای تهیه این چاشنی به مقداری عسل،سیر تازه، سرکه، روغن زیتون، خردل، نمک و فلفل نیاز دارید. بعد از تهیه مواد اولیه کار خاصی پیش رو ندارید، کافیست تا تمامی مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید و از خوردن سس لذت ببرید.

سس مناسب سالاد

انواع سس برای سالاد سبزیجات

برای بسیاری از افراد هیچ سالادی، سالاد سبزیجات نمی شود. اما سرو کردن هر سالاد سبزیجاتی هم فوت و فن خاص خود را دارد که شاید مهم ترین بخش آن سس مناسب سالاد باشد. بهترین سس برای سالاد به نوع سبزیجاتی بر می گردد که قرار است استفاده کنید. برخی از متداول ترین و البته خوشمزه ترین چاشنی های سالاد سبزیجات شامل موارد زیر می شوند.

1.سس فرانسوی بهترین سس برای سالاد

از نظر اکثر افراد بهترین سس فرانسوی، نمونه های آماده و بازاری هستند. اما با کمی آزمون و خطا می توانید در تهیه این سس استاد شوید. برای آماده کردن سس فرانسوی به سس سویا، آب پرتقال، سس خردل، سس گوجه فرنگی و پودر آرومات نیاز دارید. تمامی این مواد را با هم ترکیب کند و اجازه دهید تا سس شما کمی بماند و مزه دار شود. اگر در تهیه سس آرومات با مشکل مواجه شدید، می توانید از پودر عصاره مرغ به عنوان ماده جایگزین استفاده کنید.

2. سس سالاد رنچ

از دیگر انتخاب های خوشمزه برای مزه دار کردن انواع سالاد سبزیجات و حتی سالاد سبز، تهیه و سرو سس رنچ است. برای تهیه این سس به مقداری شیر ترش، مایونز، جعفری، برگ سیر، شوید، نمک، پودر سیر و فلفل سیاه نیاز دارید. برای درست کردن سس رنچ هم کافیست جعفری را به صورت ریز خرد کنید و با دیگر مواد درون یک کاسه مخلوط کنید.

3. سس سالاد فصل

سالاد فصل یکی از پرطرفدارترین خوراکی هایی است که احتمالاً نام آن را در منو هر رستورانی مشاهده می کنید. برای تهیه سس مخصوص این سالاد لازم است که موادی مثل سس مایونز، تخم مرغ پخته، خیار شور رنده شده، پیازچه خرد شده، مغز کرفس ریز شده، سس تند، سرکه، نمک و روغن زیتون را تهیه کنید. برای درست کردن سس سالاد فصل نیز اول باید تخم مرغ پخته شده را به شکل ریز رنده کنید. سپس باقی مواد را به تخم مرغ اضافه کنید و حداقل یک ساعت به سس زمان بدهید تا مزه بگیرد. دقت کنید که برای تهیه این سس ترکیبات درست باید حتماً به صورت ریز خرد یا رنده شوند.

بهترین سس برای سالاد

انواع سس برای سالاد-غذا

طرز تهیه انواع چاشنی برای غذا سالادها ترفندهای خاص خود را دارد. اضافه یا کم کردن یک ماده اشتباه می تواند مزه سس را تحت تأثیر قرار دهد. از آن گذشته باید ببینید که اصلاً ترکیبات سالاد مد نظر شما چیست و بعد بر پایه آن سس خود را تهیه کنید. اگر شما هم دوست دارید از سس مناسب سالاد مد نظر خود استفاده کنید، می توانید از هر یک از دستورالعمل های زیر کمک بگیرید.

1.سس سزار

سس سزار به عنوان بهترین سس برای سالاد محسوب می شود. البته اگر بخواهید سالاد خود را با مواد غذایی گوشتی به عنوان یک وعده غذایی کامل یا حداقل میان وعده سرو کنید. برای تهیه این سس به سس مایونز، روغن زیتون، سس خردل، سرکه، آب لیمو، سیر رنده شده، پنیر پارمزان و کمی نمک نیاز دارید.

در آماده سازی این سس اول باید مایونز و خردل را با هم مخلوط کنید. در مرحله بعد روغن زیتون، نمک و آب لیمو تازه را به سس اضافه کنید. در انتها و مرحله به مرحله باقی چاشنی ها را به سس بیفزایید. پس از اتمام کار هم پنیر را به ترکیب سس اضافه کرده و پس از چند دقیقه استراحت دادن در یخچال آن را سرو کنید.

انتخاب سس سالاد

2. سس تارتار

البته این سس ایتالیایی بیشتر برای غذاهای فست فودی مثل شنیسل، جوجه چینی یا میگو پفکی کاربرد دارد. اما اگر از ترکیبات گوشتی در برخی از سالادهای خود استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم این چاشنی را هم امتحان کنید. برای تهیه سس تارتار باید سس مایونز، خیارشور رنده شده، سس گوجه فرنگی، آب لیمو ترش، جعفری، کمی شکر، پیاز یا پیازچه، فلفل و کمی نمک را با هم مخلوط کنید. دقت داشته باشید که سس تارتار را نهایتاً تا یک ماه می توانید در یخچال نگهداری کنید.

جمع بندی

در اینجا به معرفی انواع سس برای سالاد به سبک های خانگی و رستورانی پرداختیم و شما را با ترکیباتی آشنا کردیم که می توانند تنوع غذایی شما را بیشتر کنند. از سالادها بسته به فاکتورهای متعدد می توانید در زمان های خاص استفاده کنید. برای مثال بهترین زمان برای تهیه سالاد میوه، فصل تابستان است. این در حالی است که غذا سالادها را می توانید در هر فصلی تهیه کنید. در تهیه هر سالاد مهم این است که بتوانید یک چاشنی بی نظیر در کنار آن سرو کنید. شما چه دستورالعمل های دیگری برای تهیه سس مخصوص سالاد دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود