آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
نوشیدنی محلی گیلان
انواع نوشیدنی ها
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

نوشیدنی محلی گیلان برای غیر گیلانی ها

مینا اسماعیل بیگی 15 اسفند 1401 4 دقیقه

گیلان علاوه بر غذاهای خوش رنگ و لعابی که دارد، نوشیدنی‌های بی‌نظیری نیز برای لذت بردن شما آماده کرده است. این نوشیدنی‌ها خاص خطه شمال و شهر گیلان هستند و بدون شک هر سلیقه و ذائقه‌ای که داشته باشید شما را عاشق خود می‌کنند. تفاوتی ندارد که عاشق نوشیدنی‌های گرم باشید یا نوشیدنی‌های سرد، در هر حال می‌توانید بهترین طعم‌ها و خاص‌ترین مزه‌ها را در میان انواع نوشیدنی محلی گیلان پیدا کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا سری به نوشیدنی‌های این خطه از کشور بزنیم. البته، اگر به طعم و مزه‌های گیلانی علاقه داشته باشید، می‌توانید مطلب بهترین غذاهای محلی گیلان که باید حتما امتحان کنید! را نیز مطالعه کنید.

خوش طعم و خاص مثل نوشیدنی محلی گیلان

در ادامه این مطلب قصد داریم تا نوشیدنی‌های محلی گیلان مثل آب شله یا موهیتوی گیلانی ، آموزش شربت آبغوره ، یخ در بهشت خنک گیلانی،  چای سنتی و محلی گیلان و چند نوشیدنی دیگر را به شما معرفی کنیم.

نوشیدنی آب شله یا موهیتو گیلانی برای عاشقان طعم های ترشنوشیدنی آب شله یا موهیتو گیلانی برای عاشقان طعم های ترش

اولین نوشیدنی محلی گیلانی که بسیار معروف و پرطرفدار است، آب شله یا موهیتو گیلانی نام دارد. البته در زبان محلی به این نوشیدنی شربت آبغوره یا نوشیدنی آبغوره دار نیز گفته می‌شود. برای تهیه این نوشیدنی به آبغوره، آب، شکر، نعنا تازه و یخ احتیاج دارید. این شربت از جمله قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین نوشیدنی‌های گیلان به حساب می‌آید. در زمان‌های قدیم افرادی که در مزرعه یا باغ‌ها کار می‌کردند با نوشیدن این نوشیدنی، گرمای فصل تابستان را از خود دور کرده و خود را به یک شربت ترش و شیرین خنک دعوت می‌کردند.

بهتر است که این نوشیدنی را با شکر و آبغوره محلی تهیه کنید. شما در تمام کافه‌های گیلان و خصوصا در فصل تابستان، بدون شک این نوشیدنی را مشاهده خواهید کرد. طرفداران این نوشیدنی معتقدند فصل تابستان را فقط می‌توان با این نوشیدنی در گیلان تحمل کرد. برای تهیه نوشیدنی آبغوره دار یا موهیتو گیلانی کافی است آبغوره و آب را در میکسر یا مخلوط کن بریزید. برگ‌های نعناع را از شاخه جدا کرده به آن‌ها اضافه کنید. سپس شکر را اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید. مقدار مورد استفاده نعناع در آب شله یا موهیتو گیلانی کاملا به ذائقه شخصی شما بستگی دارد. شما می‌توانید میزان نعنا را با در نظر گرفتن سلیقه خود کم یا زیاد کنید. در نهایت نوشیدنی خود را با یخ قالبی خنک کرده و نوش جان کنید.

نوشیدنی گیلانی فرنی فشکل

دومین نوشیدنی محلی گیلان که آن هم یکی از نوشیدنی‌های سنتی به حساب می‌آید، فرنی فشکل نام دارد.  تلفظ کمی سخت اما طعم فوق‌العاده‌ای دارد. این نوشیدنی معمولاً برای دسر تهیه می‌شود. اما اگر ترکیب آن را رقیق کنند به عنوان شربت نیز قابل استفاده است. ترکیب اصلی این نوشیدنی از شیره برنج است. البته ممکن است که نام فرنی شما را به اشتباه بیندازد، اما لازم است که بدانید این نوشیدنی گیلانی هیچ شباهتی به فرنی که شما در منزل تهیه کرده و نوش‌جان می‌کنید، ندارد. با این حساب نوشیدنی فرنی فشکل می‌تواند طعم و مزه تکرار نشدنی و بی‌نظیری را به شما بچشاند.

البته طرز تهیه این نوشیدنی در آماده‌سازی هم شبیه به فرنی معمولی ما نیست. کمی تجربه می‌خواهد و صبر زیاد تا به شکل اصلی آماده شده و با طعم سنتی خود، حال شما را عوض کند. تهیه این نوشیدنی از مواد اولیه دیگری مانند شیر، پودر هل، پودر دارچین، تخم خرفه، گلاب، آب و شکر نیز استفاده می‌شود. تا زمانی که رقیق است می‌توانید آن را به صورت نوشیدنی استفاده کنید، اما اگر آن را در یخچال قرار دهید، بعد از سرد شدن کاملا سفت شده و حالت فرنی به خود می‌گیرد.

نوشیدنی چای محلینوشیدنی چای محلی گیلان

چای از جمله نوشیدنی‌های جذاب و پرطرفدار در کشور ما محسوب می‌شود. فارغ از اینکه در هر شهر و روستایی با طعم و عطر خواصی آن را تهیه و ارائه می‌کنند. در این بین چای گیلانی یکی از بهترین چای‌ها، معطرترین و خوش عطرترین آن‌ها به حساب می‌آید. در این نوشیدنی کافئین و آنتی اکسیدان بسیار زیادی وجود دارد که نقشی اساسی برای سلامت ما را ایفا می‌کنند. چای لاهیجان گیلان شهرت جهانی داشته و عطر و طعم آن غیر قابل انکار است.

ضمن اینکه در گیلان کشت و آماده سازی چای یکی از مشاغل اصلی به حساب می‌آید. نکته مهم این است که چای لاهیجان گیلان نظیر ندارد. کیفیت بالایی داشته و طعم آن را هیچ کجا نمی‌توانید پیدا کنید. این چای انرژی شما را افزایش داده، برای استرس خوب است و می‌تواند به هضم غذا کمک کند. همچنین چای از آن جمله نوشیدنی‌هایی است که برای سرطان‌هایی مانند تخمدان و دهان مفید بوده و ضد باکتری است. همچنین چای می‌تواند اسهال را نیز برطرف می‌کند.

نوشیدنی یخ در بهشت معروف گیلانینوشیدنی یخ در بهشت معروف گیلانی

آخرین نوشیدنی محلی گیلان یخ در بهشت است. یخ در بهشت مانند چای در تمام ایران پرطرفدار و خواستنی است. همان نوشیدنی خنکی که بعد از نوش جان کردن آن تمام گرمای تابستان از تن شما رخت خواهد بست. اما یخ در بهشت گیلانی طعم، مزه و رنگ دیگری دارد. این نوشیدنی که در گیلان شهرت زیادی دارد، با میوه‌ها و تکه‌های یخ خرد شده آماده می‌شود. غلیظ است و میزان یخ آن بیشتر از میزان میوه‌هایی است که در تهیه آن استفاده شده‌اند. اگر در فصل تابستان به گیلان سفر کردید، حتما خود را به یک لیوان یخ در بهشت خنک و خوش طعم گیلانی دعوت کنید.

گیلان و نوشیدنی هایی که نباید از دست داد

در این مطلب لیستی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌های گیلان را به شما معرفی کردیم. این نوشیدنی‌ها با در نظر گرفتن طرز تهیه و ماده اولیه برای فصل‌های گرم و سرد سال پرطرفدار و قابل استفاده هستند. اگر تصمیم گرفتید به گیلان سفر کنید در کنار غذاهای خوش طعم و جذابی که در این شهر وجود دارد فراموش نکنید که نوشیدنی‌های این شهر را نیز امتحان کرده و از طعم و مزه بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید.

البته این نوشیدنی‌ها در منزل نیز قابل تهیه شدن و آماده سازی هستند. حتی اگر نخواهید آن‌ها را تهیه کنید، می‌توانید از سرویس سفارش آنلاین آبمیوه یا سفارش آنلاین از کافه اسنپ فود کمک بگیرید و نوشیدنی‌هایی که در این سرویس وجود دارد را آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود