بهترین غذاهای محلی گیلان که باید حتما امتحان کنید!

بهترین غذاهای محلی گیلان که باید حتما امتحان کنید!

استان گیلان دارای طبیعت بسیار زیبا و فوق العاده، برای سفر است. این استان زیبا همچنین مردم خونگرم و مهمان نوازی دارد و گیلان علاوه بر رسم و رسوم متفاوت، دارای تنوع غذایی بسیار زیادی است. در این مقاله به معرفی غذاهای محلی گیلان و بهترین غذاهای گیلان می پردازیم، با ما همراه باشید.

غذاهای خطه شمال ایران

بیشتر غذاهای شمالی و گیلانی طعمی ترش مزه همراه با سیر دارند. در بسیاری از غذاهای این استان انواع رب، سبزیجات محلی، سیر و روغن زیتون استفاده می شود. برنج گیلان نیز زبانزد ایرانیان است و در کنار غذاهایی لذیذی چون کباب ترش، جوجه ترش، بادمجان شکم پر و سایر غذاهای این شهر، پای ثابت سفره گیلانی ها است.
غذاهای محلی گیلان با طعم‌ های به یادماندنی و فوق العاده ای که دارد، یکی از بهترین جاذبه ‌های اصلی سفر کردن به استان گیلان نیز محسوب می ‌شود.

غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان

تنوع غذایی در استان گیلان فوق العاده زیاد است. غذاهای گیلان جزء غذاهای مشهور و لذیذ در سراسر ایران است. در ادامه به معرفی غذاهای این استان می پردازیم.

شش انداز بادمجان

یکی از خورشت های محبوب و دلپذیر در گیلان، خورشت شش انداز بادمجان است.  برای پخت این خورشت خوشمزه، از بادمجان قلمی به همراه گردو سابیده شده، رب انار، پیاز سرخ شده و ادویه های مختلف استفاده می کنند. اگر اکثر غذاهای شمالی را امتحان کرده باشید، متوجه می شوید که بادمجان جزء مواد اصلی غذاهای آنهاست.

برای طبخ خورش شش انداز

  1. ابتدا مغز گردوها را تفت دهید، سپس پیاز سرخ شده و زرد چوبه را به گردو اضافه کنید.
  2. در مرحله بعد سه لیوان آب ولرم را به همراه رب انار به ترکیب اضافه کنید.
  3. بادمجان ها را به صورت حلقه ای خرد کرده و با مواد مخلوط کنید و اجازه دهید خورش روی شعله ملایم آماده شود.

 کباب ترش و جوجه ترشَ

از معروف ‌ترین غذاهای سنتی گیلان، کباب ترش و جوجه ترش هستند. این غذاهای خوشمزه تقریباً در همه رستوران های گیلان سرو می شود. برای پختن کباب ترش و جوجه ترش از گوشت گوساله، گوسفند یا مرغ استفاده می کنند و آن را در سس خوشمزه ای می‌خوابانند.
این سس شامل موادی نظیر گردوی خرد شده، پیاز، سیر، رب انار و آب انار است. در ادامه زمانی که گوشت ‌ها مزه دار شدند،  آنها را به سیخ کشیده و کباب می‌ کنند. همچنین کباب ترش و جوجه ترش را به همراه برنج کته سرو می کنند.

بهترین غذاهای گیلان

باقلا قاتق از بهترین غذاهای گیلان

باقلا قاتق که یکی از غذاهای محلی گیلان است، از موادی نظیر باقلای خشک، سبزی های معطری مانند شوید، تخم مرغ سیر و ادویه های متنوع تهیه می شود. برای طبخ باقلا قاتق:

  • ابتدا باقالی ها را چند ساعت در آب بخیسانید. سپس پوست باقالی ها را جدا کرده و به همراه سیر خرد شده در روغن تفت دهید.
  • در ادامه مقداری ادویه و دو لیوان آب به مواد اضافه کنید.
  • زمانی که مواد به خوبی پخته شد، روی کل مواد تخم مرغ ها را بشکنید و سپس این غذای لذیذ را سرو کنید.

نکته مهم برای تهیه باقلا قاتق، تخم مرغ است، نباید شکل ظاهری خود را در حین شکستن روی مواد داخل قابلمه از دست دهد زیرا هر شخصی تخم مرغ دوست ندارد. در کنار باقلا قاتق همچنین مخلفاتی مانند سیر ترشی، زیتون پرورده و سبزی خوردن سرو می شود.

کال کباب تهیه شده از گیاه

کال کباب بر عکس اسمش که فکر می کنید نوعی کباب است و از گوشت تهیه می‌ شود، کاملاً گیاهی است. استان گیلان به بهشت گیاه ‌خواران نیز معروف است و در گیلان با استفاده از ساده‌ ترین مواد غذایی گیاهی، چند نوع غذا و پیش ‌غذا تهیه می‌ کنند.
کال کباب همچنین یک نوع پیش‌ غذاست که در کنار غذاهای گیلانی سرو می‌ شود. مواد اصلی برای تهیه این پیش غذای فوق العاده بادمجان کبابی، گردو، سبزی ‌های خشک محلی مانند چوچاق و خالواش، سیر و انار است.

غذاهای بومی استان گیلان

کوکو مرغ با سس مخصوص از بهترین غذاهای گیلان

یکی از لذیذترین غذاهای محلی گیلان، کوکوی مرغ گیلانی است. برای درست کردن این غذا از گوشت مرغ آب پز، پیاز سرخ شده، تخم مرغ، ماست چکیده، آب لیموی تازه، زعفران آب شده، روغن مایع و ادویه مخصوص برای تهیه سس کوکو استفاده می کنند.

برای طبخ این غذای خوشمزه:

  • ابتدا تخم مرغ ها را به خوبی هم بزنید.
  • نمک و فلفل را با ماست چکیده ترکیب کنید.
  • سپس مرغ و پیاز داغ را در آب لیمو و زعفران قرار دهید.
  • در ادامه مواد را درون ظرفی که کف آن چرب شده است، به مدت 15 دقیقه با حرارت 220 درجه سانتی گراد در فر قرار دهید تا آماده شود.

برای تهیه سس مخصوص کوکوی مرغ:

  • کره آب شده را به همراه آرد چند دقیقه خوب هم بزنید.
  • سپس آب مرغ را کم کم به آرد اضافه کنید.
  • در مرحله بعد رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل، زعفران، جعفری خرد شده و سس تند را با هم مخلوط نمایید.
  • کمی روی حرارت قرار دهید تا برای سرو حاضر شود.

میرزا قاسمی یکی از بهترین غذاهای سنتی و محلی گیلان

این غذای خوشمزه و خوش عطر در زمان ناصرالدین شاه قاجار توسط محمد قاسم خان که والی حاکم رشت بود تهیه شد و همچنین نام او روی این غذای فوق العاده ماندگار شد. میرزا قاسمی نیز مانند خورشت مرغ و آلو و شش انداز و غذاهای دیگر از غذاهای محلی و سنتی استان گیلان است.

طرز تهیه میرزاقاسمی

  • ابتدا بادمجان‌ ها را کباب کرده و پس از آماده شدن بادمجان ها، پوست آن‌ها را کنده و سرهای بادمجان‌ ها را جدا کنید.
  • سپس بادمجان ‌ها ساطوری خرد کنید. در مرحله بعد گوجه‌ فرنگی‌ ها را در آب جوش بریزید و پوست آنها را بگیرید.
  • سپس گوجه فرنگی ها را خرد کنید. در این مرحله سیر له شده را داخل روغن داغ ریخته و اجازه دهید کمی سرخ شود.
  • سپس بادمجان ‌ها و گوجه‌ های آماده‌ شده را به سیر سرخ شده اضافه کرده و تفت دهید تا سرخ شوند.
  • در ادامه مقداری نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید.
  • مواد را در یک طرف تابه قرار داده و در طرف دیگر تابه تخم‌ مرغ‌ ها را بشکنید و با هم مخلوط کنید تا سرخ شوند.
  • سپس مواد را با هم به خوبی ترکیب کرده و کمی تفت دهید تا میرزا قاسمی آماده شود.

ترشی تره، غذایی لذیذ گیلانی

برای تهیه ترشی تره گیلان از  تخم مرغ، خالواش(سبزی محلی گیلان)، اسفناج، برگ چغندر، گشنیز، جعفری، تره، شوید و آب نارنج استفاده می شود. این غذای بی نظیر را حتماً امتحان کنید.

غذایی لذیذ گیلانی

خوراک واویشکا یکی از غذاهای بومی استان گیلان

واویشکا در اصل یک غذای روسی با چند دستور پخت متفاوت است که در جنگ جهانی دوم وارد ایران شد و امروزه خوراک واویشکا را به عنوان غذاهای بومی گیلان می شناسند.

خوراک واویشکا با استفاده از دل و جگر گوسفند، پیاز، گوجه فرنگی، رب گوجه، انار ملس دانه شده، آب، نمک، فلفل، گلپر و زعفران طبخ می شود.

طرز تهیه واویشکا

  • برای طبخ این خوراک ابتدا پیاز را خرد کرده و با کره تفت دهید.
  • همچنین دل و جگر گوسفند را به صورت قطعه های کوچک و نگینی خرد کرده و به همراه گوجه فرنگی با پیاز سرخ شده مخلوط کنید.
  • به مواد رب گوجه فرنگی و زعفران را نیز اضافه کنید و اجازه دهید تا خوراک واویشکا با شعله ملایم پخته شود و به خوبی جا بیفتد.
  • سپس بعد از تمام شدن آب خوراک روی آن دانه های انار و گلپر را ریخته و هم بزنید.
  • این غذای لذیذ را به همراه نان داغ سنگک یا لواش، ماست و سبزی خوردن و مخلفات دیگری مانند دوغ و انواع ترشی سرو کنید.
غذایی لذیذ از گیلان

خورش آلو مسما

خورش آلو مسما، خورش اصیل گیلانی بوده و در رستوران های محلی و سنتی گیلان سرو می شود. برای طبخ آن از مرغ، آلو قیسی، آلو سیاه، پیاز و شکر استفاده می شود.

طرز تهیه خورش آلو مسما

  1. در مرحله اول آلوها را در روغن سرخ کنید.
  2. سپس مرغ هایی که از قبل پخته شده را به همراه آب و زرد چوبه به آلوها اضافه کنید.
  3. در آخر شکر و دو لیوان آب را به مواد اضافه کرده و بعد از اینکه غذا به خوبی جا افتاد و آماده سرو شد به همراه کته شمالی میل کنید.

به یاد داشته باشید که این خورشت هم مانند دیگر خورشت های محلی گیلان طعم ملسی دارد و از بهترین غذاهای گیلان است.

خورش انار بیج مخصوص شب یلدا

خورش انار پیچ به خورشت قورآویچ و سنگه خورشت هم معروف است و یکی دیگر از غذاهای استان گیلان بوده که بسیار لذیذ و خوشمزه است. این غذا را در شهرهای شمالی ایران به مناسبت‌ های مختلف در فصل انار مخصوصاً برای شب یلدا تهیه می کنند. برای پخت این خورشت از گردو سابیده، آبغوره، رب انار یا آلوچه، گوشت چرخ شده و ترکیب سبزی قرمه، جعفری، تره و مقداری شنبلیله استفاده می کنند.

مرغ ترش غذای معروف شمالی

مرغ ترش یکی از غذاهای معروف و لذیذ شمالی هاست. خورش مرغ ترش در مازندران، گیلان و دیگر شهرهای شمالی ایران با دستور های مختلفی پخته می شود. مواد اصلی این خورشت رب انار و گردو است و طعمی بی نظیر، لذیذ و متفاوت نسبت به خورش های دیگر گیلانی دارد. برای تهیه این خورش همچنین از موادی نظیر مرغ، پیاز، سیر، لپه، آب نارنج، سبزی معطر، تخم مرغ استفاده می شود.

ترش آش از بهترین غذاهای محلی گیلان

آش ترش، آشی ترش مزه است که از برنج ریز، سبزی آش، باقالی، سیر، انار و آبغوره تازه پخته می شود. ترش آش معمولاً با ترب و ماهی شور سرو می‌شود.

دیبیجا، طعم عجیب و خاص

دیبیجا را از موادی مانند اشپل ماهی، پیاز، کره، آب نارنج یا آب انار و ادویه درست می‌کنند که یک پیش غذای چرب، لذیذ و خوشمزه است.

ترش شامی گیلانی

طعم غالب بیشتر غذاهای گیلانی و شمالی ها ترش است. ترش شامی گیلان غذایی ترش، خوش رنگ و بو و لذیذ است که طرفداران فراوانی دارد. برای تهیه این غذا از گوشت چرخ کرده و سبزیجات استفاده می کنند.
به این صورت که از مخلوط گوشت چرخ کرده و سبزیجات، کتلتی فوق العاده درست کرده و در روغن سرخ می‌ کنند. سپس کتلت حاضر شده را درون یک سس غلیظ از رب گوجه فرنگی و رب انار قرار می‌ دهند.

بادمجان کباب با بادمجان شکم پر

غذاهایی شکم پر نظیر مرغ شکم‌پر، ماهی شکم پر، دلمه و بادمجان شکم پر از خوشمزه ترین غذاها بر مجلس هستند. در استان گیلان با استفاده از بادمجان غذایی خوشمزه به نام بادمجان کباب یا بادمجان شکم پر تهیه می کنند. بادمجان کباب یا شکم پر را با موادی نظیر بادمجان، گردو ساییده شده، رب انار، نمک، فلفل و زردچوبه درست می‌کنند.

از خوشمزه ترین غذاها

خورش چغرتمه از بهترین غذاهای محلی گیلان

یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه گیلانی خورشت چغرتمه است و این غذا طعم نسبتاً شیرینی دارد. برای طبخ خورشت چغرتمه از موادی نظیر سینه مرغ، پیاز، تخم مرغ، آبلیموی تازه، نمک، زردچوبه، آب مرغ و فلفل استفاده می شود. همچنین این غذای فوق العاده و لذیذ را به همراه برنج نوش جان می‌ کنند.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی بهترین غذاهای گیلان و غذاهای محلی گیلان و طرز تهیه آنها پرداختیم. شما همچنین با تهیه این غذاهای خوشمزه، یک دورهمی خانوادگی و دوستانه خاطره انگیز را برای خود و عزیزانتان فراهم کنید. به شما پیشنهاد می کنیم به شهر توریستی و زیبای گیلان سفر کرده و از طبیعت فوق العاده این شهر لذت برده و غذاهای استان گیلان را نوش جان کنید.

نظرات کاربران