آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
همه چیز درباره کباب کوبیده
آموزش آشپزی
4.1/5 - (13 امتیاز)
بدون نظر

همه چیز درباره کباب کوبیده، تاریخچه و نکات طلایی

زهرا دهقان 07 شهریور 1396 5 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

طبق نظر جعفر شهری، تاریخ نویس معتبر معاصر، پای نان و کباب کوبیده از زمان ناصرالدین شاه قاجار به سفره‌های ما ایرانی‌ها باز شده و به طور ویژه مانند بسیاری دیگر از تحولات تاریخی در آن دوران، نظر شخص ناصرالدین شاه هم در شکل‌گیری دستور پخت آن بسیار موثر بوده است. طبق اعلام سایت اتحادیه چلوکباب تهران اولین مغازه چلوکباب فروشی تهران، چلوکبابی نایب در بازار بوده که برای اولین بار به شیوه اروپایی غذا را سر میز سرو می‌کرده و به طور رسمی چلوکباب را سر سفره ما ایرانی‌ها آورده است.

کباب کوبیده از گذشته تا امروز (همه چیز درباره کباب کوبیده)

اما شاید چیزی که برای خیلی از کباب خورهای امروزی جالب باشد، این است که شیوه سرو چلو کباب کوبیده در آن روزگار به این صورت بوده که ابتدا پلو و کره به مشتری ارائه می‌شده و بلافاصله پیشخدمت بعدی سیخی کباب بر روی آن می‌کشیده است و در برخی چلوکبابی‌ها عمل کشیدن سیخ‌های کباب تا سیر شدن مشتری ادامه پیدا می‌کرده و تعداد سیخ‌های کباب در قیمت غذا تاثیری نداشته است.
آن روزها گذشته و در تهران امروز نه تنها خیلی بیشتر از آن سال‌ها، کباب خور داریم که به شمار کسانی که خودشان را متخصص کباب پختن می‌دانند هم خیلی اضافه شده است. شما هم شاید گاهی وسوسه شده باشید که پنجه‌های‌تان را در مخلوط گوشت کباب کوبیده فرو ببرید و سعی کنید به اصطلاح کوبیده سیخ بگیرید. کاری که در نگاه اول ممکن است غیرممکن به نظر برسد. اما فراموش نکنید که این کار هم مثل هر کار دیگر مهارتی است که با دانستن نکاتی به سادگی ممکن می‌شود.

مواد اولیه تهیه کباب کوبیده

طرز تهیه کباب سیخی

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه کباب کوبیده در منزل به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوساله و گوسفند ترکیبی 500 گرم
پیاز رنده شده 4 عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار کافی
زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری

مراحل طبخ کباب کوبیده در منزل

نحوه درست کردن کباب کوبیده

با دنبال کردن مراحل زیر، می‌توانید کباب کوبیده خوشمزه و عالی در منزل آماده کنید.

  • مرحله اول: پیش از انجام هر کاری باید گوشت را برای 3 بار چرخ کرده و حسابی با هم مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: آب پیازهای رنده شده را به خوبی گرفته و با گوشت مخلوط کنید. همین طور زعفران دم کرده را نیز به همراه دیگر ادویه‌های کباب، اضافه کنید.
  • مرحله سوم: این مواد را به خوبی ورز دهید به شکلی که بافتی یکدست و یکپارچه پیدا کنند.
  • مرحله چهارم: پس از آن که از ورز آمدن مایه کباب به خوبی مطمئن شدید؛ آن را در یک ظرف دربسته ریخته و در یخچال، جایی که از یخ زدگی نیز محافظت شود، قرار دهید.
  • مرحله پنجم: پس از سپری شدن چیزی نزدیک به سه ساعت، مواد کباب کوبیده را از یخچال خارج کرده و آن‌ها را با توجه به نکاتی که در زیر خواهیم گفت، سیخ بزنید.
  • مرحله ششم: آتش ذغال را در حد متوسط روشن کرده و سیخ‌های کباب را روی آن قرار دهید و پیوسته پشت و رو کنید تا تمام جهات کباب پخته شود. توجه داشته باشید که ابتدا پیش از آن که گوشت به سیخ خودش را بگیرد، با احتیاط پشت و رو کردن را انجام دهید تا موجب ریزش گوشت از سیخ کباب نگردد.

اکنون کباب کوبیده شما پس از مغزپخت شدن، آماده است و می‌توانید آن را به همراه نان یا پلو، سرو کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم که اگر به کباب علاقه دارید، طرز تهیه چلوکباب قفقازی را نیز در سایت ما مطالعه کنید.

نکات طلایی طرز تهیه کباب کوبیده در منزل

اگر دوست دارید یک روز تعطیل کوبیده سیخ گرفتن را امتحان کنید و از این آزمون پیروز بیرون بیایید این نکات طلایی را از دست ندهید. با خواندن نکات زیر، همه چیز درباره کباب کوبیده را خواهید دانست.

نکات مهم در تهیه کباب کوبیده

  1. برای درست کردن کباب کوبیده خانگی، از گوشتی استفاده کنید که نه خیلی خشک باشد نه خیلی چرب. بهتر است از گوشت قلوه‌گاه گوسفند استفاده کنید. اما اگر ترجیح شما مخلوط گوشت گوسفند و گوساله است، از دو سوم گوشت گوسفند و یک‌سوم گوشت گوساله استفاده کنید.
  2. گوشت کباب کوبیده را دو تا سه بار چرخ کنید، این کار نریختن کباب شما روی منقل را تضمین می‌کند. دقت داشته باشید که اگر چرخ کرده درشت باشد و به خوبی بافت آن در هم تنیده نشود؛ ریزش کباب محتمل‌تر خواهد بود.
  3. پیازهای رنده شده را آنقدر فشار دهید تا آب آن کاملا خارج شود. نباید به هیچ وجه آب پیاز با گوشت مخلوط شود. سپس پیازهای رنده شده را با مقداری زعفران دم کرده حل کرده و به گوشت خود اضافه کنید. زمانی که پیاز و گوشت را با هم مخلوط کردید، نوبت به اقدام طلایی ورز دادن گوشت کباب می رسد. حداقل باید برای نیم ساعت به ورز دادن منظم و قوی ادامه دهید تا مایه کباب کوبیده قوام پیدا کند. پس از آن بگذارید که مواد برای 3 ساعت در یخچال در یک کیسه فریزر یا ظرف دربسته بماند. مایه کباب هرچه سردتر باشد راحت‌تر روی سیخ می‌چسبد.
  4. نکته‌ی خیلی مهم این است که نباید از سیخ نو استفاده کنید، چون مایه کباب به سیخ نو نمی‌چسبد. اگر به تازگی سیخ کوبیده تهیه کرده‌اید، یک بار بدون کباب سیخ‌ها را روی منقل روشن بگذارید.
  5. یک مشت از مایه کباب را بردارید و به شکل یک بیضی کشیده درآورید؛ سیخ را کمی خیس کرده و روی مایه کباب توی دست‌تان بگذارید و با فشار دست مایه را روی سیخ شکل دهید.
  6. اگر می‌خواهید که روش درست كردن کباب کوبیده را به درستی دنبال کنید و در سیخ کردن کباب‌ها بدون ریزش موفق باشید، موقع سیخ گرفتن کوبیده‌ها بهتر است مدام دست‌تان را با آب سرد خیس کنید.
  7. وقتی گوشت را روی سیخ می‌چسبانید اول ابتدا و انتهای مایه کباب را به سیخ بچسبانید و سپس به بقیه گوشت کباب روی سیخ به صورت منظم و با فواصل شبیه به هم فرم دهید.
  8. در بعضی دستورات به مواد لازم کباب کوبیده، آرد، آرد سوخاری، زرده تخم مرغ، زردچوبه و جوش شیرین اضافه می‌شود که در دستور اصلی این غذا چنین افزودنی‌هایی مشاهده نمی‌شود.
  9. در نهایت مراقب باشید که آتش ذغال شما به اصطلاح خیلی تند نباشد. تند و تیز بودن آتش ذغال، باعث سوختن روی کباب و خام ماندن مغز آن خواهد شد.

حالا همه چیز درباره کباب کوبیده را می‌دانید. اگر این نکات را درست و حسابی رعایت کنید، خیال‌تان راحت که بعد از یکی دو بار از حرفه‌ای‌های عرصه کوبیده سیخ گرفتن خواهید بود. در پایان مطلب پیشنهاد می کنیم با طرز تهیه کباب کوبیده تابه ای آشنا شوید. توجه داشته باشید که این کباب در واقع کباب تابه‌ای نبوده و همان کباب کوبیده است که با استفاده از تابه تهیه می‌شود.

کباب کوبیده حاضر است…

با وجودی که در بالا توضیحاتی در خصوص نحوه صحیح طبخ کباب کوبیده در منزل عنوان کردیم؛ هنوز ممکن است که برای انجام دادن این کار مهارت کافی را نداشته باشید. از این روی پیشنهاد می‌کنیم که برای سفارش آنلاین غذا از جمله کباب کوبیده؛ از اسنپ فود بهره برده و به راحتی یک وعده چلوکباب خوشمزه یا خوراک کوبیده را از بهترین چلوکبابی‌های محدوده خود به صورت اینترنتی خریداری کنید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود