آشنایی با ویتامین ها و مکمل های دوران بارداری؛ چرا باید آن‌ها را مصرف کنیم؟

به این مقاله امتیاز دهید

هرچند خیلی از خانم‌های باردار چندان دل خوشی از خوردن ویتامین ها و مکمل های دوران بارداری ندارند، چراکه به هر حال خوردن قرص و دارو سخت است، این مواد ارزش بسیار زیادی برای رشد جنین به شکل سالم و بدون بیماری دارند؛ از سوی دیگر از بدن مادر نیز محافظت می‌کنند تا دچار افت مواد مغذی یا معدنی نشود.

ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نقشی اساسی در سلامت جنین شما دارند.

بسیاری از افراد سوالات بسیاری درباره کارکردهای این داروها دارند و همچنین زمان مصرف آن‌ها را نمی‌دانند. در ادامه به تفصیل درباره همه این موارد سخن خواهیم گفت. با ما باشید!

ویتامین ها و مکمل های دوران بارداری

ویتامین ها و مکمل های دوران بارداری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ اما در مجموع می‌توان آن‌ها را در سه دسته اصلی مکمل‌های ویتامینی، مکمل‌های مواد معدنی و مکمل‌های مرتبط با اسیدهای چرب (به طور خاص امگا 3) دسته‌بندی کرد. مادران باردار بر اساس وضعیت خود لازم است برخی از این مکمل‌ها را مصرف کنند. البته به برخی مادران پیشنهاد می‌شود تمام این مکمل‌ها را در برنامه خود بگنجانند که در این صورت بهتر است آن‌ها حتماً این کار را انجام دهند؛ چراکه برای سلامت جنین ضروری خواهد بود.

با ما همراه باشید تا در ادامه با بررسی نام مکمل های دوران بارداری، کارکرد آن‌ها و بهترین زمان مصرف آن‌ها، شما را با این داروهای مهم زمان بارداری آشنا کنیم.

امگا 3 در زمان بارداری

در طول دهه‌های گذشته یکی از مکمل‌های اصلی که به اغلب زنان باردار پیشنهاد می‌شد، امگا 3 بود. این مکمل معمولاً در غالب روغن ماهی و یا محصولات مشابه به آن‌ها ارائه می‌شد که طعم و مزه چندان مناسبی نیز نداشتند. پیشنهاد این دست از مکمل‌ها در سال‌های اخیر کاهش یافته است؛ چراکه مشخص شده کارکرد امگا 3 برای رشد جنین کمتر از چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.

از همین جهت است که پزشکان ترجیح می‌دهند امگا 3 لازم برای بدن زنان باردار را در قالب رژیم‌ها و غذاهای مفید در زمان بارداری به آن‌ها ارائه کنند. مصرف امگا 3 همچنان ضروری به حساب می‌آید؛ چراکه برای شکل‌گیری غشای سلول‌ها، مخصوصاً سلول‌های مغز و شبکیه چشم نقش محوری دارند. شما می‌توانید با ماهی و غذا‌های دریایی که گوشت آن‌ها جیوه کمی دارند امگا 3 جذب کنید؛ غذاهایی نظیر ماهی سالمون، میگو و گربه ماهی.

ویتامین های دوران بارداری

احتمالا مهم‌ترین بخش در بحث ویتامین ها و مکمل های دوران بارداری به مکمل‌های ویتامینی مرتبط باشد؛ چراکه ویتامین‌ها گستره بالایی دارند و از سویی نقش آن‌ها برای شکل‌گیری بافت‌های بدن جنین و کارکرد صحیح سیستم‌های مختلف بدن در جنین و مادر ضرورت دارد. بنابراین لازم است ویتامین‌های ضروری در دوران بارداری را بشناسیم و همچنین به برخی ویتامین‌ها که دریافت زیاد آن‌ها ممکن است باعث بروز ضررهایی شود را بررسی کنیم.

ویتامین های ضروری در دوران بارداری

فولیک اسید و فولات (B9): این ویتامین برای شکل‌گیری درست سیستم عصبی کودکان ضروری است؛ چراکه یکی از مواد اصلی در ساخت لوله عصبی جنین به شمار می‌آید. این ماده همچنین برای خون جنین بسیار مهم بوده و کمبود آن می‌تواند جنین را دچار کم‌خونی جدی کند و او را پس از تولد نیز دچار مشکل کند. این ویتامین به شما کمک خواهد کرد که جنین را در زمان درست به دنیا بیاورید و دچار زایمان زودرس نشوید؛ همچنین وزن جنین را به اندازه استاندارد خواهد رساند. بنابراین در مصرف آن کوتاهی نکنید.

اگر مصرف هریک از ویتامین‌ها و مکمل‌ها باعث بیماری شما شد، آن‌ را سریعاً به پزشک اطلاع دهید.

ویتامین B12: این ویتامین نقشی اساسی در شکل‌گیری سلول‌های عصبی و سلول‌های خونی دارد. هم سلول‌های عصبی مغز هم سلول‌های نخاع برای شکل‌گیری و البته کارکرد صحیح به این ویتامین نیازمندند و کمبود آن می‌تواند پیش‌زمینه مشکلات عصبی یا نقص‌های جدی مغزی جنین را فراهم آورد. این ویتامین برای ساخت گلبول‌های قرمز خون نیز مهم است.

ویتامین B6: این ویتامین نیز در رشد مغز و سلول‌های خونی بسیار مهم است. ویتامین B6 به رشد شناختی جنین شما پیش و پس از تولد کمک بالایی می‌کند؛ همچنین برای چرخه سوخت‌وساز بدن او ضروری بوده و نقش آن در تشکیل خون نیز مهم است. در ضمن سیستم ایمنی بدن جنین برای رشد و بهبود عملکرد خود به ویتامین B6 نیاز دارد. این ویتامین در کنترل تهوع مادر نیز موثر است؛ در این زمینه می‌توانید مقاله توصیه غذایی برای کنترل تهوع در زمان بارداری را مطالعه کنید.

ویتامین A: ویتامین A نیز به دو جهت ضروری است: ۱. همان‌طور که حدس می‌زنید، برای بینایی و سلول‌های مرتبط با آن و ۲. برای رشد سلولی. ویتامین A در سرتاسر عمر یک انسان نقشی مهم در کارکردهای بینایی دارد و این موضوع از زمان پیش از تولد آغاز می‌شود. بنابراین حتماً مکمل‌های آن را مصرف کنید.

ویتامین D: ویتامین D بیش از هرچیز برای جذب کلسیم اهمیت دارد؛ بدون آن بدن شما و بدن جنین قابلیت جذب کلسیم را نخواهد داشت و بدین ترتیب اهمیت مصرف آن به اندازه مصرف کلسیم زیاد است.

با حفظ سلامت جسمی، سلامت روانی شما نیز در دوران بارداری تضمین خواهد شد.

ویتامین E و C: این دو ویتامین از جهت آنتی‌اکسیدان‌های زیاد خود اهمیت دارند و منبع اصلی آن‌ها به شمار می‌آیند. همچنین در ساخت بافت‌های سلولی، شکل‌گیری و عملکرد صحیح سیستم ایمنی و بسیاری موارد دیگر، ویتامین E و C مهم‌اند.

ویتامین های مضر در بارداری

هیچ‌یک از ویتامین‌ها برای بدن شما مضر نیستند! البته در صورتی که به اندازه مصرف شوند. در صورتی که مصرف آن‌ها بیشتر از حالت معمول باشد، می‌توانند مشکلات متنوعی از جمله برای سیستم گوارشی بدن شما به وجود آورند.

همچنین مصرف بیش از اندازه مکمل‌های ویتامینی می‌تواند به رشد بافت‌های بدن جنین آسیب بزند و مادر را نیز دچار کبد سمی کند. مکمل های سه ماهه اول بارداری و سایر دوره‌ها را فقط در اندازه‌هایی که پزشک به شما پیشنهاد داده‌ است مصرف کنید؛ نه کمتر و نه بیشتر.

مواد معدنی در دوران بارداری

حال که با انواع و بهترین زمان مصرف ویتامین ها در بارداری آشنا شدیم می‌توانیم به سراغ بررسی مواد معدنی برویم. ضمناً می‌توانید به مقاله مهم انتخاب جنسیت جنین با تغذیه نیز نگاهی داشته باشید.

آهن: فقر آهن یکی از بیماری‌های بسیار رایج در بین زنان ایرانی است. فقر آهن ارتباط مستقیمی با کم‌خونی، تالاسمی و اتیسم نوزادان دارد و بدین ترتیب لازم است درباره خوردن مکمل‌های آن حتماً با پزشک خود مشورت کنید. در ضمن می‌بایست مکمل‌های ویتامینی برای جذب آهن را نیز در نظر داشته باشید.

کلسیم: کاربرد کلسیم مشخص است: ساخت استخوان و دندان‌ها. بنابراین مادر در زمان بارداری نیاز به مقادیر بالایی کلسیم خواهد داشت که شاید نتوان همه آن‌ را با غذاها به دست آورد؛ بنابراین به مصرف مکمل کلسیم نیاز خواهد داشت.

تغذیه صحیح در کنار مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها، راز سلامتی مادر و جنین است.

روی: کمبود روی می‌تواند به مشکلاتی جدی نظیر زایمان زودرس، کمبود وزن نوزاد، ناهنجاری‌های مغزی نوزاد و بسیاری موارد دیگر ختم شود. بنابراین آن را حتماً در نظر داشته باشید و با پزشک خود درباره مکمل‌های مناسب آن مشورت کنید.

ید: از جمله ویتامین ها و مکمل های دوران بارداری که حتماً باید آن را جدی بگیرید، ماده معدنی ید است. ید برای کارکرد هورمون تیروئید و رشد سیستم عصبی فرزندتان بسیار ضروری است؛ بنابراین لازم است اقدامات لازم را در جهت دریافت به اندازه آن انجام دهید. این ضرورت برای مادرانی که دچار اختلال تیروئید هستند دوچندان است.

سلامت شما و فرزندتان در گرو ویتامین‌ها و مکمل‌هاست!

در این متن به تفصیل به موضوع ویتامین ها و مکمل های دوران بارداری پرداختیم. اما یک موضوع دیگر یعنی بهترین زمان مصرف مکمل های بارداری باقی ماند که در این زمینه پیشنهاد اصلی ما این است چنین داروهایی را تنها و تنها با راهنمایی و دستور پزشک خود مصرف کنید.

مصرف سر از خود مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند موجب دردسرهای متعددی شود؛ از همین رو طبق نظر پزشکتان هر نوع داروی گیاهی یا شیمیایی را بخورید. از همراهی شما با بلاگ اسنپ فود متشکریم!

نظرات کاربران