آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص دانه چیا
رژیم غذایی تناسب اندام
3.8/5 - (17 امتیاز)
8

خواص دانه چیا و راز های لاغری آن + بهترین زمان مصرف

ترمه افضلی 29 فروردین 1403 14 دقیقه

دانه چیا به دلیل محتوای فیبر بالا و کالری کم، به عنوان یک مکمل کاهش وزن، طرفداران زیادی دارد. این دانه همچنین، مملو از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که آن را به انتخابی ایده‌آل برای کسانی تبدیل می‌کند که به دنبال کاهش وزن هستند. البته خواص دانه چیا موارد بیشتری را شامل می‌شود و تنها مربوط به لاغری نیست.

شما می‌توانید دانه چیا را از آجیل فروشی‌ها تهیه کرده و برای لاغر شدن از آن استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که مقدار مصرف این دانه‌های مغذی هم بسیار مهم است.

در این مقاله، نحوه استفاده از دانه چیا برای لاغری و فواید آن را بررسی می‌کنیم. به علاوه، درباره برخی از خطرات بالقوه مرتبط با مصرف دانه‌های چیا در مقادیر زیاد هم صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا درباره این دانه و بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو اطلاعات لازم را به دست آورید.

درباره دانه چیا

دانه چیا از گیاهی به نام سالویا هیسپانیکا (Salvia Hispanica) به دست می‌آید که از تیره نعناییان و سرده مریم گلی است. این گیاه بومی کشور مکزیک است، اما امروزه در تمام دنیا شناخته می‌شود. دانه چیا را می‌توان یک شبه غلات دانست که از گذشته‌های دور معروف بوده و حتی در تمدن مایا و آزتک نیز برای تامین انرژی مورد استفاده قرار می‌گرفت. شهرت دانه چیا به دلیل مواد مغذی فراوان و تاثیر این دانه برای لاغری و کاهش وزن است.عکس دانه چیا

تفاوت دانه چیا و تخم شربتی

یکی از سوالات اغلب افراد این است که ایا دانه چیا همان تخم شربتی است؟ حالا ما قصد داریم تا پیش از پرداختن به خواص دانه چیا، آن را با تخم شربتی مقایسه کنیم. ابتدا باید بدانید که دانه چیا و تخم شربتی، دو دانه متفاوت هستند و تنها از نظر ظاهری شباهت دارند که نباید این دو را یکدیگر اشتباه گرفت. از جمله تفاوت‌های دانه چیا و تخم شربتی موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • دانه چیا بیضی شکل است که با رنگ خاکستری تیره با رگه‌های مشکی و قهوه‌ای دیده می‌شود و به ندرت رنگ مایل به سفید دارد. تخم شربتی، دانه‌های کشیده و درشت‌تر از دانه چیا هستند که رنگ سیاه براق دارند.
  • دانه چیا را می‌توان به همین شکل در تهیه سالاد، کیک، نان و… مورد استفاده قرار داد؛ اما تخم شربتی را پیش از مصرف حتما باید در آب خیس کرد.
  • سرعت جذب آب در تخم شربتی سریع‌تر از دانه چیا است و همین موضوع موجب بزرگ شدن و پف کردن آن می‌شود؛ اما دانه چیا آب را با سرعت کمتر و به تدریج جذب می‌کند.
  • دانه چیا طعم و مزه خاص ندارد و استفاده از آن در غذاها و دسرهای مختلف، طعم آن‌ها را تغییر نمی‌دهد؛ اما تخم شربتی عطر و طعم بیشتری دارد.
  • دانه چیا بومی آمریکای جنوبی و مرکزی و کشور مکزیک است، اما تخم شربتی بومی کشور هند و منطقه مدیترانه محسوب می‌شود.

دانه چیا و لاغری

احتمالا شما نیز درباره خواص دانه چیا برای لاغری شنیده‌اید و ممکن است سوالات مختلفی در این زمینه داشته باشید. در این بخش به طور مفصل درباره دانه چیا و کاهش وزن صحبت می‌کنیم.دانه چیا و لاغری

دانه چیا چگونه لاغر می کند؟

اگر این سوال برای شما پیش آمده است که ایا دانه چیا چربی سوز است، باید بگوییم که بله! دانه چیا در لاغری تاثیر دارد. دانه‌های چیا بسیار آب دوست هستند؛ بنابراین، در فضای معده تا چندین برابر وزن خود آب جذب می‌کنند و افزایش حجم می‌دهند. این افزایش حجم، باعث ایجاد احساس سیری در فرد خواهد شد. به علاوه، این دانه‌ها منبعی غنی از فیبر هستند که یکی از بهترین ترکیبات دانه چیا برای کاهش وزن محسوب می‌شوند. فیبر غذایی موجود در چیا، علاوه بر احساس سیری، به بهبود هضم غذا نیز کمک کرده و سلامت دستگاه گوارش را تضمین می‌کند. البته بسیاری از دیگر دانه‌ها مانند تخم کتان نیز از جمله مواد غذایی مفید برای لاغری و کاهش وزن محسوب می‌شوند.

دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو هم موثره؟

کالری مصرفی پایین و افزایش احساس سیری، دو عامل مهم برای لاغری شکم و پهلو با دانه چیا هستند. همچنین، فیبر بالای این دانه‌ها حرکات روده را افزایش داده و میزان جذب چربی را کاهش می‌دهد. بنابراین، افراد سالمی که سابقه آلرژی ندارند، می‌توانند برای لاغری شکم و پهلوهای خود روی خواص دانه چیا حساب کنند. البته مصرف این دانه‌های مفید در کنار مواد غذایی لاغر‌کننده و محرک متابولیسم، تاثیر چشمگیرتری دارد و اگر بتوانید ورزش منظم را چاشنی کار کنید، لاغری سریع‌تری را پیش رو خواهید داشت.

در واقع با دانش و رویکرد صحیح، دانه چیا می‌تواند راهی عالی برای دستیابی به اهداف کاهش وزن باشد. اگر به دنبال دیگر مواد غذایی مفید برای کاهش وزن هستید، معرفی انواع زیره برای شما سودمند خواهد بود.

بهترین زمان خوردن دانه چیا برای لاغری

زمانی که تصمیم می‌گیرید تا دانه چیا را به عنوان یک ماده غذایی ثابت در رژيم غذایی خود قرار دهید، یکی از مهم‌ترین سوال‌ها این است که چه زمانی از روز دانه چیا را مصرف کنم؟بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری

واقعیت این است که مصرف دانه‌های چیا در هر زمانی از طول روز بلامانع است، اما تمرکز بر بهترین زمان مصرف، نتایج سریع‌تر و چشمگیر‌تری را به دنبال خواهد داشت. گفته می‌شود که بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری صبح‌ها است. بنابراین، استفاده از دانه چیا را در وعده صبحانه خود جای دهید تا به بهترین شکل ممکن از خواص آن بهره‌مند شوید.

اگر به دنبال بهترین روش مصرف دانه چیا برای لاغری هستید، باید بدانید که شیوه مصرف دانه چیا تفاوتی نمی‌کند، اما دقت داشته باشید که این دانه را در سالادها و غذاهای کم کالری استفاده کنید. مثلا نمی‌توان دانه چیا را با یک سالاد چرب و پرکالری مصرف کرد و انتظار لاغری داشت! مصرف این دانه در کنار میوه های لاغری انتخابی مناسب برای کاهش وزن است.

مقدار مصرف دانه چیا برای لاغری

هرچند که خواص دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو بسیار است، اما باید به مقدار مصرف آن مانند مقدار مصرف چای ترش یا هر نوع ماده غذایی دیگری دقت داشته باشید. توصیه می‌شود تا در طول روز ۲۰ گرم (معادل ۱.۵ قاشق غذاخوری) از دانه چیا مصرف کنید. این مقدار مصرف دانه چیا برای لاغری مناسب بوده و به تناسب اندام شما کمک می‌کند.

خواص دانه چیا

دانه چیا برای لاغری موثر است، اما خواص دانه چیا تنها به این یک مورد محدود نمی‌شود و فواید مختلفی دارد. در ادامه این بخش با دیگر خواص دانه چیا آشنا می‌شوید.

خواص خود دانه چیا

خاصيت دانه چيا و فواید بی‌شمار آن موجب شده است تا این دانه در سراسر دنیا شناخته شده و در رژیم‌های غذایی مختلف جای گیرد.

۱. دانه چیا در بدنسازی

اگر مشغول بدنسازی در باشگاه هستید، از رژیم غذایی صحیح و خواب کافی غافل نشوید. همان‌طور که پیش از این گفتیم، فیبر موجود در دانه‌های چیا یکی از بهترین ترکیبات برای کاهش چربی‌های شکم و پهلو است که مصرف این فیبر غذایی، به کات کردن عضلات ورزشکاران هم کمک زیادی می‌کند. مصرف دانه‌های چیا، انرژی بدن فرد را بالا برده و تاثیرات مثبتی در ریکاوری دارد. ترکیب دانه چیا با ماست یونانی، یک منبع عالی از فیبر و پروتئین است که فواید زیادی برای بدنسازان دارد.خواص خود دانه چیا

۲. دانه چیا در طب سنتی

استفاده از دانه چیا در طب سنتی، فواید درمانی زیادی دارد. برای مثال، مصرف این دانه‌ها به رفع بی‌خوابی و سلامت پوست و مو کمک می‌کند و باعث افرایش استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از سکته قلبی می‌شود. به علاوه با مصرف متعادل دانه چیا، می‌توانید اعصاب آرام‌تری داشته باشید و به کنترل بهتر قند خون خود کمک کنید.

۳. خواص دانه چیا برای زنان

مصرف دانه چیا برای خانم‌ها، به ویژه در دوران قاعدگی بسیار مفید است. این دانه هورمون‌های جنسی زنانه را متعادل کرده و نوسانات خلقی در دوره قاعدگی و PMS را کاهش می‌دهد. همچنین دردهای دوران قاعدگی با مصرف دانه چیا کمتر شده و قابل تحمل‌تر می‌شود. از دیگر خواص دانه چیا برای خانم‌ها می‌توان به سلامت پوست، تنظیم سوخت‌وساز بدن و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان اشاره کرد.

خواص دانه چیا برای زنان

۴. خواص دانه چیا برای پوست و مو

دانه چیا حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی است که فرایند کلاژن‌سازی در پوست را تقویت کرده و شادابی و سلامت پوست را به دنبال دارد. جالب است بدانید که از دانه چیا و روغن آن در ساخت محصولات پوستی نیز استفاده می‌شود. همچنین ترکیبات موجود در دانه چیا، فولیکول‌های مو را تقویت کرده و به سلامت تارهای مو کمک می‌کند.

۵. دانه چیا و افزایش سطح انرژی بدن

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به طور مداوم احساس خستگی و کمبود انرژی دارید، دانه چیا را در رژیم غذایی خود جای دهید. وجود ویتامین‌های گروه B همچون B1، B2 و B3 موجب می‌شود تا دانه چیا سطح انرژی بدن را افزایش داده و خستگی و نوسانات خلقی ناشی از کمبود انرژی را از بین ببرد.

۶. خواص دانه چیا برای سلامت قلب

فشار خون بالا یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است و دانه چیا به عنوان یک ماده غذایی مفید برای کاهش فشار خون شناخته می‌شود. از سوی دیگر وجود امگا ۳ در ترکیبات دانه چیا موجب می‌شود تا احتمال ابتلا به سکته قلبی، سندروم سوخت‌وسازی و بیماری سرخرگ کرونری کاهش یابد.

۷. فواید دانه چیا برای سلامت استخوان‌ها

پوکی استخوان از جمله بیماری‌های شایع در پی افزایش سن است که خطرات بسیاری دارد. مواد معدنی مختلف همچون کلسیم، منیزیم، فسفر، منگنز، روی و مس را می‌توان از جمله مواد مغذی مفید برای تقویت استخوان‌ها دانست که با افزایش تراکم بافت‌های استخوانی، مانع از پوکی استخوان می‌شوند. دانه چیا به عنوان منبعی غنی از این مواد معدنی شناخته شده و به همین دلیل مصرف آن برای سلامت استخوان‌ها مفید خواهد بود.

۸. دانه چیا برای پیشگیری از ابتلا به سرطان

رادیکال‌های آزاد ترکیبات یونی هستند که در اثر فعالیت طبیعی سلول‌ها تولید می‌شوند، اما اثر عوامل محیطی مانند آلودگی هوا میزان آن‌ها را در بدن افزایش می‌دهد. تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن موجب آسیب به سلول‌ها و تولید سلول‌های سرطانی می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که از انباشت رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و با ابتلا به سرطان مقابله می‌کنند. با توجه به وجود ترکیباتی آنتی اکسیدانی در دانه‌های چیا، این دانه را می‌توان یک ماده ضد سرطان دانست.دانه چیا برای پیشگیری از ابتلا به سرطان

خاصیت روغن دانه چیا

از روغن دانه چیا در تولید بسیاری از محصولات مراقبتی پوست و مو استفاده می‌شود. همچنین روغن این گیاه را می‌توان برای سلامتی و شادابی تارهای مو و پوست بدن، به طور مستقیم مورد استفاده قرار داد. البته این روغن در آشپزی نیز نقش دارد و می‌توان همچون دیگر روغن‌های گیاهی از آن استفاده کرد. از جمله خواص روغن دانه چیا می‌توان به تقویت استخوان‌ها، پیشگیری از ابتلا به سرطان، کاهش دردهای روماتیسمی، سلامت قلب و افزایش سطح انرژی بدن اشاره کرد.

خاصیت دمنوش دانه چیا

دانه چیا را می‌توانید به صورت جداگانه دم کرده یا آن را به دمنوش‌های دیگر اضافه کنید. دانه چیا پس از مدتی آب را جذب کرده و نوشیدنی شما را غلیظ‌تر و مقوی‌تر می‌کند. تمامی خواص دانه چیا در دمنوش آن نیز آزاد می‌شود و مي‌توان از مواد مغذی این دانه پرخاصیت بهره‌مند شد. اگر به هر دلیل مایل به مصرف خود دانه چیا نیستید، دمنوش چیا انتخاب مناسب شما است.

کالری دانه چیا

پس از آشنایی با خواص دانه چیا باید درباره کالری آن صحبت کنیم. در هر ۱۰۰ گرم از دانه چیا، ۴۸۶ کیلوکالری انرژی وجود دارد. در نگاه اول این میزان کالری زیاد به نظر می‌رسد، اما توجه داشته باشید که دانه چیا به صورت کم به غذا یا سالاد اضافه می‌شود و حتی در چندین وعده غذایی، ۱۰۰ گرم از این دانه مصرف نخواهد شد.کالری دانه چیا

جدول ارزش غذایی دانه چیا

دانه چیا یکی از مغذی‌ترین و مفیدترین مواد غذایی است. این دانه‌های کوچک، به عنوان منبعی غنی از آهن، منیزیم و کلسیم شناخته می‌شوند. آن‌ها مقادیر بالایی امگا ۳ و اسید آمینه‌های ضروری بدن را در خود جای داده‌اند و حاوی ویتامین‌های مهمی مانند ویتامین C، A و E هستند.

جدول زیر اطلاعات کامل‌تری درباره ارزش غذایی دانه چیا در اختیار شما قرار می‌دهد:

ماده مغذی مقدار در هر ۱۰۰ گرم
کالری ۴۸۶ کیلوکالری
چربی کل ۳۱ گرم
چربی‌های اشباع شده ۳.۳ گرم
چربی‌های ترانس ۰.۱ گرم
چربی‌های امگا 3 ۱۷.۸ گرم
کلسترول ۰.۰۰ میلی‌گرم
سدیم ۱۶ میلی‌گرم
پتاسیم ۴۰۷ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۴۲ گرم
فیبر غذایی ۳۴ گرم
پروتئین ۱۷ گرم
آهن ۴۲ درصد از نیاز روزانه بدن
منیزیم ۸۳ درصد از نیاز روزانه بدن
کلسیم ۶۳ درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین C ۲ درصد از نیاز روزانه بدن

مضرات دانه چیا

یکی از سوالات مهم این است که دانه چیا برای چه کسانی مضر است؟ با وجود خواص متنوع چیا، این دانه ممکن است مضراتی را به دنبال داشته باشد. بسیاری از خوراکی‌ها و دانه‌هایی که برای لاغری مفید هستند، بدون در نظر گرفتن مضرات آن‌ها مصرف می‌شوند. تا اینجا درباره خواص دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو صحبت کردیم و طریقه مصرف آن را نیز به طور مفصل مورد بحث قرار دادیم؛ اما بهتر است تا به ‌مضرات دانه چیا برای لاغری نیز بپردازیم.

مضرات دانه چیا برای سلامتی

استفاده بیش از حد دانه چیا، می‌تواند منجر به مشکلاتی برای سیستم گوارش شود. در واقع مصرف زیاد دانه چیا به دلیل فیبر بالایی که دارد، ممکن است باعث دردهایی مانند یبوست، نفخ، اسهال یا شکم درد شود. بنابراین، حد تعادل را نگه دارید تا یک کاهش وزن اصولی و ایده‌آل را تجربه کنید.

البته، عوارض ناشی از زیاده‌روی در مصرف چیا، محدود به مشکلات گوارشی نیست و اگر در خوردن این دانه‌های پرخاصیت از حد تعادل خارج شوید، باید منتظر مشکلاتی مانند موارد زیر باشید.

۱. رقیق شدن شدید خون

وجود مقادیر فراوان امگا ۳ در دانه چیا، غلظت خون را کم می‌کند، اما زیاده‌روی در مصرف این دانه‌های پرخاصیت هم باعث رقیق شدن بیش از حد خون می‌شود که حالت مطلوبی نیست. به علاوه، افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، باید در مصرف دانه چیا احتیاط به خرج داده و با پزشک خود مشورت کنند.

۲. کاهش شدید قند خون

دانه چیا، سرعت جذب گلوکز را کم می‌کند و باعث افت قند خون می‌شود. بنابراین، در صورت داشتن مشکلات قندی و افت سریع قند خون، در مصرف دانه چیا احتیاط کنید. همچنین، استفاده هم‌زمان از دانه چیا و داروهای کنترل قند خون به هیچ عنوان مجاز نیست.

۳. ایجاد اضافه وزن

مصرف دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو بسیار مناسب است، اما جالب است بدانید که زیاده‌روی در مصرف آن اثر معکوس دارد. ۳۰ درصد از دانه‌های چیا حاوی روغن هستند و در صورت زیاده‌روی در مصرف، باعث افزایش بافت‌های چربی می‌شوند.ایجاد اضافه وزن

۴. واکنش‌های آلرژیک به دانه چیا

دقت کنید که اکثر مضرات دانه چیا برای سلامتی و بدن، در اثر زیاده‌روی در مصرف آن است، اما در عین حال مراقب حساسیت به دانه چیا هم باشید. این حساسیت، در افرادی که به خانواده نعنائیان و کنجد آلرژی دارند، بروز می‌کند. عوارض حساسیت به دانه چیا حالاتی مانند تهوع، اسهال و خارش است که در موارد حاد ممکن است باعث بروز آنافیلاکسی شود.

نحوه مصرف دانه چیا

بسیاری از افراد از خواص دانه چیا خبر دارند، اما نحوه مصرف دانه چیا برای لاغری را نمی‌دانند. خبر خوب این است که راه‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی این دانه‌های کوچک و مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. بنابراین، اگر می‌پرسد که چگونه با دانه چیا لاغر شویم؟! یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید:

نحوه مصرف دانه چیا

  • طرز تهیه چیا با آب و لیمو، یکی از آسان‌ترین روش‌های مصرف دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو است. برای این منظور، دانه چیا را به آبی که به صورت روزمره می‌نوشید، اضافه کنید. این دانه‌ها با ماندن در آب، رطوبت را جذب کرده و حالت ژله‌ای به خود می‌گیرند. در ضمن می‌توانید به این ترکیب، مقداری آب لیموی تازه اضافه کنید تا باعث افزایش متابولیسم بدن شود.
  • گرانولا‌بارها وعده‌هایی هستند که اغلب آن را ورزشکاران و کسانی استفاده می‌کنند که در مسیر کاهش وزن و لاغری هستند. شما هم می‌توانید دست به کار شوید و به گرانولابار خود، دانه چیا را نیز اضافه کنید.
  • از دانه چیا در تهیه و تزیین کیک و کوکی‌های خود کمک بگیرید. دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو مناسب است، پس برای استفاده از آن در برنامه‌ روزمره خود شک نکنید.
  • وقتی بحثطریقه مصرف دانه چیا برای لاغری به میان می‌آید، احتمالا ذهن کمتر کسی به سمت دسرها می‌رود؛ چراکه همیشه دسرها به عنوان خوراکی‌هایی چاق‌کننده مطرح شده‌اند. این بار پیشنهاد جدیدی در راه است و شما می‌توانید با دانه‌های چیا، یک پودینگ یا اسموتی میوه‌ای لذیذ و لاغرکننده تهیه کنید. طرز تهیه پودینگ دانه چیا روش دیگر و البته جذابی برای مصرف این دانه‌ها است.
  • لاغری با پودر دانه چیا هم یک روش متداول دیگر است. برای این منظور، دانه چیا را پودر کرده و به سس سالادهای خود اضافه کنید. البته شما می‌توانید آن را مانند کنجد روی سالاد ریخته یا همراه با موز و در وعده صبحانه نوش جان کنید.
  • یکی دیگر از راه‌های استفاده ازخواص دانه چیا برای لاغری این است که این دانه‌های ریز و مفید را با کره انواع آجیل‌ها مانند کره بادام زمینی مخلوط کرده و در هنگام صبح، با نان میل کنید.
  • لاغری با دانه خشک چیا هم امکان‌پذیر است، زیرا این دانه‌ها سفت نیستند و شما می‌توانید آن‌ها را به راحتی به ماست، سالاد و انواع غذاهای خود اضافه کرده یا حتی به صورت خالی و خشک، میل کنید.
  • جالب است بدانید که جوانه‌های چیا هم برای لاغری مفید هستند. بنابراین، اگر نسبت به مصرف دانه‌های چیا بی‌میل هستید، جوانه‌های چیا را جایگزین کنید که می‌توانند یک افزودنی عالی برای سالادهای مختلف باشند.

دانه چیا یک ماده غذایی فوق‌العاده است که فواید زیادی برای سلامتی و بدن دارد. این دانه، سرشار از فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است که به شما کمک کند تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و هوس خود به خوردن غذا را کاهش دهید. همچنین، دانه چیا با متعادل کردن سطح قند خون، به کاهش میان وعده‌های ناسالم کمک می‌کند.

دانه چیا برای کودکان

همان‌طور که گفتیم، دانه چیا سرشار از مواد مفیدی مانند آهن، کلسیم، پروتئین، منیزیم، منگنز و… است. بنابراین، مصرف این دانه‌ها برای کودکان در حال رشد هم بسیار مفید بوده و می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌های آن‌ها کمک کند. همچنین، دانه چیا ماده‌ای مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و بهبود عملکرد سیستم گوارشی آن‌ها است و جلوی اشتهای کاذب کودکان دچار اضافه وزن را می‌گیرد.دانه چیا برای کودکان

میزان مصرف دانه چیا برای گروه‌های سنی مختلف به ترتیب زیر است:

  • شیرخواران ۷ تا ۱۲ ماهه: ۵ گرم در روز (۱ قاشق چایخوری)
  • کودکان ۱ تا ۵ ساله: ۱۰ گرم در روز (۲ قاشق چایخوری)
  • کودکان بالای ۵ سال، نوجوانان و بزرگسالان: بین ۲۰ تا ۴۰ گرم در روز (۱.۵ تا ۳ قاشق غذاخوری)

دانه چیا برای سالمندان

دانه چیا حاوی مواد مغذی مختلفی همچون ویتامین‌ها و مواد معدنی است که موجب می‌شود تا مصرف آن برای سالمندان مفید باشد. با توجه به برخی از خواص دانه چیا همچون پیشگیری از سرطان، روماتیسم، آرتروز و مشکلات قلبی، استفاده از این دانه در رژیم غذایی سالمندان توصیه می‌شود. البته دقت داشته باشید که سالمندان در خوردن دانه چیا باید حد اعتدال را رعایت کرده و مصرف بیش از حد آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

دانه چیا در بارداری

دانه چیا فواید بسیار زیادی برای مادران باردار و جنین آن‌ها دارد. برای مثال، مصرف این دانه‌های پرخاصیت جلوی گرسنگی‌های کاذب مادران باردار را می‌گیرد و آهن مورد نیاز بدن آن‌ها را به خوبی تامین می‌کند. به علاوه، وجود چربی‌های امگا ۳ نیز برای سلامتی و رشد مغزی جنین بسیار مفید است. با این حال، دوران بارداری، دوره حساسی است و بهتر است در مورد جزئیات رژیم غذایی خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

توجه داشته باشید که مصرف برخی از ترکیبات دانه چیا برای لاغری در دوران بارداری خطرناک است. همچنین، مصرف دانه چیا به صورت خشک در دوران بارداری ممنوع است، زیرا ممکن است باعث خفگی و کم آبی شدید بدن شود! بنابراین، توصیه می‌شود تا مادران باردار، پیش از مصرف دانه چیا حتما با پزشک خود مشورت کنند.

دانه چیا در شیردهی

تا به حال گزارش خاصی از عوارض مصرف دانه چیا در دوران شیردهی ثبت نشده است. با این حال، باز هم با پزشک متخصص مشورت کنید تا میزان استفاده و نحوه مصرف این دانه را برای شما تعیین کند. وجود مواد مفیدی مانند آهن، کلسیم، پروتئین و امگا ۳ در دانه چیا، کیفیت شیر مادر را بهتر می‌کند. همچنین، هم‌زمانی مصرف این دانه‌ها با دوران شیردهی، روند کاهش وزن مادران را سرعت می‌بخشد و آن‌ها می‌توانند از فرصت طلایی دوران شیردهی برای لاغری شکم و پهلوهای خود استفاده کنند.

اشتباهات در مصرف دانه چیا

ابتدا باید بدانید که زیاده‌روی در مصرف هیچ ماده غذایی توصیه نمی‌شود و دانه چیا نیز از این قاعده مستثنی نیست! دانه چیا را در حد اعتدال مصرف کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید. یکی از اشتباهات برخی افراد، خوردن دانه چیا بدون شستن و تمیز کردن آن است. دانه چیا را ابتدا به خوبی بشویید تا خاک و دیگر آلودگی‌های آن جدا شده و سپس آن را میل کنید.اشتباهات در مصرف دانه چیا

طرز شستن دانه چیا

برای شستن دانه چیا به دو کاسه متناسب با مقدار دانه‌ها نیاز دارید. چیا را به همراه آب داخل یک کاسه بریزید و آن را با دست کمی هم بزنید. سپس دانه چیا را به آرامی همراه با آب، داخل کاسه خالی بریزید و دقت داشته باشید که خاک کف کاسه اول داخل کاسه دوم نریزد. این کار را چندین بار تکرار کنید تا دیگر خاکی کف کاسه نبینید و به اصطلاح دانه چیا تمیز شود.

برای لاغری و کاهش وزن، از دانه چیا غافل نشوید…

همان‌طور که دیدید، خواص دانه چیا برای لاغری بسیار زیاد است. البته فراموش نکنید که دانه‌های مرغوب و باکیفیت، خواص چشمگیرتری خواهند داشت. بنابراین، پیشنهاد ما این است که دانه‌های مرغوب را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کرده و آن‌ها را مصرف کنید.

شما می‌توانید این دانه‌های معجزه‌گر را از عطاری‌ها یا آجیل فروشی‌ها تهیه کنید، اما راه آسان‌تری هم وجود دارد که باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی شما خواهد شد. کافی است تا سری به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود بزنید و دانه چیا را از قسمت سفارش آنلاین آجیل خریداری کنید.

همچنین، شما می‌توانید دانه چیا را از عطاری آنلاین اسنپ فود تهیه کنید. با خرید آنلاین می‌توانید در گرما و سرمای هوا، در محیط خانه بمانید و موارد موردنیاز خود را درب منزل تحویل می‌گیرید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(8 دیدگاه)

جودی اسدی
13 آذر 1402

دانه چیا طب سنتی هم میگه استفاده کنید چیا خاصیت چی داره

  • snappfoodadmin
    13 آذر 1402

    سلام دانه چیا به دلیل محتوای فیبر بالا و کالری کم، به عنوان یک مکمل کاهش وزن طرفداران زیادی داردمملو از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. در طب سنتی هم از خواص دانه چیا یاد شده است دانه چیا برای شیردهی افزایش شیر مادران و دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو مفید است استفاده از دانه چیا در طب سنتی، فواید درمانی زیادی دارد. برای مثال، مصرف این دانه‌ها به رفع بی‌خوابی و سلامت پوست و مو کمک می‌کند و می‌تواند باعث افرایش استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از سکته قلبی شود.مصرف متعادل دانه چیا، می‌توانید اعصاب آرام‌تری داشته باشید و به کنترل بهتر قند خون خود کمک کنید.

kamiyarniyishie
23 آبان 1402

سلام دانه چیا میشه در دوران بارداری استفاده کرد

  • snappfoodadmin
    23 آبان 1402

    سلام دانه چیا فواید بسیار زیادی برای مادران باردار و جنین آن‌ها دارد دانه‌های پرخاصیت چیا جلوی گرسنگی‌های کاذب مادران باردار را می‌گیرد و آهن مورد نیاز بدن آن‌ها را به خوبی تأمین می‌کند.وجود چربی‌های امگا 3 نیز برای سلامتی و رشد مغزی جنین بسیار مفید است.مصرف دانه چیا به صورت خشک در دوران بارداری ممنوع است،چون باعث خفگی و کم آبی شدید بدن شود.

davoud bakhshiniya
23 آبان 1402

مصرف دانه چیا واسه لاغری مناسب هستش یعنی چیا واسه لاغری و کاهش وزن مناسب هستش

  • snappfoodadmin
    23 آبان 1402

    سلام مصرف دانه چیا در وعده صبحانه باعث کاهش وزن و لاغری می شود فیبر غذایی موجود در چیا،احساس سیری می آورد و به بهبود هضم غذا کمک می کند و سلامت دستگاه گوارش را تضمین می‌کند دم کرده ای دمنوش چیا حجم معده را زیاد میکند و فرد احساس گشنگی نمی کند.می‌توانند برای لاغری شکم و پهلوهای خود روی خواص دانه چیا حساب کنند.دانه چیا محرک متابولیسم بدن هستش

sabadchi
09 آبان 1402

سلام دانه چیا من صبح ها با اب جوش میخورم واقعا تاثیر گزار هستش رژیم گرفتم سالادها و بیسکویت و کیک های رژیمی ک آموزش گذاشتید درست میکنم میخورم دمنوش بانوبه با عسل خیلی برام کاربرد داره مرسی🌷🌹👏👏

  • snappfoodadmin
    09 آبان 1402

    سلام دانه چیا برای افرادی که رژیم می گیرند خوب و مفید چیا منبعی غنی از آهن، منیزیم و کلسیم هستند. آن‌ها مقداری بالایی امگا 3 و اسید آمینه‌های ضروری بدن را در خود جای داده‌اند،ویتامین‌های مهمی مانند ویتامین C و A و E هستند.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود