طرز تهیه گشنیز پلو با گوشت مرغ، چرخ کرده، میگو و بدون گوشت

طرز تهیه گشنیز پلو
به این مقاله امتیاز دهید

گشنیز پلو یکی انواع پلوهای خوشمزه مخلوط است که عطر و طعم آن تا مدت‌ها زیر زبانتان خواهد ماند. در طرز تهیه گشنیز پلو ، ابتدا باید پیاز نگینی‌شده و سیر خرد‌شده را در مقداری روغن تفت داده و پس از آن به ترتیب، سینه مرغ خرد‌شده، پودر کاری و عصاره مرغ را اضافه کنید. حدود 10 دقیقه بعد، به ترتیب، رب انار و گشنیز خرد‌شده را در تابه بریزید و حرارت را خاموش کنید. برنج را آبکش کرده و مخلوط این مواد را با برنج آبکش‌شده به صورت لا‌به‌لا دم بگذارید. البته گشنیز پلو به صورت ساده و با گوشت‌های مختلفی مثل میگو و کوفته‌قلقلی هم قابل طبخ است که می‌توانید جزئیات این روش‌ها را در این مطلب از اسنپ فود بخوانید.

گشنیز پلو

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی حدود 30 دقیقه
زمان پخت غذا حدود 1 ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه گشنیز پلو با مرغ

گشنیز پلو با مرغ، غذایی پرخاصیت و خوشمزه است که رنگ و بوی اشتها‌آوری دارد و وجود یک چاشنی فوق‌العاده مثل رب انار، همه چیز را برای رسیدن به یک مزه ناب فراهم خواهد کرد. البته همان‌طور که گفتیم، شما می‌توانید مثل طرز تهیه رشته پلو ، این پلوی مخلوط خوشمزه را هم علاوه بر مرغ، با گوشت‌های دیگر مثل گوشت چرخ‌کرده یا گوشت میگو تهیه کرده و طعم‌های ترکیبی مختلفی را تجربه کنید. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت گشنیز پلو با مرغ را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه گشنیز پلو با مرغ

مواد لازم برای تهیه گشنیز پلو با مرغ

مواد اولیه برای درست کردن گشنیز پلو با مرغ به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 4 پیمانه
پیاز بزرگ 1 عدد
سیر (اختیاری) 1 حبه
گشنیز نیم کیلو
سینه مرغ حبه‌ای خرد‌شده به مقدار دلخواه
عصاره مرغ 1 عدد
رب انار 2 تا 3 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده به مقدار لازم
کره آب شده مقداری برای روی برنج
نمک، فلفل و پودر کاری به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت گشنیز پلو با مرغ

برای تهیه این پلوی مخلوط خوش طعم، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا سبزی گشنیز را پاک کرده و خوب بشویید. سپس آن را داخل آبکش بریزید یا روی دستمالی تمیز قرار دهید تا آب اضافی سبزی خارج شود.
  • مرحله دوم: در ادامه، پیاز را بشویید، پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس، پیاز نگینی‌شده را کمی در روغن تفت دهید و در صورت تمایل، یک حبه سیر رنده‌شده به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: در این مرحله از طرز تهیه گشنیز پلو ، سینه مرغ خرد‌شده را به مخلوط سیر و پیاز افزوده و کمی تفت دهید.
  • مرحله چهارم: وقتی رنگ مرغ عوض شد، نمک، فلفل، پودر کاری و عصاره مرغ را هم اضافه کنید. پس از هم زدن مواد، درب ظرف را بگذارید و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا مرغ با حرارت ملایم بپزد.
  • مرحله پنجم: در ادامه، رب انار غلیظ را به محتویات ظرف افزوده و پس از آن، گشنیز خرد‌شده را هم اضافه کنید. پس از یک تفت مختصر، حرارت گاز را خاموش کرده و به سراغ تهیه برنج بروید.
  • مرحله ششم: برنج را آبکش کنید. حالا ته‌دیگ مورد نظر خود را که می‌تواند نان یا سیب‌زمینی باشد، کف قابلمه قرار داده و برنج و مخلوط مرغ را به صورت لایه‌لایه در قابلمه بکشید.
  • مرحله هفتم: در نهایت، کمی زعفران دم‌کرده روی برنج بریزید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید ابتدا قابلمه برنج با شعله زیاد بخار کند، سپس حرارت را ملایم کرده و برنج را دم بگذارید.
  • مرحله هشتم: حدود 1 ساعت طول می‌کشد تا برنج کاملا دم بکشد. پس از این زمان، گشنیز پلو را داخل دیسی مناسب کشیده و روی آن مقداری کره آب‌شده بریزید.

طرز تهیه گشنیز پلو ساده بدون گوشت

گشنیز پلو بدون گوشت هم خوشمزه است و برای تهیه آن مراحل زیر را در پیش خواهید داشت:

طرز تهیه گشنیز پلو ساده بدون گوشت
  • مرحله اول: 1 پیاز درشت را به صورت نگینی خرد کرده و در تابه‌ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس، 2 لیوان گشنیز خرد‌شده را به آن اضافه کنید.
  • مرحله دوم: وقتی گشنیز تغییر رنگ داد و سبک شد، 1 حبه سیر خرد‌شده را هم در تابه بریزید. کمی بعد، ادویه‌های لازم مثل نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین و پودر کاری را با مواد مخلوط کنید.
  • مرحله سوم: وقتی عطر ادویه‌ها بلند شد، حرارت زیر تابه را خاموش کرده و آن را کنار بگذارید. سپس، 2 پیمانه برنج را آبکش کنید.
  • مرحله چهارم: کف قابلمه‌ای مناسب ته دیگ بگذارید و برنج آبکش‌شده را به صورت لایه‌لایه با مخلوط مواد داخل تابه دم بگذارید.

به همین سادگی، گشنیز پلوی ساده و خوش‌عطر شما آماده سرو می‌شود. می‌توانید مقداری از برنج را با زعفران دم‌کرده مخلوط کرده و هنگام سرو روی برنج را پلوی زعفرانی تزئین کنید. نوش جان

طرز تهیه گشنیز پلو با کوفته قلقلی

یک روش دیگر برای تهیه یک گشنیز پلوی خوشمزه، استفاده از گوشت چرخ‌کرده است. برای این منظور، دستور کار به صورت مراحل زیر است:

طرز تهیه گشنیز پلو با کوفته قلقلی
  • مرحله اول: 1 پیاز درشت را رنده کرده و آب آن را بگیرید. سپس، پیاز رنده‌شده را با 200 گرم گوشت چرخ‌کرده مخلوط کنید و مقداری پودر کاری، فلفل، نمک و زردچوبه به آن بیفزایید.
  • مرحله دوم: حالا مخلوط گوشت را در ظرفی درب دار ریخته و به مدت 1 ساعت داخل یخچال بگذارید تا استراحت کند.
  • مرحله سوم: در این فاصله، 1 پیاز نگینی را در تابه‌ای مناسب تفت دهید و 2 لیوان گشنیز خرد‌شده را به آن اضافه کنید. پس از یک تفت مختصر، یک حبه سیر رنده‌شده هم به تابه اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: سپس ادویه‌ها شامل نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین و پودر کاری را هم در تابه بریزید و پس از اینکه عطر ادویه‌ها بلند شد، حرارت را خاموش کرده و تابه را کنار بگذارید.
  • مرحله پنجم: از مواد گوشتی، کوفته‌قلقلی‌های یکدست درست کرده، آن‌ها را به صورت جداگانه در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.
  • مرحله ششم: حالا 2 پیمانه برنج را آبکش کنید و ته‌دیگ مورد نظر را کف قابلمه قرار دهید. سپس، برنج را با مخلوط مواد داخل تابه و کوفته‌قلقلی‌ها به صورت لایه‌لایه داخل قابلمه ریخته و دم بگذارید.

طرز تهیه گشنیز پلو با میگو

در این دستور، به‌ازای 500 گرم میگوی پاک‌شده، 2 پیمانه برنج و 6 قاشق غذاخوری گشنیز تازه و خرد شده لازم است. علاوه بر این‌ها، به یکی دو حبه سیر، 3 تا 4 عدد پیاز سفید و ¼ قاشق مرباخوری پودر لیموعمانی هم نیاز دارید. روش کار به ترتیب مراحل زیر است:

طرز تهیه گشنیز پلو با میگو
  • مرحله اول: ابتدا پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و با شعله کم در روغن تفت دهید تا کاملا سبک شود. در ادامه، سیر خرد‌شده و مقداری زردچوبه هم اضافه کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه، میگو را اضافه کرده و پس از تفتی مختصر، درب تابه را بگذارید تا آب میگوها کشیده شده و به روغن بیفتند.
  • مرحله سوم: در نهایت، پودر لیموعمانی و نمک را به محتویات تابه افزوده و حرارت را خاموش کنید.
  • مرحله چهارم: برنج را به صورت کته بپزید و قبل از اینکه آب آن به طور کامل کشیده شود، گشنیز خرد‌شده را اضافه کرده و هم بزنید.
  • مرحله پنجم: حالا اجازه دهید گشنیز پلو کاملا دم بکشد و آماده سرو شود. هنگام سرو، گشنیز پلو را داخل دیس مناسبی کشیده و روی آن را با مخلوط میگو و سایر مخلفات تزئین کنید.

طرز تهیه گشنیز پلو با تن ماهی

اگر می‌خواهید گشنیز پلو را با تن ماهی سرو کنید، مطابق دستور زیر پیش بروید:

طرز تهیه گشنیز پلو با تن ماهی
  • مرحله اول: تن ماهی را به مدت 20 دقیقه بجوشانید و برنجی را که از چند ساعت قبل خیسانده‌اید، آبکش کنید.
  • مرحله دوم: ته‌دیگ دلخواه خود را کف قابلمه مورد نظر گذاشته و داخل آن را به صورت لایه‌لایه با برنج، تن ماهی و گشنیز خرد‌شده و خام پر کنید. فراموش نشود که روی تن ماهی مقداری نمک و فلفل بپاشید.
  • مرحله سوم: در نهایت برنج را دم بگذارید و آن را با مخلفات دلخواه مثل انواع سالاد و سبزی خوردن سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه گشنیز پلو

برای درست کردن یک گشنیز پلوی حرفه‌ای، نکات و موارد زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • پیاز گشنیز پلو را تا حد سبک و نرم شدن تفت دهید. به عبارت دیگر، نیازی به تهیه پیازداغ نیست.
  • اگر به یاد داشته باشید، در طرز تهیه باقالی پلو ، شوید باید به صورت ساطوری خرد می‌شد، اما دقت کنید که برای تهیه گشنیز پلو، سبزی گشنیز را خیلی ریز نکنید. البته در این مورد، طرز تهیه گشنیز پلو با تن ماهی استثنا است و در این رسپی، از گشنیز ریز خرد شده و خام استفاده می شود.
نکات مهم برای تهیه گشنیز پلو
  • شما می‌توانید در طرز تهیه گشنیز پلو با گوشت چرخ کرده ، هنگام درست کردن کوفته قلقلی، مقداری تخم گشنیز کوبیده‌شده به ادویه‌ها اضافه کنید تا عطر و مزه این غذای لذیذ، بهتر شود.
  • یک روش دیگر برای سرو گشنیز پلو با گوشت چرخ‌کرده این است که گشنیز پلو را به صورت ساده دم کرده و داخل دیس بکشید. سپس کوفته‌قلقلی‌ها را به صورت دورچین دور برنج بریزید و روی غذا را با مقداری پلوی زعفرانی تزئین کنید.

اصول نگهداری از گشنیز پلو

به طور کلی عمر مفید برنج پخته‌شده در یخچال، چیزی حدود 3 روز است. حالا اگر گشنیز پلو با مرغ یا انواع گوشت‌های دیگر همراه باشد، موضوع نگهداری از این غذا حساس‌تر می‌شود. بنابراین بهتر است بیشتر از 3 روز آن را در یخچال نگه ندارید.

روش جلوگیری از خراب شدن گشنیز پلو

گشنیز پلو را دور از حرارت و گرما قرار دهید. مکان خشک و خنکی مثل یخچال برای نگهداری از این غذا کاملا مناسب است. هنگام استفاده مجدد هم رنگ و لعاب ظاهر غذا را بررسی کنید تا مورد مشکوکی از خرابی مثل رنگ یا بوی نامتعارف به وجود نیامده باشد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه گشنیز پلو

شما می‌توانید در طرز تهیه گشنیز پلو با مرغ ، به‌جای رب انار از رب گوجه‌فرنگی استفاده کنید. در این صورت، چند دقیقه پیش از پخت تکه‌های مرغ، رب گوجه را به تابه افزوده و همراه بقیه مواد تفت دهید. همچنین می‌توانید برای تهیه گشنیز پلو، به‌جای عصاره‌های آماده مرغ، از استاک مرغ استفاده کنید. برای تهیه استاک مرغ، تکه‌های استخوانی مرغ مثل بال، کتف و گردن را با مقداری آب، هویج، پیاز، تره فرنگی و کرفس بپزید. سپس این عصاره را از صافی عبور داده و در یخچال بگذارید.

خواص گشنیز

گشنیز یک سبزی معطر با دنیایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید است. این سبزی بی‌نظیر، میزان کلسترول خون را پایین آورده و به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. همچنین به خاطر وجود آهن فراوان، کم‌خونی را کنترل می‌کند و جلوی عوارض کم‌خونی از قبیل تنگی نفس، تپش قلب و ضعف و خستگی شدید را می‌گیرد. علاوه بر این‌ها، از خواص گشنیز می‌توان به بهبود عملکرد سیستم گوارش و سلامت استخوان‌ها هم اشاره کرد و مصرف آن برای درمان‌های بیماری‌های پوستی و التیام زخم‌های دهانی نیز بسیار مفید است.

خواص گشنیز

گشنیز پلو، پلویی سبز و خوش طعم…

در بالا طرز تهیه گشنیز پلو به چند روش مختلف را توضیح داده و نکات تهیه و نگهداری آن را برای شما گفتیم. حال، اگر طعم پلوهای مخلوط را دوست دارید اما فکر می‌کنید که برای درآوردن یک پلوی مخلوط جا‌افتاده به اندازه کافی استاد نشده‌اید، از اسنپ فود کمک بگیرید. شما می‌توانید از طریق سفارش آنلاین غذا اسنپ فود، انواع پلوهای مخلوط خوش‌طعم را با بهترین کیفیت و مواد اولیه به صورت اینترنتی سفارش داده و در محل اقامت تحویل بگیرید.

سوالات متداول

برای درست کردن گشنیز پلو از چه گوشتی استفاده کنیم؟

شما می‌توانید برای این منظور، گوشت مرغ، گوشت چرخ‌کرده، میگو، تن ماهی و… به کار ببرید یا این غذا را به صورت گیاهی و بدون گوشت تهیه کنید.

روش نگهداری از گشنیز پلو چگونه است؟

باقیمانده غذا را در ظرفی درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. غذای داخل یخچال را ظرف 3 روز آینده مجددا گرم کرده و مصرف کنید.

نظرات کاربران