آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آبدوغ خیار
آموزش آشپزی
4.7/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه آب دوغ خیار، پیش غذای خوشمزه تابستانی

زهرا دهقان 07 مرداد 1397 7 دقیقه

طرز تهیه آب دوغ خیار، نه‌تنها پیچیده نیست، به‌دلیل سنتی که در پس آن نهفته است، برای ما بسیار آشنا است. بسیاری از ما با شنیدن نام این غذا خاطرات خوشی از بزرگترها را در ذهن مرور می‌کنیم؛ بسیاری از ما هم بلافاصله یاد فصل گرما می‌افتیم. پیش از این بارها و بارها با میل کردن یک کاسه آبدوغ خیار، گرمای تند تابستان را از تن به در کرده و از طعم عالی آن لذت برده‌ایم. بنابراین، حیف است که نحوه تهیه آب دوغ خیار را به شکل حرفه‌ای بلد نباشیم. پس با ما همراه باشید تا با یکدیگر طرز تهیه این پیش غذای خنک تابستانی را یاد بگیریم.

آب دوغ خیار
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان تهیه 20 دقیقه
میزان سختی کم

آب دوغ خیار خنک و خوشمزه

طرز تهیه آبدوغ خیار

طرز تهیه آب دوغ خیار بسیار آسان است، اما شما، بسته به ذائقه‌تان، می‌توانید تغییرات زیادی در آن به وجود آورید؛ اینکه شما آب دوغ خیار را ترش بپسندید یا نه و همین‌طور دوست داشته باشید از چه‌چیزهایی در آن استفاده کنید، کاملاً به خودتان بستگی دارد. ما دستور تهیه‌ی پیشنهادی‌مان را برای شما توضیح می‌دهیم و تغییر آن را به ذائقه و سلیقه‌ی خودتان می‌سپاریم.

مواد اولیه برای تهیه آبدوغ خیار

مواد اولیه برای تهیه آبدوغ خیار

مواد اولیه برای تهیه آبدوغ خیار به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
خیار 3 عدد
ماست چکیده ۴ پیمانه
سبزی آبدوغ ۴۰۰ گرم
کشمش بدون دانه نصف پیمانه
خامه 3 قاشق سوپ‌خوری
آب 4 پیمانه
سیر رنده شده 2 حبه
مغز گردوی نیم‌کوب‌شده ۱ پیمانه
مغز پسته‌ی نیم‌کوب‌شده نصف پیمانه
نمک و فلفل به مقدار کافی
یخ 10 قطعه
نعناع، کاکوتی، کرفس کوهی و آویشن خشک شده 2 قاشق سوپ خوری
نان خشک به مقدار کافی

طرز تهیه آب دوغ خیار

طرز تهیه آب دوغ خیار

برای تهیه هر چه خوشمزه‌تر آبدوغ خیار، مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  • مرحله اولخیار را به‌صورت نگینی خرد کنید (درست مانند سالادشیرازی).
  • مرحله دومسبزی‌ها را خرد کنید.
  • مرحله سومکشمش را برای دو دقیقه در آب بخیسانید تا به خوبی از حالت خشکی خارج شود.
  • مرحله چهارمماست چکیده و خامه را به‌خوبی با هم مخلوط کنید.
  • مرحله پنجمخیار و سبزی و کشمش و مغز گردو و پسته را به‌همراه سیر، نمک، فلفل و یخ را به ماست اضافه کنید و خوب آن‌ها را مخلوط کنید.
  • مرحله ششمسبزی خشک را خوب بسابید و به مواد اضافه کنید.
  • مرحله هفتمآبدوغ خیار شما آماده است. حالا می‌توانید نان خشک را در آن خرد کنید و بگذارید کمی خیس بخورد.
  • مرحله هشتمبرای تزئین آن می‌توانید از برگ‌های ریحان و نعناع و دیگر سبزی‌ها و البته گل‌محمدی خشک استفاده کنید. استفاده از گل‌محمدی طعم بسیار دلچسبی در این غذا ایجاد خواهد کرد.

حال طرز تهیه این غذا را می‌دانید. شما می‌توانید آب دوغ خیار را به عنوان پیش غذا یا غذای همراه با غذاهای دیگر، سرو کنید. همچنین، با مطالعه دستور پخت چند غذا با مرغ و برنج ، می‌توانید آبدوغ خیار را در کنار این غذاها روی میز بچینید.

طرز تهیه آب دوغ خیار مجلسی

طرز تهیه آب دوغ خیار مجلسی

برای آن که بتوانید آب دوغ خیار مجلسی تهیه کرده و از آن در میز پذیرایی شام یا ناهار خود استفاده کنید، بهتر است که به جای ماست معمولی، ماست خامه‌ای در ترکیب مواد اولین این پیش غذا به کار ببرید. همین طور به  کار بردن پودر گل محمدی خشک شده روی ماست و خیار و تزیین کردن آن با تکه‌های درشت گردو هم کمک خواهد کرد تا این پیش غذا، شکل و شمایل مجلسی به خود بگیرد. به طور کلی هر چه میزان گردو و پسته این غذا بیشتر باشد، می‌توان گفت که آبدوغ خیار لاکچری آماده کرده‌اید. پیشنهاد می‌کنیم که از تکه‌های یخ مکعبی نیز برای سرو استفاده کرده و چند عدد از این یخ‌ها را داخل ظرف آب دوغ خیار بیندازید.

در پایان این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به این طعم غذاها علاقه دارید، طرز تهیه آش دوغ را نیز مطالعه کنید. آش دوغ هم طعم جالب و خوشمزه‌ای دارد.

طرز تهیه آبدوغ خیار رژیمی

طرز تهیه آبدوغ خیار رژیمی

برای آن که این غذا را به شکل رژیمی آماده کنید، لازم است که طرز تهیه آبدوغ خیار بدون خامه را دنبال کنید. به این شکل کنار گذاشتن خامه از مواد اولیه این پیش غذا و همین طور استفاده از ماست کم چرب، کمک خواهد کرد تا میزان کالری آن کاهش یافته و بتوان به عنوان یک غذای رژیمی از آبدوغ خیار بدون خامه استفاده کرد.

سبزی‌های مخصوص آبدوغ خیار چیست؟

معمولا سبزی‌های متنوعی را می‌توان برای آبدوغ استفاده کرد و مردمان هر منطقه هم سلیقه و ذائقه‌ی خودشان را دارند. به‌صورت معمول می‌توان در طرز تهیه آب دوغ از این سبزی‌ها استفاده کرد:

  • مرزه
  • ریحان
  • نعناع
  • ساقه‌ی ترد موسیر
  • موسیر
  • سیر
  • شوید
  • پیازچه
  • ترخون

رازهایی که باید درباره ی تهیه آبدوغ خیار بدانید

نکات تهیه آبدوغ خیار

برای آن که بتوانید یک آبدوغ خیار خوشمزه درست کنید؛ لازم است که نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • یادتان باشد که اگر به‌جای ماست چکیده از ماست‌های چرب استفاده می‌کنید، می‌توانید خامه را به آن اضافه نکنید. همچنین، در همین جا اشاره می‌کنیم اگر به طعم ماست در غذا علاقه دارید، می‌توانید طرز تهیه سوپ ماست را نیز مطالعه کنید. این سوپ هم گزینه‌ای فوق‌العاده برای طرفداران لبنیات است.
  • اگر دوست دارید آبدوغ خیارتان ترش مزه باشد، بهتر است که خامه را کنار بگذارید. حذف خامه به ترش شدن مزه آبدوغ خیار کمک خواهد کرد.
  • اگر نگران فشارخون‌تان هستید، حتما در استفاده از نمک دقت کنید. خود ماست یا دوغ مقداری نمک دارد و نیازی به اضافه کردن نمک بیشتر نخواهد بود.
  • یادتان باشد که حتما از نان خشک برای آبدوغ استفاده کنید. اگر چه در تئوری می‌توان از نان‌های خشک دیگر نیز استفاده کرد؛ اما در نهایت نان لواش خشک و نان تافتون خشک، برای تهیه این غذا مناسب هستند.
  • می‌توانید قبل از اضافه‌کردن نان خشک، اندکی صبر کنید و اجازه دهید که خوب جا بیفتد.
  • بسیاری از افراد در کنار این غذا پیاز هم مصرف می‌کنند که باعث خواهد شد تا خواص آن به مراتب بیشتر شوند.
  • می‌توانید از آبدوغ خیار به‌عنوان دسر هم استفاده کنید؛ فقط کافی است که به آن آب یا دوغ اضافه نکنید.
  • طرز تهیه آب دوغ خیار حدودا ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.
  • بهتر است از سبزیجات تازه استفاده کنید، اما اگر در دسترس‌تان نبود، سبزی خشک برای تهیه این غذای خوشمزه  کفایت خواهد کرد.
  • اگر می‌خواهید در آبدوغ خیار از دوغ استفاده کنید، حتما دوغ بدون گاز باشد. اگر تمایل دارید که کمی حالت گازی به این غذا اضافه کنید، چند عدد نخود داخل آن قرار داده و بگذارید در یک ظرف در بسته برای چند ساعت در یخچال باقی بماند. پس از آن نخودها را خارج کرده و طعم گازدار این غذای خوشمزه با ماست و سبزیجات معطر را بچشید.
  • در شهرهای مختلف مواد اولیه مختلفی به آبدوغ خیار اضافه می‌کنند؛ از سیب گلاب گرفته تا پیازچه و برگ آلو خشک… می‌توانید این‌ها را هم امتحان کنید.

فواید آبدوغ خیار

فواید آبدوغ خیار

آب دوغ خیار غذایی ساده، سریع و ارزان است. علاوه ‌بر این فواید این غذا می‌تواند شما را وادار کند که در فصل تابستان آن را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.
این غذا همه‌ی فواید ماست را دارد. همچنین منبعی برای تأمین کلسیم و پروتئین است. به علاوه آبدوغ خیار، مقادیری عالی از منیزیم دارد و می‌توانید با میل کردن آن، سهم قابل توجهی از منیزیم مورد نیاز روزانه بدن خود را تامین کنید. همین طور در نظر داشته باشید که این غذا می‌تواند به‌عنوان پیش‌غذا هم مصرف شود؛ چون اشتهاآور است.

همین‌طور نباید فراموش کرد که این غذای ساده هضم راحتی دارد و بدون عوارض گوارشی است. به‌دلیل وجود باکتری‌های مفید در دوغ، گوارش شما را بهبود می‌بخشد. در کنار همه‌ی این‌ها آب دوغ خیار مجلسی یا ساده، فیبر لازم برای بدن را هم تأمین می‌کند؛ همچنین عطش را رفع و البته بی‌خوابی شبانه را هم برطرف خواهد کرد.

البته در نظر داشته باشید که طبع آبدوغ خیار سرد است و اضافه کردن گردو به آن، کمک می‌کند تا این غذای خنک تابستانی، طبع گرمی به دست آورده و متعادل شود. از آن جایی که این غذا معمولا در فصل تابستان تهیه شده و میل می‌شود، سرد بودن طبع آن منع چندانی ندارد. اما با این همه اگر شما از آن دسته افرادی هستید که نسبت به غذاهای دارای طبع سرد واکنش و حساسیت دارید، بهتر است که با اضافه کردن مقدار مناسب کشمش و گردو، سردی طبع این غذا را رفع کنید.

آب دوغ خیار ساده، راهکاری برای کاهش وزن

آب دوغ خیار ساده، راهکاری برای کاهش وزن

اگر به دنبال رژیم غذایی مناسبی برای کم‌کردن وزن بدن‌تان هستید، حتما آبدوغ خیار را در میان وعده‌های غذایی‌تان بگنجانید. این غذا می‌تواند بدون هیچ عوارض جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ی غذایی‌تان پیدا کند. به این شکل نه تنها بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را به دست خواهید آورد؛ بلکه کاهش وزن مورد نظر خود را نیز رفته رفته تجربه خواهید کرد.
در تأثیر آبدوغ خیار بر لاغری، خیار نقشی اساسی بر عهده دارد. به‌صورتی‌که این صیفی در بسیاری از رژیم‌های غذایی لاغری نیز جایگاه ویژه‌ای برای خود پیدا کرده است؛ حتی با وجود دیرهضم‌بودنش.

با تهیه آبدوغ خیار، گرما را پشت درب رها کنید…

طرز تهیه آب دوغ خیار را به شما آموزش دادیم. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم؛ با رونق پیدا کردن بیشتر طرفداران این غذای سبک و سرد؛ اکنون بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها نیز آبدوغ خیار را به منوی غذایی خود اضافه کرده‌اند. به این شکل شما امکان آن را خواهید داشت تا با سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود، این غذای خنک و خوشمزه و البته مقوی را به صورت اینترنتی نیز سفارش دهید.

 

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود