آجیل خام مصرف کنیم یا بوداده؟ + مضرات و فواید هر یک

آجیل خام مصرف کنیم یا بوداده
5/5 - (4 امتیاز)

آجیل یکی از تنقلاتی است که در مناسبت‌های مختلف همراه همیشگی سفره ایرانیان است. ما از نوروز تا شب یلدا و بسیاری از مناسبت‌های دیگر از آجیل استفاده می‌کنیم و بدون این خوراکی خوشمزه انگار سفره یا میز چیزی کم دارد. همه ما معمولا بسته به ذائقه خود از دو نوع آجیل خام و بوداده مصرف می‌کنیم. در ادامه این مطلب قصد داریم به تفاوت آجیل بوداده و خام بپردازیم و توضیح دهیم کدام یک برای شما خواص و فواید بیشتری دارد و بهتر است آجیل خام مصرف کنیم یا بوداده؟ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آجیل خام چیست؟

آجیل خام چیست؟

هر نوع آجیلی که بوداده نیست و حرارت داده نشده، تحت عنوان آجیل خام شناخته می‌شود. رنگ این نوع آجیل در مقایسه با نوع بوداده آن تغییر نکرده و رطوبت بیشتری دارد. همچنین بافت آن به تردی بافت آجیل بوداده نیست.

نکته مهمی که در هنگام برداشت آجیل خام باید به آن توجه داشت، این است که این آجیل بر روی زمین نیفتد و آلودگی‌های زمین و خاک را جذب خود نکند. توجه داشته باشید که اگر این نوع آجیل به مدت طولانی نگهداری شود، ممکن است انواع میکروب و باکتری‌ها به داخل آن‌ نفوذ پیدا کنند.

خواص آجیل خام

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های وجود در آجیل خام بیشتر از آجیل بوداده است. همیشه گفته می‌شود که چربی برای قلب مضر است؛ ولی چربی موجود در آجیل خام از نوع مفید است که برای سلامتی مناسب خواهد بود. مصرف آجیل خام به صورت مخلوط باعث می‌شود که از میزان کلسترول خون کاسته شود و این عامل، افزایش سلامتی قلب را به دنبال دارد.

آجیل خام به دلیل داشتن چربی مفید، گزینه خوبی برای کودکان است. اگر خواستید به کودک خود به عنوان میان وعده آجیل بدهید، ترجیحا آجیل خام بخرید. سعی کنید فرزندان خود را از سن پایین به مصرف آجیل خام به خصوص آجیل چهار مغز که شامل پسته، بادام درختی، فندق و بادام زمینی است، عادت دهید و این میان وعده سالم را جایگزین تنقلات ناسالم مثل پفک و چیپس کنید. آجیل سرشار از آنتی اکسیدان بوده که برای سلامت بدن مفید است و در پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز موثر واقع می‌شود.

به عنوان یک بزرگسال نیز از مصرف آجیل خام غافل نشوید. آجیل خام یکی از منابع مهم پروتئین گیاهی است و سرشار از چربی‌های امگا 3 و اسید آلفا لینولئیک خواهد بود. برای در امان ماندن از بیماری‌های قلبی، سنگ کیسه صفرا، سرطان، بیماری‌های کلیوی، دیابت و سایر بیماری‌ها، مصرف منظم و روزانه آجیل خام را در برنامه غذایی خود جای دهید.

مضرات آجیل خام

در آجیل خام ممکن است باکتری‌های مضری نظیر سالمونلا و اشریشیا وجود داشته باشد. زمانی که آب یا خاک مربوط به آجیل آلوده باشد، ممکن است در حین برداشت، آجیل نیز آلوده به باکتری‎‌های خطرناکی شود که برای همیشه درون آن باقی می‌مانند. در واقع سالمونلا در آجیل‌های خامی مانند بادام، فندق، گردو و پسته یافت شده است. باید در نظر داشت که آجیل بوداده دارای تعداد کمتری از این باکتری‌هاست و از این لحاظ سالم‌تر خواهد بود.

علاوه بر باکتری‌ها، احتمال دارد ماده سرطان‌زای آفولاتوکسین نیز در آجیل خام وجود داشته باشد. این ماده توسط قارچی تولید می‌شود که گاهی مغزها یا غلات را آلوده می‌کند. این باکتری در هر دو آجیل خام و بوداده، از جمله پسته و گردو مشاهده شده است. کنترل رطوبت و درجه حرارت در طول خشک کردن و ذخیره‌سازی اصولی آجیل‌، بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی آفلاتوکسین است.

آجیل بوداده چیست؟

آجیل بوداده چیست؟

پیش از پاسخ به این سوال که آجیل خام مصرف کنیم یا بوداده؟ ابتدا باید بدانیم آجیل بوداده چیست؟ بو دادن فرآیندی است که طی آن با استفاده از حرارت مستقیم و بدون استفاده از روغن و آب به عنوان انتقال‌دهنده حرارت، آجیل خام خشک و پخته مي‌‌شود. از گذشته‌های دور از بو دادن به منظور خشک کردن و پختن دانه‌ها و مغز دانه‌ها استفاده شده است. در این روش برای پخش شدن حرارت به صورت یکنواخت، در حین بو دادن، آجیل‌ها را کاملا با یکدیگر مخلوط می‌کنند.

در یکی دیگر از روش‌های بو دادن آجیل، از روغن استفاده می‌شود. همچنین می‌توان آجیل را در کوره قرار داد و یا آن را روی ماهیتابه سرخ کرد. علاوه بر دو روش بالا، آجیل را می‌توان در مایکروویو نیز به صورت بوداده درآورد.

خواص آجیل بوداده

یکی از خواص آجیل بوداده، میزان دریافتی کربوهیدرات و پروتئین برای بدن است. با خوردن آجیل بوداده می‌توانید این دو ماده‌ی مغذی را وارد بدن کنید. در هر گرم آجیل‌های بوداده، مقدار چربی بیشتری وجود داشته و در نتیجه کالری بالاتری خواهند داشت؛ اما این تفاوت در میزان چربی بسیار کم است.

سعی کنید کمتر به کودکان خود آجیل بوداده بدهید. مصرف آجیل خام برای کودکان زیر 2 سال بهتر است؛ زیرا کودک 2 ساله نباید نمک بخورد و آجیل‌های بوداده طعم نمکی دارند. برای کودکان بالای 3 سال آجیل بوداده منع مصرف ندارد. اگر دارای بیماری قلبی، دیابت، چاقی، فشار خون بالا و برخی بیماری‌های خاص نیستید، می‌توانید با خیال راحت آجیل بوداده بخورید، وگرنه به سراغ آجیل خام بروید.

مضرات آجیل بوداده

تحقیقات نشان داده است که وقتی آجیل در دمای کم تا متوسط ​​بوداده می‌شود، احتمال‌ اینکه چربی‌های آجیل اکسیده شود، کاهش می‌یابد؛ در غیر این صورت در حرارت زیاد، چربی‌های مضر می‌تواند باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد شود و ممکن است، سلول‌های شما دچار آسیب شوند.

در واقع با بالا رفتن دمای فرآیند حرارت‌دهی آجیل و طولانی شدن زمان آن، بیشتر احتمال دارد که آجیل حاوی ماده‌ای باشد که نشان‌دهنده اکسیداسیون است. وجود چربی‌های اکسید شده و یا تغییر شکل یافته مسئول از بین رفتن طعم و بوی آجیل است.

هنگامی که چربی‌های غیر اشباع در معرض گرمای زیاد و طولانی مدت قرار می‌گیرند، احتمالا چربی سالم کمتری در آجیل بوداده باقی خواهد ماند. آجیل منبع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین E، منیزیم و فسفر است. همچنین مقادیر بالایی آنتی اکسیدان را در خود جای داده است. بعضی از این مواد مغذی ممکن است در طول فرایند بو دادن از بین بروند.

بالاخره آجیل خام مصرف کنیم یا بوداده؟

بالاخره آجیل خام مصرف کنیم یا بوداده؟

هر دو نوع آجیل اگر در شرایط مناسبی تهیه شده باشند، می‌توانند مفید باشند. آجیل خام بسیار سالم است، به شرطی که حاوی باکتری‌های مضر نباشد. با این حال، حتی اگر مقادیری از باکتری در آن‌ موجود باشد، بعید است که بیماری ایجاد کند. از طرف دیگر آجیل‌های بوداده وجود دارند که آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های کمتری دارند و ممکن است برخی از چربی‌های مفید را از دست داده باشند.

مهم‌ترین عامل موثر بر کیفیت و خواص آجیل، درجه حرارت و مدت زمان آن است. اگر آجیل در دمای حدود ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد حدود ۱۵ دقیقه حرارت ببیند، ویتامین کمتری از دست می‌رود، چربی‌های سالم آن حفظ می‌شود و احتمال کمتری برای آکریل آمید وجود دارد. (آکریل آمید ترکیب شیمیایی بی‌بو، سفیدرنگ و شفاف است که بر اثر حرارت دادن مواد نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی و نان در دماهای بیشتر از ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد به وجود می‌آید.)

بادام خام بهتر است یا بو داده؟

بادام خام بهتر است یا بو داده؟

حال که پاسخ سوال آجیل خام مصرف کنیم یا بوداده را گرفتیم، می‌خواهیم به یک سوال جزئی‌تر بپردازیم و آن این است که بادام بو داده بهتر است یا خام؟ بادام یک ماده غذایی مفید برای بدن است که خواص بسیاری دارد. برای بهره‌مندی از این خواص بهتر است بادام را به صورت خام مصرف کنید یا اینکه در منزل آن را بو دهید تا بتوانید مدت زمان و میزان حرارت را کنترل کنید و خواص بادام در اثر حرارت دادن زیاد از بین نرود.

در پاسخ به این سوال که بادام درختی خام بهتر است یا بو داده باید گفت که مصرف بادام بوداده در شرایطی که میزان حرارت دادن یا نمک آن کنترل شده باشد، مشکلی نخواهد داشت. البته نباید از عوارض بادام بو داده در صورت مصرف زیاد نیز غافل شد. 100 گرم بادام بوداده دارای 469 میلی‌گرم اگزالات است که این ماده ممکن است بر نارسایی کلیه و تشکیل سنگ کلیه تاثیرگذار باشد.

بادام هندی خام یا بوداده؟

بادام هندی خام یا بوداده؟

بادام هندی یکی از انواع آجیل خوشمزه بوده که سرشار از مواد معدنی است و برای بدن مفید خواهد بود. فرایند بو دادن بادام هندی و اضافه شدن نمک، موجب می‌شود تا خوردن آن برای افراد مبتلا به فشار خون مضر باشد. باوجود آنکه بو دادن بادام هندی و دیگر آجیل‌ها از میزان قند آن‌ها می‌کاهد، اما اضافه شدن مواد نگهدارنده، محتوای قند آجیل را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود تا افراد دیابتی نیز در مصرف بادام هندی بوداده احتیاط کنند. به طور کلی می‌توان گفت بادام هندی خام و بوداده هر کدام برای بدن مفید هستند، اما باید میزان حرارت و نمک اضافه شده به بادام هندی کنترل شود.

بادام هندی بهتر است یا بادام درختی؟

بادام هندی بهتر است یا بادام درختی؟

در معرفی انواع آجیل ، بادام هندی و بادام درختی دو نوع آجیل مفید هستند که هر کدام مزایا خاص خود را دارند. بادام درختی برای مغز سودمند بوده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین خواص آنتی اکسیدان این بادام، سطح رادیکال‌های آزاد بدن را کاهش خواهد داد. مصرف بادام هندی نیز موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود تا توانایی بدن در مقابله با عوامل بیماری‌زا افزایش یابد. همچنین مصرف بادام هندی موجب تقویت استخوان‌ها خواهد شد. پس می‌توان نتیجه گرفت که مصرف هر دو نوع بادام درختی و هندی برای بدن ضروری و مفید است. خواص بادام زمینی نیز موجب می‌شود تا در کنار دیگر انواع آجیل، مصرف بادام زمینی نیز توصیه شود.

شرایط نگهداری از آجیل

شرایط نگهداری از آجیل

به این سوال که آجیل خام مصرف کنیم یا بوداده؟ پاسخ دادیم و حال باید به نحوه نگهداری آجیل اشاره کنیم. گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث فاسد شدن آجیل شود؛ به همین دلیل است که شرایط نگهداری آجیل‌ها اهمیت زیادی دارد. آجیل خام را می‌توان تا یک الی دو سال در شرایط سردخانه‌ای نگهداری کرد؛ اما آجیل بوداده بهتر است ظرف چند هفته مصرف شود.

اگر آجیل نوروزی شما زیاد آمد و خواستید آن را برای مصارف بعدی کنار بگذارید، سعی کنید پوست آن را جدا نکنید و آجیل را به همراه پوست در ظروف دربسته نگهداری کنید. در این حالت آجیل شما برای شش ماه قابلیت نگهداری در یخچال و برای یک سال قابلیت نگهداری در فریزر را دارد. به خاطر داشته باشید که اگر آجیل را از پوست جدا کنید، بیشتر از دو هفته تازه نمی‌ماند؛ البته به شرطی که آن‌ها را در یک محل خشک و خنک قرار داده باشید.

آجیل خام یا بوداده؟ انتخاب با شماست!

در این مطلب به این سوال که آجیل خام مصرف کنیم یا بوداده؟ پاسخ دادیم. حال، اگر می‌خواهید آجیل بوداده بخورید، به یاد داشته باشید آجیلی را انتخاب کنید که حاوی نمک یا شکر زیادی نباشد. اگر برایتان جای سوال است که بادام هندی، بادام، تخمه آفتابگردان، بادام زمینی، تخمه، پسته و بادام درختی خام بهتر است یا بوداده، پیشنهاد می‌کنیم خودتان آن‌ها را به صورت خام بخرید و بر روی اجاق گاز بو بدهید. با این روش می‌توانید دما و زمان بو دادن را کنترل کنید. همچنین، شما می‌توانید بهترین انواع آجیل خام یا بوداده را به صورت آنلاین از سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود سفارش دهید. می‌توانید با سفارش آنلاین آجیل از اسنپ فود، باکیفیت‌ترین انواع آجیل خام و بوداده را درب منزل تحویل بگیرید.

نظرات کاربران

بهبود هومن زاده
18.خرداد.1402

سلام آجیل خام میشه مدت طولانی نگه داشت اخه به من گفتند زود خراب میشن

    snappfoodadmin
    18.خرداد.1402

    سلام آجیل خشک آجیل بر روی زمین افتاده باشه و آلودگی‌های زمین و خاک را جذب خودش کرده باشه اگر مدت طولانی نگه ش دارید خراب میشه آجیل خشک تمیز دیرتر خراب میشه

محسن ارسپور
18.خرداد.1402

سلام آجیل بوداده را بهتر تا چند وقت نگه داریم

    snappfoodadmin
    18.خرداد.1402

    سلام آجیل بوداده بهتر است ظرف چند هفته مصرف شود چون گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث فاسد شدن آجیل شود

ایناز رهبری
18.خرداد.1402

سلام آجیل پوست کنده واسه نگهداری زیاد بهتر یا آجیل پوست نکنده ممنون از پیج خوبتون

    snappfoodadmin
    18.خرداد.1402

    سلام آجیل سعی کنید پوست آن را جدا نکنید و آجیل را به همراه پوست در ظروف دربسته نگهداری کنید. در این حالت آجیل شما برای شش ماه قابلیت نگهداری در یخچال و برای یک سال قابلیت نگهداری در فریزر را دارد. به خاطر داشته باشید که اگر آجیل را از پوست جدا کنید، بیشتر از دو هفته تازه نمی‌ماند؛ البته به شرطی که آن‌ها را در یک محل خشک و خنک قرار داده باشید.

آرمند
18.خرداد.1402

سلام بادام هندی و بادام درختی هر دو گران هستند کدامشون بهتر اصلا میشه گفت این بهتر از اونیکی یا هردو در یک سطح هستند

    snappfoodadmin
    18.خرداد.1402

    سلام بادام هندی و بادام درختی دو نوع آجیل مفید هستند که هر کدام مزایا خاص خود را دارند. بادام درختی برای مغز سودمند بوده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین خواص آنتی اکسیدان این بادام، سطح رادیکال‌های آزاد بدن را کاهش خواهد داد. مصرف بادام هندی نیز موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود تا توانایی بدن در مقابله با عوامل بیماری‌زا افزایش یابد. همچنین مصرف بادام هندی موجب تقویت استخوان‌ها خواهد شد. پس می‌توان نتیجه گرفت که مصرف هر دو نوع بادام درختی و هندی برای بدن ضروری و مفید است

keshsariyan
19.آبان.1402

درمورد اجیل های خام و بو داده خیلی اطلاعات خوبی یاد گرفتم مرسی شرایط نگه داری اجیل و خام بهتر یا بو داده عالی بود

    snappfoodadmin
    24.آبان.1402

    سلام مصرف آجیل خام به مخصوصا آجیل چهار مغز پسته،بادام درختی، فندق و بادام زمینی،سرشار از آنتی اکسیدان که برای سلامت بدن مفید و
    در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر هستند.یکی از خواص آجیل بوداده، میزان دریافتی کربوهیدرات و پروتئین برای بدن است.
    آجیل خام را می‌توان تا یک الی دو سال در شرایط سردخانه‌ای نگهداری کرد؛ اما آجیل بو داده بهتر است ظرف چند هفته مصرف شود.