آجیل خام مصرف کنیم یا بوداده؟ کدام آجیل بهتر است؟

بهترین آجیل فروشی های گرگان
5/5 - (1 امتیاز)

آجیل یکی از تنقلاتی است که در مناسبت‌های مختلف همراه همیشگی سفره ایرانیان است. ما از نوروز تا شب یلدا و بسیاری از مناسبت‌های دیگر از آجیل استفاده می‌کنیم و بدون این خوراکی خوشمزه انگار سفره یا میز ما چیزی کم دارد. معمولا ما بسته به ذائقه خود از دو نوع آجیل خام و بوداده استفاده می‌کنیم. در ادامه این مطلب قصد داریم به تفاوت آجیل بوداده و خام بپردازیم و توضیح دهیم کدام یک برای شما خواص و فواید بیشتری دارد و بهتر است در برنامه غذایی شما قرار بگیرد. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آجیل خام چیست؟

هر نوع آجیلی که که بوداده نیست و حرارت داده نشده است، تحت عنوان آجیل خام شناخته می‌شود. رنگ این نوع آجیل در مقایسه با نوع بوداده آن تغییر نکرده و رطوبت بیشتری دارد. همچنین بافت آن به تردی بافت آجیل بوداده نیست.

نکته مهمی که در هنگام برداشت آجیل خام باید به آن توجه داشت، این است که این آجیل بر روی زمین نیفتد و آلودگی‌های زمین و خاک را جذب خود نکند. توجه داشته باشید که اگر این نوع آجیل به مدت طولانی نگهداری شود، ممکن است انواع میکروب و باکتری‌ها به داخل آن‌ نفوذ پیدا کند.

خواص و مزایای آجیل خام

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های وجود در آجیل خام بیشتر از آجیل بوداده است. همیشه گفته می‌شود که چربی برای قلب مضر است؛ ولی چربی موجود در آجیل خام از نوع مفید است که برای سلامتی مناسب می‌باشد.

همه ما می‌دانیم خواص آجیل مخلوط چیست. مصرف آجیل خام به صورت مخلوط باعث می‌شود که از میزان کلسترول خون کاسته شود و این عامل افزایش سلامتی قلب را به دنبال دارد. امروزه مزایای آجیل خام برای سلامت قلب توسط دانشمندان نیز اثبات شده است و آن‌ها توصیه می‌کنند آجیل خام را قبل از مصرف کمی روی گاز حرارت دهید.

آجیل خام یا بو داده بهتر است؟

آجیل خام به دلیل داشتن چربی مفید، گزینه خوبی برای کودکان نیز می‌باشد. اگر خواستید به کودک خود در میان وعده‌هایش آجیل بدهید، ترجیحا آجیل خام بخرید و به کودک‌تان بدهید تا بخورد. سعی کنید فرزندان خود را از سن پایین به مصرف آجیل خام به خصوص آجیل چهار مغز که شامل پسته، بادام درختی، فندق و بادام زمینی است، عادت دهید و این میان وعده سالم را جایگزین تنقلات ناسالم مثل پفک و چیپس کنید. آجیل سرشار از آنتی اکسیدان است و برای سلامت بدن مفید است و در پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز می‌تواند موثر واقع شود.

به عنوان یک بزرگسال نیز از مصرف آجیل خام غافل نشوید. آجیل خام یکی از منابع مهم پروتئین گیاهی است و سرشار از چربی‌های امگا 3 و اسید آلفا لینولئیک می‌باشد. برای در امان ماندن از بیماری‌های قلبی، سنگ کیسه صفرا، سرطان، بیماری‌های کلیوی، دیابت و سایر بیماری‌ها مصرف منظم و روزانه آجیل خام را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

مضرات آجیل خام

در آجیل خام ممکن است باکتری‌های مضری نظیر سالمونلا و اشریشیا وجود داشته باشد. زمانی که آب یا خاک مربوط به آجیل آلوده باشد، ممکن است در حین برداشت آجیل آلوده به باکتری‎‌های خطرناکی شود که برای همیشه درون آن باقی می‌ماند. در واقع سالمونلا در آجیل های خامی مانند بادام، فندق، گردو و پسته تشخیص داده شده است. باید در نظر داشت که آجیل بوداده دارای تعداد کمتری از این باکتری‌هاست و از این لحاظ سالم‌تر است.

آجیل بو داده

علاوه بر باکتری‌ها، احتمال دارد ماده سرطان‌زای آفولاتوکسین نیز در آجیل خام وجود داشته باشد. این ماده توسط قارچی تولید می‌شود که گاهی مغزها یا غلات را آلوده می‌کند. این باکتری در هر دو آجیل خام و بوداده، از جمله پسته و گردو مشاهده شده است. کنترل رطوبت و درجه حرارت در طول خشک کردن و ذخیره سازی اصولی آجیل‌، بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی آفلاتوکسین است.

آجیل بوداده چیست؟

بو دادن فرآیندی است که طی آن با استفاده از حرارت مستقیم و بدون استفاده از روغن و آب به عنوان انتقال دهندگان حرارت، آجیل خام خشک و پخته مي‌‌شود. از گذشته‌های دور از بو دادن به منظور خشک کردن و پختن دانه‌ها و مغز دانه‌ها استفاده می‌شده است. در این روش برای پخش شدن حرارت به صورت یکنواخت، در حین بو دادن آجیل‌ها را کاملا با یکدیگر مخلوط می‌کنند.

در یکی دیگر از روش‌های بو دادن آجیل، از روغن استفاده می‌شود. استفاده از روغن و حرارت راهی است که می‎‌توان آجیل را بو داد، یا آجیل را در کوره قرار داد و یا آن را روی ماهیتابه سرخ کرد. علاوه بر دو روش بالا، آجیل را می توان در مایکروویو به صورت بوداده درآورد.

خواص و مزایای آجیل بوداده

یکی از خواص آجیل بوداده، میزان دریافتی در کربوهیدرات و پروتئین برای بدن است. با خوردن آجیل بوداده می‌توانید این دو ماده‌ی مغذی را وارد بدن خود کنید. آجیل‌های بوداده در هر گرم مقدار کمی چربی بالاتری دارند و در نتیجه کالری بالاتری نیز دارند؛ اما این تفاوت در میزان چربی بسیار کم است.

سعی کنید کمتر به کودکان خود آجیل بوداده بدهید. مصرف آجیل خام برای کودکان زیر 2 سال بهتر است؛ زیرا کودک 2 سال نباید نمک بخورد و آجیل‌های بوداده طعم نمکی دارند. برای کودکان بالای 3 سال آجیل بوداده منع مصرف ندارد. اگر دارای بیماری قلبی، دیابت، چاقی مفرظ، فشار خون بالا و برخی بیماری‌های خاص نیستید، می‌توانید با خیال راحت آجیل بخورید و گرنه به سراغ آجیل خام بروید. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین آجیل خام و بوداده را از آجیل فروشی های معروف ایران تهیه کنید.

مضرات آجیل بوداده

تحقیقات نشان داده است که وقتی آجیل در دمای کم تا متوسط ​​بوداده می‌شود، احتمال‌ اینکه چربی‌های آجیل اکسیده شود، کاهش می‌یابد؛ در غیر این صورت چربی‌های مضر می‌تواند باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد شود و ممکن است سلول‌های شما را دچار آسیب کند.

در واقع با بالا رفتن دمای فرآیند حرارت دهی آجیل و طولانی شدن زمان آن، بیشتر احتمال دارد که آجیل حاوی ماده‌ای باشد که نشان دهنده اکسیداسیون است. وجود چربی‌های اکسید شده و یا تغییر شکل یافته مسئول از بین رفتن طعم و بوی آجیل است.

آجیل خام یا بو داده

هنگامی که چربی های غیر اشباع در معرض گرمای زیاد و طولانی مدت قرار گیرند، احتمالا چربی سالم کمتری در آجیل بوداده باقی خواهد ماند. آجیل منبع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین E، منیزیم و فسفر است. همچنین مقادیر بالایی آنتی اکسیدان را در خود جای داده است. بعضی از این مواد مغذی ممکن است در طول فرایند بو دادن از بین بروند.

بالاخره آجیل خام بخوریم یا آجیل بوداده؟

هر دو نوع آجیل اگر در شرایط مناسبی تهیه شده باشند، می‌توانند مفید باشند. آجیل خام بسیار سالم است، به شرطی که حاوی باکتری‌های مضر نباشد. با این حال، حتی اگر مقادیری از باکتری در آن‌ موجود باشد، بعید است که بیماری ایجاد کند. از طرف دیگر آجیل‌های بوداده وجود دارند که آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های کمتری دارند و ممکن است برخی از چربی‌های مفیدشان را از دست داده باشند.

آجیل خام یا بو داده

مهم‌ترین عامل موثر بر کیفیت و خواص آجیل درجه حرارت و مدت زمان آن است. اگر آجیل در دمای حدود ۱۴۰ درجه سانتیگراد حدود ۱۵ دقیقه حرارت ببیند، کمترین ویتامین از دست می‌رود، چربی‌های سالم آن حفظ می‌شود و احتمال کمتری برای آکریل آمید وجود دارد. (آکریل آمید ترکیب شیمیایی بی‌بو، سفیدرنگ و شفاف است که بر اثر حرارت دادن مواد نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی و نان در دماهای بیشتر از ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد به وجود می‌آید.)

شرایط نگهداری از آجیل

گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث فاسد شدن آجیل شود؛ به همین دلیل است که شرایط نگه داری آجیل‌ها اهمیت زیادی دارد. آجیل خام را می‌توان تا یک الی دو سال در شرایط سردخانه‌ای نگهداری کرد؛ اما آجیل بوداده بهتر است ظرف چند هفته مصرف شود.

آجیل خام یا بو داده

اگر آجیل نوروزی‌تان زیاد آمد و خواستید آن را برای مصارف بعدی کنار بگذارید، سعی کنید پوست آن را جدا نکنید و آن را به همراه پوست در ظروف دربسته نگهداری کنید. در این حالت آجیل شما برای شش ماه قابلیت نگهداری در یخچال و برای یک سال قابلیت نگهداری در فریزر را دارد. به خاطر داشته باشید که اگر آجیل را از پوست‌شان جدا کنید، چیزی بیشتر از دو هفته تازه نمی‌مانند؛ البته به شرطی که آن‌ها را در یک محل خشک و خنک قرار داده باشید.

آجیل خام یا بوداده؟ انتخاب با شماست

اگر می‌خواهید آجیل بوداده بخورید، به یاد داشته باشید آجیلی را انتخاب کنید که حاوی نمک یا شکر زیادی نباشد. اگر برایتان جای سوال است که بادام هندی، بادام، تخمه آفتابگردان، بادام زمینی، تخمه، پسته و بادام درختی خام بهتر است یا بوداده، پیشنهاد می‌کنیم خودتان آن‌ها را به صورت خام بخرید و بر روی اجاق گاز آن را بو بدهید. با این روش می‌توانید دما و زمان بو دادن را کنترل کنید. شما می‌توانید بهترین انواع آجیل خام یا بوداده را به صورت آنلاین از سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود سفارش دهید. شما می‌توانید با سفارش آنلاین آجیل از اسنپ فود باکیفیت‌ترین انواع آجیل خام و بوداده را درب منزل تحویل بگیرید.

نظرات کاربران