آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
کرونا ویروس عامل ابتلا به بیماری کوید-19
اخبار و تازه ها
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

جدال با کرونا؛ آموزش کامل ایزوله سازی خانگی در مقابل ویروس کرونا!

زهرا دهقان 11 اسفند 1398 7 دقیقه

کرونا ویروس دغدغه‌ی این روزهای مردم در اکثر نقاط جهان است. ویروسی که برای اولین بار در دسامبر 2019 سروکله‌اش در شهر ووهان چین پیدا شد و به مدت 1 ماه این شهر 11 میلیون نفری را به‌طور کامل قرنطینه کرد! گزارش‌های متفاوتی در مورد منشأ ابتلا به کرونا ویروس وجود دارد، در بعضی از این گزارش‌ها منبع ابتلا به کرونا ویروس را غذاهای دریایی، مار و در بعضی خفاش دانسته‌اند. هر چند که هنوز نمی‌دانیم ماجرای سوپ خفاش و ابتلا به کرونا چقدر صحت دارد اما این موضوع کاملاً روشن است که کرونا ویروس برای اولین بار از طریق خوردن گوشت یک حیوان آلوده به انسان منتقل‌شده است. حالا با راه افتادن موج عظیم ترس از ابتلا به این ویروس بهترین راه آگاهی از روش‌های پیشگیری و درمان است. ما با نگارش این مطلب قصد داریم از یک پروتکل ایزوله سازی خانگی به‌منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس کمک بگیریم؛ اما قبل از هر چیز باید این ویروس را بهتر بشناسیم.

کرونا ویروس چیست؟

تصویر کرونا ویروس جدید

کرونا ویروس یا دقیق‌تر بگوییم ویروس covid-19 یک ویروس نوظهور از خانواده‌ی کرونا ویروس‌هاست؛ که از یک ویروس سرماخوردگی ساده و آنفولانزا تا ویروس‌های خطرناکی مانند سارس و مرس را شامل می‌شود. کووید 19 هفتمین زیرمجموعه‌ی این خانواده‌ی ویروسی است که مانند دیگر هم‌خانواده‌هایش در سرما بسیار پایدار است و می‌تواند سال‌ها در دماهای پایین حتی تا 20- درجه سانتی‌گراد فعال و پایدار باقی بماند. درست در نقطه‌ی مقابل، یعنی در دمای بالا، کرونا ویروس عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان می‌دهد. هرچند که هنوز جزئیات زیادی در مورد میزان مقاومت این ویروس به گرما گزارش نشده است؛ اما برخی گزارش‌ها این‌طور بیان کرده‌اند که کرونا ویروس در دمای 70 درجه سانتی‌گراد به‌صورت کامل مقاومت و پایداری خودش را از دست می‌دهد.

تحقیقات بر روی این ویروس و دیگر هم‌خانواده‌هایش نشان داده است که میزان مرگ‌ومیر بر اثر کرونا ویروس بسیار کمتر از ویروس آنفولانزا و مرس است؛ اما چیزی که کرونا ویروس را خطرناک می‌کند این است که این ویروس به نسبت آنفولانزا و مرس قدرت سرایت بسیار بالاتری دارد و همچنین دوره‌ی نهفتگی این ویروس طولانی‌تر از دیگر ویروس‌ها در این خانواده است. خب این یعنی چه؟ این یعنی که فرد آلوده به کرونا ویروس می‌تواند از 2 تا 28 روز هیچ علائم بیماری را از خود نشان ندهد. فرد در طول این مدت به‌ظاهر سالم است؛ اما ناقل بیماری است و می‌تواند دیگران را مبتلا کند.

علائم کرونا چیست؟

علائم کرونا ویروس مانند سرماخوردگی و یا آنفولانزاست؛ اما میزان ظهور این علائم بسیار وابسته به این است که بدن شما ازنظر ایمنی در چه سطحی قرار دارد :

علائم ابتلا به کروناویروس جدید (اینفوگرافیک)

معمولاً علائم کرونا با توجه به ایمنی بدن بیمار در سه سطح مختلف بروز پیدا می‌کند. اگر فرد مبتلا هیچ بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، سرطان، ام‌اس، نارسایی ریوی و بیماری‌های قلب-عروقی نداشته باشد، به‌احتمال‌زیاد کرونا ویروس به‌اندازه‌ی یک سرماخوردگی ساده او را درگیر خواهد کرد؛ اما اگر فرد آلوده به کرونا ویروس به یکی از این بیماری‌ها مبتلا باشد، کووید 19 کمی جدی‌تر و سخت‌تر از یک سرماخوردگی ساده او را درگیر خواهد کرد. در این حالت بیماری با تب بالا، سرفه، تنگی نفس و در بعضی موارد گلودرد، آبریزش بینی و تهوع بروز پیدا می‌کند؛ و ممکن است در بیماران مسن با مرگ بیمار همراه باشد. سومین سطح ابتلا به کرونا ویروس که با ازکارافتادگی کامل ریه‌ها همراه است در افرادی با نقص ایمنی ذاتی بروز پیداکرده و متأسفانه با مرگ بیمار همراه است. در این میان استثناهایی هم وجود دارد؛ یعنی ممکن است افراد با سن کم و بدون هیچ سابقه‌ی بیماری مغلوب این کرونا ویروس شده و جانشان را از دست بدهند.

طبق آمار رسمی سازمان بهداشت جهانی 60 درصد مبتلایان به کرونا ویروس، بیماری را در سطح اول یعنی به‌صورت یک سرماخوردگی ساده تجربه می‌کنند.

مقایسه برخی از ویژگی های بیماری ناشی از COVID-19 ، آنفولانزا و سرماخوردگی

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با طراحی یک جدول مقایسه‌ای بین کوید-19 (ناشی از کرونا ویروس)، آنفولانزا و سرماخوردگی، علائم این بیماری ها را که عموماً به هم شباهت دارند، تشریح کرده است:

جدول مقایسه ویژگی های کوید-19، آنفولانزا و سرماخوردگی

آیا دارو و درمان اختصاصی برای کرونا ویروس وجود دارد؟

آیا برای کرونا درمانی وجود دارد؟

ازآنجایی‌که از اپیدمی کووید 19 تنها کمتر از دو ماه زمان گذشته، هنوز دارو و واکسنی برای درمان کرونا ویروس وجود ندارد. پس با این حساب راه درمان کرونا در صورت ابتلا به این ویروس چیست؟
اگر تابه‌حال دقت کرده باشید زمان ابتلا به اکثر بیماری‌های ویروسی پزشک داروی خاصی جز داروهای حمایتی مانند ویتامین، مسکن، سرم و… برایتان تجویز نمی‌کند. در حال حاضر وضعیت درمان کرونا ویروس هم همین‌طور است. بهبود فرد مبتلا به این ویروس تا حد زیادی وابسته به سیستم ایمنی بدن بیمار است و بیمارستان‌ها جز راه‌های حمایتی درمان اختصاصی دیگری برای بیماران مبتلا به کووید 19 ندارند. پس با این اوصاف بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس است.

برای پیشگیری از کرونا ویروس چه کنیم؟

روشهای پیشگیری از ابتلا به کرونا

ایزوله سازی خانگی اولین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس!

تا حد امکان در خانه بمانید و جز برای کارهای ضروری از خانه خارج نشوید؛ اما اگر مجبور به ترک خانه هستید برای پیشگیری از کرونا و بیمار شدن این موارد را جدی بگیرید:
1) محلی بیرون از خانه، جلوی درب ورودی برای وسایلی که به همراه دارید، در نظر بگیرید. کلید، گوشی موبایل، کیف پول و کارت‌های بانکی خود را قبل از ضدعفونی کردن خارج از خانه در محل موردنظرتان قرار دهید.
2) خودتان وارد خانه شوید و قبل از تعویض لباس‌های بیرونی آن‌ها را ضدعفونی کنید؛ سپس دست‌هایتان را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید و بعد شیر آب، دستگیره‌های در و هر آنچه پیش از شستن دست‌ها لمس کرده‌اید را با الکل یا مایع ضدعفونی کنند تمیز کنید.
3) حالا وسایل خود را ضدعفونی کرده و به داخل خانه بیاورید.
4) مجدد دستانتان را با آب و صابون برای 20 ثانیه کاملاً بشویید.

اگر برای خرید از منزل خارج‌شده‌اید پس از برگشتن به خانه دقت بیشتری برای ایزوله سازی خانگی نیاز است. حواستان باشد برای خرید با ماسک و دستکش از خانه خارج شوید و اگر در صف خرید احساس کردید فردی بیمار است فاصله خودتان را با او حفظ کنید.

پس از برگشتن به خانه تمام وسایل و خریدهایتان را بیرون درب ورودی بگذارید؛ وارد خانه شوید؛ لباستان را تعویض و ضدعفونی کنید؛ دست‌هایتان را بشویید؛ شیر آب و دستگیره‌ها را ضدعفونی کنید و به سراغ خریدهایتان بروید:

1) ابتدا مواد کنسروی و مواد غذایی که از یخچال فروشگاه برداشته‌اید را به ظرف‌شویی خانه انتقال داده و کاملاً بشویید. چراکه احتمال دارد پیش از شما فردی با دست آلوده به ویروس کرونا این مواد غذایی را لمس کرده باشد.
2) محصولات یخچالی که نمی‌توانید بشویید را پس از 72 ساعت مصرف کنید.
3) حبوبات، آجیل و محصولاتی که به شکل بسته‌بندی نشده و باز خریداری کرده‌اید را در جایی گرم و تاریک به مدت 48 ساعت نگه دارید و مصرف کنید.
4) محصولاتی که دو پوشش برای بسته‌بندی دارند را از پوشش اولی خود خارج کرده و بعد وارد خانه کنید. مثلاً پودر کیک آماده داخل پوشش پلاستیکی و بعد داخل کارتن قرار داده‌شده است. بهترین کار این است که قبل از آوردن این محصولات به داخل خانه کارتن را بازکرده و دور بیندازید.
5) گوشت و مرغ را با آب بشویید و هنگام مصرف به خوبی بپزید.
6) حواستان باشد پلاستیک‌های خرید، روزانه توسط صدها نفر لمس می‌شوند؛ پس هیچ پلاستیکی را وارد خانه نکنید و تمام پلاستیک‌های خرید را دور بیندازید.
7) تمام مراحل ضدعفونی کردن خریدهایتان را با دستکش انجام دهید و در پایان کار دست‌کش‌ها را در سطل زباله‌ی در دار بیندازید.

بعد از ایزوله سازی خانگی نوبت نکات مربوط به بهداشت فردی است!

1) فرقی نمی‌کند در روز از خانه خارج می‌شوید یا نه درهرصورت روزی بیست بار و هر بار حداقل 20 ثانیه دستانتان را با آب و صابون بشویید.
2) لیوان، قاشق، چنگال و بشقاب شخصی خودتان را داشته باشید.
3) همان‌طور که قبلاً گفتیم کرونا ویروس از دو تا 28 روز دوره نهفتگی دارد و شما نمی‌داند خودتان یا دوستانتان ناقل بیماری هستید یا خیر، پس از دست دادن، بوسیدن و بغل کردن همدیگر بپرهیزید.
4) هنگام سرفه یا عطسه از دستمال استفاده کنید و بعد دستمال را در سطح زباله در دار بیندازید. اگر دستمال ندارید دستتان را از آرنج خم کرده و جلو دهانتان بگیرید.
5) کرونا ویروس سنگین است و روی هوا نمی‌ماند؛ اما یک تا یک و نیم متر قدرت پراکنش با قطرات تنفسی را دارد؛ پس رعایت این فاصله را با دیگران، به‌خصوص کسانی که علائم بیماری دارند را فراموش نکنید.

استرس و اضطراب شما را ضعیف می‌کند!

نکات بهداشتی را به‌صورت کامل رعایت کنید؛ اما با ترس بیهوده از ابتلا به بیماری استرس و اضطراب به خورد خودتان ندهید! به گفته‌ی پزشکان و روانشناسان هیجاناتی مانند ترس از ابتلا به بیماری، اضطراب و استرس ایمنی بدن را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. پس اگر دچار وسواس فکری در مورد ابتلا به کرونا ویروس شده‌اید، بد نیست تا با کمک یک مشاور بر این اضطراب بی‌جا غلبه کنید.

اگر به کرونا ویروس مبتلا شدیم چه کنیم؟

اگر علائم اولیه‌ی کرونا ویروس مانند تب و سرفه را داشتید؛ اما هیچ بیماری زمینه‌ای ریسک این ابتلا به کرونا ویروس را در شما افزایش نمی‌دهد، بهتر است در خانه بمانید و استراحت کنید. همچنین می‌توانید با رژیم غذایی مخصوص آنفولانزا و مصرف انواع ویتامین به بدنتان کمک کنید تا با این بحران به خوبی مقابله کند.

اما چنانچه سرفه‌هایتان شدت گرفت و احساس تنگی نفس به علائم بیماری اضافه شد، خودتان را به یکی از بیمارستان‌هایی که برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا ویروس در نظر گرفته‌شده است، برسانید. اگر دیابت و یا سابقه بیماری قلبی، نارسایی ریوی و یا ام‌اس دارید، بهتر است در همان مراحل اولیه‌ی ابتلا و دیدن اولین علائم بیماری برای انجام تست تشخیص کرونا به بیمارستان مراجعه کنید.

اسنپ دکتر با هدف دسترسی راحت‌تر و بدون نیاز به حضور در مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها خدمات تست کرونا در منزل را راه‌اندازی کرده‌است. شما می‌توانید درخواست «تست کرونا در منزل» را در سایت و اپلیکیشن اسنپ دکتر ثبت کنید.

باور کنید که تنها با رعایت بهداشت، شستن مکرر دست‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و خودداری از بیرون رفتن‌های غیرضروری می‌توانید از خودتان در برابر ابتلا به کرونا ویروس محافظت کنید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود