مزایای کاهش اسراف مواد غذایی: تغییرات کوچک، اثرات بزرگ

مزایای کاهش اسراف مواد غذایی: تغییرات کوچک، اثرات بزرگ
4.2/5 - (9 امتیاز)

مشکل اسراف مواد غذایی در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات زیادی که ایجاد کرده، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. طبق آمار سازمان ملل سالانه حدود یک سوم از مواد غذایی تولید شده در جهان خراب شده یا اسراف می‌شوند که ضررهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی زیادی نیز به همراه دارند. البته می‌توان با تغییرات کوچکی در سبک زندگی، اثرات بزرگی در کاهش میزان اسراف مواد غذایی ایجاد کرد. در این مقاله برخی مزیت‌های کاهش اسراف مواد غذایی را بررسی کرده‌ایم.

مزایای کاهش اسراف مواد غذایی: تغییرات کوچک، اثرات بزرگ

صرفه‌جویی اقتصادی

یکی از مهم‌ترین فواید کاهش ضایعات مواد غذایی صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. در خانه‌ها کاهش اسراف مواد غذایی می‌تواند به معنی صرفه‌جویی بیشتر و کاهش هزینه‌های زندگی باشد. مطالعات نشان می‌دهند که در کشورهای پیشرفته هر خانوار در حدود ۲۲۰۰ دلار در سال اسراف می‌کند. با ایجاد تغییرات کوچکی مانند برنامه ریزی برای وعده‌های غذایی، تهیه لیست خرید و نگهداری صحیح مواد غذایی می‌توان این رقم را به مقدار قابل توجهی کاهش داد.

مزایای کاهش اسراف مواد غذایی: تغییرات کوچک، اثرات بزرگ

مزایای اجتماعی

اثرات اسراف مواد غذایی فقط اقتصادی نیستند، طبق آماری که سازمان ملل منتشر کرده، هر روز حدود ۶۹۰ میلیون نفر از گرسنگی و حدود ۲ میلیارد نفر از سوء تغذیه رنج می‌برند. کاهش اسراف مواد غذایی می‌تواند کمکی باشد تا با انتقال مواد غذایی اضافی به این بخش از جامعه بخشی از مشکل گرسنگی و عدم امنیت غذایی حل شود. اهدای مواد غذایی به نیازمندان به طور مستقیم یا از طریق خیریه‌ها، موجب می‌شود تا غذاهای سالم و قابل استفاده به جای اینکه بر مشکل آلودگی محیط زیست بیافزایند به رفع مشکل گرسنگی در جامعه کمک کنند.

مزایای کاهش اسراف مواد غذایی: تغییرات کوچک، اثرات بزرگ

محیط زیست

ضایعات مواد غذایی اثرات زیست محیطی مخربی دارند. وقتی ضایعات مواد غذایی در محل‌های دپوی زباله جمع آوری می‌شوند با تولید گازهای گلخانه‌ای موجب آلودگی هوا و تشدید پدیده تغییرات اقلیمی می‌شوند و شیرابه‌هایی که از آن‌ها تولید می‌شود آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند. طبق آمار سازمان ملل ضایعات مواد غذایی تولید کننده ۸٪ از گازهای گلخانه‌ای در جهان است. با کاهش اسراف مواد غذایی توسط خانوارها و کسب و کارها می‌توان با این اثرات مخرب و از همه آن‌ها مهم‌تر خطر تغییرات اقلیمی مقابله کرد.

مزایای کاهش اسراف مواد غذایی: تغییرات کوچک، اثرات بزرگ

سلامت فردی

یکی از فواید به کار بردن راهکارهای کاهش اسراف مواد غذایی این است که می‌تواند به عادت‌های مثبتی بیانجامد که برای سلامتی مفید هستند. به عنوان مثال با برنامه‌ریزی هفتگی برای غذاها می‌توان اطمینان حاصل کرد که یک رژیم غذایی متعادل را در طول هفته دنبال می‌کنیم و می‌توانیم از خوردن غذاهای ناسالم خودداری کنیم. علاوه بر این کاهش اسراف مواد غذایی می‌تواند موجب استفاده بیشتر از مواد غذایی تازه و مواد اولیه مرغوب‌تر شده و به کاهش استفاده از مواد اولیه فرآوری شده و بسته بندی شده بیانجامد.

کاهش ضایعات مواد غذایی و تغییر سبک زندگی در جهت کاهش اسراف مواد غذایی می‌تواند مزایای فراوانی از جمله مزایای اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و سلامت فردی داشته باشد. با همین تغییرات کوچک که در رفتارهای روزانه خود در مورد مواد غذایی به کار می‌بندیم، می‌توانیم تغییرات چشمگیری بر کاهش حجم ضایعات مواد غذایی در جهان ایجاد کرده و به ایجاد یک سیستم غذایی  پایدارتر و عادلانه‌تر کمک کنیم.

نظرات کاربران

سجاد ملافرج زاده
24.اردیبهشت.1402

با عرض سلام, لطفا راهکار صرفه جویی هم بیان کنید. والا این مسائل رو بیشتر ماها میدونیم. دنبال مسائل و راه حلهای جدید بریم بهتر نیست

    snappfoodadmin
    07.تیر.1402

    سلام با رعایت این همین مسائل و اجرا کردن درست میتونید صرفه جویی درست مناسب را انجام داد وقتی این مسائل را دقت و اجرا نمیکنن چطور راه حل درست
    را میتواند اجرا کنند وقتی درک درستی از مزایای کاهش اسراف غذایی پیدا کنند در کنارش راه حل میاد موفق باشید

ساره گماسایی
12.تیر.1402

واقعا با درست مصرف کردن مواد غذایی و صرفه جویی در مواد غذایی میتونیم به اقتصاد خانواده کمک کنیم
در تعجب چرا مردم به این کار توجه نمیکنن

    snappfoodadmin
    12.تیر.1402

    سلام یکی از مهم‌ترین فواید کاهش ضایعات مواد غذایی صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.
    در خانه‌ها کاهش اسراف مواد غذایی می‌تواند به معنی صرفه‌جویی بیشتر و کاهش هزینه‌های زندگی باشد
    با ایجاد تغییرات کوچکی مانند برنامه ریزی برای وعده‌های غذایی، تهیه لیست خرید و نگهداری صحیح مواد غذایی
    می‌توان هزینه های اقتصادی را به مقدار قابل توجهی کاهش داد.

ساسان
13.شهریور.1402

سلام ضایعات مواد غذایی چه اثراتی بر محیط زیست دارد؟

    snappfoodadmin
    14.شهریور.1402

    سلام ضایعات مواد غذایی اثرات مخربی بر زیست محیطی دارند. وقتی ضایعات مواد غذایی در محل‌های دپوی زباله جمع آوری می‌شوند
    با تولید گازهای گلخانه‌ای باعث آلودگی هوا و تشدید پدیده تغییرات اقلیمی می‌شوند و شیرابه‌هایی که از آن‌ها تولید می‌شود آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند

فرهانی
13.شهریور.1402

سلام ضایعات مواد غذایی در کاهش اسراف مواد غذای چه مزایای دارد

    snappfoodadmin
    14.شهریور.1402

    سلام ضایعات مواد غذایی و تغییر سبک زندگی در جهت کاهش اسراف مواد غذایی می‌تواند
    مزایای فراوانی از جمله مزایای اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و سلامت فردی داشته باشد.

گلابگیر
13.شهریور.1402

جلوگیری از اصراف ، اسراف مواد غذایی چه مزایای اجتماعی را به همراه دارد

    snappfoodadmin
    14.شهریور.1402

    سلام اهدای مواد غذایی به نیازمندان به طور مستقیم یا از طریق خیریه‌ها، موجب می‌شود تا غذاهای سالم و
    قابل استفاده به جای اینکه بر مشکل آلودگی محیط زیست اضافه کند به رفع مشکل گرسنگی در جامعه کمک کنند