معرفی ۱۰ صبحانه سالم و خوشمزه برای کسانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند!

صبحانه سالم
3.9/5 - (14 امتیاز)

به جرئت می‌توان گفت که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است که ما در طول روز مصرف می‌کنیم. درواقع این وعده غذایی نیروی محرکه ما برای گذراندن بخش مهمی از روز و انجام فعالیت‌های روزانه خواهد بود. بدن ما برای آغاز فعالیت خود بعد از خواب شبانه، به یک وعده غذایی اساسی و پرانرژی نیاز دارد.

عکس صبحانه سالم

اهمیت صبحانه برای سلامتی تا آنجا است که اگر این وعده غذایی به هر دلیلی به بدن نرسد، احتمال آن که در فعالیت‌های روزانه دچار مشکل شویم وجود خواهد داشت. البته صبحانه هم اصول خاص خود را دارد و باید در انتخاب مواد غذایی مناسب این وعده دقت لازم را به کار ببریم. اگر این سوال برای شما هم پیش می‌آید که صبحانه چی درست کنم؟ با ما همراه شوید تا در ادامه این مقاله با انواع صبحانه رژیمی و صبحانه سالم آشنا شوید.

رپ موز و کره بادام‌زمینی

یکی از گزینه‌های مناسب برای صبحانه، ساندویچ رپ (Wrap) است. این نوع ساندویچ در اصل از نانی گرد که دور مواد غذایی مختلف پیچیده شده، تهیه می‌شود. شما می‌توانید برای درست کردن این ساندویچ از انواع گوشت، کاهو، قارچ و سس استفاده کنید. همچنین برای نان هم معمولاً از نان گندم، ترتیلا، پیتا و لواش استفاده می‌شود.رپ موز و کره بادام‌زمینی

برای اینکه این ترکیب برای صبحانه مناسب‌تر شود، می‌توانید از انواع کره‌ها به همراه میوه‌هایی مانند موز استفاده کنید. برای مثال کره بادام‌زمینی و موز به همراه کمی عسل و شکلات می‌تواند یک صبحانه شیک برای مهمان باشد و انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه را فراهم کند.

مواد لازم برای تهیه رپ موز و کره بادام‌زمینی

برای تهیه رپ موز و کره بادام‌زمینی به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
موز 4 عدد
نان ترتیلا 4 عدد
کره بادام‌زمینی 8 قاشق غذاخوری
چیپس شکلات به مقدار دلخواه

دستور تهیه رپ موز و کره بادام‌زمینی

برای درست کردن این صبحانه سالم و مقوی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: برای تهیه ساندویچ رپ موز و کره بادام‌زمینی، ابتدا روی هر نان ترتیلا دو قاشق کره بادام‌زمینی بمالید.
  • مرحله دوم: سپس موزها را پوست گرفته و حلقه‌حلقه خرد کنید. روی هر نان حلقه‌های موز را بچینید.
  • مرحله سوم: روی نان‌ها چیپس شکلات بریزید و بعد نان‌ها را رل کنید. صبحانه ساده و مقوی شما آماده است. نوش جان!

کسادیا؛ صبحانه به سبک مکزیکی

کسادیا؛ صبحانه به سبک مکزیکی

اگر شما نیز هر روز با این سؤال مواجه هستید که صبحانه چی بخورم؟ و دوست دارید خوراکی‌های جدید و متنوع را امتحان کنید، کسادیا یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود. کسادیا یک نوع ساندویچ مکزیکی است که می‌توانید آن را با مواد غذایی مختلف مانند گوشت و انواع سبزیجات پر کنید. برای تهیه این ساندویچ می‌توانید نان ترتیلا را خریداری کرده یا آن را در منزل درست کنید. یکی از ترکیباتی که می‌تواند برای تهیه کسادیا در وعده صبحانه مناسب باشد، ترکیب گوشت و تخم مرغ به همراه کمی پیازچه خردشده است. کسادیا یکی از بهترین صبحانه های مجلسی است که در ادامه طرز تهیه این ساندویچ را آموزش داده‌ایم.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه کسادیا

اگر قصد تهیه کسادیا را دارید، مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ‌کرده 100 گرم
تخم مرغ 2 عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
پیازچه خردشده 1 قاشق غذاخوری

برای تهیه نان ترتیلا هم به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ذرت 100 گرم
آب گرم 2 قاشق غذاخوری
کره 2 قاشق غذاخوری
بیکینگ‌پودر 1 پنس
نمک به مقدار لازم

دستور تهیه کسادیا در خانه

کسادیا را مطابق مراحل زیر آماده کرده و از خوردن آن در وعده صبحانه لذت ببرید:

  • مرحله اول: ابتدا یک ماهیتابه بزرگ را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن داخل آن بریزید.
  • مرحله دوم: پس از داغ شدن روغن، گوشت چرخ‌کرده را داخل ماهیتابه بریزید و تفت دهید.
  • مرحله سوم: پیازچه خردشده، نمک، فلفل سیاه و تخم‌مرغ‌ها را داخل ماهیتابه اضافه کنید تا با گوشت پخته و آماده شوند.

پس از آماده شدن مواد داخل کسادیا نوبت آماده کردن نان است.

دستور تهیه نان ترتیلا

مراحل زیر را دنبال کرده و نان ترتیلا را بپزید:

  • مرحله اول: ابتدا آب، بیکینگ‌پودر و نمک را در کاسه‌ای با کره مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: آرد ذرت را کم‌کم به آن اضافه کرده و هم بزنید. اضافه کردن آرد را تا جایی ادامه دهید که خمیر به دست نچسبد.
  • مرحله سوم: خمیر را به ۲ قسمت تقسیم کرده و روی آن‌ها را با نایلون بپوشانید.
  • مرحله چهارم: سپس خمیرها را با وردنه به صورت دایره‌هایی به قطر ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر پهن کنید.
  • مرحله پنجم: یک تابه چدنی را با حرارت زیاد گرم کنید. مقدار کمی روغن در آن بریزید و بعد هر نان را یک دقیقه در روغن بپزید تا هر دو طرف آن طلایی شود.

آماده کردن کسادیا

پس از آماده شدن نان، مواد ساندویج را داخل نان بگذارید و بعد نان را روی مواد تا کنید تا کاملاً سطح مواد را بپوشاند. سپس برای ۲ دقیقه هرکدام ازساندویج‌های کسادیا را در ماهیتابه سرخ کنید تا طلایی شود. پس از آماده شدن، برای برای جلوگیری از خشک شدن نان ترتیلا، آن‌ها را در فویل بپیچید.

اوتمیل؛ صبحانه سالم و رژیمیاوتمیل؛ صبحانه سالم و رژیمی

اگر می‌خواهید یک صبحانه مقوی، سالم و در عین حال متفاوت را امتحان کنید، اوتمیل یکی از گزینه‌های مناسب است. معمولاً اوتمیل‌ها را از ترکیب جو دوسر یا جو دوسر پرک شده با آب یا شیر تهیه می‌کنند. شما می‌توانید به این ترکیب انواع میوه‌ها و مغزها را بیفزایید و این غذا را کامل‌تر کنید.

جو دوسر منبعی غنی از کربوهیدرات، فیبر و آنتی‌اکسیدان است. همچنین این ماده غذایی حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند منگنز، منیزیم و فسفر خواهد بود. بتاگلوکان یکی از انواع فیبر است که در جو وجود دارد. این ماده سطح کلسترول و قند خون را کاهش داده، باکتری‌های سالم روده را بیشتر می‌کند و باعث ایجاد احساس سیری برای زمان طولانی‌تری می‌شود. پس اوتمیل در کنار تمام مواد مغذی، می‌تواند در کاهش اشتها و درنتیجه لاغری به شما کمک کند.

املت؛ مقوی و خوشمزه

املت یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در جدول صبحانه سالم در سراسر جهان است. این غذا به روش‌های مختلف و با مواد اولیه متنوعی تهیه می‌شود. املت‌ها را می‌توانید با گوشت و انواع سبزیجات و حتی حبوبات تهیه کنید. برای مثال املت قارچ، املت اسفناج، املت نخودفرنگی و املت عدس از انواع این غذا است که می‌توانید برای یک صبحانه گرم و مقوی از آن‌ها استفاده کنید. همچنین املت گوجه فرنگی یک صبحانه سالم است که در لیست صبحانه ایرانی جای می‌گیرد.

تست کره بادام ‌زمینی و میوهتست کره بادام ‌زمینی و میوه صبحانه سالم

تست و کره بادام‌زمینی یکی از پرطرفدارترین گزینه‌ها برای داشتن یک صبحانه ساده و سریع است. اگر برای صرف صبحانه زمان کمی برایتان باقی‌مانده است، تست کره بادام‌زمینی می‌تواند شما را نجات دهد. تنها کافی است مقداری کره بادام‌زمینی را روی نان تست بمالید و اگر میوه‌ای مانند موز یا توت‌فرنگی در دسترس بود، چند برش روی نان‌ها قرار دهید و نوش جان کنید.

فرنی؛ صبحانه لذیذ ایرانی

اگر لیست انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی را جستجو کنید، فرنی یکی از نام‌هایی است که به چشمتان می‌خورد. این وعده ساده و خوشمزه می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما برای صبحانه باشد. جالب است بدانید که یکی از انواع محبوب فرنی در اصفهان طبخ می‌شود. در تهیه فرنی از ترکیب آرد برنج، شیر و شیره انگور یا شیره خرما استفاده می‌کنند. این غذا علاوه بر وعده صبحانه، در ماه رمضان هم می‌تواند گزینه خوبی برای ضیافت افطار باشد.

پنکیک خوشمزه و کم‌کالری

اگر میل دارید تا در وعده صبحانه یک غذای خوشمزه و شیرین بخورید، پنکیک همانی است که دنبالش هستید. پنکیک را در ماهیتابه و بدون نیاز به فر درست می‌کنند. همچنین درست کردن آن برخلاف کیک و شیرینی‌های دیگر زمان زیادی نمی‌برد.

طرز تهیه پنکیک صبحانه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از ساده‌ترین دستورهای تهیه پنکیک استفاده از شیر، تخم مرغ و آرد است. پس از درست شدن پنکیک، با قراردادن چند لایه‌ از آن روی هم و استفاده از عسل، شکلات یا مربا، از یک صبحانه خوشمزه و مقوی لذت خواهید برد. شما می‌توانید برای این صبحانه از مواد اولیه دیگری مانند موز و میوه‌های دیگر نیز استفاده کنید.

حلیم؛ صبحانه و افطاری محبوب

حلیم؛ صبحانه و افطاری محبوب

حلیم یکی از غذاهایی است که نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر منطقه خاورمیانه بسیار محبوب و مورد توجه است. این غذا دستورهای طبخ متفاوتی دارد و از منطقه‌ای به منطقه دیگر تغییر شکل می‌دهد. یکی از انواع رایج حلیم، حلیم گندم است که از گندم پوست گرفته و کوبیده شده به همراه گوشت و پیاز تهیه می‌شود. در پخت حلیم می‌توان از جو و بلغور گندم نیز استفاده کرد. این غذا در کشور ما بیشتر در ماه رمضان و در وعده افطار صرف می‌شود.

البته حلیم در روزهای دیگر سال نیز برای وعده صبحانه انتخاب بی‌نظیری است. حلیم را می‌توانید با دارچین و شکر میل کنید. جالب است بدانید که این غذا را می‌توان با گوشت مرغ هم تهیه کرد.

شیربرنج؛ ساده و خوشمزه

اگر بپرسید بهترین صبحانه‌های سالم ایرانی کدامند؟ ، ما در جواب می‌گوییم شیر برنج. شیربرنج در جدول صبحانه سالم و ایرانی جای گرفته و از پختن برنج در شیر به دست می‌آید. این صبحانه کامل و مقوی علاوه بر تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن، تنوع رژیم غذایی را نیز افزایش می‌دهد. شیربرنج را می‌توانید به صورت گرم میل کرده یا از آن به عنوان یک صبحانه سرد استفاده کنید.

نان، پنیر و سبزی یا گردو

یکی از صبحانه‌ای که از قدیم بین مردم ایران رایج بوده، نان، پنیر و سبزی یا گردو است. این صبحانه ساده و سریع با نان و سبزی تازه یا کمی گردو، می‌تواند شما را سر حال بیاورد. ترکیب نان و پنیر و سبزی یک صبحانه سلامت ایجاد می‌کند که برای اغلب ما محبوب و دوست داشتنی است.

تخم مرغ آب پز؛ سالم و مقوی

در لیست صبحانه سالم می‌توان به تخم مرغ آبپز هم اشاره کرد. تخم مرغ آبپز سرشار از مواد غذایی مهم و مفید برای بدن است که نباید از مصرف آن غافل شد. البته ممکن است برخی افراد به ویژه بچه‌ها به خوردن تخم مرغ آبپز علاقه‌ای نداشته باشند. برای حل این مشکل می‌توان تخم مرغ آبپز را به همراه مواد غذایی دیگری همچون پنیر خامه‌ای و نمک و فلفل سرو کرد تا طعم آن بهتر شود.

عدسی؛ یک صبحانه سالمعدسی؛ یک صبحانه سالم

در لیست صبحانه ایرانی که بسیار خوشمزه و سالم است، نام عدسی نیز جای می‌گیرد. عدسی یک صبحانه خوشمزه و مقوی است که در تهیه آن از سیب زمینی، پیاز، عدس، رب گوجه فرنگی، نمک و دیگر ادویه‌ها استفاده می‌شود. برای مقوی و خوشمزه‌تر شدن عدسی می‌توانید در تهیه آن به‌جای آب معمولی، از آب گوشت یا آب مرغ استفاده کنید. ترکیب عدسی و نان تازه، یک صبحانه خوشمزه و دوست‌داشتنی است.

چند راهکار برای صبحانه خوردن کودک

تمامی صبحانه‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم، برای بچه‌ها نیز مفید و مقوی خواهد بود. اگر فرزند شما به مدرسه می‌رود، می‌توانید از لقمه‌های مختلف یا میوه و ساندویج به عنوان یک صبحانه مقوی برای مدرسه بچه‌ها استفاده کنید. به طور کلی اگر کودک شما به صبحانه خوردن علاقه‌ای نشان نمی‌دهد، با برخی راهکارهای ساده می‌توانید او را به غذا خوردن مشتاق کنید:

  • سعی کنید از انواع مختلف صبحانه برای روزهای هفته استفاده کنید تا این تنوع غذایی توجه بچه‌ها را جلب کند.
  • بشقاب صبحانه بچه‌ها را به سلیقه خود تزئین کرده و در آن از مواد غذایی با رنگ‌های مختلف استفاده کنید.
  • برای صبحانه خوردن با کودک خود وقت گذاشته و زمان مشخصی را سر میز صبحانه سپری کنید.
  • بچه‌ها را نیز در مراحل تهیه صبحانه مشارکت دهید، زیرا این کار برای آن‌ها جذاب خواهد بود.
  • از بچه‌ها سوال کنید که به چه صبحانه‌ای بیشتر علاقه دارند و سلیقه آن‌ها را در تهیه صبحانه دخیل کنید.

برای فرار از صبحانه خوردن، هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست!

در این مطلب به معرفی لیست صبحانه سالم و خوشمزه پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این صبحانه‌ها را تهیه کرده و به صبحانه‌های تکراری خود تنوع بدهید. راستی، در فهرست صبحانه سالم نام‌های دیگری مانند طرز تهیه پودینگ دانه چیا نیز جای می‌گیرد که می‌توانید آن را نیز تهیه کنید.

در پایان، اگر برای تهیه صبحانه وقت کافی نداشته یا مواد اولیه درست کردن انواع صبحانه‌ها را در دسترس ندارید، باز هم نباید صبحانه خوردن را ترک کنید؛ چراکه در این شرایط اسنپ فود به کمک شما می‌آید. شما می‌توانید انواع صبحانه و نوشیدنی سالم و رژیمی را از طریق سرویس سفارش آنلاین از کافه سفارش داده و در محل آدرس تحویل بگیرید.

نظرات کاربران

کوینی
11.مهر.1402

سلام نان ترتیلا عالی بود واسه عصرونه با گوجه و خیار
و یا الویه هم عالی میشه مرسی

benyamin zakanfar
27.آبان.1402

سلام اهمیت صبحانه برای سلامتی بدن خیلی مهم هستش بنظرتون چه صبحانه ی خوبه که مقوی پر انرژی باشه موز و کره بادام‌زمینی دوست دارم چون اینجوری صبحانه ساده و سریع درست میشه

    snappfoodadmin
    30.آبان.1402

    سلام یک صبحانه مقوی، سالم و در عین حال متفاوت را امتحان کنید، اوتمیل یکی از گزینه‌های مناسب است. معمولاً اوتمیل‌ها را از ترکیب جو دوسر
    یا جو دوسر پرک شده با آب یا شیر تهیه می‌کنند.جو دوسر منبعی غنی از کربوهیدرات، فیبر و آنتی‌اکسیدان است. انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی
    ضروری مانند منگنز، منیزیم و فسفر خواهد بود. بتاگلوکان یکی از انواع فیبر است که در جو وجود دارد. پس صبحانه اوتمیل در کنار تمام مواد مغذی،
    می‌تواند در کاهش اشتها و لاغری کمک کند.این صبحانه ساده و سریع و راحت با انواع میوه‌ها و مغزها ی مقوی مثل موز و گردو و پسته
    ترکیب کنید باعث ایجاد احساس سیری برای زمان طولانی‌تری می‌شود