آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

آشنایی با ترچلو (قارون آتی) گرگان

ترمه افضلی 19 تیر 1402 6 دقیقه

طرز تهیه ترچلو (قارون آتی) گرگان یکی از غذاهای خوشمزه است که به‌عنوان یک غذای مجلسی در بیشتر مراسم‌ها و ضیافت‌های این شهر سرو می‌شود. ترچلو طعم لذیذ و خاصی دارد و برای همین بیشتر مردم شهرهای گرگان و گلستان به آن علاقه دارند.

علاوه بر طعم و مزه بی‌نظیر ترچلو، خواص و فواید این غذا برای بدن بسیار است؛ به‌همین‌دلیل توصیه می‌کنیم این غذای خوشمزه را در برنامه غذایی هفتگی‌تان قرار دهید و هر هفته برای یک بار یا بیشتر آن را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

با قارون آتی یا ترچلو می‌توانید سفره پذیرایی‌تان را رنگین‌تر کنید و لبخند رضایت را به لب‌های مهمانانتان هدیه دهید. این غذای سنتی گرگان که از گوشت تهیه می‌شود، اکنون به انتخاب اول بسیاری از مردم شهرهای گرگان و گلستان برای سرو در مهمانی‌هایشان تبدیل شده است؛ بنابراین اگر می‌خواهید به‌سبک شمالی از مهمانانتان پذیرایی کنید، ما این غذا را پیشنهاد می‌دهیم.

آشنایی با ترچلو (قارون آتی) گرگان

«قارون آتی» (به زبان ترکی) در واقع همان ترچلو است و این غذا به‌عنوان یکی از انواع غذاهای ترکمنی نیز سرو می‌شود. بنابراین اگر نام ترچلو را به‌عنوان غذای ترکمنستانی شنیدید، تعجب نکنید.

ترچلو (قارون آتی) گرگان

ترچلو در قسمت شکم و دنده‌های گوساله قرار دارد و شمالی‌ها و ترکمن‌ها از آن برای تهیه پلوگوشت‌های خوشمزه استفاده می‌کنند.

قارون آتی به‌عنوان یکی از خوشمزه ترین غذاهای ترکمنستان یا گرگان و گلستان شناخته می‌شود و یک وعده غذایی مفصل برای شام و ناهار است. بسیاری از ترک‌ها یا مردمان شمال کشورمان نیز این غذا را به‌عنوان ولیمه عروسی تهیه می‌کنند.

طرز تهیه ترچلو آسان است و طی چند مرحله ساده تهیه می‌شود. یکی از رازهای خوشمزه‌تر‌شدن این غذا، طبخ برنج به‌شیوه اصولی است. در واقع اگر طرز تهیه اصولی برنج را بدانید، تهیه ترچلو دیگر برایتان کار سخت و دشواری نخواهد بود.

اطلاعات تکمیلی تهیه ترچلو (قارون آتی)

اطلاعات تکمیلی تهیه ترچلو گرگان به‌ترتیب زیر است:

میزان کالری 300 کالری در هر 100 گرم
مدت زمان آماده‌سازی  15 دقیقه (بدون در نظرگرفتن زمان پخته‌شدن گوشت)
مدت زمان لازم برای پخت 40 دقیقه
تعداد نفرات 2 نفر

مواد لازم برای تهیه ترچلو (قارون آتی)

مواد لازم برای تهیه ترچلو را در ادامه لیست می‌کنیم:

گوشت گوساله 300 گرم
برنج 2 پیمانه
پیاز قاچ‌شده 2 عدد
نمک، زردچوبه و فلفل به‌مقدار لازم

طرز تهیه ترچلو (قارون آتی) گرگان

برای تهیه ترچلو طبق مراحلی که در ادامه می‌گوییم، پیش بروید:

  1. یک قابلمه تهیه کنید و داخل آن را آب بریزید و روی شعله گاز بگذارید.
  2. گوشت را به‌همراه فلفل، زردچوبه و پیام به قابلمه اضافه کنید.
  3. اجازه دهید مواد به‌خوبی پخته شوند، سپس داخل قابلمه به اندازه کافی نمک بریزید.
  4. داخل قابلمه‌ای دیگر آب بریزید وآن را روی گاز بگذارید. داخل آب نمک بیفزایید و اجازه دهید آب به جوش برسد.
  5. برنج‌های از‌قبل‌خیسانده‌شده را داخل قابلمه بریزید و بگذارید بافت برنج‌ها نرم شود. در نهایت برنج‌ها را آبکش کنید.

استفاده از برنج برای تهیه ترچلو

  1. داخل قابلمه برنج‌ها را با ته‌دیگ مورد نظرتان بپوشانید، سپس یک لایه برنج بریزید و روی آن را با گوشت بپوشانید. این کار را تا تمام‌شدن مواد ادامه دهید.
  2. روی درب قابلمه دم کنی بکشید و درب را ببندید و اجازه دهید حدود 40 دقیقه برنج‌ها کاملا پخته شوند و دم بکشند.

بعد از دم‌کشیدن برنج‌ها، اکنون غذای شما آماده است و می‌توانید این غذای محلی گرگان را برای مهمانانتان سرو کنید.

غذاهای مشابه قارون آتی در شهرهای شمالی کشورمان بسیار هستند. پلو چکدرمه نیز یکی از این غذاهاست که طعم و مزه خاصی دارد و از گوشت گوسفندی تهیه می‌شود. بنابراین اگر علاقه‌ای به گوشت گوساله ندارید، می‌توانید این غذا را تهیه کنید. طرز تهیه پلو چکدرمه را در مطلب جداگانه به‌طور کامل آموزش داده‌ایم.

نکته‌های مهم برای تهیه ترچلو

برای تهیه ترچلو باید نکته‌های مهم را مد نظر قرار دهید که در ادامه در مورد آنها صحبت می‌کنیم:

  • قبل از جوشاندن گوشت‌ها، آنها را به‌خوبی بشویید. کوچکترین ذره خون یا کثیفی روی گوشت می‌تواند روی طعم و کیفیت غذا تاثیر منفی بگذارید.
  • بهتر است از چند ساعت قبل برنج‌ها را داخل آب بخیسانید تا به‌خوبی دم بکشند و ری دهند. در واقع با این کار برنج‌هایتان حجم بیشتری می‌گیرند و دانه‌بلندتر می‌شوند.

برنج خیسانده‌شده برای تهیه ترچلو

  • بیش از حد اجازه جوشیدن برنج‌ها را ندهید، در‌غیر‌این‌صورت برنج‌ها بافت بسیار نرمی پیدا می‌کنند و شفته می‌شوند. با این کار در سرو ترچلو نیز به مشکل می‌خورید و غذاهایتان ظاهر و کیفیت خوبی نخواهد داشت.
  • برای تهیه ترچلو از گوشت گوساله تازه استفاده کنید؛ گوشت تازه همواره بافت و طعم بهتری دارد و لذت بیشتری از خوردن غذا را برایتان به‌ارمغان می‌آورد.
  • در کنار ترچلو یک ظرف ماست، ترشی، سالاد فصل یا سالاد شیرازی برای مهمانانتان سرو کنید. برخی علاقه به صرف چلو‌گوشت با مخلفات دارند.
  • آب ترچلو را دور نریزید؛ آب‌گوشت‌ها را می‌توانید در کنار برنج برای مهمانانتان سرو کنید.
  • قابلمه‌های گرانیتی، سرامیکی و تفلون بهترین گزینه برای طبخ ترچلو در خانه هستند. مواد و برنج‌ها به این قابلمه‌ها نمی‌چسبند، بنابراین با استفاده از آنها ته‌دیگ بسیار خوبی با آنها تهیه می‌کنید و بافت غذا نیز بسیار زیباتر خواهد شد.
  • شما می‌توانید برای طعم‌دار و لذیذتر‌شدن غذا به آب‌گوشت‌ها کمی آبلیمو بیفزاید. این کار باعث ترشتر‌شدن آبگوشت می‌شود و طعم بهتری به غذا می‌دهد.
  • ترچلو یک وعده غذایی سنگین است، بنابراین پیشنهاد می‌دهیم این غذا برای ناهار سرو کنید.

شیوه تزیین ترچلو (قارون آتی)

ترچلو برخلاف طعم و مزه عالی، ظاهر جذابی ندارد. بنابراین قبل از سرو حتما این غذا را تزیین کنید. در ادامه چند ایده جذاب و عالی برای تزیین این غذای محلی گنبد کاووس می‌گوییم:

  • ظرف سرو غذا اهمیت زیادی دارد. سعی کنید ظرف‌های کاملا تمیز و فرم‌دار زیبایی را برای سرو ترچلو انتخاب کنید. شکل و ظاهر ظرف می‌تواند ظاهر غذا را جذاب و زیباتر کند.
  • از سبزی‌های تازه و معطر یا صیفی‌جات برای تزیین ترچلو ظرف غذا استفاده کنید. مثلا می‌توانید چند برگ نعناع و چند تکه خیار کنار ظرف غذا (مثل ظرف ماست) بگذارید تا زیبایی ظرف بیشتر شود.

ایده تزیین ظرف غذا برای تهیه ترچلو

  • گوچه کبابی، لیموی تازه و پیازه بخش جدانشدنی انواع چلوگوشت‌ها هستند. شما می‌توانید داخل ظرف پذیرایی ترچلو را با این مخلفات زیباتر کنید.
  • امکان سرو ترچلو در کنار انواع غذاهای دیگر وجود دارد. چکدرمه بهترین مکمل این غذا است. شما می‌توانید با تهیه چند مدل غذا سفره پذیرایی‌تان را رنگین‌تر و زیباتر کنید و تجربه‌ای خوشایندتر از آمدن به مهمانی را برای مهمانان به‌ارمغان بیاورید.
  • تزیین ظرف با ته‌دیگ ترچلو یکی دیگر از ایده‌های عالی و جذاب است. شما می‌توانید ته‌دیگ سیب‌زمینی برای ترچلو بگذارید و در نهایت با استفاده از این ته‌دیگ‌ها ظرف پذیرایی‌تان را زیباتر کنید. اگر ته‌دیگ‌ها قالب باشند، ظرف غذای‌تان شیکتر و زیباتر می‌شود.
  • با برنج ترچلو داخل ظرف شکل‌های مختلف مثل گل و … ایجاد کنید. این کار جذابیت ظرف غذا را برای مهمانان افزایش می‌دهد وقطعا آنها اشتیاق بیشتری برای امتحان طعم غذای شما خواهند داشت.
  • شما می توانید برنج‌ها را در یک ظرف و گوشت‌ها را در ظرف دیگر بریزید. با این کار بهتر می‌توانید ظرف‌ها را تزیین کنید.
  • از کمی برنج زعفرانی و زرشک برای تزیین غذا استفاده کنید.

ترچلو، غذای خوشمزه گرگانی که عاشق طعم آن می‌شوید

در این مطلب به‌طور کامل در مورد ترچلو که یکی از غذاهای گرگان و گلستانی است، صحبت کردیم. این غذا اکنون محبوبیت زیادی بین مردمان شمال کشورمان دارد و همه از آن به‌عنوان یک غذای مجلسی خوشمزه یاد می‌کنند.

بسیاری از ترویست‌ها و گردشگرانی که به گرگان یا گلستان می‌روند نیز عاشق طعم این غذای شمالی می‌شوند و دوست دارند که آن را در خانه تهیه کنید. با نکته‌ها و ترفندهایی که گفتیم، تهیه این غذا در خانه کاری سخت و دشوار نخواهد بود. کافیست طبق مراحل پیش بروید و نکته‌هایی را که گفتیم، مد نظر قرار دهید تا یک ترچلو خوشمزه بپزید.

گاهی اوقات به‌قدری خسته هستیم یا حوصله درست‌کردن غذا در خانه را نداریم که گرسنگی را تجریح می‌دهیم. اما یک خبر خوب برایتان داریم، در واقع شما می‌توانید به‌واسطه پلتفرم‌های سفارش غذا گرگان ترچلو و انواع غذاهای سنتی گرگان یا گلستان را سفارش دهد و در سریعترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

به‌لطف پلتفرم‌های تهیه غذا شما برای همیشه غذای آماده دارید؛ کافیست وارد این پلتفرم‌ها شوید و از منوی رستوران‌های نزدیک، غذای مورد‌علاقه‌تان را سفارش دهید. پس از آن کارشناس‌های سامانه‌های آنلاین خرید غذا و پرسنل رستوران تلاش می‌کنند تا غذا با بهترین کیفیت و در اسرع‌وقت به دستتان برسد.

در پلفترم‌های آنلاین، علاوه بر غذاهای سنتی، انواع فست‌فود و غذاهای بین‌المللی نیز وجود دارد؛ بنابراین نگران تنوع غذایی نباشید. در واقع این سامانه‌ها برای هر ذائقه‌ای رستورانی با منویی متنوع را در نظر گرفته‌اند تا نیاز تمام مشتری‌هایشان را برآورده کنند. برای همین با خیال راحت این پلتفرم‌ها را نصب و از خدماتشان استفاده کنید.

طرز تهیه ترچلو (قارون آتی) گرگان ساده است، اما مزه فوق‌العاده عالی و خاصی دارد، به‌قدری که عاشق طعم آن می‌شوید. پیشنهاد می‌دهیم در بازه‌های زمانی کوتاه این غذا را در خانه درست کنید یا از رستوران‌ها سفارش دهید تا علاوه‌بر چشیدن طعم لذیذ، از فواید آن برای بدن بهره‌مند شوید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود