آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه پلو چکدرمه
آموزش آشپزی
4.3/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه پلو چکدرمه خوشمزه و حرفه ای

مینا اسماعیل بیگی 27 فروردین 1402 4 دقیقه

چکدرمه یکی از مشهورترین غذاهای ترکمنی‌ها و گرگانی‌ها است، به همین دلیل ممکن است بارها شنیده باشید که به این غذا چکدرمه ترکمنی یا چکدرمه گرگانی نیز می‌گویند. درست کردن چکدرمه خوشمزه نکات و مراحلی دارید که ما در ادامه این مطلب طرز تهیه پلو چکدرمه را مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم.

 

اما اول بیاید به این سوالات مخاطبان پاسخ دهیم که چکدرمه چیست؟ آیا چکدرمه را فقط می‌توان با گوشت قرمز درست کرد؟ پاسخ این سوالات در ادامه آمده است.

چکدرمه

تعداد نفرات 7 نفر
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان پخت 2 ساعت
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم 329 کیلوکالری

چکدرمه چیست؟

چکدرمه چیست؟

چک درمه تلفظ اصیل ترکمنی این غذا بوده و یکی از غذاهای محبوب و بسیار خوشمزه بین گرگانی‌ها و ترکمنی‌ها محسوب می‌شود. تهیه این پلوی اصیل مهارت خاصی می‌طلبد و جزو غذاهایی است که برای پخت آن حدود 2 ساعت زمان نیاز دارید. چکدرمه، غذای سنتی گنبدکاووس را می‌توان هم با گوشت و هم با مرغ درست کرد اما اصل این غذا با گوشت قرمز تهیه می‌شود که ما نیز ابتدا به آموزش چکدرمه با گوشت می‌پردازیم.

طرز تهیه پلو چکدرمه خوشمزه

طرز تهیه پلو چکدرمه خوشمزه

اگر از آشپزهای شمالی درباره چکدرمه سوال کنید، بدون شک به شما می‌گویند که چکدرمه یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی‌ است. طعم متفاوت و خوشمزه این غذا، مشوق خوبی است تا دستور پخت مرحله به مرحله آن را در خانه اجرا کنید.

مواد اولیه برای تهیه چکدرمه

ابتدا نگاهی بیندازیم به موادی که برای پخت چکدرمه، غذای محلی گنبد کاووس نیاز دارید. توجه داشته باشید این مواد اولیه برای تهیه غذای 7 نفر است و شما با توجه به تعداد می‌توانید نسبت مواد را تغییر دهید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 6 پیمانه
گوشت خورشتی 500 گرم
پیاز 2 عدد
روغن 1 پیمانه
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

دستور پخت چکدرمه

بعد از دانستن مواد لازم برای پلو چکدرمه، حال به سراغ مراحل تهیه این غذای خوشمزه می‌رویم:

  • مرحله اول: برای طرز تهیه پلو چکدرمه، در ابتدا برنج را داخل یک کاسه بشویید و چند ساعت برنج را در آب و نمک بخیسانید.
  • مرحله دوم: پیازها را پوست کنده و به صورت نگینی خرد کنید. قابلمه‌ای مناسب را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن داخل آن بریزید؛ پیازها را اضافه کرده و تفت دهید. در این مرحله مقداری زردچوبه به پیازها بیافزایید.
  • مرحله سوم: بعد از طلایی شدن پیازها، گوشت خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا آب گوشت گرفته شود و رنگ آن تغییر کند. (ترکمن‌ها می‌گویند گوشت چکدرمه باید چربی داشته باشد تا طعم این غذا خوب جا بیفتد و خوشمزه شود.)
  • مرحله چهارم: رب گوجه فرنگی را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید. گوشت باید ابتدا پخته شود و سپس برنج را اضافه کرد؛ پس آب را داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید گوشت بپزد.
  • مرحله چهارم: بعد از پخت گوشت، برنج را به آن اضافه کنید. دقت کنید در این مرحله باید داخل قابلمه یک بند انگشت آب بالاتر از برنج قرار داشته باشد، زیرا مقدار آب باید به حدی باشد که برنج شفته نشود. بعد از جوشیدن برنج، آن را دم کنید. ابتدا حرارت شعله را زیاد کنید تا برنج بخار کند و سپس شعله را خیلی کم کنید و اجازه دهید برنج آرام آرام دم بکشد.
  • مرحله پنجم: بعد از دم کشیدن برنج، چکدرمه را داخل ظرفی ریخته و به دلخواه خود تزیین کنید.

تهیه این غذای خوشمزه به پایان رسید، اما اگر قصد دارید به استان گلستان سفر کنید، بهتر است تا با بهترین و معروفترین رستوران و فست فودهای شهر گنبدکاووس آشنا شوید تا بتوانید غذاهای سنتی این شهر مانند چکدرمه را با طعم اصیل آن امتحان کنید.

طرز تهیه پلو چکدرمه با مرغ

طرز تهیه پلو چکدرمه با مرغ

افرادی که به دلیل بیماری و یا رژیم‌های خاص از خوردن گوشت قرمز منع شده‌اند، می‌توانند این غذای لذیذ را با گوشت مرغ درست کنند. طرز تهیه پلو چکدرمه با مرغ تفاوت زیادی با طرز تهیه آن با گوشت ندارد. فقط در مراحل تهیه به جای گوشت قرمز، مرغ بریزید و دقت کنید که زمان پخت مرغ کمتر از گوشت است.

نکات طرز تهیه چکدرمه

نکات طرز تهیه چکدرمه

برای درست کردن پلو چکدرمه نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • در تهیه این غذا در صورت تمایل می‌توانند مانند استامبولی سیب زمینی نیز اضافه کنید.
  • برخی افراد برای درست کردن این غذا به‌جای گوشت تکه‌ای، گوشت چرخ کرده نیز به‌کار می‌برند.
  • در تهیه این غذا می‌توانید از گوشت گوسفندی، گوساله، مرغ و بوقلمون نیز استفاده کنید.
  • به‌جای رب گوجه فرنگی، استفاده از گوجه فرنگی رنده شده نیز متدوال است.

چکدرمه را امتحان کنید…

در این مطلب به نحوه درست کردن پلو چکدرمه به همراه نکات آن پرداختیم. در توضیحات چکدرمه اشاره کردیم که این غذا یکی از غذاهای شمالی‌ است و برای پخت آن به 2 ساعت زمان نیاز دارید، اما اگر زمان کمی دارید نگران نباشید. اسنپ فود یک پلتفرم سفارش آنلاین غذا است که خرید کباب گنبد کاووس و انواع غذاهای محلی از رستوران‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. پس، شما می‌توانید با سفارش غذا انلاین گنبد کاووس و سفارش غذا انلاین گرگان ،  چکدرمه و دیگر غذاهای موردعلاقه خود را را درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود