طرز تهیه شربت ترخون، شربت سبزیجاتی خوش عطر

تهیه شربت ترخون
به این مقاله امتیاز دهید

ترخون یکی از سبزیجات خوش عطر و بسیار مفید است که به خاطر داشتن این دو ویژگی از آن برای کاربردهای گوناگون استفاده می‌کنند. احتمالا شما تا به حال ترخون را در تهیه انواع ترشی یا شور دیده‌اید، اما یکی دیگر از کاربردهای آن برای تهیه شربت ترخون است.

این شربت یک نوشیدنی متفاوت و خوش‌طعم است که در این مقاله قرار است به آموزش تهیه آن اشاره کنیم. اگر شما نیز دوست دارید تا طرز تهیه این شربت خوشمزه را یاد بگیرید و در خانه درست کنید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شربت ترخون
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت غذا 15 دقیقه
میزان سختی کم

شربت خوش عطر و طعم ترخونشربت خوش عطر و طعم ترخون

شربت ترخون طعم و عطر متفاوتی نسب به سایر شربت‌ها داشته و اگر اهل سبزیجات باشید از آن استقبال خواهید کرد. در ادامه با ما همراه شوید تا مواد اولیه و مراحل آن را در ادامه ببینید.

مواد لازم برای تهیه شربت ترخون خوشمزه

شربت ترخون را با استفاده از برگ‌های تازه ترخون درست می‌کنند که می‌تواند عطش شما را برطرف کند. جدا از آن طعم واقعا جدید و جذابی دارد. در جدول زیر مواد لازم برای تهیه شربت ترخون آمده است که این میزان از مواد اولیه برای تهیه شربت برای 4 نفر است که خودتان می‌توانید بر حسب نفرات اندازه‌ها و مقادیر را تغییر دهید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ترخون تازه 4 شاخه
شکر 1 پیمانه
آب 4 پیمانه
افزودنی رنگی به میزان دلخواه

 طرز تهیه شربت ترخون به صورت مرحله به مرحله

درست کردن شربت ترخون تا حدی شبیه به طرز تهیه شربت زعفران است اما همانطور که گفتیم طعمی واقعا متفاوت دارد و سرشار از خاصیت است. در ادامه به طرز تهیه شربت ترخون به دو روش می‌پردازیم که با استفاده و به کار گیری هر کدام از این روش‌ها می‌توانید یک شربت جذاب و در عین حال با کیفیت را درست کنید.

  • مرحله اول: اولین قدم برای درست کردن شربت ترخون جوشاندن آب و شکر است. برای انجام این کار باید یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن آب بریزید و سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید.
  • مرحله دوم: حالا باید شکر را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا جایی که شکر کاملا درون آب حل شود و آب شروع به جوشیدن کند.
  • مرحله سوم: ترخون‌ها را کمی خرد کنید و زمانی که شکر کاملا حل شد، آن‌ها را به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید تا ترخون‌ها به مدت 2 دقیقه با شکر و آب شروع به جوشیدن کند.
  • مرحله چهارم: شربت ترخون تقریبا آماده است. حالا باید زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا شربت به مدت 1 ساعت خنک شود.طرز تهیه شربت ترخون
  • مرحله پنجم: بعد از خنک شدن شربت برای این که ظاهر آن جذاب‌تر و بهتر باشد. آن را از یک صافی رد کنید تا تفاله‌های ترخون از آن جدا شود.
  • مرحله ششم: اگر دوست داشته باشید و برای این که ظاهر شربت جذاب تر شود، می‌توانید از افزودنی‌های رنگی به آن اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: طرز تهیه شربت ترخون به دایان رسید. در نهایت شربت را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و درون یخچال قرار دهید. شما می‌توانید این شربت رابه مدت 2 هفته نگهداری کنید. در زمان سرو شربت می‌توانید از تخم شربتی نیز استفاده کنید و درون آن بریزید.

باید بدانید که تخم شربتی در لاغری موثر است و با اضافه کردن آن به این شربت می‌توانید به عنوان یک نوشیدنی برای لاغری از آن استفاده کنید. همچنین اگر دوست داشته باشید می‌توانید طرز تهیه تخم شربتی برای لاغری را مطالعه کنید.

شربت ترخون با هلو

یکی از ترکیب‌هایی که ارزش امتحان کردن را دارد و قطعا شیفته‌ی آن خواهید شد، ترکیب ترخون به همراه هلوی رسیده است. این ترکیب آنقدر جذاب است اگر یکبار آن را امتحان کنید، مجددا آن را میل خواهید کرد. در جدول زیر مواد لازم برای تهیه آن قید شده است. این میزان از مواد اولیه برای درست کردن شربت برای 4 نفر می‌باشد. همچنین باید بدانید که میزان کالری شربت ترخون در هر 100 گرم 48 کیلو کالری می‌باشد، در صورتی که از ترخون تازه استفاده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ترخون تازه 4 شاخه
شکر 1 پیمانه
آب 4 پیمانه
هلو 1عدد
نشاسته ذرت 3 قاشق چای خوری

در ادامه طرز تهیه شربت ترخون به همراه هلو را بیان کرده‌ایم:

  • مرحله اول: در اولین مرحله برای درست کردن این شربت، باید هلو‌ها را به خوبی بشویید و بعد از این که آب آن‌ها گرفته شد، پوستشان را جدا کنید.
  • مرحله دوم: هلو را به قطعات کوچک تقسیم کنید و کنار بگذارید. حالا در یک قابلمه به میزان مورد نیاز آب بریزید و روی حرارت قرار دهید.
  • مرحله سوم: به قابلمه شکر و هلوی خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید تا جایی که شکر کاملا حل شود و هلو نیز به مرحله‌ی پخت برسد.
  • مرحله چهارم: بعد از این که هلوها نرم شدند، باید در یک لیوان جداگانه نشاسته ذرت را با آب سرد مخلوط کنید و بعد از این که کاملا حل شد به قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: بعد از اضافه کردن نشاسته باید دائما شربت را به هم بزنید تا حالت غلیظی در آن ایجاد شود.فوت و فن های طرز تهیه شربت ترخون خانگی
  • مرحله ششم: در دقایق انتهایی ترخون را اضافه کنید و بگذارید تا 2 دقیقه با مواد بپزد و در نهایت زیر شربت را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود.
  • مرحله هفتم: در نهایت نوبت به میکس کردن شربت می‌رسد. بعد از خنک شدن کامل شربت تمام مواد را در یک مخلوط کن بریزید و به خوبی میکس کنید تا شربت شما کاملا یکدست شود.
  • مرحله هشتم: حالا شربت را در یک شیشه بریزید و هر زمان که خواستید به میزان مورد نیاز از آن در لیوان بریزید و به آن آب و تکه‌های یخ اضافه کنید و نوش جان کنید.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه شربت ترخون خانگی

درست کردن شربت ترخون نکاتی دارد که اگر آن‌ها را بدانید و رعایت کنید، قطعا طعم شربت شما بهتر خواهد شد و حتی می‌توانید در طولانی مدت آن را مصرف کنید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره کرده‌ایم.

  • اگر دوست دارید تا طعم شربت شما جدیدتر و جذاب‌تر باشد، می‌توانید به آن مقداری عرق کاسنی نیز اضافه کنید که خواص منحصر بفردی نیز دارد.
  • اگر قصد دارید تا شربت را در طولانی مدت نگهداری کنید، می‌توانید آن را درون فریزر قرار دهید.
  • یکی دیگر از افزودنی‌های جذاب برای این شربت آبلیمو است که مزه‌ی متفاوتی به آن می‌دهد.
  • یکی از کاربردهای شربت ترخون به عنوان سیروپ است و شما می‌توانید برای طعم‌دار کردن انواع دمنوش، چای و همچنین نوشیدنی‌های گازدار از آن استفاده کنید.
  • اگر نشاسته را به شربت اضافه کنید، سبب غلیظ تر شدن آن می‌شود. اگر دوست ندارید می‌توانید نشاسته را از شربت حذف کنید.
  • به جای استفاده از هلو می‌توانید از میوه‌های دیگری نیز برای درست کردن شربت استفاده کنید. همچنین اگر به ترخون تازه دسترسی ندارید می‌توانید از ترخون خشک نیز برای درست کردن شربت استفاده کنید.

خواص شربت ترخونخواص شربت ترخون

بعد از توضیح طرز تهیه شربت ترخون نوبت به خواص این شربت خوشمزه می رسد. همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، شربت ترخون خواص و فوایدی دارد که مصرف آن توصیه می‌شود. شما می‌توانید این نوشیدنی را در برنامه‌ی خود جای دهید و حتی در کنار غذا میل کنید. اغلب به دلیل طعم تند و تیز این نوشیدنی مورد علاقه‌ی افراد زیادی می‌باشد. در ادامه به برخی از خواص این شربت اشاره کرده‌ایم.

  1. شربت ترخون سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، منگنز، پتاسیم است. همچنین ویتامین‌های نوع A و C به میزان زیادی در آن وجود دارد.
  2. شربت ترخون سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است.
  3. استفاده از این نوع شربت می‌تواند در کاهش التهاب بدن موثر باشد و به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند.
  4. به واسطه مصرف این شربت می‌توانید به افزایش استحکام استخوان‌های خود کمک کنید و از گرفتگی عضلات نیز جلوگیری کنید.
  5. درمان درد شکم، سم زدایی بدن و تنظیم فشار خون از دیگر خواص این نوع شربت است.
  6. در نهایت می‌تواند در بهبود بینایی شما اثر گذار باشد.

البته در نظر داشته باشید که مصرف شربت ترخون برای خانم‌های باردار و همچنین افرادی که  تیروئید دارند، توصیه نمی‌شود و بهتر است تا از خوردن آن خودداری کنند.

شربت ترخون را برای روزهای گرم تابستان آماده کنید…

در این مطلب طرز تهیه شربت ترخون به همراه نکات و فوت و فن‌های آن را آموزش دادیم. شربت یکی از نوشیدنی‌هایی است که مصرف آن در روزهای گرم تابستان بسیار دلچسب است و می‌تواند انتخاب خوبی باشد. آبمیوه نیز می‌تواند یکی از آیتم‌های جذاب تابستانه باشد. شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از سرویس اسنپ، سفارش آنلاین آبمیوه خود را ثبت کنید و در زمان کوتاهی آن را تحویل بگیرید. با استفاده کردن از این سرویس خیالتان از بابت کیفیت و سلامت آبمیوه نیز راحت خواهد بود.

نظرات کاربران