آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شربت زعفران
آموزش آشپزی
3.3/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه شربت زعفران، شربت خوش طعم بی رقیب

مینا اسماعیل بیگی 22 شهریور 1401 6 دقیقه

شاید باورتان نشود ولی شربت زعفران نه تنها در ایران طرفداران بسیاری دارد بلکه در کشورهای دیگر نیز این نوشیدنی خنک را می‌شناسند و از آن استقبال می‌کنند. طرز تهیه شربت زعفران بسیار ساده است و تنها نیاز شما در درست کردن یک شربت خوشمزه خانگی، تهیه کردن مواد اولیه آن خواهد بود. در فصل گرم تابستان نوشیدن یک لیوان شربت زعفران حال شما را عوض می‌کند.

شربت زعفران و گلاب خوش طعم

در روش تهیه شربت زعفران دست شما باز است، زیرا این شربت خوشمزه و پرطرفدار را می‌توانید با انواع چاشنی‌ها و به روش‌های مختلفی درست و میل کنید. همچنین می‌توانید در مراسم‌‌های خاص خود با همین شربت از مهمانانتان پذیرایی کنید و آنها را از شر تشنگی بی‌امان رها کنید.

در نظر داشته باشید طرز تهیه شربت زعفران برای ۱۰ نفر با طرز تهیه شربت زعفران برای ۳۰ نفر هیچ تفاوتی ندارند و تنها باید مواد اولیه خود را افزایش دهید، از این‌رو توصیه می‌کنیم اگر مراسمی در پیش‌رو دارید برای پذیرایی از مهمانان خود از همین شربت خوشمزه و گوارا استفاده کنید.

شربت زعفران طرفداران زیادی بین مهمانان شما خواهد داشت و همین امر باعث برگزاری بهتر مهمانی شما می‌شود. در نظر داشته باشید این شربت خوشمزه علاوه بر اینکه باعث کاهش دمای بدن در فصل گرم تابستان می‌شود بلکه خواص فراوان دیگری نیز دارد. برای مثال زعفران باعث سرخوشی و شادی شما می‌شود.

شربت زعفران
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت شربت 1 ساعت
میزان سختی کم

مواد اولیه برای تهیه شربت زعفران خانگیطرز تهیه شربت زعفران و گلاب

یکی از نوشیدنی‌های سنتی پرطرفدار در میان افراد، شربت زعفران است که خواص فراوان آن باعث شده افراد زیادی طرفدار این نوشیدنی خنک و خوشگوار شوند. براساس تحقیقات به دست آمده شربت زعفران حتی باعث بیشتر شدن قدرت حافظه می‌شود و از آلزایمر و سایر مشکلات ذهنی جلوگیری می‌کند.

در فصل گرم تابستان شربت زعفران بهترین گزینه خواهد بود زیرا نه تنها طعم خوبی دارد، بلکه بسیار مقوی نیز است. در ضمن این نوشیدنی خوشمزه برای افرادی که به گرما زدگی دچار هستند، گزینه بسیار مناسبی است که نباید آن را از دست داد. همچنین برای پذیرایی از مهمانان نیز شربت زعفران بسیار مناسب خواهد بود.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شکر 2 لیوان
تخم شربتی 2 قاشق غذاخوری
آب 2 لیوان
گلاب یک دوم لیوان
زعفران ساییده شده یک دوم قاشق غذاخوری

مراحل ساده طرز تهیه شربت زعفران

این نوشیدنی خنک و پرطرفدار نیز همانند طرز تهیه شربت بهار نارنج دستور تهیه بسیار ساده‌ای دارد و خیلی زمان‌گیر نیست. البته شاید به دلیل استفاده از زعفران در این نوشیدنی کمی هزینه این شربت از دیگر شربت‌ها بیشتر شود ولی روند تهیه آن تا حدودی با مابقی دستور تهیه‌ها یکسان است.

  • مرحله اول: برای تاثیر بیشتر این نوشیدنی خنک در کاهش دمای بدن شما، بهتر است از تخم شربتی استفاده کنید و قبل از مصرف این دانه‌ها، آنها را درون یک ظرف آب به مدت 1 ساعت خیس کنید تا رشد کنند.
  • مرحله دوم: اگر زعفران شما ساییده نشده است، آن را با هاون مخصوص زعفران بکوبید تا پودر شود.
  • مرحله سوم: زعفران را در یک لیوان بریزید و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. در ادامه یک تکه یخ نیز به لیوان خود بیفزایید.
  • مرحله چهارم: یک نعلبکی بر روی لیوان بگذارید تا زعفران رنگ پس دهد.
  • مرحله چهارم: مقداری شکر را به همراه آب درون ظرف مناسب بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید.طرز تهیه شربت زعفران با نبات
  • مرحله پنجم: به مرحله پنجم از طرز تهیه شربت زعفران رسیدیم. به تدریج این محلول را هم بزنید ولی در نظر داشته باشید با گذر 30 الی 40 دقیقه این محلول غلیظ می‌شود.
  • مرحله ششم: بعد ازغلیظ شدن محلول روی حرارت، باید مقداری گلاب و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: بعد از ترکیب تمام مواد، دوباره ظرف را به مدت 20 دقیقه بر روی حرارت قرار دهید تا حسابی بجوشد.
  • مرحله هشتم: شهد نهایی به دست آمده را درون یک ظرف بریزید و منتظر باشید تا خنک شود.
  • مرحله نهم: در این مرحله شربت زعفران خوشمزه شما آماده است و می‌توانید یک قاشق از این شهد شربتی را با آب و تکه‌های یخ مخلوط کنید و در نهایت تخم شربتی را به آن بیفزایید و بنوشید.

طرز تهیه شربت زعفران و آبلیمو

پیش از این نیز گفتیم شربت زعفران را می‌توان با انواع چاشنی‌ها و با دستور تهیه‌های مختلفی درست کرد. برای مثال شما می‌توانید این نوشیدنی زعفران را همانند طرز تهیه شربت آبلیمو آماده کنید و به آن مقداری آب لیمو ترش تازه نیز بیفزایید.

به خاطر داشته باشید مواد اولیه و طرز تهیه شربت زعفران و آبلیمو با مواد اولیه ذکر شده در بخش بالایی یکسان است و تنها تفاوت موجود در این میان، وجود آبلیمو خواهد بود. در ضمن مراحل درست کردن نوشیدنی زعفران با آبلیمو نیز خیلی سخت نیست و کافی است بعد از آماده شدن شهد شربت مقداری آب لیمو ترش تازه نیز به آن بیفزایید.

حتی طرز تهیه شربت زعفران با نبات نیز شبیه به همان روشی است که در بالا ذکر کردیم، تنها تفاوت آن استفاده از نبات به جای شکر است که در این صورت شربت شما طعم بهتر پیدا می‌کند و حتی می‌توان گفت استفاده از نبات باعث سلامت بیشتر نوشیدنی زعفران شما می‌شود.

نکات و فوت و فن مربوط به طرز تهیه شربت زعفرانطرز تهیه شربت زعفران و آبلیمو

از آنجایی که هر 100 گرم زعفران حدود 310 کالری دارد، در درست کردن این شربت خوشمزه و گوارا مقداری بسیاری کمی زعفران استفاده می‌شود. در واقع میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم شربت زعفران در مقایسه با سایر شربت‌ها خیلی زیاد نیست و شما می‌توانید با خیال آسوده این نوشیدنی خنک را در فصل گرم تابستان میل کنید.

با وجود اینکه درست کردن انواع شربت‌های ساده خانگی کار سختی نیست ولی در هر حال برای داشتن نوشیدنی خاص و متفاوت از سایر نوشیدنی‌های بازار و آماده باید نکات کلیدی را طرز تهیه آن در نظر بگیرید. برای مثال شربت زعفران نیز همانند نوشیدنی‌های دیگر فوت و فن‌هایی دارد که نباید ساده از کنار آنها بگذرید.

  • برای سریع‌تر درست شدن شربت زعفران شعله آن را بیشتر نکنید زیرا در این صورت شربت شما شکرک می‌زند.
  • گلاب چاشنی ثابت این شربت نخواهد بود و شما می‌توانید از سایر طعم‌دهنده‌ها همانند عرق بیدمشک، هل یا بهار نارنج نیز استفاده کنید. استفاده از هر یک از این چاشنی‌ها به طور کامل اختیاری است.
  • توجه داشته باشید برای آماده‌سازی شربت زعفران باید یک سوم لیوان را شهد زعفران بریزید و مابقی آن را با آب پر کنید تا به غلظت و شیرینی مناسبی برسد.
  • تخم شربتی را می‌توان با خاکشیر نیز جایگزین کرد.
  • اگر یخ به شربت خود اضافه کنید، رنگ بهتری پیدا می‌کند.
  • در صورتی که شربت آماده شده را درون یک شیشه خشک بریزید، امکان نگه‌داری آن تا چند هفته در یخچال ممکن خواهد بود.
  • اگر فکر می‌کنید هنوز غلظت شهد شربت شما زیاد است، می‌توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید، چند دقیقه آن را بجوشانید و دوباره درون ظرف بریزید و در یخچال بگذارید.
  • شربت‌های زعفران نذری بیشتر با چاشنی گلاب درست می‌شوند.
  • اضافه کردن عسل به این شربت نیز فکر خوبی است ولی کمی هزینه‌بر خواهد بود.

رفع شکرک شربت زعفرانرفع شکرک شربت زعفران

یکی از فوت و فن‌های خاص و مهمی که باید در طرز تهیه شربت زعفران به آن توجه کنید، جلوگیری از شکرک زدن شربت یا رفع شکرک‌های آن است. در صورتی که دوست دارید شربت شما غلیظ شود باید شکر بیشتری به آن اضافه کنید ولی افزودن شکر یا رعایت نکردن برخی نکات باعث شکرک زدن شربت شما می‌شود.

یکی از دلایل اصلی که سبب شکرک زدن شربت زعفران می‌شود، نرسیدن شهد شربت به غلظت کافی است. در صورتی که به اندازه کافی صبور نباشید و شهد شربت شما به غلظت کافی نرسد، به طور حتم شربت نهایی شما یا شکرک یا کپک می‌زند. برای رفع شکرک شربت و نوشیدنی زعفران می‌توانید دوباره آن را بجوشانید.

توجه داشته باشید اگر دلیل شکرک زدن شربت شما غلظت نامناسب آن نباشد و به دلیل استفاده بیش از حد شکر شکرک زده باشد، باید آب لیمو ترش تازه به شهد شربت خود اضافه کنید. بدون‌شک شکرک آن به طور کامل از بین می‌رود. البته، به طور کلی دلیل شکرک زدن بیشتر شربت‌های خانگی آماده‌سازی شربت با حرارت بالا است.

شربت زعفرانی و این همه دلربایی

طرز تهیه شربت خوشمزه و خوش طعم زعفران را به صورت مرحله به مرحله برای شما توضیح دادیم. همچنین، روش‌هایی برای جلوگیری از کپک زدن این شربت و نکاتی برای خوشمزه‌تر شدن آن را نیز ذکر کردیم.

حال، اگر زمان یا حوصله لازم برای تهیه این شربت را نداشته یا مواد اولیه آن را در دسترس ندارید، می‌توانید این شربت را انلاین سفارش دهید. از آنجایی که اینترنت و تکنولوژی پیشرفت کرده، حتی امکان سفارش آنلاین آبمیوه نیز برای افراد میسر شده است. بنابراین شما می‌توانید در هر زمان و مکانی آبمیوه یا شربت دلخواه خود را به صورت آنلاین و اینترنتی سفارش دهید و در زمان کوتاهی درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود