آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
تغذیه سالم
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

خواص شکلات تلخ و تأثیر آن بر لاغری

زهرا دهقان 05 اسفند 1399 4 دقیقه

شکلات تلخ مملو از مواد مغذی است که می تواند بر سلامتی شما تأثیر مثبت بگذارد.

شکلات تلخ از دانه درخت کاکائو حاصل می‌شود و یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان روی کره زمین است.

این مقاله ۷ مزیت سلامتی شکلات تلخ یا کاکائو را که توسط علم ثابت شده است را مرور می‌کند.

هفت خاصیت شکلات تلخ و تأثیر آن بر سلامتی

مطالعات نشان می دهد که شکلات تلخ می‌تواند سلامتی شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

هفت خاصیت شکلات تلخ و تأثیر آن بر سلامتی

1 – شکلات تلخ کاملا مغذی است

شکلات تلخ با کیفیت و با درصد بالای کاکائوی خالص، شامل مواد مغذی زیادی است. این مواد حاوی مقدار مناسبی فیبر محلول و با مواد معدنی زیادی همراه است.

یک شکلات تلخ ۱۰۰ گرمی حاوی ۷۰ الی ۸۵ درصد کاکائوی خالص حاوی مواد معدنی زیر است:

  • ۱۱ میلی گرم فیبر
  • ۶۷ میلی گرم آهن
  • ۵۸ میلی گرم منیزیم
  • ۸۹ میلی گرم مس
  • ۹۸ میلی گرم منگنز

همچنین دارای مقدار زیادی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم است.

البته ۱۰۰ گرم شکلات مقدار نسبتاً زیادی است و آن مقداری نیست که باید روزانه مصرف شود. همه این مواد مغذی همچنین با ۶۰۰ کالری و مقادیر متوسط ​​قند همراه هستند. بنا بر آنچه گفته شد، شکلات تلخ بهتر است در حد متوسط ​​مصرف شود. مقدار اسیدهای چرب کاکائو و شکلات تلخ نیز بسیار مناسب است.

این ماده همچنین حاوی محرک هایی مانند کافئین و تئوبرومین است، هرچند بعید است شب ها شما را بیدار نگه دارد زیرا مقدار کافئین آن در مقایسه با قهوه بسیار ناچیز است.

2 – شکلات تلخ منبع آنتی اکسیدان‌هاست

شکلات تلخ سرشار از ترکیبات آلی است که از نظر بیولوژیکی فعال هستند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. این شکلات‌ها شامل پلی فنول ها، فلاوانول ها و کاتچین ها هستند. آزمایش‌ها نشان داده است که کاکائو و شکلات تلخ بیش از هر میوه آزمایش شده دیگری که شامل بلوبری و انواع توت است، فعالیت آنتی اکسیدانی، پلی فنول و فلاوانول دارند.

3 – باعث کاهش فشار خون‌

فلاوانول های موجود در شکلات تلخ می توانند، پوشش شریان ها را تحریک کرده و اکسید نیتریک تولید کند. یکی از عملکردهای نیتریک اکسید ارسال سیگنال برای شل شدن عروق است که باعث کاهش مقاومت در برابر جریان خون و در نتیجه کاهش فشار خون می‌شود. بسیاری از مطالعات کنترل کننده فشار خون نشان می دهد که کاکائو و شکلات تلخ می توانند جریان خون را بهبود بخشند و فشار خون را کاهش دهند، اگرچه این تأثیرات معمولاً خفیف است.

3 – خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

به نظر می رسد ترکیبات موجود در شکلات تلخ اکسیداسیون ال دی ال را به مقدار قابل توجهی کنترل می‌کنند. در دراز مدت، این امر باعث می شود که کلسترول بسیار کمتری در رگ ها قرار گیرد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کاهش یابد. در مطالعه ای که بر روی ۴۷۰ مرد مسن انجام شد، مشخص شد که کاکائو خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را ۵۰ درصد در طی یک دوره ۱۵ ساله کاهش می دهد.

4 – محافظت از پوست در برابر آفتاب

ترکیبات فعال موجود در شکلات تلخ نیز ممکن است برای پوست شما عالی باشد. فلاونول ها می‌توانند در برابر آسیب‌های ناشی از آفتاب محافظت کنند، جریان خون در پوست را بهبود بخشند و تراکم و آب‌رسانی پوست را افزایش دهند.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

5 – شکلات تلخ عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

خبر خوب هنوز تمام نشده است. شکلات تلخ همچنین ممکن است عملکرد مغز شما را بهبود بخشد.

یک مطالعه بر روی داوطلبان سالم نشان داد که خوردن کاکائو به مدت پنج روز باعث بهبود جریان خون در مغز می شود. کاکائو همچنین ممکن است به طور قابل توجهی عملکرد شناختی را در افراد مسن مبتلا به نقص ذهنی تسریع کند. لازم به ذکر است که در مواردی نیز محتمل است تسلط کلامی و چندین عامل خطر بیماری را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر این، کاکائو حاوی مواد محرک مانند کافئین و تئوبرومین است که ممکن است دلیل اصلی این بهبود عملکرد مغز باشند.

6 – تأثیر آن بر لاغری

شکلات تلخ ممکن است اشتها را در افراد کاهش دهد و احساس سیری را تقویت کند، این امر به کاهش وزن کمک می‌کند. در یک آزمایش انجام شده بر روی در دوازده زن، بوییدن و خوردن آن باعث کاهش اشتها و کاهش سطح گرلین، هورمون تحریک کننده گرسنگی شده است.

تأثیر آن بر لاغری

نوشیدن شکلات تلخ نیز هضم را کند می‌کند، بنابراین شما در وعده بعدی خود احساس سیری می‌کنید.

همچنین لازم توجه است که شکلات تلخ حاوی مقداری چربی‌های سالم است که می‌تواند سوخت و سار بدن شما را برای سوزاندن چربی و کالری تنظیم کند.

اثرات جانبی شکلات تلخ چیست؟

اما به خاطر داشته باشید که کاکائو حاوی کافئین و مواد شیمیایی مرتبط است. خوردن مقادیر زیاد ممکن است باعث عوارض جانبی مرتبط با کافئین مانند عصبی بودن، افزایش ادرار، بی‌خوابی و ضربان قلب شود. کاکائو و شکلات صبحانه همچنین می‌تواند باعث واکنش های پوستی آلرژیک و یبوست شود و در گروه حساس نیز سبب ایجاد سردرد‌های میگرنی نیز شده است.

البته به خاطر داشته باشید که این عوارض جانبی در صورتی مشاهده می‌شود که در مصرف، زیاده‌روی کنید و به طور کلی خواص شکلات تلخ بسیار بیشتر از اثرات منفی آن است.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود