آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص میوه اژدها
انواع میوه جات
3.7/5 - (4 امتیاز)
بدون نظر

خواص میوه اژدها ، انواع میوه اژدها (Pitaya)، خواص و فواید دراگون

مینا اسماعیل بیگی 19 بهمن 1401 10 دقیقه

ظاهر میوه اژدها هم مانند نامش، عجیب است. با این حال، خواص میوه اژدها، چیزی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت! میوه دراگون چیست؟  میوه اژدها، میوه نوعی درخت کاکتوس است که بومی مناطق گرمسیری است. این میوه‌های قرمز فلس‌دار در کنار شاخه‌های گوشتی کاکتوس، منظره فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند که در میان درختان میوه‌دار، خاص و متفاوت است. میوه اژدها که به آن گلابی توت فرنگی (Strawberry Pear) یا پیتاهایا (Pitahaya) هم می‌گویند، در ایران کمیاب است، اما می‌توان آن را به صورت گلخانه‌ای یا وارداتی تهیه کرد و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شد.

اگر دوست دارید که درباره میوه اژدها و خواص شگفت‌انگیز آن بیشتر بدانید، با اسنپ فود همراه شوید.

ارزش غذایی میوه اژدها

در هر پیمانه از میوه ی اژدها (معادل 227 گرم)، این مواد غذایی وجود دارند:

مواد مغذی مقدار در یک پیمانه
کالری 136 واحد
کربوهیدرات 29 گرم
فیبر 7 گرم
پروتئین 3 گرم
چربی 0 گرم
آهن 8 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
ویتامین C حدود 9 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
ویتامین E حدود 4 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
منیزیم 18 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

شکل ظاهری میوه اژدها چگونه است؟

دراگون فروت میوه‌ای بیضی شکل است. پوست این میوه ممکن است زرد، سبز، سفید، صورتی یا قرمز باشد. اما فلس‌های برجسته سبز رنگ، در تمام این انواع، مشترک است. جالب است بدانید که گیاه دراگون که نوعی کاکتوس است، تنها شب‌ها شکوفه می‌کند. این شکوفه‌های سفید و بزرگ، فوق‌العاده معطر هستند و به آن‌ها «گل شب» یا «ملکه شب» می‌گویند. 30 تا 50 روز بعد، گل‌های شب جای خود را به میوه اژدها می‌دهند. میوه‌ای بسیار پرخاصیت که بومی مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی است و در مناطقی از آسیای جنوب شرقی هم کشت می‌شود. برخی گونه‌ها، 5 تا 6 بار در طول سال هم میوه می‌دهند. البته در ایران هم به شکل گلخانه‌ای پرورش داده می‌شود و نوع گلخانه‌ای، ارزان‌تر از نمونه‌های وارداتی است.

گوشت دراگون فروت می‌تواند سفید، صورتی یا قرمز باشد و در تمام سطح آن، دانه‌های ریز سیاه رنگی شبیه سیاه دانه، پراکنده شده‌اند. شاید این گوشت آبدار و دانه‌دار، شما را به یاد هندوانه یا کیوی بیندازد، اما باید بدانید که هر رنگ، مزه خاص خود را دارد.

انواع میوه دراگون فروت چیست؟

انواع میوه دراگون فروت

این میوه خوشمزه چند ظاهر متفاوت دارد.

تنوع رنگی میوه اژدها زیاد است و می‌تواند 6 ظاهر متفاوت و جذاب داشته باشد:

  • میوه اژدها با پوست قرمز و گوشت قرمز
  • میوه اژدها با پوست قرمز و گوشت صورتی
  • میوه اژدها با پوست قرمز و گوشت سفید
  • میوه اژدها با پوست صورتی و گوشت سفید
  • میوه اژدها با پوست زرد و گوشت سفید که نمونه‌ای کمیاب است.
  • و یک نوع بسیار کمیاب‌تر که پوستی سفید و گوشتی به رنگ قهوه‌ای دارد.

میوه اژدها چه طعمی دارد؟

میوه کال و سبز رنگ اژدها، طعم بی‌مزه‌ای دارد. اما نوع رسیده آن مزه خاص و منحصر به فردی دارد که به امتحان کردنش می‌ارزد و احتمالا یادآور ترکیبی از طعم‌های گلابی، تمشک، کیوی و هندوانه خواهد بود. در مجموع می‌توان گفت که طعم میوه اژدهای رسیده، شیرین است و خبری از رگه‌های ترش یا تلخ در آن نیست.

خواص میوه اژدها

این میوه گرمسیری، سرشار و از ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن است و در درمان و پیشگیری از بیماری‌های زیادی می‌توانید روی آن حساب کنید. در ادامه، 23 مورد از خواص شگفت‌انگیز دارگون فروت را با هم می‌خوانیم:

1. خواص میوه اژدها در کاهش وزن

دراگون فروت یک میوه آبدار با کالری پایین و فیبر بالا است. بنابراین در یک رژیم کاهش وزن، مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و جلوی پرخوری را می‌گیرد.

2.  دراگون و تقویت سیستم ایمنی بدن

دراگون سرشار از فلاونوئیدها، مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین C است. بنابراین، یک منبع غذایی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و توان بدن را برای مقابله با بیماری‌های عفونی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی بالا می‌برد.

3.  میوه اژدها و دستگاه گوارش

محتوای فیبر و الیگوساکارید‌های موجود در میوه اژدها، فرایند هضم غذا را آسان‌تر می‌کنند. بنابراین با مصرف میوه اژدها می‌توانید یک پیشگیری طبیعی در برابر سوء‌هاضمه و سایر ناراحتی‌های معده داشته باشید و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش‌تان کمک کنید.

4.  مصرف میوه اژدها و بهبود دیابت

میوه اژدها و بهبود دیابت

ژدها فرایند هضم غذا را آسان‌تر می‌کند.

اگر دچار دیابت نوع 2 هستید، میوه دراگون می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد. محتوای فیبر موجود در این میوه، جلوی نوسانات شدید قند خون را می‌گیرد و کاروتنوئیدها، پلی فنول‌ها و گلوکوزینولات‌های موجود در این میوه، با فعالیت آنتی اکسیدانی خود، سطح قند خون را پایین می‌آورند. بر اساس نتایج یک مطالعه، مصرف میوه اژدها، میزان مقاومت به انسولین را بهتر می‌کند و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش دهد.

5. خواص میوه اژدها برای سلامت قلب

یکی دیگر از خواص دراگون، کاهش چربی خون است و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 موجود در این میوه، نقش مهمی در این مورد بر عهده دارند. علاوه بر این‌ها، فیبر موجود در این میوه هم اثر مثبتی بر کاهش کلسترول خون دارد و تمام این‌ها در نهایت، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کم می‌کنند.

6. خواص میوه اژدها در درمان سرطان

آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه اژدها، نقش مهمی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و شکل‌گیری انواع سرطان‌ها دارند و در بین این آنتی اکسیدان‌ها، باید به نقش موثر لیکوپن اشاره کنیم. لیکوپن‌ها، یک ماده مغذی و عامل رنگ قرمز میوه اژدها هستند و در بدن عملکردی شبیه شیمی درمانی دارند.

7. درمان کم خونی با میوه دراگون

میوه اژدها، سرشار از آهن است. بنابراین می‌تواند به افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون و رفع کم خونی، کمک کند.

8. جوانسازی پوست با دراگون فروت

اگر می‌خواهید پوستی شاداب و بدون چین و چروک داشته باشید روی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه اژدها حساب کنید. مصرف این میوه به صورت خوراکی و موضعی، تاثیر فوق‌العاده‌ای روی پوست دارد و برای تهیه یک مدل ماسک جوان‌کننده پوست، می‌توانید به این ترتیب عمل کنید:

نصف گوشت یک میوه اژدها را رنده کرده و با یک قاشق غذاخوری ماست ترکیب کنید. حالا ترکیب حاصل را برای 20 دقیقه روی صورت و گردن خود بمالید و پس از آن با آب گرم بشویید.

به مدت 2 ماه، هفته‌ای یکبار از این ماسک مغذی استفاده کنید تا چین و چروک‌های پوست از بین بروند.

9. خواص دراگون در جلوگیری از بیماری گلوکوم مادرزادی

گلوکوم مادرزادی یک بیماری نادر است که اعصاب چشم نوزادان را درگیر می‌کند. این بیماری بر اثر فعالیت پروتئینی به نام سیتوکروم P450 شکل می‌گیرد و مصرف میوه اژدها، می‌تواند فعالیت این پروتئین را مهار کند.

10. خاصیت میوه اژدها در درمان آرتروز

ترکیبات موجود در دراگون فروت، خواص ضد التهابی دارند. بنابراین برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مانند آرتروز، می‌توانید روی خواص طبیعی این میوه حساب کنید.

11. میوه اژدها و پیشگیری از نارسایی مزمن کلیه

یکی از علائم نارسایی مزمن کلیه‌ها، دردهای عضلانی و ضعیف شدن استخوان‌ها است. در چنین شرایطی کلیه‌ها نمی‌توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند و جذب صحیح کلسیم از مواد غذایی مختل می‌شود. در این بین، دراگون فروت حاوی ترکیباتی است که خطر ابتلا به نارسایی مزمن کلیه را کاهش می‌دهد و مقادیر فراوان کلسیم موجود در آن، از سلامت استخوان‌ها حمایت می‌کنند.

12. خواص دراگون برای استخوان ها و دندان ها

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و پوکی استخوان، دراگون فروت بخورید. این میوه، سرشار از کلسیم و فسفر است. به همین دلیل، یک منبع گیاهی غنی برای تقویت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها است. همچنین با مصرف هر پیمانه دارگون فروت، چیزی حدود 18 درصد از نیاز روزانه بدن خود به منیزیم را تأمین خواهید کرد. این ماده مغذی در تجزیه غذا به انرژی، تشکیل استخوان، انقباض عضلات و حتی ایجاد DNA نقش مهمی دارد.

13. درمان یبوست با میوه اژدها

درمان یبوست با میوه اژدها

اژدها سسرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدان‌ها است.

مقادیر بالای فیبر و آب موجود در دراگون، به حرکات منظم روده کمک می‌کنند و جلوی ابتلا به یبوست را می‌گیرند. بنابراین، برای مبارزه با یبوست، از خواص میوه اژدها غافل نشوید.

14. درمان آفتاب سوختگی با دراگون فروت

اگر پوست شما بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، دچار قرمزی و التهاب شده است، از این دستور استفاده کنید:

4/1 گوشت میوه اژدها را با یک کپسول ویتامین E ترکیب کرده و 30 دقیقه روی مناطق آفتاب‌سوختگی بمالید و پس از آن با آب سرد بشویید.

تا زمان رفع آثار آفتاب سوختگی می‌توانید به صورت روزانه از این ماسک استفاده کنید.

15. خواص میوه اژدها در درمان تب دنگی

تب دنگی یک بیماری دردناک جدی با منشأ ویروسی است که از طریق پشه‌ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود. گونه‌ای کشنده از این بیماری می‌تواند باعث ترشح مایعات از عروق خونی و کم شدن پلاکت‌های خون شود. در چنین شرایطی استفاده از دراگون با محتوای غنی از آنتی اکسیدان‌های آن، بسیار مفید است و می‌تواند سطح پلاکت‌های خون را بالا ببرد.

16. خواص میوه اژدها در سلامت چشم

یکی از دلایل رنگ قرمز میوه دراگون، وجود ماده مغذی بتاکاروتن است. بدن می‌تواند این ماده را تبدیل به رتینول یا همان ویتامین A کند و به همین دلیل، میوه اژدها، انتخابی مناسب و طبیعی برای تقویت بینایی است و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند انحطاط شبکیه چشم (دژنراسیون ماکولا) و آب مروارید را کاهش می‌دهد.

17. درمان جوش و آکنه با میوه اژدها

استفاده موضعی از میوه اژدها روی پوست می‌تواند به خاطر مقادیر بالای ویتامینC ، چربی پوست را کاهش داده و جوش‌ها و آکنه‌ها را درمان کند. برای این منظور، 4/1 از گوشت له شده میوه دراگون را روی یک پد پنبه‌ای زده و به صورت خود بمالید. پس از 20 دقیقه، صورت خود را با آب گرم بشویید. شما می‌توانید هفته‌ای 2 بار از این ماسک طبیعی استفاده کنید.

18. خواص دراگون در بهبود عملکرد مغز

در این باره باید به نقش ویژه آهن و بتاکاروتن موجود در میوه اژدها بپردازیم. بتاکاروتن، ماده‌ای موثر برای بهبود حافظه و عملکردهای شناختی مغز است. بنابراین، علائم بیماری‌های مغزی ناشی از سن مانند آلزایمر را کاهش می‌دهد. اما آهن، باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز و بهبود جریان خون می‌شود. این موضوع، افزایش اکسیژن‌رسانی به تمام بافت‌های بدن؛ از جمله مغز را در پی خواهد داشت.

19. خواص دراگون برای تقویت موها

برای داشتن موهایی نرم و درخشان، روی آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه دراگون حساب کنید و آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. حتی از این میوه به عنوان یک ماسک نرم‌کننده مو هم می‌توانید استفاده کنید. برای این منظور، گوشت یک میوه اژدها را له کرده و برای 20 دقیقه روی موهای خود بگذارید و پس از آن، موهای خود را با آب گرم شستشو دهید. این ماسک، برای ترمیم موهای رنگ شده و آسیب دیده هم عالی است و هفته‌ای یکبار می‌توانید از آن استفاده کنید

20. درمان خشکی پوست با دراگون فروت

حدود 90 درصد از حجم دراگون را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین، این میوه، یک آبرسان طبیعی پوست است. به علاوه، با مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌های خود، بدن را از سموم پاکسازی می‌کند و این موضوع با شاداب شدن و روشن شدن رنگ پوست شما، مشخص می‌شود. بنابراین از اسموتی دراگون فروت، به عنوان یک نوشیدنی پرفایده صبحگاهی، استفاده کنید.

 21. درمان آسم با میوه اژدها

از دیگر خواص میوه اژأها می‌توان به ویتامین‌های موجود در آن اشاره کرد. ویتامین C یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در دراگون است که علاوه بر بالا بردن سیستم ایمنی بدن، نقش مهمی در پاکسازی سیستم تنفسی دارد و از این طریق به پیشگیری و درمان بیماری‌های حادی مانند آسم، کمک می‌کند.

22. خواص میوه اژدها در بارداری

خواص میوه اژدها در بارداری

این میوه برای داشتن موهای براق و درخشان به شما کمک می‌کند.

دراگون فروت یک میوه مفید برای زنان باردار است. این میوه، با محتوای بالای فیبر خود، جلوی یبوست بارداری را می‌گیرد. به علاوه، حاوی مقادیر بالایی از کربوهیدرات‌ها است که انرژی روزانه بدن مادر را تأمین می‌کنند. البته نقش فولات و آهن موجود در این میوه فوق‌العاده را هم نباید نادید گرفت. آهن، تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش داده و جلوی کم خونی مادران باردار را می‌گیرد و فولات هم نقش مهمی در شکل‌گیری کامل لوله عصبی جنین بر عهده دارد.

23. خواص دراگون برای نوزادان و کودکان

اگر خواهان رشد خوب کودک خود هستید، از این خاصیت میوه اژدها غافل نشوید. فیبر موجود در این میوه، جلوی یبوست کودک را می‌گیرد، کربوهیدرات‌های آن، انرژی روزانه او را تأمین می‌کنند و آهن دراگون، یک ماده عالی و طبیعی برای پیشگیری از کم خونی کودکان است

مضرات میوه اژدها چیست؟

درست است که خواص میوه اژدها فراوان است، اما مانند انواع میوه جات دیگر، در مصرف دراگون فروت هم حد تعادل را نگه دارید و به این نکات توجه کنید:

  • زیاده‌روی در مصرف این میوه می‌تواند باعث دل درد و اسهال شود.
  • مصرف بیش از حد دراگون فروت می‌تواند به خاطر فروکتوز موجود در آن باعث اضافه وزن شود.
  • درباره مصرف دراگون فروت، مراقب واکنش‌های آلرژیک باشید و در صورت مشاهده علائم حساسیت، مصرف آن را متوقف کنید.
  • زیاده‌روی در مصرف میوه اژدها می‌تواند رنگ ادرار را قرمز کند.
  • دقت داشته باشید که پوست این میوه خوراکی نیست اما می‌توان در صنایع مختلف از آن استفاده کرد.

میوه اژدهای تازه چه مشخصاتی دارد؟

اگر رنگ پوست میوه به سمت قهوه‌ای شدن تمایل داشته باشد، از خرید چنین میوه‌ای صرف نظر کنید. به علاوه، خشک شدن نوک فلس‌های برجسته سبز رنگ میوه هم نشانه دیگری است که به شما می‌گوید دراگون تازه‌ای را انتخاب نکرده‌اید.

گوشت داخلی هم باید رنگ شفاف و یکدستی داشته باشد و تمایل به رنگ قهوه‌ای، نشانه خراب بودن میوه است.

نکته: البته در این مورد یک اسنثنا وجود دارد و آن هم مربوط به نوع نادری از این میوه است که گوشت آن قهوه‌ای است.

میوه را لمس کنید و میزان نرم بودن بافت آن را امتحان کنید. یک دارگون تازه و رسیده، پوستی نرم شبیه کیوی دارد. بنابراین، دقت کنید که پوست میوه، لهیده نباشد.

چطور میوه اژدها را بخوریم؟

چطور میوه اژدها را بخوریم؟

مربای میوه اژدها نیز بسیار خوسمزه و مقوی است.

شاید دیدن پوست ضخیم و عجیب این میوه، شما را برای خوردن آن به تردید بیندازد. اما اتفاقا خوردن این میوه، بسیار راحت است و می‌تواند تجربه متفاوت و لذت‌بخشی باشد.

  • با یک چاقوی تیز، میوه را از وسط برش بزنید و گوشت آن را با قاشق خارج کرده یا به صورت مکعبی، برش بزنید. برای برش زدن گوشت داخلی، پوست میوه را زخمی نکنید، بلکه برش‌های عمیقی بزنید و با فشار دادن پوست پشت میوه، برش‌های مکعبی را خارج کنید.
  • مصرف میوه اژدها به صورت ساده یا در ترکیب با ماست یا انواع سالادها و اسموتی‌ها هم معمول است.
  • از میوه اژدها می‌توان مربا و شربت درست کرد و شربت این میوه به نام دراگونیتی معروف است.
  • در جنوب چین، از گل‌های درخت دارگون فروت، در پخت سوپ استفاده می‌شود.

کمیاب و خوش طعم چون اژدها…

در این مقاله از اسنپ فود به معرفی میوه اژدها پرداختیم. این میوه عجیب و خوش طعم ظاهر متفاوتی دارد و به دراگون فروت نیز شناخته می‌شود. این میوه خواص بسیاری دارد از جمله بهوبد در کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود دستگاه گوارش، بهبود دیابت، کمک به سلامت قلب، تاثیر مثبت در درمان سرطان، جوانسازی پوست، درمان کم خونی، درمان آرتروز، نارسایی مزمن کلیه، استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و..

با خوردن این میوه به سلامت خود کمک شگرفی می‌کنید. خواص میوه اژدها را با هم خواندیم، اما اگر می‌پرسید که میوه اژدها را از کجا بخریم، باید بگوییم که این میوه، جزو میوه‌های گران قیمت و کمیاب است. با این حال، اسنپ فود امکانی را فراهم کرده که بتوانید در کنار انواع میوه های پاییزی و… دارگون فروت‌های تازه و با کیفیتی هم تهیه کنید. کافیست سری به صفحه خرید میوه آنلاین بزنید و محصول مورد نظر خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید تا در کمترین زمان ممکن، به شما تحویل داده شود.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود