خواص پیازچه؛ لاغرکننده و تقویت کننده سیستم ایمنی!

5/5 - (2 امتیاز)

پیازچه از آن خوراکی‌هایی است که پس از فهمیدن همه خواص آن به خودتان خواهید گفت: ای کاش زودتر می‌دانستم! در واقع هرچند پیازچه یکی از پایه‌های ثابت سبزی خوردن است و در همه‌ جای ایران به صورت خام و به عنوان چاشنی غذا خورده می‌شود، همچنان می‌توان گفت در حق آن بسیار کم‌لطفی شده است! چراکه خواص آن چه در شکل خام، چه در شکل پخته و حتی در شکل خشک‌شده به اندازه‌ای است که می‌تواند بیش از این مقدار نیز در رژیم غذایی ما جای داشته باشد.

پیازچه انواع مختلفی دارد.

انواع پیازچه‌های سفید تا بنفش را در تصویر مشاهده می‌کنید.

با ما باشید تا همه‌چیز را درباره این خوراکی خوشمزه و شفابخش بررسی کنیم و از فایده‌ها و ضررهای آن آگاه شویم.

خواص پیازچه

خواص پیازچه به حدی است که بسیاری از متخصصان تغذیه به مراجعان خود پیشنهاد جدی می‌دهند که آن را چند مرتبه در هفته مصرف نمایند. پیازچه به سبب برخورداری از ویتامین‌های فراوان و مواد معدنی ضروری برای بدن، می‌تواند در حفظ سلامت بدن شما نقشی اساسی ایفا کند؛ از همین رو حفظ آن در برنامه غذایی، فایده‌های فراوانی برای شما به همراه خواهد داشت. پیش از بررسی دقیق خواص این گیاه فوق‌العاده، نگاهی به لیست مواد آلی، ویتامین‌ها، الکترولیت‌ها و مواد معدنی این محصول داشته باشید.

ارزش غذایی و مواد آلی:

انرژی (کالری) 27 کیلوکالری
آب 92.32 گرم
کربوهیدرات 5.74 گرم
قند 4.95 گرم
فیبر 1.80 گرم
پروتئین 0.97 گرم
چربی 0.47 گرم
کلسترول 0.00 میلی‌گرم

ویتامین‌ها:

ویتامین C 13.40 میلی‌گرم
کولین (B4) 4.30میلی‌گرم
نیاسین (B3) 0.33 میلی‌گرم
ویتامین E 0.21 میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.14 میلی‌گرم
ویتامین B6 0.09 میلی‌گرم
تیامین (B1) 0.03 میلی‌گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.03 میلی‌گرم
ویتامین A 200.00 میکروگرم
ویتامین K 156.30 میکروگرم
فولات (B9) 30.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی‌گرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم

مواد معدنی و الکترولیت‌ها:

پتاسیم 159.00 میلی‌گرم
کلسیم 52.00 میلی‌گرم
فسفر 25.00 میلی‌گرم
منیزیم 16.00 میلی‌گرم
سدیم 15.00 میلی‌گرم
آهن 0.51 میلی‌گرم
روی 0.20 میلی‌گرم
منگنز 0.15 میلی‌گرم
مس 0.03 میلی‌گرم
سلنیم 0.50 میکروگرم

خواص درمانی ریشه پیازچه و ساقه‌های آن به یک اندازه مهم و ضروری است و از همین رو به شما پیشنهاد می‌دهیم در هنگام نوش جان کردن آن به صورت خام یا پخته،‌ هر دو قسمت آن را مصرف کنید و یکی از آن‌ها را از برنامه خود حذف ننمایید. با ما باشید تا در ادامه، مهم‌ترین خواص پیازچه را بررسی کنیم.

خواص پیازچه برای استخوان‌ها

از مهم‌ترین خواص درمانی ریشه پیازچه، به استخوان‌ها مرتبط می‌شود. یکی از مواد لازم برای حفظ سلامت استخوان‌ها در برابر بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان، کلسیم است. اما کلسیم به تنهایی کافی نبوده و بدن به یک ماده واسط برای جذب آن نیاز دارد: ویتامین k. خوشبختانه پیازچه هم از مقادیر بالایی کلسیم بهره می‌برد و هم مقادیر کافی ویتامین  kبرای جذب کلسیم در خود دارد.

پیازچه را به صورت کبابی می‌توان مصرف کرد.

پیازچه کبابی مزه‌ای فوق‌العاده دارد و خواص آن نیز بی‌نظیر است!

از همین رو به شما پیشنهاد می‌دهیم پیازچه را در برنامه غذایی کودکان و سالمندان خانواده خود نیز قرار دهید؛ چراکه اثرات آن برای هر دوی این گروه‌های سنی چشمگیر خواهد بود. از سویی به جز بهبود پوکی استخوان، پیازچه به سالمندان کمک خواهد کرد که ریسک شکستگی و آسیب مفاصل خود را نیز کاهش دهند.

خواص پیازچه برای لاغری

پیازچه کالری پایین و مقدار فیبر خوراکی بالایی دارد و از همین جهت اثرات آن برای کاهش وزن و لاغری، فوق‌العاده است. در حقیقت مصرف مقادیر قابل‌توجه از پیازچه در کنار سایر خوراکی‌های گیاهی و سبزیجات، به شما اجازه خواهد داد با دریافت مقدار بسیار کمی قند و کالری، تا ساعت‌های طولانی احساس سیری کنید و نیازی به نوش جان کردن یک وعده غذایی دیگر نداشته باشید.

همین موضوع به شما اجازه خواهد داد در بلند مدت کالری و کربوهیدرات دریافتی خود را کاهش دهید و بدین ترتیب، بر اندازه توده چربی خود اضافه نکرده و حتی میزانی از آن‌ را مصرف کنید. از همین رو اگر به خوردن سالادهای گیاهی علاقه‌مند هستید، به شما پیشنهاد می‌دهیم از اضافه کردن پیازچه به آن غافل نشوید. اگر به خوراکی‌های لاغرکننده علاقه‌ دارید، مقاله خواص کدو تنبل را از دست ندهید!

خواص پیازچه برای قلب

پیازچه از آنجایی که از مقادیر قابل‌توجهی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K و آلیسین بهره می‌برد، یک خوراکی عالی برای سلامت قلب است. خواص پیازچه برای قلب را از چند جهت متفاوت می‌توان بررسی کرد: مقابله با رادیکال‌های آزاد، کاهش فشار خون و همچنین فواید آن برای رگ‌های خونی.

وجود دو ویتامین ویتامین A، ویتامین C و همچنین برخی آنتی اکسیدان‌های دیگر، باعث شده تا پیازچه یکی از بهترین خوراکی‌ها از لحاظ اثرات آنتی اکسیدانی باشد. این مواد نه تنها برای پوست، که برای حفظ و ترمیم بافت‌های سلولی و همچنین سلامت مولکول‌های DNA بدن شما ضروری هستند و همچنین ریسک بروز سکته‌های قلبی و سایر مشکلات قلب را کاهش می‌دهند. همین موضوع به سبب کاهش فشار خون پس از مصرف پیازچه نیز صادق است.

اما بررسی آثار ماده آلیسین نیز مهم است: این ماده برای حفظ انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی و همچنین جلوگیری از جمع شدن و انسداد لخته‌های خونی در رگ‌ها ضروری خواهد بود. از سوی دیگر ویتامین K موجود در پیازچه کلسیم‌های رسوب‌کرده در رگ‌های خونی را جذب و دفع خواهد کرد. بدین ترتیب پیازچه می‌تواند از بروز کرونر قلب و سکته‌ قلبی جلوگیری کند.

خواص پیازچه برای سیستم ایمنی

از آنجایی که پیازچه از مقادیر بالایی ویتامین C و آنتی اکسیدان و همچنین دو ماده معدنی با نام‌های آنتوسیانین و کوئرستین بهره‌مند شده است، می‌توان آن را در زمره سبزیجاتی قرار داد که اثر فوق‌العاده بر سیستم ایمنی بدن دارند. همه این مواد گفته‌شده برای حفظ عملکرد قوی سیستم ایمنی بدن ضروری هستند و از همین طریق می‌توان گفت ضروری است پیازچه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

همچنین پیازچه برای سلامت دستگاه ایمنی کودکان و نوجوانان اثری دوچندان دارد. خوردن این ماده می‌تواند ایمنی آن‌ها را در برابر بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا و کرونا، به شدت افزایش دهد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم این ماده را در غذاهای کودکان و نوجوانان خود آن‌هم به مقادیر قابل‌توجهی جای دهید. پونه نیز خواص بسیاری برای سیستم ایمنی بدن دارد. می‌توانید در خواص پونه خواص کامل این گیاه وحشی شگفت‌انگیز را مطالعه کنید.

خواص پیازچه برای مو

خواص پیازچه برای مو نیز بسیار جالب توجه است: این سبزی هم برای درمان شوره سر، هم برای رفع شپش و هم برای کاهش ریزش و افزایش رشد مو فایده‌های بسیار زیادی دارد. این خواص نیز به سبب حضور مقادیری گوگرد در آن، به همراه خاصیت قوی ضدمیکروبی پیازچه است.

همه‌ی قسمت‌های پیازچه فواید خود را دارد.

حتی ریشه‌های سفید نوک پیازچه نیز خوراکی است و خواص فراوانی دارد!

خاصیت ضدمیکروبی پیازچه به شما در مبارزه با شپش و همچنین آن دسته از شوره‌های سر که به علت انواع قارچ‌ها یا باکتری‌ها به وجود آمده‌اند کمک خواهد کرد. این ماده همچنین یک محرک قوی برای ترشح کلاژن نیز هست. کلاژن ماده سازنده اصلی مو بوده و از همین رو مصرف این سبزی به شما در مبارزه با ریزش یا شکنندگی موهای سرتان کمک خواهد رساند.

خواص پیازچه برای مردان

درباره خواص پیازچه برای مردان در طب سنتی گفته شده است که این سبزی برای افزایش قوای جنسی مردان مفید بوده و در افزایش کیفیت اسپرم و همچنین میزان تولید آن اثرگذار است. اما باید دانست این موضوع در تحقیقات علمی همچنان نتوانسته است دلایل محکمی پیدا کند و از همین رو نمی‌توان آن را از دیدگاه علم پزشکی،‌ چندان باپشتوانه دانست. از سویی اثر پیازچه بر کاهش فشار خون در برخی افراد ممکن است باعث کاهش میل جنسی نیز بشود.

خواص پیازچه در بارداری

اثرات پیازچه بر زنان باردار و البته بر جنین اما کاملاً اثبات‌شده بوده و پیازچه را می‌توان یکی از سبزی‌های بسیار مفید برای زنان باردار و جنین آن‌ها نام‌گذاری کرد. این موضوع به سبب وجود موادی همچون فولیک اسید یا ویتامین B3 و همچنین گوگرد و کورستین ممکن شده است. وجود این مواد آثار مفید قابل‌توجهی بر بدن زنان باردار و همچنین جنین‌ها می‌گذارد.

از جمله این آثار مثبت می‌توان به پایین آوردن خطر ابتلای جنین به نقص لوله عصبی اشاره کرد که یک اختلال خطرناک در دوران بارداری به حساب می‌آید و می‌تواند آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر بر جنین بگذارد. همچنین مصرف پیازچه بر قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن مادر باردار موثر خواهد بود. از سوی دیگر باید گفت پیازچه توانایی آن را دارد تا از تورم پای مادران و همچنین بروز یبوست در آن‌ها جلوگیری نماید.

خواص پیازچه خشک شده

خواص پیازچه خشک شده بسیار متعدد بوده و برای مثال می‌توان به افزایش اشتها، کنترل کلسترول، کاهش پیری پوست به سبب بهره‌مندی از انواع آنتی‌ اکسیدان‌ها و… اشاره کرد. اما برای حفظ این خواص فوق‌العاده، لازم است چند نکته مهم را درباره نگهداری از پیازچه خشک شده رعایت کنید.

اول آنکه آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید و دمای آن را در حد دمای اتاق نگه دارید؛ قرار دادن این پودر در فریزر باعث از بین رفتن خواص آن خواهد شد. همچنین آن را بیشتر از یک سال نگهداری نکنید و تلاشتان بر این باشد تا آن را چند ماه یکبار و به شکل تازه، خریداری و مصرف کنید. همچنین باید پیازچه را به دور از نور آفتاب خشک کرده و نگهداری کنید.

خواص پیازچه کوهی

خواص پیازچه کوهی یا همان خواص پیازچه وحشی تفاوت‌های چشمگیری با پیازچه معمولی ندارد و در بسیاری از زمینه‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی پیازچه وحشی و پیازچه معمولی یکسان هستند. اما باید دانست که پیازچه کوهی از آنجایی که کاملاً وحشی و خود رو است، معمولاً سالم‌تر از پیازچه‌های پرورشی بوده و مقادیر کمتری مواد شیمیایی مضر (به جهت نبود کود شیمیایی در خاک آن) دارد. از همین رو به شما پیشنهاد می‌دهیم این سبزی را چه به صورت خام و چه خشک شده مصرف کنید.

از مهم‌ترین خواص پیازچه وحشی می‌توان به اثرات ضدعفونی‌کننده آن، همچنین به ترکیبات ضدسرطان و ضد اکسیدان آن اشاره کرد که برای سلامتی بسیار مفید هستند. همچنین این سبزی وحشی در چربی‌سوزی بسیار موثر بوده و می‌تواند سلامت پوست و موی شما را افزایش دهد. از سوی دیگر، پیازچه کوهی در افزایش سلامت دندان‌ها و استخوان شما نیز مفید خواهد بود.

مضرات پیازچه

مضرات پیازچه زیاد نیستند اما به هر حال لازم است به آن‌ها توجه شود:

۱. پیازچه پوست‌کنده را زود مصرف کنید. در غیر این صورت آلودگی‌ها و میکروب‌ها را به خود جذب می‌کند و غیرقابل‌استفاده خواهد شد.

املت پیازچه یکی از سالم‌ترین صبحانه‌ها برای شماست!

۲. پیازچه ممکن است در برخی افراد موجب بروز حساسیت شود. در صورتی که مستعد حساسیت هستید، این ماده را با احتیاط کامل مصرف نمایید.

۳. اگر داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنید، پیازچه ممکن است با برخی از آن‌ها تداخل دارویی داشته باشد.

پیازچه، گیاهی نحیف اما قدرتمند برای سلامتی!

در این مقاله اطلاعات کاملی درباره پیازچه و خواص آن به دست آوردید و مطمئناً تاکنون به خود گفته‌اید: ای کاش زودتر می‌دانستم! شما می‌توانید هم‌اکنون با جست‌وجو در وبلاگ اسنپ‌فود، غذا‌های جدید و جذابی بیابید که در آن‌ها از پیازچه نیز استفاده شده است. امیدواریم با قرار دادن پیازچه در رژیم هفتگی خود، سلامتی‌تان را تضمین کنید! اگر حضوری هم نمی‌توانید برای خرید این گیاه پر از فایده بروید، از میوه فروشی آنلاین می‌توانید آن را تهیه کنید. از همراهی شما متشکریم.

نظرات کاربران