آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
دسته‌بندی نشده
1.5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

 کنجد سیاه و معرفی خواص آن؛ یک گزینه طلایی برای کاهش وزن

ترمه افضلی 29 اسفند 1401 5 دقیقه

مسئله کنترل وزن یکی از چالش‌های بزرگ زندگی بسیاری از افراد است. وزن بالا از طریق مشکلات فراوانی که برای سلامتی ایجاد می‌کند یک دغدغه جدی زندگی است.

علاوه بر ورزش مداوم نباید این نکته را فراموش کنیم که سبک غذایی ما نقش بسیار بیشتری در کاهش وزن دارد. ما باید حواسمان به کالری دریافتی روزانه‌مان باشد. علاوه بر توجه به کالری دریافتی استفاده از یک سری مواد غذایی می‌تواند روند کاهش وزن را تسریع کند.

با افزایش آگاهی درمورد خوراکی‌های چربی سوز می‌توانیم آن را وارد رژیم غذایی خود سازیم و با تبدیل آن به یک عادت، به یک زندگی سالم کمک کنیم.

یکی از مواد غذایی مهمی که در این راه به ما کمک می‌کند «کنجد سیاه» است. کنجد سیاه از جمله گیاهانی است که هم برگ و هم دانه آن مورد مصرف است. شاید بسیاری از این دانه ریز سیاه غافل شوند؛ ولی در ادامه با آشنایی با خواص این دانه شگفت‌انگیز می‌توانیم متوجه نقش مهم آن در کاهش وزن شویم.

کنجد سیاه؛ یک دانه شگفت انگیز برای لاغری.

بررسی خواص کلی کنجد سیاه؛ یک دانه سیاه شگفت‌انگیز

  • دانه کنجد با رنگ‌های سفید، سیاه و قهوه‌ای وجود دارد؛ اما کنجد سیاه با طعم بهتر و مواد ضروری خود آن را به یک انتخاب خوب تبدیل می‌کند. دانه‌های کنجد سیاه دارای مقدار زیادی تیامین، نیاسین، کلسیم، مس، منیزیم، آهن، فسفر و ویتامین B6 است.
  • اگر بخواهیم از خواص این دانه‌های سیاه برای زیبایی و سلامت پوست و مو صحبت کنیم، باید بگوییم که دانه‌های سیاه کنجد و روغن آن در رفع چین و چروک‌های پوست و جلوگیری از سفید شدن زودرس موها مؤثر هستند.
  • مصرف صحیح کنجد سیاه ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. طبق تحقیقات بخش سرطان بیمارستان هوستون مصرف کنجد سیاه موجب بهبود عملکرد کبد و پاک‌سازی آن از بیماری و آلودگی می‌شود. در نتیجه کنجد سیاه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد و سایر بیماری‌ها را کاهش دهد.
  • همچنین کاهش کلسترول در بدن، درمان فشار خون بالا، تقویت استخوان‌ها و مفاصل و کاهش ریسک ابتلا به پوکی استخوان و افزایش قدرت حافظه و شنوایی از دیگر مزایای کنجد سیاه است.
  • آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کنجد سیاه با بهبود روند جذب هورمون انسولین در بدن موجب بهبود شرایط جسمی افراد مبتلا به دیابت می‌شود.
  • هر قاشق از دانه‌های کنجد 88 میلی گرم کلسیم دارد. کلسیم و منیزیم موجود در کنجد سیاه آن را تبدیل به یک گزینه طلایی برای افراد با مشکل فشار خون تبدیل می‌سازد.

خواص کنجد سیاه برای لاغری

اولین راه تأثیر کنجد سیاه برای لاغری از طریق بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. کنجد سیاه از طریق بهبود عملکرد دستگاه گوارش به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و همان‌طور که می‌دانیم افزایش سوخت و ساز بدن به کاهش وزن کمک می‌کند.

همچنین روغن کنجد یک جایگزین مناسب برای روغن‌های دیگر در رژیم غذایی تناسب اندام است. همان‌طور که می‌دانیم چربی را نباید از رژیم غذایی خود حذف کنیم؛ ولی باید به این نکته توجه کنیم که از چه نوع چربی استفاده می‌کنیم.

استفاده از روغن کنجد می‌تواند یک گزینه مناسب برای دریافت چربی سالم باشد. چربی‌های سالم با کاهش‌دادن گرلین یا همان هورمون گرسنگی، باعث می‌شوند تا فرایند چربی سوزی سرعت بیشتری بگیرد. به همین دلیل است که گفته می‌شود کنجد برای لاغری شکم مفید است.

 

پروتئین و کلسیم کنجد سیاه؛ مفید برای کاهش وزن

کنجد سیاه به‌واسطه پروتئین و اسیدهای آمینه‌های موجود در خود نیز به هدف کاهش وزن کمک می‌کند. یکی از موارد مهمی که در رژیم غذایی اکثر افراد ورزشکار وجود دارد مواد غذایی‌ای است که پروتئین بالایی دارند؛ مانند تخم مرغ.

نکته جالب این است که 20درصد دانه کنجد سیاه را اسیدآمینه تشکیل می‌دهد. پروتئین‌های مفید کنجد در داخل بدن شکسته می‌شود و اجزاء آن در عملکردهای مختلف بدن مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.

به همین دلیل مصرف متعادل کنجد سیاه با تأمین انرژی مورد نیاز بدن موجب بهبود سوخت و ساز در بدن شود. تأمین انرژی بدن از طریق کنجد موجب می‌شود مواد غذایی کمتری برای تأمین همان مقدار انرژی مصرف کنیم.

کاهش مقادیر مصرف مواد غذایی موجب کاهش کالری دریافتی می‌شود و از این طریق به کاهش وزن کمک می‌کند. فیبر موجود در کنجد نیز به این امر کمک می‌کند.

همچنین یکی از موارد مهمی که به کاهش وزن کمک می‌کند کنترل استرس و اضطراب است و یکی دیگر از فواید کنجد تأثیر آن در کاهش استرس و اضطراب است و کلسیم موجود در کنجد سیاه باعث ترشح سروتونین در بدن می‌شود که نقش زیادی در بهبود اعصاب و روان دارد.

کنجد سیاه؛ سرشار از فیبر و پروتئین.

مضرات کنجد سیاه؛ طرف دیگر ماجرا را ببینید!

هیچ ماده غذایی‌ای وجود ندارد که فقط سرشار از مزایا و خواص باشد. هر ماده غذایی در کنار خواصی که دارد، می‌تواند برای برخی از افراد مضراتی داشته باشد. اگر دچار مشکل جسمی خاصی هستید بهتر است رژیم غذایی خود را متناسب با بیماری تنظیم کنید و با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. همچنین نباید فراموش کنید مصرف زیاد یک ماده غذایی خواص آن را چندین برابر نمی‌کند و در مصرف هر چیزی باید تعادل را رعایت کرد.

برخی از مزایای مصرف بیش از حد یا مصرف کنجد سیاه ناسالم عبارت‌اند از:

  • افزایش وزن و ابتلا به دیابت
  • ایجاد واکنش‌های حساسیتی و ابتلا به آلرژی آنافیلاکسی
  • عفونت آپاندیس
  • بروز اختلالات گوارشی و اسهال
  • ریزش مو
  • احتمال سقط جنین در زنان باردار

چگونه از کنجد سیاه در رژیم غذایی خود استفاده کنیم؟

شما می‌توانید کنجد خام را با مقداری روغن و نمک بو بدهید و سپس آن را به صورت آجیل به تنهایی میل کنید. همچنین از کنجد سیاه می‌توانید برای تهیه سس سالاد، ارده، حلوا ارده، حلوا شکری و غیره استفاده کنید. در پخت و تزئین انواع نان، کیک، کلوچه، شیرینی، کراکر و ماست نیز می‌توانید از کنجد سیاه استفاده کنید.

پس می‌توان گفت طریقه مصرف کنجد برای لاغری به یک یا دو روش محدود نمی‌شود. اگر قصد تهیه این دانه‌های سیاه را دارید با سفارش آنلاین آجیل می‌توانید به‌راحتی آنها را تهیه کنید. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه یک سالاد رژیمی با کنجد سیاه آشنا شوید.

طرز تهیه یک سالاد رژیمی با روغن کنجد

مواد لازم مقدار لازم
هویج پخته شده 1 عدد
اسفناج به مقدار لازم
گوجه فرنگی متوسط 2 عدد
خیار متوسط 2 عدد
سرکه بالزامیک و روغن كنجد 2 يا 3 قاشق غذا خوری
نمک و فلفل و آويشن به میزان لازم

 

برای تهیه این سالاد رژیمی ابتدا هویج را حلقه‌حلقه کنید و به همراه اسفناج و گوجه فرنگی و خیار خرد شده هم مخلوط کنید.  سپس روغن كنجد و سرکه بالزامیک را با کمی نمک و فلفل و آويشن مخلوط کنید و به سالاد اضافه کنید. به همین راحتی یک سالاد رژیمی خوشمزه دارید. نوش جان.

تعادل در مصرف کنجد سیاه برای دریافت خواص آن.

حرف آخر؛ استفاده از کنجد سیاه را تبدیل به یک عادت کنید!

داشتن یک سبک غذایی سالم یک هدف ایده‌آل است. افزایش آگاهی ما در مورد مواد غذایی مختلف به تدوین یک برنامه سالم کمک زیادی می‌کند. افزایش آگاهی ما در مورد یک مسئله شاید بلافاصله موجب توجه بیشتر به آن نشود، ولی حداقل بخشی از توجه ما را به خود جلب می‌کند.

مثلاً ما در این مقاله به تأثیرات چند جانبه کنجد سیاه برای لاغری اشاره کردیم. شاید خواندن این مقاله باعث شود بیشتر از این دانه سیاه در رژیم غذایی خود استفاده کنید. با سفارش آنلاین آجیل خیلی راحت کنجد سیاه تهیه کنید.

همچنین ما در این مقاله به بررسی فواید و مضرات کنجد سیاه نیز پرداختیم. تعادل یک امر اساسی در مصرف مواد غذایی از جمله کنجد سیاه است. در ادامه مقاله هم به نحوه مصرف کنجد سیاه نیز پرداختیم.

در راستای هدف کاهش وزن به شما پیشنهاد می‌دهیم با طرز تهیه دم‌نوش لاغری و چربی سوز شکم و پهلو و خواص بارهنگ برای معده و لاغری نیز آشنا شوید. امیدواریم که با این مقاله دید بهتری از مصرف زیره و خواص ان برای لاغری به شما داده باشیم. حتما نظرات و تجربیات خود را در مورد این خوراکی شگفت انگیز با ما در میان بگذارید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود