آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص گواوا
انواع میوه جات
2.7/5 - (4 امتیاز)
بدون نظر

خواص گواوا، دارویی معجزه آسا برای درمان بیماری ها خطرناک

مینا اسماعیل بیگی 11 بهمن 1401 10 دقیقه

خواص گواوا واقعا شگفت‌آور است، با این حال، ممکن است در میان انواع میوه های پاییزی ، نام این میوه، کمتر به گوش شما خورده باشد؟

اگر به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده باشید، در کنار نخل‌های خرما و درختان انبه، درختچه‌های دیگری با میوه‌های سبز رنگی شبیه انار هم وجود دارند. این میوه، همان گواوا است که سیستانی‌ها به آن زیتون محلی می‌گویند. میوه‌ای کمیاب و با ارزش که استفاده‌های دارویی منحصر به فردی دارد و می‌تواند انتخابی جدید و متفاوت در سبد غذایی شما باشد. با اسنپ فود همراه باشید تا با هم، این میوه گرمسیری خوشمزه را بهتر بشناسیم.

ارزش غذایی گواوا

ارزش غذایی گواوا

این میوه شیرین و ملس از منطقه آمریکای مرکزی و جنوبی می‌آید.

اغراق نیست اگر بگوییم که در اینجا با یک ابرمیوه روبرو هستیم! درختچه گواوا در شرایط مساعد آب و هوایی، دو بار در سال، میوه می‌دهد و در یک مقایسه سر انگشتی با بقیه میوه‌ها، می‌توانیم با اطمینان، از آمار زیر صحبت کنیم:

  • میوه گواوا، 3 تا 4 برابر پرتقال، ویتامین C دارد.
  • گواوا قرمز، 4 برابر آناناس، فیبر و 3 برابر آن، پروتئین دارد.
  • گوآوا، 2 برابر گوجه فرنگی، لیکوپن دارد.
  • و بالاخره، میزان پتاسیم گواوا، کمی بیشتر از موز است.

در ادامه، مواد مغذی موجود در هر 100 گرم از میوه گاوا را با هم می‌خوانیم:

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
کالری 68 واحد
کربوهیدرات 14 گرم
قند 9 گرم
فیبر 5 گرم
چربی 1 گرم
پروتئین 2.6 گرم
پتاسیم 417 میلی گرم

خواص گواوا

میوه guava ، طعمی ترش و شیرین یا ملس دارد و اگر کاملا رسیده باشد، بسیار خوشمزه است و عطری شبیه لیمو دارد. رنگ پوست این میوه، در حالت کال و نارس، سبز است اما وقتی که می‌رسد، به رنگ زرد یا قرمز درمی‌آید. گوشت میوه می‌تواند به رنگ صورتی، زرد، عنابی روشن یا سفید باشد و لابه لای گوشت میوه، پر از دانه‌های نسبتا پراکنده و سفت است که آن‌ها هم قابل استفاده‌اند و اگر بپرسید که طبع میوه گواوا سرد است یا گرم، باید بگوییم که این میوه، طبعی گرم دارد.

گواوا میوه‌ای گرمسیری با تنوعی بیش از 3000 گونه است. این میوه، بومی آمریکا، برزیل، پرو و مکزیک است و در کشورهای آسیایی مانند هند و پاکستان هم کشت می‌شود. هند، بزرگترین تولید‌کننده این میوه در سراسر جهان است و پس از آن، کشورهای چین، تایلند و پاکستان در رده‌های بعدی قرار دارند. در ایران هم گونه‌های پرورشی میوه گواوا قرمز، در استان‌های سیستان و بلوچستان،هرمزگان، بوشهر و بخش‌هایی از خوزستان و فارس کشت می‌شود.

جالب است بدانید که اغلب گونه‌های گواوا، کاربردهای زینتی دارند و از آن‌ها در تولید فراورده‌های دیگر استفاده می‌شود. در حالی که گونه خوراکی آن‌ها، فوق‌العاده مفید است و خواص درمانی بی‌نظیری دارد.

اگر کنجکاوید که درباره خواص میوه ی گواوا بیشتر بدانید، خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید:

میوه گواوا و دیابت

شاید تعجب کنید اگر بگوییم که میوه، عصاره و برگ گواوا، حداقل 13 ماده ضد دیابتی دارد و یک درمان طبیعی عالی برای این بیماری محسوب می‌شود. برای مثال، برگ‌ها و عصاره گواوا، حاوی فلانوئیدی به نام کورستین است که قند خون را پایین می‌آورد و می‌توانید از آن یک دمنوش ضد دیابت درست کنید.

به علاوه، این میوه، سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین  Cاست که تاثیر مثبتی در کاهش قند خون دارند و فیبر موجود در گواوا هم کمک خوبی در پایین آوردن سطح گلوکز خون است.

خواص میوه گواوا در بارداری

خواص میوه گواوا در بارداری

پوست این میوه سفت و میوه داخل آن شیرین و آبدار است.

حتما می‌دانید که مکمل اسید فولیک، یکی از مواد ضروری در دوران بارداری است که بنیان بدن مادر را قوی کرده و به رشد صحیح جنین و پیشگیری از اختلالات مادرزادی کمک می‌کند. خبر خوب این است که میوه گواوا، منبعی غنی از این ماده و انواع ویتامین‌ها است که سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت می‌کنند. از دیگر خواص مصرف گواوا حین بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد مغذی موجود در گواوا، سطح هموگلوبین خون را بالا برده و مانع بروز آنمی و کم خونی می‌شود.
  • گواوا، فشار خون را تنظیم می‌کند و بنابراین مادر از خطراتی مانند زایمان زودرس یا سقط جنین، در امان خواهد بود.
  • گواوا به خاطر داشتن کلسیم، میوه‌ای مفید برای زنان باردار است.
  • برای جلوگیری از دیابت بارداری، گواوا بخورید تا قند خون شما در سطحی طبیعی و سالم، حفظ شود.
  • منیزیم موجود در گواوا، عضلات و اعصاب مادر باردار را آرام می‌کند.
  • ویتامین C موجود در گواوا، سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت می‌کند.
  • مصرف این میوه فوق‌العاده، با ایجاد لینت مزاج، جلوی یبوست بارداری را می‌گیرد و اگر با هسته مصرف شود، دشمن هموروئید است.

نکته مهم: با وجود تمام خواص میوه گواوا در بارداری، پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

خواص گواوا در درمان مشکلات گوارشی

مصرف یک عدد میوه گواوا، 12 درصد از نیاز روزانه بدن شما به فیبر را تأمین کرده و به حرکات سالم روده کمک می‌کند. بنابراین می توان از گواوا برای درمان یبوست و اسهال استفاده کرد. البته بتاکاروتن موجود در گواوای قرمز را هم نباید از قلم انداخت. این ماده، در فرایند سوخت‌ و ‌ساز بدن، فعالانه وارد عمل می‌شود و می‌تواند مشکلات گوارشی را بهبود بخشد.

همچنین، گواوا، مقادیر قابل توجهی پتاسیم، ویتامین C و کاروتنوئید دارد که نقش ویژه‌ای در فرایند پاکسازی و سم زدایی دستگاه گوارش دارند.

به علاوه، بعضی مطالعات نشان می‌دهند که خواص ضد میکروبی عصاره برگ گواوا، میکروب‌های مضر روده را از بین برده و طول زمانی و شدت اسهال را کاهش می‌دهد.

خواص گواوا در بهبود سرماخوردگی و سرفه

خواص گواوا در بهبود سرماخوردگی و سرفه

این میوه مقادیر قابل توجهی پتاسیم و فلورید دارد.

آیا می‌دانید که ویتامین C موجود در یک عدد گواوا، 4 برابر یک پرتقال معمولی است؟ بنابراین، چه چیزی بهتر از این که سیستم ایمنی بدن خود را در مقابله با عفونت‌ها و ویروس‌ها تقویت کنید و راه ابتلا به سرماخوردگی، سرفه، گلودرد و… را ببندید؟

البته اگر دچار سرماخوردگی شده‌اید هم نگران نباشید و در طول بیماری، به جای مصرف میوه‌های رسیده گواوا، چای برگ‌های این گیاه و آب میوه‌های سبز آن را جایگزین کنید تا سرفه شما کاهش یافته و از خواص ضد میکروبی آن بهره‌مند شوید.

گواوا برای بهبود رنگ پوست و تقویت مو

شاید مهم‌ترین چیزی که با مصرف گواوا، پوست شما را جوان و شاداب می‌کند، همان ویتامین C معروف خودمان باشد. این ویتامین، نقشی کلیدی در بهبود کلاژن‌سازی بدن دارد و کلاژن همان پروتئینی است که انعطاف و استحکام بافت پوست را بیشتر می‌کند. البته ویتامین A و پتاسیم موجود در گواوا هم در این مورد به کمک ویتامینC  می‌آیند و چین و چروک‌های پوست را از بین می‌برند. به علاوه، ویتامین C فولیکول های مو را تقویت کرده و به درمان ریزش موها کمک می‌کند.

علاوه بر موارد بالا، این نکات هم درباره مصرف گواوا برای سلامت پوست، جالب توجه‌اند:

  • میوه گواوا یک آبرسان طبیعی پوست است و 81 درصد حجم آن را آب تشکیل می‌دهد.
  • برگ گواوا به صورت یک ضماد خمیری، یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای جای جوش و آکنه‌ها است.
  • لیکوپن موجود در گواوا، یک ضد آفتاب طبیعی در برابر اشعه مضر ماورای بنفش است.
  • میوه گواوا به صورت ماسک، یک اسکراب طبیعی است که با لایه برداری ملایم، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و به آن طراوت و زیبایی می‌بخشد.

گواوا برای کاهش وزن

هر میوه گواوا، 37 کالری انرژی و 12 درصد از میزان فیبر مصرفی روزانه را در خود جای داده است. به علاوه، منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است و در مقایسه با انواع میوه جات دیگر مانند سیب، پرتقال و انگور، قند طبیعی کمتری دارد. بنابراین، به عنوان یک میان‌وعده کم کالری و سیر‌کننده روی ان حساب کنید و این میوه مفید را در رژیم کاهش وزن خود بگنجانید.

خواص گواوا در سلامت قلب و فشار خون

گواوا حاوی ماده‌ای به نام اسید آرجونولونیک است که به ندرت در گیاهان یافت می‌شود. این ماده، یک تقویت‌کننده قوی برای قلب است که کلسترول خون را هم کاهش می‌دهد. به علاوه، گواوا به صورت های زیر هم از قلب شما محافظت می‌کند:

  • سطوح بالای فیبر محلول و پتاسیم موجود در گواوا، نقش موثری در حفظ سلامت قلب دارند.
  • عصاره برگ‌های گواوا، فشار خون و کلسترول بد (LDL) را پایین آورده و کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد.
  • آنتی اکسیدان‌های فراوان و ویتامین‌های موجود در برگ‌های گواوا، سپر دفاعی محکمی در مقابله با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد بدن هستند.

گواوا برای بهبود بینایی

هرچند که گواوا نسبت به هویج، ویتامین A کمتری دارد، با این حال، هنوز هم یکی از میوه‌های بسیار موثر در سلامت چشم است. این میوه، اثرات منفی استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش می‌دهد، بنابراین مانند سپری محافظ از شبکیه چشم حمایت کرده و از بروز بیماری‌هایی مانند آب مروارید، تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) و کاهش قدرت بینایی، پیشگیری می‌کند.

خواص گواوا در درمان تیروئید

خواص گواوا در درمان تیروئید

این میوه برای تنظیم چربی و قند خون بسیار مفید است.

میوه گواوا، حاوی مقادیر زیادی از ماده معدنی مفید مس است. این ماده، باعث تولید و جذب بهتر هورمون‌های تیروئید می‌شود و می‌تواند جلوی پرکاری یا کم کاری تیروئید را بگیرد. بنابراین، انرژی و میزان سوخت و ساز بدن، به نحو متعادلی، تنظیم می‌شود.

میوه گواوا برای جلوگیری از ابتلا به سرطان

باز هم به سطوح بالای آنتی اکسیدان‌های این میوه قدرتمند بازمی‌گردیم. این آنتی اکسیدان‌ها، جلوی فعالیت‌های مخرب رادیکال‌های آزاد در مورد سلول‌های بدن را می‌گیرند. به علاوه، مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهند که عصاره برگ این گیاه به قدری قوی است که می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند.

برای مثال، آنتی اکسیدان لیکوپن، یک ماده موثر در پیشگیری از سرطان پروستات است. با این حال، درباره رابطه مصرف گواوا و درمان سرطان، مطالعات بیشتری لازم است.

برگ های گواوا برای تسکین دندان درد

برگ‌های این میوه، خاصیت ضد باکتریایی قوی دارند و شبیه یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می‌کنند و می‌توان برای تقویت دندان‌ها، بهبود زخم‌های دهانی و تسکین خونریزی لثه، از دمنوش برگ گواوا استفاده کرد.

جالب است بدانید که برای بی‌ حس کردن دندان‌ها هم می‌توان از برگ‌های گواوا استفاده کرد. حتی شاخه‌های گواوا هم در این مورد قابل استفاده اند و می‌توانید برای ضدعفونی کردن محیط دهان و پاکسازی دندان‌ها، چند شاخه کوچک را به صورت آدامس بجویید و یا به عنوان خلال دندان از آن‌ها استفاده کنید.

گواوا برای مغز

گواوا منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B است و همان‌طور که می‌دانید این دسته از ویتامین‌ها، نقش موثری در بهبود عملکرد حافظه و مغز دارند. برای نمونه، این موارد قابل توجه است:

  • گواوا حاوی ویتامین B3 یا نیاسین است. این ویتامین ارزشمند، حافظه را تقویت کرده و عملکردهای شناختی مغز را بهبود می‌بخشد. به علاوه، جریان خون در مغز را افزایش می‌دهد.
  • ویتامین B6 هم یک ماده موثر در تقویت عملکرد مغز و اعصاب است.
  • مقادیر زیاد تیامین موجود در گواوا، تقویت‌کننده طبیعی سیستم اعصاب است و خواب راحتی را برای شما رقم می‌زند.

گواوا برای تسکین دردهای قاعدگی

طبق برخی شواهد و مطالعات، عصاره برگ گواوا می‌تواند درمانی طبیعی و موثر در برطرف کردن دردهای قاعدگی مانند گرفتگی شکم و گرفتگی رحمی باشد. به علاوه، اگر چرخه قاعدگی شما بهم ریخته هم می‌توانید روی اثرات معجزه‌آسای چای برگ و میوه گواوا، حساب کنید.

خواص میوه گواوا قرمز

اگر دوست دارید از میوه گواوا به صورت تازه استفاده کنید، گواواهای قرمز مالزیایی را دریابید. کل میوه؛ حتی دانه‌های سفت آن هم قابل استفاده است و می‌توانید از آن به صورت یک میان‌وعده میوه‌ای و یا در تهیه انواع اسموتی‌ها، آبمیوه ها و سالادها استفاده کنید و یا آن را به عنوان یک چاشنی، برای طعم دادن به غذاها به کار ببرید. به علاوه، می‌توانید در مورد گواوای قرمز، روی خواص زیر، حساب ویژه‌ای باز کنید:

  • فیبر گواوای قرمز، عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند.
  • منیزیم موجود در آن، فشار خون شما را کنترل می‌کند.
  • ویتامین‌های A و C با عملکرد آنتی اکسیدانی خود، ضد التهاب، تقویت‌کننده سیستم ایمنی و کلاژن‌ساز هستند.
  • پتاسیم موجود در گواوای قرمز مالزی، مایعات بدن را در سطحی متعادل، نگه می‌دارد.

خواص میوه گواوا زرد

خواص میوه گواوا زرد

گوارار خواص آنتی اکسیدانی دارد.

گواوای زرد به نام گواوای برزیلی هم شناخته می‌شود و طعمی متمایز از سایر هم خانواده‌های خود دارد. این میوه که هم به شکل درخت و هم به صورت درختچه پرورش می‌یابد، گرد است و عرضی در حدود 2.5 سانتی متر دارد.

گوشت میوه گواوای زرد شامل دو لایه زرد در بیرون و سفید در مرکز میوه است. پالپ سفید رنگ، طعمی ترش و گاهی تلخ دارد و معمولا به صورت خام مصرف نمی‌شود.

مقادیر زیاد پکتین موجود در گواوای زرد، آن را به گزینه‌ای مناسب برای تهیه ژله تبدیل کرده است. البته مصرف آن به صورت خام و در ترکیب سالادهای مخلوط هم رایج است.

خواص برگ گواوا

پیش از این، ضمن برشمردن خواص گواوا، مختصری درباره برگ‌های این گیاه مفید هم صحبت کردیم، اما باید گفت که خواص برگ‌های گواوا، کمتر از میوه این گیاه با ارزش نیست و در ادامه، به چند مورد از کاربردهای درمانی مهم آن می‌پردازیم:

  • برگ‌های گواوا حاوی هیستامین هستند و می‌توانند عوارض جانبی آلرژی را کمتر کنند.
  • این برگ‌های مفید اثر التیام‌بخشی بر زخم‌های پوستی ناشی از نیش حشرات دارند و خارش پوست در این نواحی را برطرف می‌کنند.
  • برگ‌های گواوا، یک گیاه دارویی موثر برای درمان تب دنگی است.
  • عصاره برگ‌های گواوا، اثر ضد باکتریایی بسیار قوی دارد. بنابراین درمانی بسیار موثر و مناسب برای عفونت‌های روده، وبا و اسهال خونی است.
  • برگ‌های گواوا می‌توانند تعداد پلاکت‌های خون را افزایش دهند.
  • کوسرتین موجود در برگ‌های گواوا یک مسکن طبیعی است که شدت دردهای آرتروز را کاهش می‌دهد.
  • برگ‌های گواوا با ترکیبات بی‌نظیر خود، یک سپر حفاظتی مطمئن برای سلول‌های کبد هستند.
  • دمنوش برگ‌های گواوا، باعث می‌شود که آرام‌تر و عمیق‌تر بخوابید.

طریقه خوردن میوه گواوا

تمام قسمت‌های گواوا، اعم از پوست و دانه‌ها، خوراکی هستند و شما می‌توانید به این روش‌ها، از طعم بی‌نظیر این میوه گرمسیری، لذت ببرید:

  • اگر مهمان جنوبی‌ها باشید و یا در بازارهای محلی شهرهای جنوبی پرسه بزنید، دسترسی شما به میوه تازه گواوا، آسان‌تر خواهد بود.
  • تهیه آب میوه طبیعی گواوا یا پالپ و پوره این میوه هم یکی دیگر از روش‌های پرطرفدار مصرف آن است. اما در این مورد، حتما از آب میوه طبیعی و بدون قند استفاده کنید تا از خواص گواوا، بهره‌مند شوید.
  • شهد گواوا از کنستانتره این میوه تهیه می‌شود و میزان قند آن در مقایسه با آب میوه طبیعی بیشتر است. البته تولید در مقیاس صنعتی باعث می‌شود که این شهد میوه‌ای، ویتامین‌های خود را از دست بدهد، با این حال، طعم مطلوبی دارد و می‌توانید به عنوان یک طعم‌دهنده یا در نوشیدنی‌ها و شربت‌ها از آن استفاده کنید.
  • یکی دیگر از روش‌های مصرف گواوا، تهیه خمیر منجمد از گوشت رسیده این میوه است. این خمیر منجمد یک افزودنی مناسب به انواع کیک‌ها، پای‌ها و میلک شیک‌ها است و می‌تواند طعم و مزه‌ای متفاوت ایجاد کند.
  • استفاده از گواوا به صورت مربا، ژله، شربت و یا حتی سرکه هم مرسوم است و می‌توانید به این روش‌ها، از طعم‌های متفاوت آن لذت ببرید.

در این مطلب میوه گواوا را به شما معرفی کردیم. این میوه معجزه آسا برای درمان انواع بیماری‌ها مفید است. ارزش غذایی گواوا، خواص گواوا، تاثیرات این میوه بر دیابت و بارداری، درمان مشکلات گوارشی با گواوا و بهبود سرماخوردگی توسط این میوه را برای شما شرح دادیم. امیدواریم که از تست کردن این میوه خوشمزه لذت ببرید.

گواوا را با خرید میوه آنلاین از اسنپ فود تهیه کنید

اگر با خواندن خواص گواوا ترغیب شده‌اید که هرچه زودتر مقداری از این میوه بی‌نظیر را تهیه کنید، تنها چند کلیک کافیست که شما را به مقصود برساند. به سایت اسنپ فود بروید و سری به صفحه خرید میوه آنلاین بزنید. شکل‌های مختلف این محصول، به صورت بسته‌بندی شده، آماده عرضه‌اند و کافیست سفارش خود را همراه با آدرس دقیق ثبت کنید. در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پیک‌های اسنپ فود کنار درب منزل شما، حاضرند تا بسته سفارشی شما را تحویل دهند. شاد و تندرست باشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود