آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
4.5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه دمپختک باقالی با شوید با دستور پخت اصیل تهرانی

مینا اسماعیل بیگی 25 اسفند 1401 9 دقیقه

دم پخت کردن برنج شیوه‌ای آسان برای پخت برنج محسوب می‌شود و برنجی که از این طریق طبخ شود، به عنوان دمپختک شناخته می‌شود. در آشپزی سنتی ایران از دمپختک در کنار سایر مواد غذایی برای پخت انواع مختلفی از خوراک‌ها و غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. به طور معمول از انواع سبزیجات و حبوبات در ترکیب با برنج برای تهیه دمپختک بهره می‌گیرند. این روش پخت برنج ایرانی در آزاد شدن عطر و طعم واقعی برنج تاثیر بسزایی دارد. دمپختک باقالی یکی از خوشمزه‌ترین انواع این شیوه پخت برنج است که در ادامه شما را با طرز تهیه دمپختک باقالی خوشمزه و آسان آشنا خواهیم کرد.

اگر شما علاقه‌مند به درست کردن این غذا هستید، در ادامه با مجله اسنپ فود همراه باشید:

دمپختک خوشمزه باقالی
تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت غذا 1 ساعت و 30 دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم 386 کالری

دمپختک باقالی خوشمزه سادهدمپختک باقالی خوشمزه ساده

از جمله خوش طعم‌ترین و لذیذترین غذاهای ایرانی دمپختک باقالی یا دمی باقالی است که در فهرست غذاهای اصیل کشور ما قرار دارد. این غذا با وجود دستور پخت آسان و برخورداری از مواد غذایی در دسترس، طرفداران زیادی دارد و در میان مردم شهرها و استان‌های مختلف محبوب است.

این غذا از زمان جنگ جهانی اول و در پی بحران قحطی و کمبود اقلام خوراکی به یکی از غذاهای مرسوم و رایج ایران تبدیل شد. همانطور که از نام این غذا پیدا است، مواد اصلی دمی باقالا را برنج و باقالی تشکیل می‌دهند. البته بسته به نوع طبع و سلیقه افراد از سایر مواد نیز برای طعم دادن به این غذا استفاده می‌شود.

دمپختک باقالی زرد، دمی باقالا با مرغ و دمی باقالا با گوشت از رایج‌ترین انواع دمپختک باقالی یا دمی باقالا هستند که در سراسر ایران طبخ می‌شوند. طعم بی‌نظیر این غذا در کنار عطر و رنگ فوق العاده آن باعث می‌شود بسیاری از افراد در مهمانی‌های مختلف از دمی باقالی به عنوان یکی از غذاهای اصیل استفاده کنند.

مواد لازم برای پخت دمی باقالی زرد یا ساده

برای درست کردن این غذای خوشمزه این مواد اولیه را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 4 پیمانه
باقالی زرد ۵/۱ پیمانه
آب ۵/۴ پیمانه
پیاز ۲ عدد
کره ۵۰ گرم
روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
زعفران به مقدار کافی
ادویه (نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و پودر سیر) به مقدار کافی

مراحل طرز تهیه دمپختک باقالی زرد یا ساده

برای درست کردن یک دمی باقلی خوشمزه، این مراحل را پشت سر بگذارید:

  • مرحله اول: در طرز تهیه دمپختک به همراه باقالی مرحله اول به خیس کردن باقالی‌ها اختصاص دارد. بنابراین ابتدا لازم است باقالی‌ها را در ظرفی از آب بریزید تا به مدت ۲ ساعت خیس خورده و نرم شود. سپس برنج را پاک کرده، بشویید و آن‌ها را نیز در ظرفی مجزا بریزید و اجازه دهید تا با آب و نمک خیس بخورد.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد پیازها را نگینی خرد کنید و داخل قابلمه‌ای با ابعاد مناسب به همراه نیمی از کره به خوبی سرخ کنید تا سبک و طلایی شوند‌. سپس نیمی از پیاز سرخ شده را کنار بگذارید.مراحل طرز تهیه دمپختک باقالی زرد یا ساده
  • مرحله سوم: باقالی‌های خیس خورده را از آب خارج کرده و به پیاز داغ داخل قابلمه بیفزایید تا تفت خورده و کمی مغز پخت شوند. بعد از تفت دادن باقالی‌ها نیز باید ادویه را به محتویات قابلمه اضافه کنید تا پیاز و باقالی طعم‌دار و خوش عطر شوند.
  • مرحله چهارم: بعد از این که باقالی و پیاز به همراه ادویه‌ها به خوبی تفت خورده و مخلوط و یکدست شدند آب را داخل قابلمه بر روی مواد بریزید و پس از گذاشتن درب قابلمه اجازه دهید مواد داخل قابلمه به مدت ۱۰ دقیقه تا یک ربع بر روی شعله ملایم اجاق گاز با آب بپزند.
  • مرحله پنجم: در این مرحله لازم است برنج خیس خورده را آبکش کرده و آن را به قابلمه بیفزایید. پس از اضافه کردن برنج باید مجددا ۲ پیمانه آب به قابلمه بیفزایید و مابقی پیاز داغ را هم داخل قابلمه بریزید. بعد از افزودن برنج و آب نیز می‌توانید برای خوشرنگ و خوش طعم شدن غذا نمک و زعفران دم شده را به دیگر مواد اضافه کنید.
  • مرحله ششم: پس از آن حرارت شعله اجاق را زیاد کنید تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید. وقتی آب درون قابلمه به جوش آمد حرارت شعله را ملایم‌تر کنید و اجازه دهید تا اکثر آب داخل آن تبخیر شود. آب داخل قابلمه باید تا جایی کشید شود که آب خیلی کمی داخل آن باقی بماند.
  • مرحله هفتم: وقتی آب غذا کشیده شد باید روغن مایع را به برنج اضافه کرده و درب قابلمه را به همراه دم کنی بگذارید تا دمپختک به خوبی دم بکشد. توجه داشته باشید که بهتر است در این مرحله از شعله پخش کن استفاده کرده و‌ حرارت اجاق را نیز کم کنید.
  • مرحله هشتم: این غذا برای دم کشیدن به حدود ۴۰ دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز دارد. بعد از این که دمپختک دم کشید مابقی کره را روی برنج بگذارید تا ذوب شود. برای ایجاد طعم و رنگ مجلسی‌تر در این غذا نیز می‌توانید مقداری زعفران دم کرده به آن بیفزایید. این غذای سنتی تهرون را می‌توانید همراه با تخم مرغ نیمرو، انواع سالاد و انواع ترشی سرو کرده و از میل کردن آن لذت ببرید‌.

دمپختک باقالی با شوید

شما می‌توانید در صورت تمایل، برای درست کردن دمپختک باقالی با شوید خوشمزه، به دستور پخت بالا، کمی شوید نیز اضافه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

دمپختک باقالی با مرغدمپختک باقالی با مرغ

همان‌طور که گفتیم، شما می‌توانید دمپختک را هم ساده و هم در کنار مواد دیگری سرو کنید که یکی از آن‌ها، مرغ است. مواد لازم و مراحل تهیه این غذا را در ادامه ببینید.

مواد لازم برای پخت دمی باقالی با مرغ

اگر می‌خواهید این غذا را با مرغ درست کنید، این موارد اولیه را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۴ پیمانه
باقالی ۴۰۰ گرم
کره ۲۵ گرم
پیاز ۲ عدد
سیب زمینی ۲ عدد
بوته سیر ۱ عدد
سینه مرغ بدون استخوان ۴ تا ۵ تکه
شوید خشک شده به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
ادویه (نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین) به مقدار لازم
زعفران دم شده به مقدار لازم (دلخواه) به مقدار لازم

طرز تهیه دمپختک باقالی با مرغ

برای تهیه این غذا به روش زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: پیازها را خلالی خرد کرده و داخل قابلمه‌ای مناسب با روغن سرخ کنید تا سبک شود. برای طعم و مزه دار شدن پیازها ادویه‌‌ها را به ماهیتابه اضافه کنید. بعد از آن تکه‌های سینه مرغ را به پیاز داخل قابلمه اضافه کنید تا با آن تفت بخورد و نرم شود. وقتی پیاز و ادویه‌ها به خوبی با تکه‌های مرغ مخلوط و یکدست شدند درب قابلمه را بگذارید تا مواد داخل آن حدود ۲۰ دقیقه با هم روی شعله ملایم اجاق بپزند.
  • مرحله دوم: برنجی که از قبل خیس خورده است را داخل قابلمه‌ای با اندازه مناسب بریزید و آب را به آن اضافه کنید. آب داخل قابلمه باید به اندازه یک بند انگشت از سطح برنج‌ها بالاتر باشد. بعد از آن روغن و نمک را به آب و برنج بیفزایید و درب قابلمه را بگذارید تا برنج پخته شود.
  • مرحله سوم: در این مرحله پوست باقالی‌ها را بگیرید و آن‌ها را در قابلمه‌ای مجزا به همراه مقدار کمی نمک بپزید تا نرم و مغزپخت شوند. توجه کنید که باقالی‌ها باید تنها به مقداری پخته شوند که بعد از اضافه شدن به برنج و دم کشیدن با آن له نشوند.
  • مرحله چهارم: پس از پخته شدن برنج حرارت آن را خاموش کرده و باقالی‌ها، شوید خشک و سیر خرد شده را به آن بیفزایید و به خوبی مخلوط کنید (نسبت برنج به باقالی باید دو برابر باشد).
  • مرحله پنجم: سیب زمینی‌ها را حلقه حلقه خرد کنید. قابلمه‌ای با اندازه مناسب را روی شعله قرار داده و کف آن را با روغن چرب کنید. مقدار کمی نمک در روغن بریزید و بعد سیب زمینی‌های حلقه شده را کف قابلمه بچینید (برای ته دیگ می‌توانید از نان هم استفاده کنید یا به آن روغن کنجد بیفرایید). سپس مقداری از برنج را در قابلمه بریزید و روی آن را با مقداری از ترکیب مرغ و پیاز داغ بپوشانید و برای خوش طعم و عطر شدن روی آن مقداری زعفران دم شده بریزید.
  • مرحله ششم: به همین ترتیب در قابلمه برنج اضافه کرده و لابلای آن از مرغ و زعفران استفاده کنید تا مواد تمام شده و قابلمه پر شود. بعد از پر شدن قابلمه هم کره را روی برنج بگذارید تا ذوب شود و دمپختک را لطیف و خوش طعم کند. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برنج بر روی شعله ملایم اجاق گاز به خوبی دم بکشد. دمپختک باقالی با مرغ به عنوان غذای اصیل تهران بعد از دم کشیدن برنج آماده است و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

دمپختک باقالی با گوشتدمپختک باقالی با گوشت

بدون تردید، این دمپختک یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع دمی باقالی‌ها است که می‌توانید درست کنید. در ادامه با طرز تهیه این دمی باقالی آشنا خواهید شد:

مواد لازم برای پخت دمی باقالی با گوشت

شما می‌توانید با آماده سازی مواد اولیه زیر، این غذا را با گوشت درست کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۴ پیمانه
باقالی ۴۰۰ گرم
کره ۲۵ گرم
پیاز ۲ عدد
گوشت راسته یا ران نیم کیلوگرم
شوید خشک شده به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
ادویه (نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر زیره و دارچین) به مقدار لازم
زعفران دم شده (دلخواه) به مقدار لازم

طرز تهیه دمپختک باقالی با گوشت

شیوه درست کردن این غذا با گوشت، مشابه با طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه است. با پشت سر گذاشتن مراحل زیر، می‌توانید به راحتی دمپختک باقالی با گوشت را درست کنید:

  • مرحله اول: برنج را در سینی به خوبی پاک کرده و سپس آن را داخل ظرفی مناسب بشویید. روی برنج را از آب پر کنید و روی آن نمک بپاشید تا برنج با آب و نمک خیس بخورد (بهتر است برای خوش عطر و لذیذ شدن دمپختک از برنج ایرانی استفاده کنید).
  • مرحله دوم: پیازها را خلالی یا نگینی خرد کنید. قابلمه‌ای با اندازه مناسب انتخاب کرده و آن را روی شعله ملایم اجاق قرار دهید. مقداری روغن به قابلمه اضافه کنید و پیازها را داخل روغن بریزید تا سبک شوند. پیش از طلایی شدن پیاز گوشت‌ را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید گوشت و پیاز به آرامی با هم تفت بخورند و بوی گوشت گرفته شود. سپس ادویه‌ها (بجز نمک) را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کرده، مخلوط کنید تا مواد با هم یکدست شوند. ۲ تا ۳ لیوان آب به محتویات قابلمه اضافه کنید و درب آن را بگذارید تا روی شعله ملایم اجاق گاز به خوبی با هم بپزند و گوشت نرم شود.
  • مرحله سوم: بعد از حدود ۴۵ دقیقه که گوشت داخل قابلمه تقریبا پخته شد، زمان اضافه کردن نمک فرا رسیده است. برای اطمینان درب قابلمه را باز کنید و میزان نرمی گوشت را با چنگال تست کنید. اگر گوشت حدود ۸۰ درصد پخته شده بود می‌توانید نمک را به آن بیفزایید.
  • مرحله چهارم: باقالی‌‌های تازه را به همراه روغن و نمک در ماهیتابه‌ای کوچک بریزید تا کمی تفت بخورند. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و بگذارید باقالی‌ها به خوبی مغز پخت شوند‌. البته باقالی‌ها باید تنها به اندازه‌ای پخته شوند که بعد از اضافه شدن به برنج و دم کشیدن با آن له نشوند و ظاهر خود را حفظ کنند.
  • مرحله پنجم: برنج خیس خورده را داخل قابلمه بریزید و باقالی‌های نیم پز شده را به آن بیفزایید. اجازه بدهید تا برنج و باقالی نیم پز شده حدود یک ربع تا ۲۰ دقیقه با مقدار کمی آب بپزند (آب برنج نباید زیاد باشد تا برنج و باقالی له نشوند).
  • مرحله ششم: بعد از این که آب برنج کشیده شد، شوید خشک را به برنج و باقالی اضافه کنید. مواد را به آرامی و بدون این که برنج و باقالی له یا خرد شوند هم بزنید.
  • مرحله هفتم: تکه‌های گوشتی را که با پیاز تفت داده و پخته‌اید را روی برنج بگذارید. برنج اطراف قابلمه را به سمت بالا جمع کنید و درب قابلمه را بگذارید.
  • مرحله هشتم: حدود ۵ تا ۶ قاشق از آب گوشت را با یک قاشق روغن ترکیب کرده و وقتی برنج بخار داد به غذا اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید تنها آب گوشت را روی برنج بریزید و بعد کره را روی آن بگذارید تا آرام آرام ذوب شده و به غذا عطر و طعم دهد.
  • مرحله نهم: مقداری برنج از قابلمه جدا کرده و آن را با زعفران دم شده ترکیب کنید.
  • مرحله دهم: وقتی برنج داخل قابلمه به خوبی دم کشید آن را داخل دیس مورد نظر بریزید و با برنج زعفرانی تزئین کنید.در این زمان دمی باقالی با گوشت به عنوان غذای محلی طهران آماده است و می‌توانید آن را با زیتون، شور و ترشی یا انواع سالاد سرو کنید.

نکات مهم برای درست کردن دمی باقالینکات مهم برای درست کردن دمی باقالی

برای آنکه بتوانید به بهترین شکل ممکن دمی باقالی درست کنید، به این نکات توجه نمایید:

  • برای آنکه حین درست کردن این غذا، کره نسوزد، بهتر است پیش از اضافه کردن کره، روغن به تابه بیفزایید.
  • برای آنکه باقالی وا نرود، پیش از پختن آن را کمی تفت دهید.
  • در صورت تمایل می‌توانید تخم مرغ نیز به این غذا اضافه کنید.

یک میز غذای جذاب با دمپختک باقالی

در این مقاله دستور پخت سه نوع دمی باقالی یعنی دمپختک باقالی ساده، دمی باقالی با مرغ و دمی باقالی با گوشت را به ترتیب آموزش دادیم. گرچه دستور پخت و مواد به کار رفته در این نوع غذاها ممکن است در مناطق مختلف کشور تفاوت‌های اندکی با هم داشته باشد، اما کلیات و اساس دستور تهیه این غذای خوش طعم در این مقاله با جزئیات به شما توضیح داده شد. این غذای کامل و خوشمزه بهترین گزینه برای سرو در مهمانی‌ها و وعده‌های ناهار و شام است. شما نیز می‌توانید دمی باقالی را مطابق دستورالعمل‌های آموزش داده شده تهیه کرده و از خوردن این غذای سنتی لذت ببرید.

البته، اگر به هر دلیلی فرصت درست کردن این غذای جذاب یا هر غذای دیگری را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، وارد صفحه سفارش آنلاین غذا تهران شده و موارد دلخواه خود را آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود