آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
دمی بغور جو
آموزش آشپزی
4/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه دمی بلغور جو به روش اصیل تهرانی

مینا اسماعیل بیگی 25 اسفند 1401 5 دقیقه

دمی بلغور جو تهرانی در اصل یک غذای ساده وایده‌آل از لواسان است. این غذا  به راحتی و به سرعت آماده می‌شود. دقیقاً مناسب روزهایی است که مشغله بسیار زیادی دارید و در عین حال دوست دارید که یک سفره رنگین و کامل را برای اهل منزل تدارک ببینید. این غذا سیر کنندگی زیادی دارد و آماده کردن آن در کوتاه ترین زمان ممکن و به راحتی امکان پذیر است. در ادامه طرز تهیه دمی بلغور جو را با هم مرور خواهیم کرد.

طرز تهیه دمی بلغور جو تهرانی
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 180 ساعت
میزان سختی متوسط
100 گرم از دمی 130 کیلو کالری

دمی بلغور جو تهرانی خوشمزهدمی بلغور جو تهرانی خوشمزه

در تهیه این غذا لازم است که تمام حبوبات به جز عدس را از شب قبل خیس کنید. این غذا مانند طرز تهیه استانبولی پلو مواد اولیه زیادی دارد که سبب شده این غذا را به شدت مقوی سازند. مملو از پروتئین و ویتامین است و فیبر آن در کنار افزایش دادن سوخت و ساز بدن، کلسترول بد بدن شما را کاهش خواهد داد. در ادامه با این طرز تهیه به صورت مرحله به مرحله با ما باشید.

مواد اولیه برای دمی بلغور جو

مواد اولیه این غذای جذاب حبوبات و برنج است که بدون شک در خانه هر ایرانی یافت می‌شود.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج 3/1 پیمانه
عدس 3/1 پیمانه
لوبیا قرمز 3/1 پیمانه
لوبیا چیتی 3/1 پیمانه
بلغور جو 1 پیمانه
نخود فرنگی 3/1 پیمانه
پیاز 1 عدد
گوجه فرنگی 1 عدد (اختیاری)
رب گو جه فرنگی 1 قاشق غذاخوری (اختیاری)
نعناع خشک نصف قاشق غذاخوری
فلفل و نمک و زردچوبه به میزان لازم
سبزی ( تره، جعفری، اسفناج و گشنیز) تمام سبزیجات 250 گرم

طرز تهیه دمی بلغور جو تهرانی

طرز تهیه این غذای سنتی تهرون سخت نیست. بعد از آماده سازی مواد اولیه به سراغ مراحل طبخ این غذا خواهیم رفت.

  • مرحله اول: در مرحله اول از طرز تهیه این غذای محلی طهران، ابتدا باید از روز قبل، تمام حبوبات به جز عدس را خیس کرده باشید. این کار باعث می‌شود تا نفخ حبوبات گرفته شود. البته بهتر است که در این مدت زمان حداقل 2 بار الی 3 بار آب آن‌ها عوض شود.
  • مرحله دوم: حالا که حبوبات بعد از گذشت یک شبانه روز به خوبی خیس خوردند، آن‌ها را آبکش کنید تا آب اضافی حبوبات از آن‌ها جدا شود. بعد از آبکش کردن حبوبات، آبکش حاوی این مواد را کمی زیر آب بگیرید و سپس آن را در کناری قرار دهید و اجازه دهید تا آب آن‌ها گرفته شود.مراحل طرز تهیه دمی بلغور جو
  • مرحله سوم: در مرحله بعد از این طرز تهیه غذای اصیل تهران ، برنج را نیز باید 1 ساعت قبل از طبخ نهایی خیس کنید.
  • مرحله چهارم: حالا یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و تمام حبوبات خود به جز عدس را در این قابلمه بریزید. تا جایی که به اندازه یک بند انگشت روی حبوبات پر شود، آب بر روی آن‌ها اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: حالا قابلمه حاوی حبوبات را بر روی حرارت زیاد قرار دهید تا به آهستگی قل زده و به جوش آید. بعد از به جوش آمدن آب و حبوبات، حرارت را خیلی کم کنید و درب قابلمه را ببندید. حبوبات شما باید کاملا پخته و مغز پخت شوند.
  • مرحله ششم: در ادامه به سراغ بقیه مواد اولیه می‌رویم. اول از همه سبزی‌ها را تمیز کنید. سپس آن‌ها را به خوبی شستشو بدهید. بعد از آن سبزی‌ها باید در یک آبکش قرار بگیرند تا آب آ‌ن‌ها گرفته شود.
  • مرحله هفتم: در ادامه بعد از خشک شدن سبزی‌ها، آن‌ها را به صورت ساطوری و ریز خرد کنید. 1 ساعت که از پخت حبوبات شما گذشت، درب قابلمه را برداشته و سبزی‌های ساطوری خرد شده را به همراه عدس به قابلمه اضافه کنید. مجدد درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا حبوبات، عدس و سبزیجات به خوبی طعم یکدیگر را گرفته و یکدست شوند.
  • مرحله هشتم: در این مرحله از طرز تهیه دمی بلغور جو، اگر تمایل داشتید می‌توانید یک قاشق رب گوجه فرنگی نیز به مواد اولیه خود اضافه کنید.
  • مرحله نهم: بعد از این پیاز را پوست گرفته و به خوبی شستشو دهید. سپس آن را به صورت ریز و نگینی یا خلالی خرد کنید. حالا یک تابه مناسب انتخاب کرده و درون آن کمی روغن بریزید. سپس اجازه دهید که تابه و روغن به خوبی داغ شوند. در ادامه بعد از داغ شدن تابه، پیازها را درون تابه ریخته و آن‌ها را تفت بدهید. رنگ پیازها باید طلایی یا عسلی شود.
  • مرحله دهم: بعد از آن نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید. این کار کمک می‌کند تا بوی خامی پیاز شما گرفته شود و دمی شما طعم بهتری پیدا کند.
  • مرحله یازدهم: حالا اجازه دهید تا عطر زردچوبه و پیاز داغ فضای منزل شما را پر کند. بعد از آن نوبت اضافه کردن نعنای خشک است. بعد از اضافه کردن نعنا، مجددا تمام مواد را هم بزنید تا رنگ مواد تیره رنگ شود.
  • مرحله دوازدهم: بعد از آن حالا درب قابلمه حبوبات و سبزیجات را برداشته و ترکیب جادویی پیاز داغ، نعنای خشک و ادویه جات را به قابلمه اضافه کنید. بعد از آن مجددا تمام مواد را با یکدیگر هم زده و ترکیب کنید. مجدا درب قابلمه را ببندید و تا جا افتادن و پخت کامل حبوبات و سایر ترکیبات، به سراغ برنج بروید.
  • مرحله سیزدهم: حالا آب برنج را خالی کرده و سپس برنج خیس خورده را به قابلمه حبوبات و سبزیجات خود اضافه کنید. مواد را هم بزنید و اجازه دهید که به خوبی با هم ترکیب شوند. نکته اینجاست که در ادامه طرز تهیه این غذا، شما دیگر نیازی به استفاده از درب قابلمه نخواهید داشت.
  • مرحله چهاردهم: آب دمی شما باید بخار شده و غذای شما باید کاملا خشک شود. پس درب قابلمه را نبندید. بعد از اینکه آب درون قابلمه شما به طور کامل خشک شد، مجددا درب قابلمه را بسته و اجازه دهید تا پلو بلغور تهرانی شما در آرامش دم بکشد.
  • مرحله پانزدهم: نهایتا 30 دقیقه الی ۴۰ دقیقه که گذشت پلو بلغور جو جذاب شما آماده است. برای خوش طعم و خوش عطر شدن طعم غذا، زمانی که هنوز کمی آب دارد می‌توانید کمی زعفران آب شده، کره یا در صورت تمایل روغن حیوانی در آن بریزید. این دمی با سالاد شیرازی و یا ماست یونانی طعم بی‌نظیری دارد.

نکته طلایی طرز تهیه دمی بلغور جو تهرانینکته طلایی طرز تهیه دمی بلغور جو تهرانی

در این قسمت باید بدانید که استفاده از گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی در دمی بلغور جو تهرانی کاملا اختیاری است. اگر تمایل به استفاده از آن داشتید کافی است که بعد از اضافه کردن نعناع خشک، گوجه فرنگی‌ها را نگینی خرد کرده و به ترکیب پیاز داغ و نعناع، رب گوجه فرنگی و ادویه‌جات اضافه کنید.

دمی بلغور جو تهرانی را دست کم نگیرید

در این مطلب طرز تهیه دمی بلغور لذیذ تهرانی را مرحله به مرحله و گام به گام برای شما شرح دادیم. این غذا یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای اصیل ایرانی محسوب می‌شود، طرز تهیه راحتی دارد و بدون شک هر کسی حتی اگر یک بار آن را بچشد، عاشق و شیفته آن خواهد شد. بنابراین، اگر تا به حال این غذا را میل نکرده‌اید، آن را تهیه کرده و در کنار خانواده از طعم آن لذت ببرید.

در پایان، پیشنهاد می‌کنیم که اگر برای تهیه غذاهای تهرانی، ایرانی، فست فود و … وقت ندارید، از اسنپ فود کمک بگیرید. سفارش آنلاین غذا تهران در خدمت شما است تا در کمترین زمان ممکن، سفارش شما را به درب منزل یا محل کارتان ارسال کند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود