آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
روش نگهداری شیر خام
نکات و ترفندها
3/5 - (2 امتیاز)
2

بهترین روش نگهداری شیر خام + ظرف مناسب نگهداری شیر

مینا اسماعیل بیگی 07 آذر 1401 4 دقیقه

شیر یکی از بهترین و طبیعی‌ترین نوشیدنی‌هایی محسوب می‌شود که نقشی اساسی در تغذیه انسان دارد. شیر سرشار از پروتئین و کلسیم است و برای کودکان سرشار از مواد غنی و مفید است. شیر گاو به رشد و سلامت افراد کمک می‌کند، همچنین فواید بسیار زیادی دارد. البته یکی از دغدغه‌های اصلی در رابطه با این نوشیدنی، روش نگهداری شیر خام است که در ادامه بیشتر آن را برای شما توضیح خواهیم داد. شیر به دلیل وجود چربی خیلی زود فاسد شده و خراب خواهد شد و همان طور که می‌دانید شیر فاسد، موجب مسمومیت می‌شود. به همین دلیل یکی از نکات مهم در مورد شیر این است که بدانیم با چه روشی باید از آن نگهداری کنیم.

نگهداری از شیر خام با جوشاندن آنبهترین روش نگهداری شیر گاو

شیر پاستوریزه و کارخانه‌ای خطر کمتری نسبت به نوع خام و محلی دارد. شیر محلی را باید از مکان‌های مناسب و مطمئن تهیه کرد، زیرا احتمال انتقال بیماری‌های زیادی از دام به انسان به واسطه شیر خام وجود دارد. به همین دلیل است که به شما توصیه می‌کنیم اگر شیر محلی تهیه کردید حتما باید آن را بجوشانید. اما نحوه جوشاندن آن مراتب خاصی دارد که در ادامه آن را برای شما شرح خواهیم داد.

تهیه و استفاده از شیر محلی بدون شک وسوسه کننده است. حال اجازه دهید تا روش نگهداری شیر خام را برای شما شرح دهیم. در گام اول بهتر است که شیر محلی خود را حتماً از یک مرکز جمع آوری شیر یا گاوداری مطمئن تهیه کنید. ضمنا ظرف مناسب برای جوشاندن شیر باید مس، آلومینیوم یا استیل باشد. در ادامه برخی از افراد تصور می‌کنند که باید شیر خام را ۲۰ دقیقه جوشاند تا عاری از هرگونه آلودگی شود. اما بد نیست بدانید که این روش باعث می‌شود تا مواد مغذی شیر همگی از بین برود. بهترین راه برای جوشاندن شیر خام و بهترین روش نگهداری از شیر گاو این است که آن را در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد در مدت زمان ۶ دقیقه بجوشانید. بعد از آن شیر را در ظرفی بزرگ که مخلوط آب و یخ است قرار دهید و صبر کنید تا دمای شیر کاهش پیدا کند. در ادامه مطمئن شوید که ظرف محتوای شیر جوشیده شده و حتماً تمیز است، ضمن اینکه باید شیر را در دمای مناسب نگهداری کنید.

نکات مهم نگهداری از شیر

در ادامه چند نکته برای نگهداری بهتر از شیر در منزل را برای شما شرح خواهیم داد تا همیشه شیر تازه داشته باشید.

  • برای نگهداری کردن از شیر بهتر است که آن را در یخچال و در دمای صفر تا میانگین ۴ درجه سانتیگراد نگه دارید. شیر اگر پاستوریزه باشد مدت زمان یک هفته ماندگار است، اما شیرهای استریل 2 تا 6 هفته قابلیت نگهداری خارج از یخچال را دارند، البته اگر درب آن‌ها باز نشود.
  • نکته مهم اینکه بعد از باز کردن درب ظرف شیر استریل، باید حتما آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید و در نهایت طی یک هفته آن را مصرف کنید. فراموش نکنید که به هیچ عنوان نباید شیر خام و تازه گاو مستقیم مصرف شود و قبل از مصرف حتما آن را بجوشانید.
  • حتما بعد از جوشاندن باید شیر را در یخچال نگهداری کنید. فراموش نکنید که جوشاندن شیر بر ویتامین‌های آن تاثیر نامناسبی می‌گذارد، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که از شیر پاستوریزه استفاده کنید که دیگر نیازی به جوشاندن ندارد.

ظرف مناسب نگهداری شیرنگهداری شیر پاستوریزه در فلاسک

روش نگهداری شیر خام را گفتیم و حال نوبت به ظرف مناسب برای آن می‌رسد. برخی از افراد برای نگهداری شیر از فلاسک یا ظرف‌های دیگر استفاده می‌کنند. نکته مهمی که در این مورد باید به آن توجه شود این است که نگهداری شیر پاستوریزه در فلاسک گزینه بسیار مناسبی نسبت به ظروف شیشه‌ای محسوب می‌شود. چون شیر باید در مکانی تاریک و دور از تابش نور نگهداری شود. همچنین ظروف مسی و آهنی به لیل واکنشی که با شیر انجام می‌دهند، طعم و مزه آن را تغییر خواهند داد. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که برای نگهداری موقت شیر از ظروف استیل استفاده کنید. همچنین به راحتی می‌توان برای ۴ تا ۵ ساعت شیر را در یک فلاسک گرم نگه داشت. نکته اینجاست که نگرانی در مورد فساد شیر در این مدت زمان وجود نخواهد داشت.

شیر و تمام بایدها و نبایدهای آن

برخی از مواد شاید چندان مهم به نظر نرسند اما فسادپذیری آن‌ها موجب می‌شود که مشکلات زیادی برای ما ایجاد شود. برای مثال جلوگیری از کپک زدن آبغوره سبب میشود تا زحمت شما هدر نرفته و آبغوره مصرفی شما  منعی برای استفاده نداشته باشد. به عبارتی بیشتر غذاها که ما روزانه آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهیم شاید کم اهمیت باشند، اما بیشترین اهمیت و تاثیر را در بدن ما خواهند داشت. در همین راستا شیر یکی از مهمترین نیازهای بدن ما به مواد مغذی را برطرف می‌کند و یک غذای کامل و مغذی محسوب می‌شود. به همین دلیل روش نگهداری شیر خام و حتی شیر پاستوریزه را باید با تمام جزئیات آن بدانید.  کسی نمیداند شاید زمانی ناگزیر مجبور به استفاده از شیر تازه گاو و یا شیر پاستوریزه‌ای شدید که از سالم بودن آن‌ها هیچ اطمینانی ندارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

ghoulamabadi
19 مهر 1402

سلام بهتر تو چه ظرفی شیر نگه داریم که دیرتر خراب بشه و مزش تغییر نکنه

  • snappfoodadmin
    19 مهر 1402

    سلام نگهداری شیر پاستوریزه در فلاسک روش بسیار مناسبی نسبت به ظروف شیشه‌ای است.چون شیر باید در مکانی تاریک و دور از تابش نور نگهداری شود.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود