آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
روش نگهداری کاهو
نکات و ترفندها
4/5 - (3 امتیاز)
2

روش نگهداری کاهو به بهترین شکل ممکن در یخچال

مینا اسماعیل بیگی 27 آبان 1401 6 دقیقه

کاهو را می‌توان در دسته‌بندی سبزیجات پرطرفدار قرار داد که جدا از طعم خوبی که دارد، سرشار از فیبر و مواد مغذی است. البته، یکی از مشکلاتی که افراد در مورد کاهو دارند این است که به سرعت پلاسیده شده و طراوات و شادابی خود را از دست می‌دهد. در این مقاله قرار است به روش نگهداری کاهو اشاره کنیم و شما می‌توانید با به کارگیری نکات و ترفندهای موجود در این مقاله، حتی تا سه هفته کاهو را بدون هیچگونه خرابی در یخچال نگهداری کنید. بنابراین اگر شما هم دوست دارید تا برای همیشه داستان دور ریختن کاهوهای خراب شده را به پایان برسانید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

3 نکته ی طلایی برای نگهداری کاهوروش نگهداری کاهو در یخچال

در ادامه به ۳ روش نگهداری کاهو اشاره کرده‌ایم. البته، قبل از این که به سراغ بحث اصلی برویم، بهتر است تا اضافه کنیم که برای تازه نگه داشتن سبزی نیز می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید و مدت زمان بیشتری آن‌ها را در یخچال داشته باشید. البته قبل از بیان کردن تمام این مراحل باید بگوییم که سعی کنید کاهویی که در زمان خرید انتخاب می‌کنید تازه باشد. زیرا هرچه کاهوی شما تازه‌تر باشد، قطعا ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

۱. روش شستشوی کاهو باید به شیوه ی درست باشد

یکی از مهمترین بخش‌ها در نگهداری کاهو، شستشوی آن است. اگر این مرحله را به درستی انجام ندهید ممکن است مواد یا آلودگی‌هایی در بین برگ‌های کاهو باقی بمانند و سبب خرابی آن‌ها شود. برای شستن کاهو بهتر است تا به شکل زیر عمل کنید.

  • بهترین روش برای شستن کاهو این است که برگ‌های کاهو را از یکدیگر جدا کنید و سپس هر برگ را داخل یک ظرف آب بیندازید. بگذارید تا به مدت حداقل 10 دقیقه درون ظرف بمانند و سپس آن‌ها را آبکش کنید. در ادامه مجددا کاهو ها را درون ظرف آب بیندازید و یک فنجان سرکه سفید به همراه نمک و چند تکه یخ به ظرف اضافه کرده و بگذارید تا مجددا 10 دقیقه بماند و در نهایت به خوبی آبکش کنید.
  • به عنوان نکته باید اضافه کرد که سعی کنید تا شستن کاهو را با آب سرد انجام دهید. چرا که اگر آب داغ باشد سبب شل شدن برگ‌های کاهو می‌شود و طراوت خود را از دست می‌دهد.
  • یک نکته دیگر نیز این است که نگهداری کاهو در آب برای طولانی مدت نیز سبب آسیب به آن می‌شود و شما نهایتا بتوانید یک ساعت آن را در آب نگه دارید.

۲. خشک کردن کاهو یکی از مراحل مهم در نگهداری آن استخشک کردن کاهو

اگر کاهو را به صورت خیس و مرطوب درون پلاستیک یا ظرف قرار داده و در یخچال بگذارید، به سرعت پلاسیده شده و از بین می‌رود. بنابراین باید حتما آن‌ها را خشک کرده و سپس در کیسه بسته بندی کرده و در یخچال قرار دهید.

  • برای خشک کردن کاهو بعد از این که آن‌ها را شستید، برگ‌های کاهو را تکان دهید تا آب اضافه آن گرفته شود. سپس از حوله آشپزخانه کمک بگیرد و کاهو ها را روی آن قرار دهید و بگذارید تا آب باقی مانده نیز جذب شده و کاملا خشک شوند. در ادامه به کمک قیچی آشپزخانه کاهوها را برش داده، قسمت‌های خراب آن را جدا کنید و دور بیندازید. سپس، قسمت‌های سالم را بسته بندی کنید و دریخچال قرار دهید. البته بهتر است تا کاهو در طبقات وسط یا پایین یخچال باشد تا سرما زده نشوند.
  • نکته دیگری که در روش نگهداری کاهو وجود دارد این است که اگر قصد ندارید تا کاهو را در همان روز مصرف کنید، بهتر است تا آن را برش نزنید. چرا که همین برش زدن برگ‌ها نیز یکی از عوامل در سریع‌تر خراب شدن کاهو است.

۳. بسته بندی کاهو را به شکل اصولی انجام دهید.

برای تازه‌تر ماندن کاهو می‌توانید به جای این که مستقیما آن را در پلاستیک قرار داده، در ابتدا در دستمال کاغذی بگذارید و سپس آن را درون کیسه بگذارید. همچنین سعی نکنید تا در یک کیسه مقدار زیادی کاهو قرار دهید. چرا که روی همه انباشته شده و به آن‌ها فشار وارد می‌شود و به مرور خراب خواهند شد.

نکات دیگر در نگهداری کاهو در یخچالنگهداری کاهو در آب

در هر صورت کاهویی که شسته شده و خرد شده باشد، دچار خرابی می‌شود اما اگر بخواهید فرا رسیدن زمان خرابی را طولانی‌تر کنید، نکاتی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • اگر بخواهید در حدود یک تا دو هفته از کاهو نگهداری کنید بهتر است تا به جای استفاده از دستمال کاغذی و کیسه پلاستیکی، کاهو را در کیسه‌های پارچه‌ای قرار دهید.
  • همانطور که در بالا گفتیم اگر قصد ندارید تا از کاهوی خریداری شده در همان روز یا حداقل تا دو روز آینده استفاده کنید. بهتر است تا از شستن آن خودداری کنید و این موضوع را به زمان مصرف کاهو موکول کنید.
  • به جای استفاده از کیسه پلاستیکی عادی برای نگهداری چند روزه از کاهو، می‌توانید از کیسه‌های زیپ‌دار تحت عنوان زیپ کیپ استفاده کنید. همچنین باید درب زیپ کیپ را کاملا ببندید تا سرمای یخچال وارد کیسه نشده و برگ‌ها کاهو سرما زده نشوند.
  • تا صحبت از سرما زدگی کاهوها شد، بهتر است تا به این نکته اشاره کنیم که دمای بیش از حد سرد، در یخچال نیز سبب صدمه زدن به کاهو خواهد شد و در طی زمان کوتاهی کاهوهای تازه را به کاهوهای زرد و غیر قابل خوردن تبدیل خواهد کرد. پس حتما کاهو را در کشوی میوه‌ها یا در طبقات میانی یخچال بگذارید.
  • یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید برای نگهداری کاهو به کار گیرد، نگهداری آن در حوله‌ی حمام است. به خصوص کاهوی خرد شده با این روش ماندگاری بهتری خواهد داشت. برای انجام این کار تنها باید بعد از شستن و گرفتن آب اضافه‌ی کاهو، آن‌ها را روی سطح حوله به صورت فاصله‌دار پخش کنید و از گوشه شروع به رول کردن حوله کنید.
  • ممکن است تا کاهوها از دو طرف حوله بیرون بریزند که برای رفع این مشکل می‌توانید دو سمت آن را با استفاده از کش بندید. سپس حوله را در طبقات پایین یخچال گذاشته و به مدت حداقل یک هفته به همان تازگی روز اول مصرف کنید.
  • در روش نگهداری کاهو در حوله، آب اضافه‌ی کاهو یا سبزی خوردن در کاهو حفظ می‌کند و یک محیط نیمه مرطوب و خنک برای نگهداری کاهو ایجاد می‌شود. جدا از آن کاهوها به صورت انباشته روی هم قرار نمی‌گیرند و سبب خرابی نمی‌شود.

راهکارهایی برای تازه نگه داشتن کاهوی آماده و بسته بندی شده

راهکارهایی برای بسته بندی کاهو

اگر شما کاهو را به صورت بسته بندی خریداری کرده باشید، شاید به این فکر کنید که احتمال خرابی آن کمتر است در صورتی که این طور نیست و باید مانند کاهوی خریداری شده از تره‌بار برای نگهداری آن مراقبت‌های لازم را انجام دهید که به شرح زیر است:

  • در مرحله اول کاهو را از بسته بندی خارج کنید. درست است که این که بسته بندی برای حفظ رطوبت و طراوت کاهو کاربرد دارد، اما بهتر است تا بعد از خرید حتما کاهو را از بسته بندی خارج کنید. نه تنها کاهو بلکه باید تمام محصولات آماده خریداری شده که بسته بندی دارند را از بسته خارج کنید. به طور مثال در نگهداری قارچ ، اسفناج و سبزی خوردن نیز باید این کار را انجام دهید.
  • کاهوهای بسته بندی شده را برای تازگی بیشتر با آب سرد بشویید یا حتی بهتر است تا آن‌ها در ظرف آب بیندازید.
  • برای نگهداری بهتر می‌توانید برگ‌های کاهو را از ساقه و مغز آن جدا کنید. بعد از جدا کردن مجددا برگ‌های کاهو را به مدت 5 دقیقه در آب سرد قرار دهید. با انجام این کار اگر کاهو شل و سست بود، مجددا حالت ترد و تازه‌ای پیدا می‌کند. روش نگهداری از کاهو فرانسوی و هر مدل کاهوی دیگر نیز مطابق با روش‌هایی است که در این مقاله گفتیم و هیچ تفاوتی ندارد.

کاهو را به تازگی روز اول مصرف کنید…

روش نگهداری کاهو کار سختی نیست و با کارهای ساده وکوچک می‌توانید آن را در بهترین حالت خود نگهداری کنید و در طولانی مدت  از آن استفاده کنید. البته بهتر است به این نکته اشاره کنیم که امکان نگهداری کاهو در فریزر وجود ندارد و سبب خرابی آن می‌شود چرا که بعد از خارج شدن از فریزر، آب موجود در برگ‌های کاهو سبب ایجاد حالت شل، آبکی و وا رفته در آن خواهد شد. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید کاهوی خریداری شده را به بهترین شکل نگهداری کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

nejat bahrami
13 آبان 1402

سلام واقعا نکته ها نگهداری از کاهو خیلی خوب بود سرکه سیب و نمک برای موندگاری بیشتر کاهو نمیدونستم

  • snappfoodadmin
    13 آبان 1402

    سلام روش نگهداری سبزیجات از جمله راه حله های خوب موندن کاهو برای راحتی شما مخاطبین دردسترس قرار داده ایم و میتونید در صورت تمایل روش نگهداری انواع خرما ها برای مدت طولانی را هم ببینید https://blog.snappfood.ir/%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D8%AA-%D8%B7%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C/

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود