آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه آش گزنه
آموزش آشپزی
5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه آش گزنه خوشمزه به روش محلی گرگان

مینا اسماعیل بیگی 10 اسفند 1401 6 دقیقه

آش گزنه یک غذای سنتی گلستان است که مردم گرگان به شدت آن را دوست دارند. البته این آش را در دیگر شهرهای ایران نیز می‌توان مشاهده کرد. اما یکی از شهرهایی که اصالتاً این آش در آن تهیه می‌شود گرگان است. برای تهیه این آش ریزه کاری‌های زیادی نیز وجود دارد که دانستن آن‌ها آش شما را لذیذتر می‌کند. مواد به کار رفته در این آش شامل حبوبات و سبزی آش در کنار ماده اولیه اصلی یعنی گزنه است.

همانطور که می‌دانید در طب سنتی گیاه گزنه برای کاهش التهابات، مشکلات متعدد پروستات، مبارزه کردن با انواع عفونت‌ها خصوصاً عفونت مجاری ادرار، سلامت رحم، درمان آلرژی‌های فصلی و سرماخوردگی و تقویت و درخشندگی موها بسیار کاربرد دارد. جالب اینجاست که بدانید این گیاه سرشار از ویتامین موثر و کاربردی D است.

آش محلی گزنه

زمان آماده سازی 1 ساعت
زمان پخت غذا 2 ساعت
میزان سختی متوسط
100 گرم آش 130 کیلو کالری

آش گزنه محلی گرگان

آش گزنه محلی گرگان

همانطور که گفتیم در طرز تهیه این آش درست همانند هلی آش ، از سبزیجات و حبوبات استفاده می‌شود. آش گزنه نه ‌تنها در استان گلستان و گرگان که در شهرهایی مانند سنندج و مازندران و سایر شهرهای ایران نیز به روش سنتی و محلی با سبزیجات همان منطقه تهیه و آماده می‌‌شود. اما این مطلب به صورت اختصاصی به طرز تهیه آش گزنه گرگان پرداخته است. یک غذای سنتی گلستان که مطمئن هستیم اگر یک بار آن را تهیه کنید بدون شک در دسته طرفداران پروپاقرص آن قرار خواهید گرفت.

مواد اولیه برای تهیه آش گزنه

این آش مواد اولیه راحت و در دسترسی دارد که بدون شک تمام این مواد را در منزل دارید جز سبزی گزنه! پس اول از همه برای باید گزنه خریداری کنید.

مقدار مورد نیاز مواد اولیه
100 گرم کدو حلوایی
نیم کیلو آرد گندم
نیم کیلو گشنیز و جعفری و گزنه
50 گرم چغندر
50 گرم باقلا
150 گرم عدس، نخود و لوبیا
2 حبه الی 3 حبه سیر
1 کیلو ماست
به مقدار لازم فلفل سیاه و نمک و زردچوبه
به مقدار لازم روغن

طرز تهیه آش گزنه گرگانی آسان

طرز تهیه آش گزنه گرگانی آسان

حالا تمام مواد اولیه برای تهیه این آش آماده است. باید بدانید که مانند طرز تهیه آش شلغم ، بهتر است که حتما حبوبات را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شده و در زمان طبخ نرم‌تر شود. حالا با این طرز تهیه به صورت مرحله به مرحله با شما هستیم.

  • مرحله اول: در مرحله اول از طرز تهیه این غذای سنتی گلستان بهتر است که حبوبات را از شب قبل خیس کرده باشید. حالا اول از همه آب حبوبات را دور بریزید. سپس چغندرها را به خوبی شسته و در صورت امکان یک لایه نازک از پوست آن‌ها را نیز جدا کنید.
  • مرحله دوم: بعد از آن چغندرها را به شکل مکعب‌های کوچک خرد و آماده کنید. حالا یک قابلمه مناسب با حجم حبوبات خود انتخاب کرده و آن را بر روی حرارت قرار دهید. سپس نخود، لوبیا و عدس از شب قبل خیس خورده را به همراه چغندرهای مکعبی خرد شده درون قابلمه بریزید.
  • مرحله سوم: باید به اندازه‌ یک بند انگشت الی دو بند انگشت آب بر روی ترکیب حبوبات و چغندر قرار بگیرد.سپس در قابلمه خود آب بریزید و حرارت را ملایم کرده و درب قابلمه را ببندید.
  • مرحله چهارم: حالا اجازه دهید که ترکیب حبوبات و چغند به خوبی با یکدیگر پخته و طعم یکدیگر را بگیرند. بعد ازآن به سراغ آماده سازی کدو حلوایی بروید.
  • مرحله پنجم: اول از همه کدو حلوایی را شسته و پوست آن را جدا کنید. حالا آن را نیز به شکل مکعب خرد کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله ششم: بعد از آن زمان آماده کردن سیرها است. سیرها را نیز پوست گرفته و آن‌ها را پوره یا رنده کنید. البته می‌توانید سیرها را به شکل دانه‌های بسیار ریز و کوچک نیز خرد کنید. تمام مواد آماده شده را در ظرف‌های خود در کناری قرار دهید.
  • مرحله هفتم: حالا در این قسمت از تهیه آش گزنه، به سراغ سبزیجات بروید. جعفری، گشنیز و گزنه‌ها را تمیز کرده و چند دفعه در آب قرار دهید تا خیس شوند. بعد از خیس خوردن سبزیجات، آن‌ها را در یک آبکش قرار دهید تا آب سبزیجات گرفته شود.
  • مرحله هشتم: سپس سبزیجات را نیز ساطوری و به شکل بسیار ریز خرد کنید. به سراغ قابلمه حبوبات و چغندر بروید. مواد را هم بزنید و مطمئن شوید که حبوبات شما به همراه چغندر به خوبی نیم پز و ترکیب شده‌اند.
  • مرحله نهم: حالا نوبت آن است که به ترکیب چغندر و حبوبات نیم پز پخته شده، کدو حلوایی‌های مکعبی، سیرهای رنده یا پوره شده، سبزیجات شامل گزنه، جعفری و گشنیز خرد و ساطوری شده را نیز اضافه کنید. در ادامه پخت این غذای محلی گرگان بهتر است که تمام ترکیبات را به خوبی با هم مخلوط کرده و هم بزنید.
  • مرحله دهم: وقتی تمام مواد با هم یکدست شدند حالا به آن‌ها نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و مجدد هم بزنید. سپس درب قابلمه را ببندید. حرارت باید کم باشد تا مواد به آرامی پخته و مغزپز شوند.
  • مرحله یازدهم: تا زمان پخته شدن کامل تمام مواد و طبخ آن‌ها به سراغ آماده کردن آرد گندم بروید. در یک کاسه جدا آرد گندم را با کمی آب ولرم ترکیب کرده و یک خمیر آماده کنید. دقت کنید که خمیر شما تا زمانی که به دست شما نچسبد باید ورز داده شود.
  • مرحله دوازدهم: حالا بر روی سطح کار آشپزخانه کمی آرد بپاشید و خمیر را بر روی آن قرار دهید. سپس با استفاده از یک وردنه خمیر را بر روی سطح کار آشپزخانه پهن کرده و نازک کنید.
  • مرحله سیزدهم: حالا آرام آرام این خمیر را تا بزنید و زیر هر تا از این خمیر، کمی آرد بپاشید. این کار کمک می‌کند تا خمیر شما به یکدیگر نچسبیده و آسیب نبیند.
  • مرحله چهاردهم: در انتها با استفاده از یک چاقوی تیز خمیر را به شکل برش‌های افقی بریده و به شکل رشته‌هایی نازک در آورید.
  • مرحله پانزدهم: در گام بعد از طرز تهیه این آش محلی گرگان حالا در یک کاسه دیگر ماست را با کمی آب ترکیب کرد و با استفاده از یک چنگال هم بزنید. این کار باعث می‌شود که ماست شما سریع‌تر با آب ترکیب شده و رقیق شود.
  • مرحله شانزدهم: سپس به سراغ قابلمه آش گزنه بروید. مطمئن شوید که تمام مواد خصوصاً حبوبات شما به خوبی پخته و مغز شده‌اند. در ادامه ماست در آب حل شده را به این قابلمه اضافه کرده و حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید.
  • مرحله هفدهم: آش شما باید خیلی سریع به جوش آید. همین که آش شما چند قل زد، حالا زمان آن است که رشته‌های تهیه کرده را به آن اضافه کنید.
  • مرحله هجدهم: رشته‌ها را درون آش ریخته و حرارت را کاهش داده و ملایم کنید. مجدد اجازه دهید که آش شما قل زده و بجوشد. همین که آش لذیذ گزنه چند قل زد یعنی غذای شما آماده است. آن را در ظرف سرو نهایی ریخته و نوش جان کنید.

نکات طلایی و مهم برای طرز تهیه آش گزنه گرگانی

نکات طلایی و مهم برای طرز تهیه آش گزنه گرگانی

تهیه این آش مانند تهیه آش شوربا یا هر نوع آش دیگری نکات خود را دارد. در ادامه این طرز تهیه چند نکته مهم و ضروری را برای شما ارائه خواهیم کرد تا آش خوشمزه گزنه شما طعمی لذیذ و کاملا محلی به خود بگیرد.

  • نکته اول اینکه به جای خرد کردن چغندر و کدو حلوایی، می‌توانید آن‌ها را رنده کنید تا سریع‌تر پخته و نرم شوند.
  • در طول مدت زمان خیس کردن حبوبات، حتماً 3 بار الی ۴ بار آب آن‌ها را عوض کنید.
  • به جای تهیه کردن رشته در منزل می‌توانید از بسته‌های آماده رشته آشی نیز استفاده کنید.
  • همچنین بدانید که در برخی دیگر از نقاط استان گلستان این آش را با ترکیب رب انار، شکر، گیاه گل گاوزبان، برنج و سبزی گزنه تهیه می‌کنند.

آش محبوبه گزنه برای حفظ سلامتی

آش لذیذ گزنه طرفداران بسیار زیادی دارد. ما در این مطلب طرز تهیه این آش را با نکات طلایی آن به شما ارائه کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که این آش را تهیه کنید و در دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی میل کنید.

البته، اگر ساکن گرگان یا مسافر آنجا باشید، می‌توانید غذاهای گرگانی و انواع مختلف غذا و پیش غذا را از سفارش آنلاین غذا گرگان سفارش داده و درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود