طرز تهیه آش شوربا ، بهترین مسکن برای سرماخوردگی

طرز تهیه آش شوربا
به این مقاله امتیاز دهید

آش‌ها در ایران جایگاه ویژه‌ای دارند. آش دوغ، آش ماست، آش رشته، آش ماش، آش کارده، آش شوربا، آش سبزی و غیره همگی از آش‌هایی هستند که به عنوان وعده غذایی اصلی در کشور ما به شدت پرطرفدار محسوب می‌شوند. در این بین آش شوربا یک آش سنتی و خوشمزه اصیل و ایرانی محسوب می‌شود که در زمان بیماری‌ها به شدت مقوی است. در ادامه طرز تهیه آش شوربا را با یکدیگر مرور خواهیم کرد. ناگفته نماند که شما با سفارش آنلاین غذا می‌توانید یک آش شوربای خانگی و لذیذ را سفارش داده و بدون هیچ زحمتی درب منزل تحویل بگیرید.

آش شوربا
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 45 دقیقه
زمان پخت غذا 60 دقیقه
میزان سختی متوسط

آش خوشمزه و مقوی شوربا

طرز تهیه آش شوربا برای سرماخوردگی همان رسپی و دستور پختی را دارد که به صورت سنتی آن را تهیه می‌کنند. به عبارتی طرز تهیه آش شوربا یزدی با آش شوربا سنتی هیچ تفاوتی ندارد. تنها تفاوت میان آش شوربا یزدی با شوربا اصفهانی، شوربا شیرازی و شوربا ترکی یا تبریزی آن است که در آش شوربا یزدی و شیرازی ار حبوبات استفاده می‌شود. اما طرز تهیه آش شوربای اصفهانی به هیچ عنوان حبوبات ندارد. در طرز تهیه آش شوربا ترکی یا تبریز نیز فقط به مواد اولیه با حذف تمامی حبوبات، لپه اضافه می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه آش شوربا

مواد لازم برای تهیه این آش در جدول زیر آمده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 1 پیمانه و نیم
حبوبات شامل عدس، ماش، نخود و لپه هر کدام یک سوم پیمانه
بلغور گندم یک سوم پیمانه
گوشت گوسفندی 600 گرم
پیاز 5 عدد
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به میزان لازم
سبزی آش نیم کیلو

طرز تهیه آش شورباطرز تهیه آش شوربا با گوشت قلقلی

در طرز تهیه آش شور با مرغ به جای گوشت از مرغ استفاده می‌شود. درست همانند طرز تهیه آش شوربا با کوفته قلقلی که به جای مرغ یا گوشت قیمه شده از گوشت چرخی قلقلی شده استفاده می‌کنند. در ادامه با هم دستور تهیه آش شوربا را مرور خواهیم کرد.

  • مرحله اول: در مرحله اول از تهیه آش شوربا درست همانند طرز تهیه آش رشته باید از شب قبل حبوبات را خیس کنید و اجازه بدهید تا نفخ آنها گرفته شود. همچنین یک الی دو بار آب درون کاسه را عوض کنید تا حبوبات سبک شوند.
  • مرحله دوم: در گام بعدی از طرز تهیه آش شوربا باید بلغور گندم را در یک کاسه آب ریخته و با برنج به مدت دو ساعت خیس کنید. بعد از آن گوشت‌ها ارا قیمه قیمه کرده و با حبوبات به قابلمه منتقل کنید.
  • مرحله سوم: 3 عدد از پیازها را نگینی خرد کرده و روی آنها بریزید. سپس چند لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا گوشت و حبوبات به خوبی پخته شوند.
  • مرحله چهارم: بعد از آن برنج و بلغور گندم را نیز درون یک قابلمه بزرگ بریزید. در مرحله بعدی سبزی آش را که شامل تره، جعفری، اسفناج یا برگ چغندر و گشنیز است درشت خرد کنید و به قابلمه خود اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: حال با چند لیوان آب قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید. در گام بعدی، بعد از اینکه گوشت و حبوبات پخته شد نیمی از مواد را درون قابلمه ریخته و نیم دیگر را پوره می‌کنیم. سپس آنها را نیز به قابلمه اضافه خواهیم کرد.طرز تهیه آش شوربا برای سرماخوردگی
  • مرحله ششم: سپس آش را مداوم هم بزنید تا غلیظ و کشدار شود. در مرحله بعدی پیازهای باقی مانده را خلالی خرد کرده و در روغن تفت بدهید. زردچوبه، نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و اجازه بدهید که پیازها به خوبی سرخ شوند.
  • مرحله هفتم: در نهایت آش شما مثل طرز تهیه آش انار تقریباً بعد از یک ساعت به خوبی جا افتاده و آماده سرو خواهد شد. پیاز داغ را به قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شود. سپس آش را به ظرف مورد نظر خود منتقل کرده و نوش جان کنید. همانطور که متوجه شدید طرز تهیه آش شوربا با لپه و یا طرز تهیه آش شوربا با عدس هیچ فرقی با طرز تهیه سنتی این آش ندارند.

آش شوربا و این همه خاصیت

طرز تهیه آش شله قلمکار با طرز تهیه آش شوربا هیچ فرقی ندارد. در حقیقت تهیه کردن تمام آش‌های ایرانی درست مثل یکدیگر است با این تفاوت که مواد اولیه شبیه هم نیستند. در این مطلب به بیانی ساده طرز تهیه این آش را بیان کردیم. حال، اگر فرصت درست کردن این آش را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود استفاده کنید. شما می‌توانید غذا را با چند کلیک ساده سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

نظرات کاربران