طرز تهیه انواع لازانیا، غذایی باب میل کوچک و بزرگ

طرز تهیه انواع لازانیا
4.5/5 - (2 امتیاز)

لازانیا یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و محبوب در بین مردم است. شما می‌توانید این غذای بی‌نظیر را با مواد مختلف و با روش‌های متفاوت درست کنید و از مزه‌ی آن لذت ببرید. لازانیا در اصل ریشه‌ی ایتالیایی دارد. در این آموزش قرار است به طرز تهیه انواع لازانیا بپردازیم و روش‌های متنوع درست کردن این غذای لذیذ را آموزش دهیم. پس اگر شما نیز به درست کردن لازانیا گوشت علاقمند هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید

انواع لازانیا
تعداد نفرات  4 نفر
زمان آماده سازی  60 دقیقه
زمان پخت  30 دقیقه
میزان سختی کم

لازانیا ساده بسیار خوشمزهلازانیا ساده بسیار خوشمزه

اگر آماده‌ی پخت یک لازانیا بی‌نهایت راحت و در عین حال خوشمزه هستید، نیاز به دو بخش مواد اولیه برای خود لازانیا و سس بشامل آن دارید. این غذا برای تمامی افراد خانواده جذاب بوده و به ویژه کودکان و نوجوانان عاشق آن خواهند شد. انواع لازانیای ساده با داشتن مواد اولیه مقوی و پر از ویتامین، غذاهایی عالی برای سفره‌های ناهار یا شام به حساب می‌آیند. به طور کلی انواع غذا با ورقه لازانیا و مواد لایه لایه از گوشت یا مرغ و حتی سبزیجات، ارزش غذایی مناسبی داشته و مورد پسند همه قرار خواهند گرفت. طرز تهيه لازانيا بدون فر یا در فر امکان پذیر بوده و با کمی مهارت در هر دو صورت، عالی از کار درخواهد آمد.

مواد مورد نیاز برای طرز تهیه انواع لازانیا

در جدول زیر مواد لازم برای طرز تهیه لازانیا برای 4 نفر قید شده ‌است که بر حسب تعداد نفرات شما می‌توانید این مقادیر را کم و زیاد کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ورقه‌ی لازانیا 500 گرم
قارچ 500 گرم
گوشت چرخ کرده 500 گرم
پنیر پیتزا  400گرم
فلفل دلمه‌ای 2 عدد متوسط
پیاز 1 عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری
آب لیمو ترش 1 قاشق غذا خوری
ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه و…) به مقدار لازم

مواد اولیه مورد نیاز برای سس بشامل

یکی از مواردی که سبب خوشمزه‌تر شدن لازانیا گوشت و قارچ و به طور کلی هر نوع لازانیا می‌شود، سس بشامل یا همان سس لازانیا، است که در جدول زیر مواد لازم برای تهیه آن آورده شده است. به جز چیزی که در پخت انواع لازانیا داریم، در طرز تهیه جامبو شلز با سس بشامل، نیز از همین نوع سس استفاده می‌شود.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر 2 لیوان
کره 50 گرم
آرد سفید 2 قاشق غذا خوری

طرز تهیه لازانیا ساده به صورت مرحله به مرحله

حالا زمان این است که به سراغ طرز تهیه لازانیای گوشت چرخ کرده برویم. در این آموزش راحت‌ترین روشی که برای پخت این غذای خوشمزه ایتالیایی به عنوان طرز تهیه لازانیا با سس بشامل وجود دارد را دنبال خواهیم کرد:مواد مورد نیاز برای طرز تهیه انواع لازانیا

  • مرحله‌ی اول: در اولین مرحله برای درست کردن لازانیا ساده، ابتدا پیاز را شسته و پوست می‌کنیم و سپس به صورت نگینی و کاملا ریز خرد می‌کنیم.
  • مرحله‌ی دوم: در یک تابه‌ی مناسب مقداری روغن ریخته و اجازه می‌دهیم تا گرم شود. بعد از این که روغن به خوبی داغ شد، پیاز را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم تا طلایی شود.
  • مرحله‌ی سوم: برای درست کردن لازانیا گوشت، گوشت چرخ کرده را به همراه ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) به خوبی مخلوط می‌کنیم و بعد از آن به تابه اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا جایی که رنگ گوشت تغییر کند.
  • مرحله‌ی چهارم: فلفل دلمه‌ای را نیز به صورت کاملا ریز خرد می‌کنیم و به محتویات داخل تابه اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.
  • مرحله‌ی پنجم: وقتی مواد به خوبی تفت داده‌شدند، قارچ‌ها را که از قبل به صورت ورقه‌ای خرد کرده‌ایم به تابه اضافه می‌کنیم و مقداری آب لیمو ترش نیز اضافه می‌کنیم و مجددا به هم می‌زنیم.
  • مرحله‌ی ششم: می‌توانیم در یک ظرف دیگر یا در همان تابه رب گوجه فرنگی را تفت دهیم تا خامی آن گرفته شود و سپس آن را با سایر مواد درون تابه مخلوط کنیم.
  • مرحله‌ی هفتم: حالا زمان آن است که درب تابه را بگذاریم و اجازه دهیم تا مواد درون تابه روی حرارت ملایم و به آرامی بپزند و به سراغ درست کردن سس بشامل می‌رویم.
  • مرحله‌ی هشتم: برای درست کردن لازانیا با سس بشامل، در یک تابه‌ی دیگر آرد می‌ریزیم و تفت می‌دهیم تا بوی خامی آن گرفته شد.
  • مرحله‌ی نهم: بعد از این که آرد را به خوبی تفت دادیم، کره را اضافه می‌کنیم و مجددا به همراه آرد تفت می‌دهیم تا کاملا یکدست شود. بعد از آن شیر گرم را اضافه می‌کنیم و دائما به هم می‌زنیم تا مواد به صورت گلوله گلوله نشوند.
  • مرحله‌ی دهم: هم زدن مواد را تا جایی ادامه می‌دهیم که سس به غلظت مورد نظر برسد و زمانی به غلظت مناسب می‌رسد که حالتی مانند فرنی داشته باشد. سپس زیر آن را خاموش می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا خنک شود.
  • مرحله‌ی یازدهم: سری به مواد درون تابه می‌زنیم و اگر کاملا پخته بود، زیر آن را نیز خاموش می‌کنیم و به سراغ ورقه‌های لازانیا می‌رویم.
  • مرحله‌ی دوازدهم: در یک قابلمه مناسب که آب ولرم درون آن ریخته‌ایم و روی شعله‌ی متوسط است، ورقه‌های لازانیا را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا نرم شوند و بعد از این که به حالت مورد نظرمان رسید از قابلمه خارج می‌کنیم.
  • مرحله‌ی سیزدهم: برای درست کردن لازانیا در فر، فر را روی دمای 180 درجه‌ی سانتیگراد تنظیم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا گرم شود. بعد از این که فر به دمای مناسب رسید یک ظرف مناسب را انتخاب می‌کنیم.
  • مرحله‌ی چهاردهم: در کف ظرف مقداری از سس بشامل ریخته و پخش می‌کنیم. بعد از آن یک لایه ورقه لازانیا را در کف ظرف می‌چینیم و روی آن‌ها یک لایه از مواد لازانیا می‌ریزیم. سپس یک لایه پنیر نیز اضافه می‌کنیم و مجددا روی لایه‌ی پنیر، ورقه‌ی لازانیا قرار می‌دهیم. انجام این کار را تا جایی انجام می‌دهیم که ظرف پر شود. البته می‌توانید روی لایه‌ی آخر مقدار بیشتری پنیر و اندکی آویشن بریزید و درون فر قرار دهید.
  • مرحله‌ی پانزدهم: بعد از گذشت 30 دقیقه لازانیا شما حاضر است و می‌توانید آن را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا کمی خنک شود. لازانیا خانگی شما آماده است و باید در بشقاب سرو کرده و نوش جان کنید.

دستور پخت لازانیا سبزیجاتدستور پخت لازانیا سبزیجات

برخی از افراد میل به خوردن گوشت نداشته یا به طور کامل گیاهخوار هستند. لازانیا سبزیجات، برای این افراد انتخاب جایگزین مناسبی خواهد بود. برای پخت لازانیا سبزیجات نیز باید همان مراحل تهیه لازانیا گوشت را دنبال کنید، تنها با این تفاوت که به جای گوشت از سبزیجات استفاده خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم که با دنبال کردن طرز تهیه اسنک قارچ ، یک غذای خوشمزه دیگر با سبزیجات را نیز یاد بگیرید.

مواد لازم برای لازانیا سبزیجات

مواد اولیه مورد نیاز برای لازانیا سبزیجات به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ورقه لازانیا 500 گرم
هویج 2 عدد
اسفناج 200 گرم
سیر 3 حبه
کدو سبز 1 عدد
پیاز 1 عدد
فلفل دلمه 1 عدد
پنیر پیتزا به میزان لازم

مراحل تهیه لازانیا سبزیجات

از آنجایی که مراحل تهیه سس بشامل و قرار دادن مواد در ظرف یکسان است، فقط به توضیح آماده سازی مواد لازانیا سبزیجات می‌پردازیم.

  • مرحله‌ی اول: تمام سبزیجات را خرد و ساطوری می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.
  • مرحله‌ی دوم: در یک تابه مناسب مقداری روغن ریخته و پیاز خرد شده را به همراه ادویه به تابه اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا طلایی شود و سپس سیر را اضافه می‌کنیم.
  • مرحله‌ی سوم: حالا هویج خرد شده به همراه کدو و فلفل دلمه را به تابه اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.
  • مرحله‌ی چهارم: بعد از این که این مواد به خوبی تفت داده شدند، اسفناج را اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا بپزد.
  • مرحله‌ی پنجم: رب گوجه فرنگی تفت داده شده را نیز اضافه کرده و هم می‌زنیم و در نهایت اجازه می‌دهیم تا مواد به آرامی بپزند.
  • بعد از این که مواد پختند، مطابق با روش بالا در ظرف می‌چنیم و در فر قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم تا بپزد.

طرز تهیه لازانیا سبزیجات بدون فرطرز تهیه لازانیا سبزیجات بدون فر

در طرز تهیه ماکارونی لازانیا ساده با سبزیجات بدون فر تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که یک تابه مناسب را انتخاب کرده و کف آن را مقداری چرب کرده و سس بشامل بریزید و بعد از آن ورقه‌های لازانیا و سپس مواد و در نهایت پنیر!

همین ترتیب را تا جایی که تابه پر شود ادامه دهید و سپس تابه را روی شعله با دمای ملایم قرار دهید و بگذارید تا لازانیا بپزد. البته درب تابه فراموش نشود! به همین شکل شما می‌توانید لازانیا در قابلمه را نیز آماده کنید و با گذاشتن درب آن، فرصت بیشتری برای آب شدن پنیرها بدهید. تهیه لازانیا روی اجاق گاز، کمی سخت‌تر از چیزی خواهد بود که در فر داریم، اما با پایین نگه داشتن حرارت، می‌توانید این غذای خوشمزه را بدون فر نیز آماده کنید.

از همین روش می‌توانید برای درست کردن لازانیا بدون فر با هر نوع ماده‌ی اولیه استفاده کنید. اگر شما گیاهخوار بوده و به دنبال غذاهای گیاهی خوشمزه هستید، پیشنهاد می‌کنیم که نگاهی به مطالب لیست انواع اسنک و تست بیندازید. در میان این غذاهای خوشمزه، غذاهای گیاهی زیادی پیدا می‌شوند که هر یک به شکلی طعم جذاب دارند.

دستور پخت لازانیا خوشمزه مرغ و قارچ خوشمزه

یکی دیگر از آموزش‌ها برای طرز تهیه انواع لازانیا، لازانیا مرغ و قارچ است. برای درست کردن لازانیا مرغ، روش پخت و آماده سازی دقیقا مشابه با طرز تهیه لازانیا گوشت و قارچ مرحله به مرحله است و تنها فرقی که دارد این است که باید از مرغ استفاده کنید. شما هم می‌توانید مرغ را به صورت چرخ شده و هم به صورت ریش ریش در  طرز تهیه لازانیا با مرغ استفاده کنید. همچنین می‌توانید به مواد اولیه خود اسفناج اضافه کرده و یک لازانیای مرغ و اسفناج خوشمزه آماده کنید. تنها به یاد داشته باشید که لازم است حتما مرغ را به خوبی به همراه پیاز تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

طرز تهیه لازانیا رولی مرحله به مرحلهطرز تهیه لازانیا رولی مرحله به مرحله

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم لازانیا به روش‌ها و مدل‌های مختلفی تهیه شده و یک غذای کاملا متنوع به حساب می‌آید. لازانیا رولی، یکی از همین انواع لازانیا است که به لحاظ ظاهری نیز جذابیت خاصی دارد.

  • مرحله اول: برای درست کردن لازانیا رولی، مواد لازانیا و سس بشامل را به صورت یک لایه‌ی نازک روی ورقه‌ی لازانیا می‌زنیم و به صورت رولی جمع می‌کنیم و درون ظرف مناسب می‌گذاریم.
  • مرحله دوم: پس از گرم شدن فر، ظرف لازانیا را داخل آن قرار داده و صبر می‌کنیم تا پخته شده و پنیرها کاملا آب شوند. چیزی بین 30 تا 40 دقیقه برای آماده شدن لازانیا رولی در فر در دمای 180 درجه سانتی گراد، مناسب خواهد بود. به همین سادگی! طرز تهیه لازانیا رولی بدون فر نیز همانند درست کردن لازانیا سبزیجات است و پخت و آماده سازی آن در تابه امکان پذیر است.

طرز تهیه لازانیا رولی به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم بلافاصله طرز تهیه سمبوسه را نیز یاد بگیرید و میز شام و ناهار خود را با غذاهای خوشمزه تکمیل کنید.

سفارش آنلاین انواع لازانیا خوشمزه از اسنپ فود

در این مقاله طرز تهیه انواع لازانیا را برای شما آموزش دادیم. درست است که آماده سازی و پخت لازانیا بسیار راحت است، ولی در مواقعی که زمان کافی برای پخت ندارید و یا این که مواد اولیه را در خانه موجود ندارید، منطقی ترین راه این است که به سراغ سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود بروید. شما می‌توانید انواع لازانیا یا هر نوع غذای دیگری را از رستوران‌های متنوع سفارش دهید، به غذای خود امتیاز دهید و از تخفیفات سرویس غذای آنلاین اسنپ نیز استفاده کنید.

نظرات کاربران