طرز تهیه ماکارونی با سویا خوشمزه + فیلم طرز تهیه آن

طرز تهیه ماکارونی با سویا

ماکارونی یکی از غذاهای مقوی است که در سفره غذایی ما ایرانی‌ها نقش پررنگی دارد و می‌توان در روش پخت آن از سویا استفاده کرد. در طرز تهیه ماکارونی با سویا ، باید ابتدا سویا را در آب ولرم خیس کنید. پیاز نگینی را در تابه تفت دهید و پس از جدا کردن آب سویا، آن را با پیاز، نمک و زردچوبه سرخ کنید. در تابه‌ای دیگر سیب زمینی مکعبی را نیز با زردچوبه و نمک تفت دهید. سیب زمینی را به تابه سویا اضافه کرده و رب گوجه فرنگی، پودر سیر و فلفل را بیفزایید. کمی آب جوش اضافه کنید تا مواد پخته شوند. ماکارونی را در قابلمه آب جوش، زردچوبه و نمک بپزید و آبکش کنید. کف قابلمه روغن و نان یا سیب زمینی بگذارد و ماکارونی و مواد سویا را لایه لایه داخل قابلمه بریزید. در نهایت ماکارونی را روی شعله ملایم دم کنید.

در این مقاله قصد داریم تا به آموزش طرز تهیه ماکارونی با سویا بپردازیم که یکی از روش‌های پخت آسان و بسیار راحت این غذا است. برای یاد گرفتن روش درست کردن ماکارونی با سویا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ماکارونی با سویا
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۴۰ دقیقه
زمان پخت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه
میزان سختی متوسط
کالری ماکارونی با سویا در هر ۱۰۰ گرم ۱۵۷ کیلوکالری

فیلم روش تهیه ماکارونی با سویا

در ادامه فیلم تهیه ماکارونی با سویا آمده است و شما می‌توانید این ماکارونی را بر اساس فیلم یا با خواندن مراحل زیر تهیه کنید. البته که روش تهیه در فیلم و مطلب یکسان است و در نهایت یک ماکارونی خوشمزه و خوش‌طعم خواهید داشت.

طرز تهیه ماکارونی با سویا برای چهار نفر

تهیه ماكاروني با سويا مانند طرز تهیه ماکارونی آشیانه ای یا انواع دیگر ماکارونی ساده بوده و مراحل سخت و پیچیده‌ای ندارد. برای افرادی که دوست ندارند ماکارونی را به همراه گوشت چرخ کرده میل کنند، این روش پخت جایگزین مناسبی خواهد بود. اگر دوست دارید تا ماکارونی را با سویا تهیه کنید، باید با مواد لازم، طرز تهیه و فوت‌و‌فن‌های پخت آن آشنا شوید.

عکس ماکارونی با سویا

مواد لازم در طرز تهیه ماکارونی با سویا و سیب زمینی

در جدول زیر مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه ماکارونی با سویا برای ۴ نفر را ارائه کرده‌ایم. در پاسخ به این سوال که ادویه ماکارونی چیست؟ هم می‌توان فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر را معرفی کرد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماکارونی (به فرم دلخواه) ۲۵۰ گرم
سویا ۱ پیمانه
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر) به مقدار لازم

دستور پخت ماکارونی با سویا

طرز پخت ماکارونی با سویا برای افرادی که گیاهخوار هستند یا دوست ندارند در غذای خود از گوشت استفاده کنند، یک روش مناسب است. البته اگر با گوشت سفید مشکلی ندارید، می‌توانید طرز تهیه ماکارونی با مرغ را نیز امتحان کنید. در هر حال، در ادامه به روش تهیه ماکارونی با سویا اشاره کرده‌ایم:

دستور پخت ماکارونی با سویا
  • مرحله اول: در طرز پخت ماکارونی با سویا و سیب زمینی، ابتدا سویا را در آب ولرم ریخته و اجازه دهید تا حداقل به مدت ۱۵ دقیقه خیس بخورد.
  • مرحله دوم: پیاز را به صورت نگینی خرد ‌کنید. در یک تابه‌ مناسب مقداری روغن ریخته و پیازهای خرد شده را تفت دهید. اجازه دهید تا پیازها به خوبی سرخ و طلایی رنگ شوند.
  • مرحله سوم: بعد از اینکه پیازها سرخ شدند، آب سویا را گرفته و آن را بهپیازهای سرخ شده اضافه کنید. در این مرحله سویا را نیز به خوبی تفت دهید و سپس مقداری زردچوبه و نمک به پیاز و سویا بیفزایید.
  • مرحله چهارم: سیب زمینی‌ها را به صورت مکعبی و ریز خرد کنید. در یک ظرف جداگانه، مقداری روغن ریخته و سیب زمینی‌ها را به همراه نمک و زردچوبه سرخ کنید. سپس سیب زمینی‌های سرخ شده را به دیگر مواد ماکارونی بیفزایید.
  • مرحله پنجم: در این مرحله از طرز تهیه ماکارونی با سویا ، بعداز اینکه تمام مواد (سویا، سیب زمینی و پیاز) را با یکدیگر مخلوط کردید، ۳ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به آن‌ها اضافه کنید. البته قبل از آن، باید رب را به خوبی سرخ کرده باشید تا مزه خامی آن از بین برود.
  • مرحله ششم: به مواد داخل تابه، پودر سیر، فلفل و در صورت تمایل مقداری آویشن اضافه ‌کنید. در نهایت یک لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید تا مواد به خوبی بپزند.
  • مرحله هفتم: در همین حال، در یک قابلمه مناسب، آب و اندکی زردچوبه و نمک بریزید و منتظر بمانید تا آب به جوش آید.
  • مرحله هشتم: به محض اینکه آب به جوش آمد، ماکارونی را به قابلمه اضافه کرده و تا پخت کامل آن صبر کنید. زمانی که ماکارونی پخته و نرم شد، آن را با آب سرد آبکشی کنید.
  • مرحله‌ نهم: در این مرحله به طرز تهیه ته دیگ ماکارونی می‌رسیم. در پخت ماکارونی با سویا خوشمزه می‌توانید از ته دیگ سیب زمینی یا نان استفاده کنید. بدین منظور ابتدا کف قابلمه کمی روغن ریخته و نان یا سیب زمینی را در قابلمه بگذارد. سپس یک لایه ماکارونی و یک لایه از مواد ماکارونی را داخل قابلمه بریزید و این کار را تا جایی ادامه دهید که مواد و ماکارونی تمام شود.
  • مرحله دهم: در نهایت ماکارونی را بر روی شعله ملایم قرار دهید. بعد از گذشت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ماکارونی شما آماده است و می‌توانید آن را به همراه سالاد شیرازی یا ترشی نوش جان کنید.

راستی، حالا که با نحوه تهیه این غذا آشنا شدید، آیا می‌دانید تفاوت پاستا، ماکارونی و اسپاگتی چیست؟ ما در اسنپ فود به این سوال پاسخ داده‌ایم و اگر تا به الان تفاوت این سه را نمی‌دانستید، مطلب ما را حتما مطالعه کنید. ماکارونی با سویا یک غذای بسیار ساده و خوشمزه است که با یک بار درست کردن آن در منوی غذای شما همیشگی خواهد شد.

طرز تهیه ماکارونی با سویا و عدس

برای پخت ماکارونی با سویا و عدس تمام مراحل دقیقا شبیه به چیزی است که پیش‌تر در طرز تهیه ماکارونی با سویا گفتیم، با این تفاوت که عدس به فهرست مواد اولیه اضافه می‌شود:

ماکارونی با سویا و عدس
  • مرحله اول: عدس‌ها را از قبل بپزید و سپس به تابه حاوی سیب زمینی و سویا اضافه کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه رب گوجه فرنگی را افزوده و اجازه دهید تا مواد به خوبی پخته شوند.
  • مرحله سوم: در نهایت نیز این مواد را با ماکارونی پخته شده داخل قابلمه بریزد.

به طور کلی استفاده از عدس، ارزش غذایی ماکارونی را بالاتر برده و یکی از حبوبات پرخاصیت برای بدن محسوب می‌شود.

ماکارونی با سویا و پنیر پیتزا

طرز تهیه ماکارونی پنیری نیز یکی از روش‌های درست کردن ماکارونی است که البته پخت ماکارونی با پنیر پیتزا و سویا نیز امکان‌پذیر بوده و به دو روش زیر انجام می‌شود:

  • روش اول: زمانی که مواد ماکارونی به خوبی پخته شد، مقداری پنیر پیتزا به آن اضافه کنید.
  • روش دوم: همچنین زمانی که ماکارونی و مواد را به صورت لایه‌ای داخل قابلمه می‌ریزید، می‌توانید در بین آن‌ها یک لایه پنیر پیتزا نیز اضافه کنید.

طرز تهیه ماکارونی با سویا ساده و خوشمزه با قارچ و سیب زمینی

اگر به پختن ماکارونی با سویا و قارچ علاقه‌مند هستید، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

ماکارونی با سویا و گوشت
  • مرحله اول: قارچ‌ها را به خوبی شسته، خرد کنید و کنار بگذارید تا آب قارچ خشک شود.
  • مرحله دوم: برای جلوگیری از تغییر رنگ و سیاه شدن قارچ‌ها، پیش از سرخ کردن، مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: قارچ‌ها را در یک تابه با حرارت بالا تفت دهید. فراموش نکنید که اگر حرارت اجاق بالا باشد، قارچ‌ها بدون آب انداختن سرخ می‌شوند.
  • مرحله چهارم: در نهایت، قارچ‌های سرخ شده را به مواد ماکارونی اضافه کنید. بدین طریق شما ترکیبی از سیب زمینی، قارچ و سویا ایجاد کرده‌اید.

ماکارونی با سویا و گوشت

برای اینکه ماکارانی با سویا و گوشت طبخ شود، می‌توانید از گوشت و سویا به نسبت مساوی استفاده کنید.ماکارونی با سویا و گوشت

  • مرحله اول: گوشت چرخ شده را به خوبی با ادویه طعم‌دار کرده و با پیاز سرخ کنید تا بوی گوشت گرفته شود.
  • مرحله دوم: مراحل آماده‌سازی سویا را نیز مطابق دستورالعمل گفته شده انجام دهید. (خیساندن سویا برای ماکارونی را نیز فراموش نکنید.)
  • مرحله سوم: در انتها نیز تمام مواد را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید تا مواد ماکارونی آماده شود.

نکته: در ضمن طرز تهیه ماکارونی با گوشت تفاوت چندانی با روش تهیه ماکارونی با گوشت و سویا ندارد.

طرز تهیه ماکارونی با سویا و گوجه

در تهیه ماکارونی باسویا می‌توان از گوجه فرنگی نیز استفاده کرد که موجب طعم بهتر سس ماکارونی خواهد شد.طرز تهیه ماکارونی با سویا و گوجه

  • مرحله اول: ۱ یا ۲ عدد گوجه فرنگی را پوست گرفته و رنده کنید؛ البته می‌توانید گوجه را به صورت ریز هم برش بزنید.
  • مرحله دوم: دقت داشته باشید که در صورت استفاده از گوجه فرنگی در تهیه این غذا، باید مقدار رب گوجه فرنگی را کاهش دهید. مقدار آن نیز به رنگ گوجه فرنگی شما بستگی دارد، اما احتمالا تنها به ۲ قاشق غذاخوری رب نیاز خواهید داشت.
  • مرحله سوم: تمامی مراحل مشابه قبل است، تنها باید گوجه فرنگی خرد شده را به همراه رب گوجه فرنگی به تابه اضافه کرده و هم بزنید.

ادویه ماکارونی با سویا

احتمالا شما نیز در هنگام پخت سویا برای ماکارونی متوجه بوی خاص سویا شده‌اید؛ بویی که ممکن است چندان مطلوب نباشد. با استفاده از برخی ادویه‌ها می‌توان بوی سویا را از بین برد. از جمله ادویه‌های مورد استفاده در طرز تهیه ماکارونی با سویا می‌توان به فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، پودر سیر و آویشن اشاره کرد. دارچین نیز برای از بین بردن بوی سویا گزینه مناسبی است که می‌توان آن را به سس ماکارونی اضافه کرد. البته از دارچین به مقدار کمی استفاده کنید، چراکه قصد نداریم دارچین طعم و بوی قالب در ماکارونی باشد!ادویه ماکارونی با سویا

راه حل قرمز شدن ماکارونی با سویا

برای آنکه ماکارونی باسویا شما قرمز و خوش‌رنگ شود، باید چند نکته را مدنظر قرار دهید. اول اینکه در هنگام تهیه سس، تفت دادن رب گوجه فرنگی را فراموش نکنید تا رنگ رب باز شود. همچنین در مرحله آخر اضافه کردن آب و جوشیدن سس می‌تواند رنگ قرمز رب را بهتر مشخص کنید. در هنگام دم کردن ماکارونی نیز می‌توانید مقدار خیلی کمی (یک سوم فنجان) آب داخل قابلمه بریزید تا ماکارونی شما رنگ قرمزتری داشته باشد.

نکات مهم در طرز تهیه ماکارونی با سویا

برای آنکه غذایی خوشمزه و حرفه‌ای داشته باشید، نکات زیر را در طرز تهیه ماکارونی با سویا مدنظر قرار دهید:نکات مهم در طرز تهیه ماکارونی با سویا

  • برای به هم نچسبیدن ماکارونی باید پس از اضافه کردن ماکارونی داخل آب جوش، کمی آن را هم بزنید تا ماکارونی‌ها به هم نچسبند. البته هم زدن بیش از حد نیز موجب وا رفتن ماکارونی می‌شود.
  • مرحله خیس کردن سویا پیش از پخت، اهمیت زیادی دارد؛ اما قبل از اضافه کردن آن داخل تابه، آب سویا را به خوبی بگیرید.
  • رنگ قرمز این غذا به دلیل استفاده از رب گوجه فرنگی است، اما به خاطر داشته باشید که زیاده‌روی در استفاده از آن موجب می‌شود تا غذای شما تنها عطر و طعم رب بدهد.
  • برای تزیین این غذا می‌توانید از برگ ریحان، نعنا یا برش‌های پیازچه استفاده کنید تا ظاهر بشقاب غذای شما جذاب‌تر شود.

روش نگهداری ماکارونی با سویا

پس از آشنایی با روش‌های مختلف طرز تهیه ماکارونی با سویا اکنون این سوال پیش می‌آید که این غذا را چگونه نگهداری کنیم؟ ماکارونی را پس از سرد شدن داخل ظرفی درب‌دار ریخته و در یخچال قرار دهید. ماکارونی به دلیل ترکیب شدن با موادی مانند سویا و رب گوجه فرنگی، ماندگاری زیادی نداشته و باید آن را حداکثر پس از ۴ روز مصرف کنید.

جلوگیری از خراب شدن ماکارونی با سویا

برای جلوگیری از خراب شدن ماکارونی دقت داشته باشید که غذا خارج از یخچال باقی نماند؛ چراکه گرمای هوای سرعت فساد مواد غذایی را افزایش می‌دهد. همچنین درب ظرف نگهداری غذا باید کاملا بسته باشد، البته این کار از پخش شدن بوی ماکارونی در یخچال نیز جلوگیری می‌کند.

خواص استفاده از سویا در ماکارونی

سویا ماده غذایی گیاهی اما سرشار از پروتئین است که مصرف آن فواید زیادی برای بدن به دنبال خواهد داشت. سویا فاقد کلسترول بوده و میزان اسیدهای چرب اشباع در ترکیبات آن بسیار کم است. از جمله خواص سویای ماکارونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص استفاده از سویا در ماکارونی
  • فیبر از ترکیبات سویا ماکارونی بوده که برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا مفید است.
  • سویا از افزایش کلسترول خون جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قبلی را کاهش می‌دهد.
  • آنتی اکسیدان‌های موجود در سویا مانع از افزایش سطح رادیکال‌های آزاد بدن می‌شود.
  • منیزیم و ایزوفلاون در سویا حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند.
  • مصرف سویا ۳۴ درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین را تامین کرده و حاوی ۸ اسید آمینه ضروری بدن است.

فواید سویا کم نیست، اما اگر به دنبال ماکارونی‌های دیگری با خواص بالا هستید، ماکارونی تن ماهی هم می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

ماکارونی با سویا، غذای ساده و خوشمزه

در این مقاله به طرز تهیه ماکارونی با سویا اشاره کرده و شما را با فوت‌و‌فن‌های آن آشنا کردیم. اگر به طعم گوشت علاقه نداشته یا از خوردن آن منع شده‌اید، ماکارونی با سویا را تهیه کرده و از طعم خوب آن لذت ببرید. البته، اگر فرصت تهیه ماکارونی را نداشته یا مواد اولیه آن را در دسترس ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. برای این منظور، به قسمت سفارش آنلاین غذا رفته و ماکارونی دلخواه خود را به صورت آنلاین سفارش دهید.

با سفارش آنلاین غذا، این امکان برای شما وجود دارد تا بتوانید از رستوران‌های متنوع غذا سفارش داده، به آن‌ها امتیاز دهید و همچنین نظرات کاربرانی که قبل از شما از آن رستوران غذا تهیه کرده‌اند را مطالعه کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان در طرز تهیه ماکارونی، گوشت و سویا را ترکیب کرد؟

بله، برای این کار باید میزان مساوی گوشت و سویا را با پیاز و ادویه‌ها سرخ کنید تا آماده شوند. ترکیب گوشت و سویا، ارزش غذایی ماکارونی را افزایش می‌دهد.

ادویه ماکارونی با سویا چیست؟

ادویه‌های اصلی در طرز تهیه ماکارونی با سویا شامل زردچوبه، فلفل و پودر سیر است. البته شما می‌توانید مطابق ذائقه خود از آویشن و دارچین نیز استفاده کنید.

برای قرمز شدن ماکارونی با سویا چه کنیم؟

برای داشتن یک غذا خوش‌رنگ‌تر، رب گوجه فرنگی را به خوبی در روغن تفت دهید. همچنین در آخرین مرحله تهیه مواد ماکارونی، افزودن مقداری آب جوش و پختن مواد، موجب می‌شود تا رنگ رب گوجه فرنگی بهتر شود. البته می‌توانید در هنگام دم کردن ماکارونی نیز مقدار خیلی کمی آب روی ماکارونی بریزید.

سوالات متداول

چطور قارچ ها بدون آب انداختن سرخ کنیم ؟

در وقت آماده سازی مواد اولیه ماکارونی با سویا و قارچ اگر حرارت اجاق بالا باشد،
قارچ‌ها بدون آب انداختن سرخ می‌شوند.

برای درست کردن ماکارونی با سویا ،سویا را در آب ولرم ریخته و اجازه دهید تا حداقل 15 دقیقه خیس بخورد
تا بوی سویا گرفته شود و استفاده از دارچین در ماکارونی برای از بین بردن بوی سویا گزینه مناسبی است.

برای جلوگیری از تغییر رنگ و سیاه شدن قارچ‌ها در وقت درست کردن ماکارونی
با قارچ و سویا پیش از سرخ کردن قارچ ها،مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید.

نکته ها برای آنکه ماکارونی با سویا قرمز و خوش‌رنگ شود،هنگام تهیه سس، تفت دادن رب گوجه فرنگی
را فراموش نکنید تا رنگ رب باز شود. در مرحله آخر اضافه کردن آب و جوشیدن سس رنگ قرمز رب
بهتر مشخص می شود .در هنگام دم کردن ماکارونی می‌توانید مقدار خیلی کمی (یک سوم فنجان)
آب داخل قابلمه بریزید تا ماکارونی شما رنگ قرمزتری داشته باشد.

فیبر موجود در سویا برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا مفید است.
سویا از افزایش کلسترول خون جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قبلی را کاهش می‌دهد.
آنتی اکسیدان‌های موجود در سویا مانع از افزایش سطح رادیکال‌های آزاد بدن می‌شود.
منیزیم و ایزوفلاون در سویا حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری می‌کند.
مصرف سویا 34 درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین را تامین کرده و حاوی 8 اسید آمینه ضروری است
برای همین فواید است که در اکثر غذاها از جمله ماکارونی از سویا استفاده می شود

نظرات کاربران

خیامی نجات
11.شهریور.1402

سلام سویا تاثری در افزایش کلسترول خون دارد

    snappfoodadmin
    12.شهریور.1402

    سلام سویا از افزایش کلسترول خون جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قبلی را کاهش می‌دهد
    پس راحت میتوانید با سویا ماکارونی خوشمزه درست کنید

ghamsirzadeh
11.شهریور.1402

با چه ادویه‌های میتوان بوی سویا را از ببین برد

    snappfoodadmin
    12.شهریور.1402

    سلام در تهیه ماکارونی با سویا برای اینکه بوی سویا از بیین ببرید می توانید از ادویه های فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه،
    پودر سیر و آویشن و دارچین برای از بین بردن بوی سویا استفاده کنید

مهری
04.مهر.1402

سلام من کم بینا هستم ویدیو آموزش ماکارونی با سویا عالی بود مرسی صدای گوینده قشنگه