آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه انواع پلو مخلوط
آموزش آشپزی
4.3/5 - (11 امتیاز)
2

طرز تهیه انواع پلو مخلوط (آلبالو پلو، هویج پلو و غیره)

زهرا دهقان 21 تیر 1402 15 دقیقه

برنج یکی از پرمصرف‌ترین غذاها در ایران و به طور کلی در آسیا محسوب می‌شود و مردم ایران آن را به شکل‌های مختلفی مصرف می‌کنند. از انواع برنج‌های مخلوط گرفته تا کباب و خورشت‌ها، از پلو استفاده می‌شود و برنج نقش پررنگی در سفره‌های ایرانی دارد. به همین منظور، با ما همراه باشید تا طرز تهيه انواع پلو مخلوط که باب سلیقه همه افراد است را به شما آموزش دهیم. البته برخی از این غذاها مانند طرز تهیه آجیل پلو ممکن است برای شما تازگی داشته باشد!

انواع پلو مخلوط

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده‌سازی 30 تا 45 دقیقه
زمان پخت 45 تا 90 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه پلو (برنج سفید)

طرز تهیه پلو (برنج سفید)

در طرز تهیه انواع پلو مخلوط، باید مواد را به برنج دمی بیافزایید. قبل از درست کردن پلوی سفید، چندین بار برنج را با آب ولرم بشویید تا به خوبی تمیز شود. بهتر است که حداقل ۳ ساعت قبل از پخت برنج آن را خیس کنید. برای درست کردن برنج هم، ابتدا برنج را با نمک و آب بجوشانید و زمانی که به حالت نیمه پخت درآمد، آن را آبکش کنید. سپس کف قابلمه روغن ریخته، ته دیگ بگذارید و برنج را داخل قابلمه بریزید. روغن را اضافه کرده و برنج را روی شعله ملایم دم کنید.

برای درست کردن کته نیز، برنج شسته شده را به همراه کمی نمک، روغن و یک بند انگشت آب روی حرارت ملایم قرار دهید. در ادامه اجازه دهید تا برنج پخته شده و آب آن کشیده شود. در نهایت نیز دمکنی را بگذارید تا برنج با شعله کم دم بکشد.

طرز تهیه انواع پلو مخلوط

طرز تهیه انواع پلو مخلوط

با طرز تهیه پلوی سفید یا ساده آشنا شدید. حالا می‌خواهیم 21 نوع پلو مخلوط که با استفاده از برنج ساده تهیه می‌شوند را به شما آموزش دهیم. تنوع غذاهایی که در ادامه آمده است، بسیار بالا است و می‌توانید مطابق ذائقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و یک شام یا ناهار خوشمزه آماده کنید.

۱. طرز تهیه هویج پلو

طرز تهیه هویج پلو

هویج پلو یکی از انواع پلوهای مخلوط ایرانی بسیار خوشمزه است. اصالت این غذا به شیراز برمی‌گردد و در نقاط مختلف به روش‌های متفاوتی درست می‌شود. برخی هویج پلو را به همان شکل ساده یعنی برنج و هویج درست می‌کنند، اما در برخی مناطق از فیله مرغ یا گوشت چرخ کرده نیز استفاده می‌شود. به طور کلی، مواد لازم برای تهیه هویج پلو شامل برنج، زعفران دم کرده، مرغ، خلال پسته و بادام، هویج، شکر و ادویه‌ها است.

  • مرحله اول: برای تهیه این غذا، برنج را بشویید و به مدت چند ساعت خیس کنید.
  • مرحله دوم: هویج‌های خلال شده را درون آب و روی حرارت قرار دهید و به آن شکر بیافزایید. زمانی که هویج کاملا پخته شد، آن را آبکش کنید.
  • مرحله سوم: در ادامه برنج را به همراه نمک و روغن دم کنید و هویج‌ها را لابه لای برنج قرار دهید. در انتها نیز زعفران دم کرده را روی برنج بریزید.
  • مرحله چهارم: در صورت تمایل می‌توانید در هویج پلو از گوشت قلقلی، سینه مرغ ریش ریش شده یا مرغ سرخ شده نیز استفاده کنید. در طرز تهیه هویج پلو با گوشت، ابتدا گوشت را با پیاز، نمک و فلفل مخلوط کنید. سپس گوشت‌ها را به شکل قلقلی درآورده و در مرحله آخر سرخ کنید.
  • مرحله پنجم: در طرز تهیه هویج پلو با مرغ نیز ابتدا مرغ‌ها را همراه نمک، فلفل و پیاز آب پز کنید. سپس مرغ پخته شده را ریش ریش و سرخ کرده و در کنار هویج پلو قرار دهید.

۲. طرز تهیه کلم پلوی شیرازی

کلم پلوی شیرازی در سراسر ایران طرفداران بسیاری دارد. البته کلم پلو را در نقاط مختلف کشور به روش‌های گوناگونی درست می‌کنند. برای تهیه کلم پلو شیرازی به گوشت چرخ کرده، برنج، برگ کلم سفید، پیاز، سبزی‌های معطر مانند ترخون، ریحان، شوید و ادویه نیاز دارید.

  • مرحله اول: برای تهیه گوشت قلقلی ابتدا باید پیاز را رنده کرده و به خوبی آب آن را بگیرید. سپس پیازها را به گوشت اضافه کنید و گوشت چرخ کرده را ورز دهید تا پیاز کاملا با آن ترکیب شود. اجازه دهید گوشت درون یخچال مدتی استراحت کند.
  • مرحله دوم: کلم و پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و پیاز را به همراه نمک و زردچوبه کمی تفت دهید تا به اصطلاح کاراملی شود.
  • مرحله سوم: در ادامه کلم‌ها را اضافه کنید و آن‌ها را به همراه پیاز تفت دهید. حالا درب تابه را بگذارید تا کلم‌ها بخارپز شوند. زمانی که کلم مغز پخت شد، درب تابه را بردارید تا آب آن نیز بخار شود.
  • مرحله چهارم: در انتها سبزی‌های معطر را اضافه کنید و فقط برای ۳ الی ۴ دقیقه تفت دهید.
  • مرحله پنجم: برنج را به همان شکل همیشگی آبکش و دم کرده و موادی که درست کردید را به آن بیافزایید. می‌توانید به عنوان ته دیگ از سیب زمینی نیز استفاده کنید.
  • مرحله ششم: گوشت‌ را از یخچال خارج کرده، به شکل قلقلی درآورید و در مقدار کافی روغن سرخ کنید. در انتها نیز برنج را با گوشت قلقلی تزئین کنید.

تهیه این غذا به همین راحتی است، اما اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید ویدئو طرز تهیه کلم پلو شیرازی را نیز در سایت ما ببینید. با دیدن ویدئو، تهیه غذا راحت‌تر پیش می‌رود.

۳. طرز تهیه لوبیا پلو

طرز تهیه لوبیا پلو

لوبیا پلو یکی از غذاهای مخلوط برنجی است که طرفداران بسیاری دارد. لوبیا پلو را علاوه بر گوشت چرخ کرده با گوشت تکه‌ای نیز درست می‌کنند. البته لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده نسبت به باقی شیوه‌ها رایج‌تر است. برای تهیه لوبیا پلو به لوبیا سبز، برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، رب گوجه فرنگی، زعفران و ادویه‌ها نیاز دارید.

  • مرحله اول: در طرز تهیه لوبیا پلو، ابتدا برنج را از قبل خیس کنید.
  • مرحله دوم: لوبیا سبز را به همراه آب و نمک روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملاً پخته شود.
  • مرحله سوم: پیاز را خلالی کرده و در یک تابه به همراه زردچوبه کمی تفت دهید. لوبیاهای پخته شده را آبکش کرده و به پیازها اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: پس از حدود ۵ دقیقه گوشت چرخ کرده را به ترکیب مرحله قبل بیافزایید.
  • مرحله پنجم: حالا رب گوجه فرنگی را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه در یک تابه جدا تفت دهید و به ترکیب قبلی اضافه کنید. همه مواد را هم بزنید تا ترکیبی یک‌دست حاصل شود.
  • مرحله ششم: در این مرحله باید برنج خیس کرده را با مقداری روغن و نمک دم کرده و آبکش کنید. ته قابلمه را مطابق سلیقه خود سیب زمینی یا نان قرار دهید، برنج آبکش شده را درون قابلمه بریزید و مواد لوبیا پلو را به لابه‌لای برنج اضافه کنید.

۴. طرز تهیه ته چین مرغ

ته چین یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است. جالب است بدانید که ته چین را فقط با مرغ درست نمی‌کنند، بلکه با گوشت و بادمجان نیز تهیه می شود. البته در بعضی شهرها و رستوران‌ها ته چین قیمه، ته چین بادمجان و گوشت، ته چین قورمه سبزی نیز آماده می‌شود. برای درست کردن ته چین مرغ به برنج، سینه مرغ، ماست چکیده، زرده تخم مرغ، زرشک، گلاب، زعفران و ادویه نیاز دارید.

  • مرحله اول: مرغ را به همراه پیاز آبپز کرده و پس از پخت با چنگال ریش ریش کنید.
  • مرحله دوم: برنج را داخل یک قابلمه به همراه آب و نمک بپزید و آبکش نمایید.
  • مرحله سوم: زرده تخم مرغ، ماست چکیده، زعفران و گلاب را مخلوط و یک‌دست کرده و با نیمی از برنج ترکیب کنید. این ترکیب را کف قابلمه ریخته و روی آن مرغ و زرشک سرخ شده بریزید.
  • مرحله چهارم: در نهایت مابقی برنج سفید را داخل قابلمه بریزید. دقت داشته باشید که در هر مرحله روی مواد را با پشت قاشق صاف و اندکی فشرده کنید.

۵. طرز تهیه عدس پلو

طرز تهیه عدس پلو

طرز تهیه عدس پلو راحت و بی دردسر بوده و مدت زمان زیادی برای درست کردن آن صرف نمی‌شود. مواد تشکیل دهنده این غذای اصیل ایرانی گوشت چرخ کرده، برنج و عدس است. البته برخی افراد ترجیح می‌دهند علاوه بر گوشت و عدس از کشمش یا خرما نیز استفاده کنند.

  • مرحله اول: برای تهیه این غذا، ابتدا عدس را با مقداری آب بپزید تا نرم شود و سپس برنج را پخته و آبکش کنید.
  • مرحله دوم: کف قابلمه روغن ریخته و نان یا سیب زمینی را به عنوان ته دیگ قرار دهید.
  • مرحله سوم: عدس و برنج‌ها را لایه لایه داخل قابلمه بریزید و کمی مخلوط کنید. در نهایت نیز روی برنج روغن ریخته و اجازه دهید تا دم بکشد.
  • مرحله چهارم: معمولاً روی عدس پلو را با پیاز داغ و کشمش پلویی تزئین می‌کنند. اگر می‌خواهید عدس پلو را با خرما میل کنید، باید هسته‌های خرما را خارج کرده و سپس با مقداری روغن تفت دهید. در کنار عدس پلو نیز می‌توان انواع ترشی و ماست را سرو کرد.

۶. طرز تهیه شیرین پلو

شیرین پلو یکی دیگر از غذاهای سنتی ایرانی است که با گوشت قرمز یا فیله مرغ تهیه می‌شود. مواد اصلی تشکیل‌دهنده این غذا، برنج، گوشت قرمز یا مرغ، خلال پوست پرتقال، خلال بادام، خلال پسته، هویج، زرشک، گلاب، زعفران و شکر است.

  • مرحله اول: برای تهیه این غذا، پوست پرتقال را خلال کنید و در آب جوش بخیسانید. سپس آب آن را عوض کرده و درون قابلمه با آب بجوشانید. جوشاندن خلال پوست پرتقال با آب را 4 بار تکرار کرده و هر بار آن را با آب سرد آبکش کنید تا تلخی پوست پرتقال گرفته شود.
  • مرحله دوم: خلال بادام و خلال پسته را به صورت جداگانه با گلاب خیس کنید. زرشک را نیز با یک قاشق شکر و کمی روغن تفت دهید و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: هویج‌ها را نیز خلالی خرد کرده و کمی تفت دهید. سپس آب و شکر را روی حرارت گذاشته و پس از جوشیدن، خلال پوست پرتقال و خلال هویج را به آن اضافه کرده و بپزید.
  • مرحله چهارم: حالا خلال پسته، بادام، هویج و پوست پرتقال را تفت دهید و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: مرغ را ابتدا کمی سرخ کرده و بپزید؛ پس از پخته شدن نیز آن را خرد کنید.
  • مرحله ششم: برنج را نیز پخته و آبکش نمایید. در انتها برنج را داخل دیس بکشید و هویج، پوست پرتقال، خلال پسته و بادام را با کمی برنج مخلوط کرده و به همراه مرغ و زرشک روی غذا بریزید.

۷. طرز تهیه رشته پلو

طرز تهیه رشته پلو

هفتمین غذایی که در طرز تهیه انواع پلو مخلوط به آن اشاره می‌شود، رشته پلو است. رشته پلو یک غذای سنتی ایرانی است که در نقاط مختلف، آن را به شیوه‌های متفاوتی درست می‌کنند. در برخی مناطق این غذا با گوشت تکه‌ای، مرغ یا گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود، اما مواد اصلی این غذای جذاب، برنج و رشته است.

  • مرحله اول: درست کردن رشته پلو به آسانی انجام می‌شود. برای این کار برنج را به همراه آب و نمک داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله دوم: وقتی به نیمه‌های پخت برنج رسیدید، رشته را نیز داخل قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله سوم: پس از پخته شدن برنج و رشته‌ها، آن‌ها را آبکش کرده و کف قابلمه ته دیگ نان یا سیب زمینی بگذارید.
  • مرحله چهارم: بعد از پخت غذا می‌توانید آن را با برنج زعفرانی تزئین کنید.

۸. آلبالو پلو

آلبالو پلو یکی از غذاهای اصیل و قدیمی و از انواع پلوهای مخلوط ایرانی است. آلبالو پلو معمولاً در فصل تابستان به دلیل وجود آلبالوی تازه درست می‌شود. البته برخی افراد در زمستان نیز این غذا را با آلبالو فریز شده آماده می‌کنند. شما بنا بر سلیقه خود می‌توانید از گوشت قرمز یا مرغ استفاده کنید، اما معمول‌ترین روش، پخت آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده است. در ادامه، نحوه تهیه این غذا با گوشت قلقلی را گفته‌ایم، اما شما می‌توانید در ویدئو آموزش طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ،تهیه این غذا با گوشت مرغ را نیز یاد بگیرید.

برای درست کردن این غذا به آلبالو، گوشت چرخ کرده، شکر و ادویه نیاز دارید.

  • مرحله اول: هسته آلبالوها را جدا کرده و به همراه شکر و آب بجوشانید. پس از اینکه آلبالوها نرم شدند، آن‌ها را داخل آبکش بریزید تا آب آلبالو جدا شود. آب آلبالو را می‌توانید مجدد بجوشانید و بعدا برای شربت استفاده کنید.
  • مرحله دوم: گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز رنده شده و ادویه‌ها ورز داده و قلقلی کنید؛ سپس گوشت‌های قلقلی شده را سرخ کنید.
  • مرحله سوم: برنج را بپزید و آبکش کنید و در نهایت نیز پس از آنکه ته دیگ قابلمه را گذاشتید، برنج، آلبالوها و گوشت قلقلی را لایه لایه داخل قابلمه بریزید.

9. طرز تهیه کاری پلو

طرز تهیه کاری پلو

از دیگر انواع پلوهای مخلوط ایرانی می‌توان به کاری پلو اشاره کرد. برای تهیه این غذا به مرغ، ادویه کاری، نخود فرنگی، زعفران دم کرده، برنج، پیاز و سیب زمینی نیاز دارید.

  • مرحله اول: برای تهیه کاری پلو، ابتدا مرغ را با پیاز خرد شده تفت دهید، کمی آب اضافه کرده و بپزید.
  • مرحله دوم: پس از پخته شدن مرغ آن را از قابلمه خارج کرده و تکه تکه یا ریش ریش کنید.
  • مرحله سوم: مرغ را با ادویه کاری سرخ کرده و زعفران دم کرده را به آن اضافه نمایید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله نخود فرنگی را با کمی آب بپزید تا نرم شود.
  • مرحله پنجم: برنج را آبکش کرده و در انتها برنج، مواد مرغ و نخود فرنگی را لایه لایه داخل قابلمه بریزید.

10. طرز تهیه مصالح پلو

اگر به دنبال یک پلو مخلوط جدید هستید، ما به شما مصالح پلو را پیشنهاد می‌کنیم. این غذا را با مواد اولیه‌ای همچون برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، تخم مرغ، زعفران و ادویه درست می‌کنند.

  • مرحله اول: ابتدا پیاز را رنده کرده و با گوشت و ادویه‌ها مخلوط کنید. از مخلوط گوشت، دایره‌هایی به اندازه یک نارنگی کوچک درست کرده و داخل آن را سوراخ کنید؛ سپس آن‌ها را در روغن سرخ نمایید.
  • مرحله دوم: برنج را دم کرده و پس از آماده شدن برنج، مقداری از آن را با زعفران دم کرده مخلوط کنید.
  • مرحله سوم: تخم مرغ‌ها را نیز به تعداد نفرات نیمرو کنید، به گونه‌ای که از هم جدا باشند.
  • مرحله چهارم: برنج را داخل دیس کشیده، روی آن برنج زعفرانی بریزید و تخم مرغ و گوشت‌های قلقلی را روی غذا بچینید.

11. طرز تهیه پلو مخلوط گوشت و قارچ

طرز تهیه پلو مخلوط گوشت و قارچ

پلو مخلوط گوشت و قارچ یکی از انواع قاطی پلوهای خوشمزه و دوست‌داشتنی است. برای تهیه این غذا گوشت چرخ کرده، برنج، قارچ، پیاز، رب گوجه فرنگی، آبلیمو و ادویه‌ها را آماده کنید.

  • مرحله اول: گوشت را به همراه پیاز و ادویه‌ها تفت داده و سپس رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید.
  • مرحله دوم: قارچ را شسته و به صورت ورقه‌ای خرد کنید. به قارچ‌ها آبلیمو بزنید تا سیاه نشوند؛ سپس آن‌ها را در روغن با حرارت زیاد سرخ کنید.
  • مرحله سوم: برنج را پخته و آبکش کنید و پس از قرار دادن ته دیگ کف قالمه، برنج، قارچ و مواد گوشتی را لایه لایه داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله چهارم: پس از دم کشیدن برنج، غذای خوشمزه شما آماده است و می‌توانید آن را داخل دیس سرو کنید.

12. طرز تهیه پلو یونانی

پلو یونانی نیز یکی دیگر از انواع پلو مخلوط بوده که طعم فوق‌العاده‌ای دارد. برای تهیه این غذا به برنج، مرغ، فلفل دلمه‌ای قرمز، قارچ، پیاز، نخود فرنگی و ذرت نیاز دارید.

  • مرحله اول: تکه‌های مرغ را به همراه پیاز سرخ کنید تا تغییر رنگ دهند. قارچ‌ها را نیز به صورت ورقه‌ای خرد کرده و به مرغ بیافزایید تا سرخ شوند.
  • مرحله دوم: نخود فرنگی و ذرت را نیز بپزید و به دیگر مواد داخل تابه اضافه کنید.
  • مرحله سوم: حالا فلفل دلمه‌ای خلالی شده را نیز داخل تابه ریخته و پس از اینکه نرم شد، مقداری زعفران دم کرده نیز بیافزایید.
  • مرحله چهارم: برنج را بپزید و پس از آبکش کردن، کف قابلمه ته دیگ قرار دهید. برنج و مواد را لایه لایه داخل قابلمه بریزید و آن را دم کنید.
  • مرحله پنجم: پس از آماده شدن برنج، آن را داخل ظرف سرو ریخته و با جعفری خرد شده تزئین کنید.

13. طرز تهیه مانی پلو

طرز تهیه مانی پلو

مانی پلو نیز یکی از انواع پلو مخلوط ایرانی است که احتمالا اسم آن را کمتر شنیده‌اید. این غذای خوشمزه با استفاده از برنج، لپه، رشته، کشمش، گوشت، زرشک و پیاز تهیه می‌شود.

  • مرحله اول: لپه را به مدت 6 ساعت خیس کنید و سپس آن را بپزید تا نرم شود.
  • مرحله دوم: گوشت را به صورت مکعبی خرد کرده و با پیاز سرخ کنید.
  • مرحله سوم: به گوشت آب بیافزایید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم پخته شود. البته می‌توانید به جای گوشت تکه‌ای، قلقلی‌های گوشت چرخ کرده را آماده کنید.
  • مرحله چهارم: برنج را با آب و نمک داخل قابلمه بریزید و پس از نیم پز شدن، لپه‌های پخته شده و رشته را به قابلمه بیافزایید.
  • مرحله پنجم: برنج را آبکش کرده و سپس برنج و گوشت را لایه لایه داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله ششم: در انتها نیز برنج را با زرشک و کشمش سرخ شده تزئین کنید.

14. طرز تهیه پلو بندری

همانطور که از نام این غذا مشخص است، طرز تهیه پلو بندری به شهرهای جنوبی ایران باز می‌گردد. برای درست کردن این غذا به برنج، تن ماهی، شوید، گوجه فرنگی، سیر، پیاز، فلفل سبز، پودر تخم گشنیز و دیگر ادویه‌ها نیاز دارید.

  • مرحله اول: پیاز و سپس سیر را در یک تابه تفت دهید و فلفل سبز خرد شده را به آن اضافه کنید.
  • مرحله دوم: تن ماهی را بجوشانید و پس از جدا کردن روغن ماهی، آن را به مواد درون تابه بیافزایید.
  • مرحله سوم: گوجه فرنگی خرد شده، پودر تخم گشنیز و ادویه‌های دیگر را نیز به مواد اضافه کرده و هم بزنید.
  • مرحله چهارم: شوید خرد شده را نیز داخل تابه بریزید و دو دقیقه بعد تابه از روی شعله بردارید.
  • مرحله پنجم: برنج را با مقداری نمک و آب داخل قابلمه ریخته و بپزید. پس از اینکه برنج نرم شد، آن را آبکش کرده و روی برنج مقداری زعفران دم کرده اضافه کنید.
  • مرحله ششم: پس از آماده شدن غذا، آن را داخل دیس بریزید و مواد تن ماهی را دور دیس اضافه کنید.

15. طرز تهیه پلو مکزیکی

طرز تهیه پلو مکزیکی

پلو مکزیکی نوعی پلو مخلوط جدید است که طعم جالبی دارد. تهیه این غذا به مواد اولیه‌ای همچون برنج، سینه مرغ، پیاز، کنسرو ذرت، گوجه فرنگی، سیر، قارچ و فلفل دلمه‌ای نیاز دارد. ادویه‌ها همچون پودر پاپریکا، پودر سیر، پودر زنجبیل، پودر لیمو عمانی، فلفل سیاه، زردچوبه و نمک نیز نقش مهمی در این غذا دارند.

  • مرحله اول: ابتدا پیاز و سیر را تفت دهید و سپس مرغ خرد شده را به آن اضافه کنید.
  • مرحله دوم: قارچ‌ها را ورقه‌ای خرد کرده و به همراه ذرت و گوجه فرنگی خرد شده به تابه بیافزایید.
  • مرحله سوم: پس از اینکه قارچ‌ها سرخ شدند و آب آن‌ها کشیده شد، ادویه‌ها را اضافه کنید. زمانی که آب داخل تابه تبخیر شد، آن را از روی شعله بردارید.
  • مرحله چهارم: برنج را پخته و آبکش کنید؛ سپس مواد و برنج را لایه لایه داخل قابلمه ریخته و آن را دم کنید.

16. طرز تهیه پلو مخلوط گیلانی

گیلانی‌ها با استفاده از برنج، قارچ، فلفل دلمه‌ای، مرغ، زرشک، خلال پسته و بادام، سبزی چوچاق (سبزی محلی گیلانی)، رب آلوچه و ادویه‌ها یک پلو مخلوط خوشمزه تهیه می‌کنند.

  • مرحله اول: ابتدا مرغ را با سیر و پیاز آب پز کرده و زمانی که مرغ پخته شد، آن را ریش ریش کنید.
  • مرحله دوم: پیاز را خرد کرده و در تابه تفت دهید؛ سپس مرغ را اضافه کنید.
  • مرحله سوم: در این مرحله رب آلوچه و سبزی چوچاق را بیافزایید و هم بزنید.
  • مرحله چهارم: در تابه‌ای دیگر قارچ را سرخ کرده و فلفل دلمه‌ای را به آن اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: حالا ترکیب مرغ، آلوچه و سبزی را نیز به قارچ و فلفل دلمه بیافزایید و در انتها خلال بادام و پسته، زرشک و ادویه‌ها را داخل تابه بریزید.
  • مرحله ششم: برنج را پخته، آبکش کنید و سپس کف قالبمه ته دیگ بگذارید.
  • مرحله هفتم: یک لایه برنج داخل قابلمه ریخته و مواد مرغ را به عنوان لایه بعدی اضافه کنید. مابقی برنج را نیز روی مواد ریخته و آن را دم کنید.

17. طرز تهیه قیمه لاپلو

طرز تهیه قیمه لاپلو

از انواع قاطی پلو ایرانی می‌توان به قیمه لاپلو اشاره کرد. این غذا طعم جذابی داشته و افراد زیاد به آن علاقه دارند.

  • مرحله اول: برای تهیه این غذا ابتدا با استفاده از لپه، گوشت گوسفندی، رب گوجه فرنگی، پیاز و لیمو عمانی قیمه درست کنید؛ با این تفاوت که باید اجازه دهید تمامی آب قیمه کشیده شود. دقت داشته باشد که اگر قیمه آب داشته باشد، برنج شما را بیش از حد نرم می‌کند.
  • مرحله دوم: حالا برنج را به همراه آب و نمک بپزید و آبکش کنید. کف قابلمه را ته دیگ بگذارید و برنج و قیمه را لایه لایه داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله سوم: زمانی که غذا آماده شد، روی آن را با برنج زعفرانی تزئین کنید.

18. طرز تهیه مرصع پلو

مرصع پلو یکی از انواع پلوهای مخلوط ایرانی و بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. مرصع پلو تا حد زیادی شبیه به شیرین پلو است و در تهیه آن از مرغ، خلال پوست پرتقال، خلال بادام، خلال پسته، زرشک، گلاب و زعفران استفاده می‌کنند. تفاوت این غذا با شیرین پلو استفاده از کشمش سرخ شده برای تزئین غذا و مقداری آب لیمو ترش تازه برای کاهش شیرینی غذا است. همچنین باید از مقدار کمتری شکر استفاده کرده و هویج را نیز از مواد اولیه آن حذف کنید.

19. طرز تهیه قنبر پلو

طرز تهیه قنبر پلو

تهیه قنبر پلو که نام جالبی دارد، به شهر شیراز برمی‌گردد. اگر دوست دارید طعم قنبر پلو را بچشید، برنج، گوشت چرخ کرده، گردو، کشمش پلویی، رب انار، پیاز، زعفران و ادویه‌ها را آماده کنید.

  • مرحله اول: ابتدا گوشت چرخ کرده را با ادویه‌ها مخلوط کرده و آن‌ را قلقلی کنید. گوشت‌های قلقلی را در تابه سرخ کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: پیاز را خلالی خرد کرده و تفت دهید؛ سپس گردو خرد شده و کشمش را نیز داخل تابه ریخته و سرخ کنید.
  • مرحله سوم: رب انار را با کمی آب رقیق کرده و به همراه زعفران دم کرده به تابه بیافزایید.
  • مرحله چهارم: کمی نمک و فلفل نیز اضافه کرده و گوشت‌های قلقلی را داخل تابه بریزید. محتویات تابه را هم بزنید تا طعم مواد به گوشت منتقل شود.
  • مرحله پنجم: برنج را پخته و آبکش کنید؛ سپس برنج و مواد را لایه لایه داخل قابلمه بریزید.

20. طرز تهیه سماق پلو

سماق پلو غذایی خوش رنگ و از انواع پلو مخلوط است. سماق، برنج، پیاز، سیر و گوشت چرخ کرده مواد اولیه اصلی این غذا هستند.

  • مرحله اول: برای تهیه این غذا، ابتدا سیر و پیاز را رنده کرده و با گوشت چرخ کرده و ادویه‌ها ترکیب کنید.
  • مرحله دوم: گوشت را چند ساعت در یخچال استراحت دهید و سپس از آن دایره‌هایی کوچک به اندازه یک نارنگی درست کنید. گوشت را در روغن به خوبی سرخ کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: برنج را بپزید و آبکش کنید؛ سپس ته قابلمه را ته دیگ نان یا سیب زمینی قرار دهید و یک لایه برنج داخل قابلمه بریزید. سماق را روی برنج ریخته و مقداری گوشت اضافه کنید. به همین شکل، لایه‌های برنج، سماق و گوشت را ادامه دهید تا قابلمه پر شود.
  • مرحله چهارم: در نهایت برنج را به مدت 40 دقیقه دم کنید تا سماق پلو خوشمزه آماده شود.

21. طرز تهیه پلو شوشتری

طرز تهیه پلو شوشتری

پلو شوشتری غذایی محلی و البته خوشمزه است که به آسانی تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا به برنج، لوبیا چشم بلبلی، شوید خشک، فیله مرغ، کره، زعفران و ادویه نیاز دارید.

  • مرحله اول: ابتدا لوبیا چشم بلبلی را خیس کرده و بپزید تا نرم شود.
  • مرحله دوم: فیله مرغ را به شکل مکعبی خرد کنید و به همراه مقداری روغن، زعفران دم کرده و ادویه‌ها در یخچال استراحت دهید.
  • مرحله سوم: گوشت مرغ را با کره در تابه سرخ کنید و کنار بگذارید.
  • مرحله چهارم: برنج را با آب و نمک بجوشانید و آبکش کنید. کف قابلمه ته دیگ قرار دهید و برنج، شوید خشک، لوبیا پخته شده و مرغ را لایه لایه داخل قابلمه بریزید. در انتها نیز برنج را دم کنید تا غذا حاضر شود.

انواع غذاهای لاپلویی را از اسنپ فود سفارش دهید…

در این مطلب طرز تهيه انواع پلو مخلوط را به شما عزیزان آموزش دادیم. پیشنهاد می‌کنیم که حداقل یکی دو مورد از این غذاها را تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر وقت کافی برای تهیه غذا ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. با سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود، می‌توانید انواع پلو مخلوط را همراه با چاشنی‌های مختلف سفارش داده و در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

راستی، شما چه نوع پلوهای دیگری می‌شناسید که در بالا به آن‌ها اشاره نشده باشد؟ این پلوهای خوشمزه و رنگین را به ما و دیگر کاربران اسنپ فود معرفی کنید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

radmehrjalali
28 آبان 1402

طرز تهیه هویج پلو و آموزش درست کردن کلم پلو شیرازی عالی بود هر دو پلو مخلوط های خوشمزه ای هستند میشه دوتا پلو مخلوط جدید بهم بگید مرسی

  • snappfoodadmin
    28 آبان 1402

    سلام مواد لازم برای تهیه هویج پلو شامل برنج، زعفران دم کرده، مرغ، خلال پسته و بادام، هویج، شکر و ادویه‌ها گاهی گوشت چرخ کرده و فیله مرغ هم استتفاده می کنند. برای تهیه کلم پلو شیرازی به گوشت چرخ کرده، برنج، برگ کلم سفید، پیاز، سبزی‌های معطر مانند ترخون، ریحان، شوید و ادویه نیاز دارید. انواع پلو مخلوط خوشمزه داریم مثل عدس پلو و لوبیا پلو و رشته پلو دوتا پلو مخلوط جدید: آلبالو پلو و کاری پلو و پلو مخلوط گوشت و قارچ البته اینا جدید نیستند از قدیم پخت میشوند

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود