طرز تهیه آجیل پلو، پلویی با همهمه آجیل ها

آجیل پلو یک نوع پلوی معروف آذربایجانی است که در تهیه آن از انواع آجیل و مغزیجات استفاده می‌شود. این غذا معمولا به همراه مرغ درست می‌شود، اما اگر دوست داشته باشید پخت آن با گوشت نیز امکان پذیر است. همچنین، شما به دلخواه می‌توانید از آجیل موردعلاقه‌ی خود در تهیه این غذا استفاده کنید. بنابراین، دست شما در تهیه این غذا باز است و اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید طرز تهیه آجیل پلو را در ادامه مطالعه کنید.

طرز تهیه آجیل پلو
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا حدودا 60 تا 70 دقیقه
میزان سختی متوسط

آجیل پلو خوشمزه و مجلسیطرز تهیه آجیل پلو خوشمزه و مجلسی

آجیل پلو از جمله غذاهای مقوی و پرخاصیت است. این غذا با انواع مغزیجات تهیه می‌شود و طعم آن بسیار خوشمزه است. تهیه این غذا هم با گوشت قرمز و هم با گوشت مرغ امکان‌پذیر است و اگر طعم مرغ را دوست نداشته باشید، می‌توانید از گوشت قرمز استفاده کنید. همچنین، باید اشاره کنیم که به دلیل استفاده از آجیل، این غذا برای شب یلدا نیز بسیار مناسب است. در ادامه می‌توانید مواد لازم و مراحل تهیه این غذای خوشمزه را ببینید.

مواد لازم برای تهیه آجیل پلو

حالا که آماده‌ی درست کردن این غذای خوشمزه و پر از خاصیت هسیتد، به سراغ مواد مورد نیاز برای تهیه آن می‌رویم. در نظر داشته باشید که این میزان مواد برای تهیه آجیل پلو برای 4 نفر کافی است و همانطور که اشاره کردیم، شما می‌توانید بر اساس سلیقه آجیل مورد نظر خود را نیز به لیست مواد اولیه اضافه کنید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ 2 عدد
کشمش 50 گرم
گردو 50 گرم
زرشک 50 گرم
خلال پسته 50 گرم
خلال بادام 50 گرم
بادام هندی 50 گرم
خلال پرتقال 50 گرم
هویج 1 عدد متوسط
پیاز 1 عدد بزرگ
سیر 3 حبه
شکر 1 قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده به میزان لازم
کره به میزان لازم
ادویه ( نمک، فلفل، زردچوبه) به میزان لازم

طرز تهیه آجیل پلو به صورت مرحله به مرحله

روشی که در ادامه آمده است، به شما کمک می‌کند تا آجیل پلویی خوش طعم و خوشمزه داشته باشید، پس مراحل تهیه آن را مو به مو دنبال کنید:

  • مرحله اول: اولین قدم شما برای درست کردن آجیل پلو، آماده سازی مواد اولیه است. برای انجام این کار در ابتدا باید یک ظرف مناسب را انتخاب کنید و خلال پسته و بادام را درون آن بریزید. سپس به آن آب و گلاب اضافه کنید و بگذارید تا به خوبی خیس بخورند و طعم بگیرند.مراحل طرز تهیه آجیل پلو
  • مرحله دوم: در یک ظرف جداگانه نیز زرشک را ریخته و روی آن مقداری کمی آب ولرم بریزید و بگذارید تا آن نیز خیس بخورد. همچنین خلال پرتقال نیز را خیس کنید و بعد از گذشت 20 دقیقه، دو بار آن را بجوشانید و آب آن را دور بریزید تا تلخی آن از بین برود. در یک کاسه جداگانه دیگر نیز بادام هندی را نیز خیس کنید تا نرم شود.
  • مرحله سوم: آماده سازی مواد اولیه و خیس کردن آن تقریبا انجام شده و حالا باید به سراغ خرد کردن مواد اولیه بروید. در شروع کار باید هویج را پوست بگیرد و سپس آن را با رنده‌ی درشت، رنده کنید. همچنین گردو را نیز بشکند و پوست بگیرد، سپس به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. در نهایت نیز برنج را با مقداری روغن و نمک خیس کنید و بگذارید تا بماند و به سراغ درست کردن مرغ و تفت دادن آجیل‌ها بروید.
  • مرحله چهارم: در ابتدای کار بهتر است تا مرغ را آماده کنید، برای انجام این کار مرغ را به قطعات مربعی تقسیم کرده و در یک کاسه بریزید، سپس به آن مقداری نمک، فلفل، زردچوبه، آبلیمو و مقدار خیلی کمی زعفران اضافه کنید و بگذارید تا 15 دقیقه درون یخچال بماند تا کاملا طعم‌دار شود.
  • مرحله پنجم: در این مدت زمان به سراغ درست کردن پیاز داغ و سیر داغ بروید. برای انجام این کار باید در ابتدا پیاز و سیر را به خوبی شسته و سپس پوست بگیرید. یک تابه مناسب را انتخاب کرده و درون آن به میزان کافی روغن بریزید و بعد از این که روغن به خوبی داغ شد، پیاز را به آن اضافه کرده و بگذارید تا سرخ شود.
  • مرحله ششم: بعد از این که پیاز کمی سرخ شد، سیر را به آن اضافه کنید و بگذارید تا کاملا سرخ شده و سبک شود. برای این طعم پیاز و سیر داغ بهتر شود، مقداری زردچوبه، نمک و فلفل را نیز به پیازها اضافه کرده و مجددا تفت دهید تا عطر آن آزاد شود.دستور پخت آجیل پلو
  • مرحله هفتم: سینه مرغ طعم دار شده را از یخچال خارج کرده و به پیاز داغ اضافه کنید و بگذارید تا سرخ شود. اگر دوست دارید تا عطر و طعم مرغ بهتر شود، می‌توانید مقداری دیگر ادویه نیز به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا مرغ روی حرارت کمی به آرامی سرخ شود و رنگ آن طلایی شود و شما به سراغ سرخ کردن و آماده سازی آجیل‌ها بروید.
  • مرحله هشتم: به مرحله هشتم از طرز تهیه آجیل پلو رسیدیم. کار خود را با سرخ کردن هویج و طعم دار کردن آن شروع کنید. از آن جایی که تفت دادن هویج خام ممکن است سبب سفتی آن شود، بهتر است تا قبل از تفت دادن در ابتدا به مدت 15 دقیقه آن را آبپز کنید. سپس هویج را آبکش کرده و با مقداری شکر، کره و زعفران تفت دهید تا طعم آن بهتر شود. اگر دوست داشتید در نهایت کمی آبلیمو نیز به آن اضافه کنید.
  • مرحله نهم: حالاهویج را از تابه خارج کرده و خلال بادام و پسته را درون آن بریزید و با کره تفت دهید تا کمی طلایی شود، در ادامه نیز خلال پرتقال و بادام هندی را جداگانه تفت دهید. در نهایت نیز زرشک را با کمی شکر تفت دهید تا پف کند. همین کار را برای گردو و کشمش نیز انجام دهید. دقت داشته باشید که این مواد را جداگانه تفت دهید تا با یکدیگر مخلوط نشوند و در نهایت بتوانید تزیین برنج خود را با آن انجام دهید.
  • مرحله دهم: کار شما تقریبا به پایان رسیده است و فقط برنج باقی مانده است. بنابراین برنجی را که از قبل خیس کرده اید، را روی حرارت قرار دهید و بگذارید تا به مدت زمان لازم روی حرارت بماند تا نرم شود. بعد از این که برنج به خوبی پخت آن را با آب سرد آبکش کنید.نکاتی در خصوص طرز تهیه آیل پلو
  • مرحله یازدهم: حالا یک قابلمه مناسب را انتخاب کرده و در کف آن کمی آب و روغن بریزید و اگر دوست داشتید از سیب زمینی یا نان برای ته دیگ استفاده کنید. سپس برنج را درون قابلمه ریخته و بگذارید تا برای 40 دقیقه دم بکشد و کاملا پخته شود.
  • مرحله دوازدهم: زمانی که برنج کاملا پخته و آماده شد، آن را در ظرف مورد نظرتان سرو کرده و روی آن کمی کره و زعفران بریزید. سپس روی برنج را به همراه آجیل‌های آماده شده به صورت لایه‌ای تزیین کرده و در یک سمت دیگر نیز مرغ‌ها را بچینید. به همین سادگی آجیل پلوی شما آماده است و می‌توانید آن را درست کرده و نوش جان کنید.

آجیل پلو یک غذای خوشمزه و یک انتخاب عالی برای شب یلدا است و می‌توانید با درست کردن آن به خوبی از مهمانان خود پذیرایی کنید. البته، علاوه بر آجیل پلو، انار پلو نیز یک انتخاب فوق العاده است و اگر مواد لازم برای تهیه آجیل پلو را نداشته باشید، می‌توانید طرز تهیه انار پلو شیرازی را برای شب یلدا پیش ببرید.

نکاتی در مورد درست کردن آجیل پلوی

اگر دوست دارید تا آجیل پلو را به شکل بهتر و با طعم بهتری درست کنید، نکاتی وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه ما به مهمترین نکات درطرز تهیه آجیل پلو اشاره کرده ایم:

  • در بعضی از روش‌های تهیه آجیل پلو به این شیوه عمل می‌کنند که مواد آجیل پلو را آماده کرده و در نهایت به صورت لایه لایه بین برنج ریخته و دم می گذارند، ولی مدل مجلسی این غذا به روش بالا می‌باشد.
  • در دستور تهیه آجیل پلو شما می‌توانید بر اساس ذائقه‌ی خودتان هر کدام از آجیل ها را دوست نداشید حذف کنید و آن را با آجیل دیگری جایگزین کنید.
  • برای این که طعم آجیل پلوی شما بهتر شود و از آن جای که سرخ کردنی‌های زیادی دارید، بهتر است آجیل را با کره تفت دهید، با این کار هم طعم بهتری خواهد داشت و هم ترد تر خواهد بود.
  • اگر دوست داشتید به جای مرغ می‌توانید از گوشت قرمز یا گوشت بوقلمون نیز استفاده کنید.

آجیل پلو، پلویی با دنیای از مغزها…

طرز تهیه آجیل پلو بسیار ساده است و بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم این غذا را در منوی غذایی هفتگی خود و  لیست غذاهای شب یلدا قرار دهید و آن را حتما تهیه کنید. البته، اگر احساس می‌کنید که تهیه آن زمان زیادی از شما می‌گیرد و فرصت تهیه این غذا یا سایر غذاها را در این شب ندارید، می‌توانید از سفارش آنلاین غذا اسنپ فود کمک بگیرید. با استفاده از این سرویس، غذای شما در کمترین زمان ممکن به محل آدرس ارسال خواهد شد.

سوالات متداول

صفر تا 100 طرز تهیه آجیل پلو هندی، چقدر زمان نیاز دارد؟

برای تهیه این غذای خوشمزه، چیزی نزدیک به 2 ساعت زمان نیاز دارید.

در تهیه این غذای خوشمزه، به برنج، گوشت، لوبیا چشم بلبلی، سبزی پلویی، لبو پخته، آب لیمو تازه، پیاز داغ، ادویه و زعفران به همراه کره نیاز دارید.

در آجیل پلو هندی از زردآلو خشک نیز استفاده می‌شود، در حالی که در آجیل پلو شیرازی، معمولا زردآلو خشک نداریم.

نظرات کاربران

صدرا
11.اردیبهشت.1402

به جز آجیل پلو، چه غذای خوشمزه دیگه ای رو می شه برای شب یلدا آماده کرد؟

مریمی
11.اردیبهشت.1402

آجیل پلو رو برای چه مناسبت های درست می کنن؟

    Snapp food
    11.اردیبهشت.1402

    اگر چه این غذای خوشمزه و مقوی را در هر زمانی می توان تهیه کرد و به ویژه برای مهمانی ها جایگاه مناسبی دارد، اما به طور خاص آجیل پلو در لیست غذاهای شب یلدا جای دارد.

سلما
11.اردیبهشت.1402

من به بادوم هندی حساسیت دارم، می شه این بادوم رو از مواد اولیه غذا حذف کرد؟

    Snapp food
    11.اردیبهشت.1402

    بله، شما می توانید بنا به سلیقه خود، برخی از این مغز آجیل ها را از مواد اولیه حذف کنید.

عباس
11.اردیبهشت.1402

آجیل پلو غذای زمستونیه یا تابستونی؟

    Snapp food
    11.اردیبهشت.1402

    با توجه به طبع گرم این غذا، معمولا در زمستان طبخ می شود و اتفاقا یکی از غذاهای شب یلدا به حساب می آید.

بانوی شرقی
11.اردیبهشت.1402

یه غذای دیگه شبیه به آجیل پلو که از ترکیب برنج با مواد اضافی درست بشه، می خوام که سفره مهمونی م رو رنگ و لعاب بدم! کسی می دونه معرفی کنه.

afsanehbakhtiyar
11.آذر.1402

سلام واقعا اجیل پلو خوشمزه و مجلسی برای شب یلدا بی نظیر هستش بجز طعم خوب این غذا رنگ و لعاب سفر و میز یلدا قشنگتر میکنه با خلال پسته زیاد تزیینش میکنم

    snappfoodadmin
    21.آذر.1402

    سلام غذاهای مختلف سنتی و محلی و مناسبتی مثل اجیل پلو میتوانیداز هر شهری که هستی از اسنپ فود انلاین خرید کنید https://snappfood.ir/
    آجیل پلو از جمله غذاهای مقوی و پرخاصیت که با گوشت و هم با مرغ درست می شود به دلیل استفاده از آجیل، این غذا برای شب یلدا مناسب است