طرز تهیه بورانی کدو سبز و کدو حلوایی به چند روش مختلف

طرز تهیه بورانی کدو
به این مقاله امتیاز دهید

بورانی کدو یک پیش غذای ساده، خوش طعم و رژیمی است که طرفداران زیادی دارد. روش پختن این غذا بسیار راحت است و شما در کوتاه ترین زمان ممکن می‌توانید آن را نوش جان کنید.

در طرز تهیه بورانی کدو سبز به روش ساده، ابتدا کدوها را بخارپز کرده و سپس رنده کنید. سیر رنده شده، ماست و کدو را در یک ظرف مخلوط کرده و نمک، فلفل سیاه و پودر سیر را بیفزایید. در انتها مقداری پونه خشک را به بورانی اضافه کرده و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. در طرز تهیه بورانی کدو حلوایی نیز باید همین مراحل را سپری کنید، با این تفاوت که به‌جای کدو سبز، از کدو حلوایی آبپز استفاده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا طرز تهیه بورانی کدو را به عنوان یکی از طرز تهیه انواع بورانی آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

بورانی کدو
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۰ دقیقه
زمان پخت ۳۰ دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه بورانی کدو سبز

بورانی کدو برای کسانی که علاقه زیادی به انواع بورانی دارند، بسیار لذیذ خواهد بود. برای درست کردن این بورانی تنها به کدو سبز و ماست چکیده احتیاج داشته و با داشتن این مواد می‌‌توانید کار خود را آغاز کنید.

بورانی کدو سبز

موارد لازم برای تهیه بورانی کدو سبز

مواد لازم برای تهیه بورانی کدو سبز به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست چکیده ۱ لیوان
کدو سبز ۱ عدد
سیر ۲ حبه
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
پونه خشک به مقدار لازم

دستور تهیه بورانی کدو سبز

برای تهیه بورانی کدو مراحل زیر را انجام دهید. البته، پیشنهاد می‌کنیم که بعد از خواندن مراحل زیر، طرز تهیه بورانی لبو را نیز در سایت ما مطالعه کنید. به این ترتیب، می‌توانید با انواع بورانی آشنا شده و میز غذایتان را رنگارنگ کنید.طرز تهیه بورانی کدو سبز

  • مرحله اول: ابتدا کدو سبزها رو بشویید و پوست بگیرید. سپس در یک قابلمه متوسط مقداری آب بریزید و کدوهای پوست گرفته را در آن قرار دهید تا بخار پز شوند. البته برخی از افراد دوست دارند تا کدو را به صورت خام و نپخته مصرف کنند که در این صورت می‌توانید کدو را بدون آب پز کردن رنده کنید.
  • مرحله دوم: بعد از پخته شدن کدو و رنده کردن آن‌ها، ماست را اضافه کنید. سپس سیر را رنده کرده و به مخلوط ماست و کدو بیفزایید؛ البته می‌توانید در کنار سیر از پودر سیر هم استفاده کنید. در آخر نمک و فلفل سیاه را به ماست اضافه کرده و همه مواد را با یکدیگر هم بزنید.
  • مرحله سوم: به دلیل سرد بودن طبع کدو سبز، می‌توانید مقداری پونه خشک به بورانی اضافه کنید. در نهایت این مخلوط را در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

طرز تهیه بورانی اسفناج نیز به همین صورت است. ابتدا باید اسنفاج‌ها را بشویید و با یک و نیم لیوان آب اجازه دهید تا بخارپز شوند. سپس اسفناج‌های بخار پز شده را خرد کرده و به ماست اضافه کنید.

طرز تهیه بورانی کدو با سیب زمینی

اگر دوست دارید این بورانی خوشمزه را به شیوه‌ی متفاوت‌تری درست کنید، این دستورالعمل مخصوص شماست! فقط کافی است دو عدد سیب زمینی متوسط و کمی روغن را به مواد گفته شده در بالا اضافه کنید. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که استفاده از سیب زمینی و روغن باعث می‌شود که دیگر بورانی شما خیلی رژیمی نباشد.طرز تهیه بورانی کدو با سیب زمینی

  • مرحله اول: سیب زمینی‌ها را حلقه‌ای برش زده و سپس آن‌ها را بخارپز کنید.
  • مرحله دوم: در این نوع بورانی بهتر است ابتدا کدو سبزها را سرخ کنید. بعد از اینکه روغن کدوها گرفته شد، آن‌ها را با آب گوجه یا آب بپزید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید به کدوهای در حال پخت کمی گوجه خرد شده، پیاز یا سیر ریز شده نیز اضافه کنید.
  • مرحله سوم: بعد از خنک شدن همه مواد به همان ترتیب گفته شده، سیب زمینی، کدو، سیر رنده شده، نمک و ادویه‌ها را مخلوط کرده و در یخچال قرار دهید تا بورانی خنک شود.

طرز تهیه بورانی کدو سبز و شوید

برای درست کردن این بورانی به ماست، سیر، پیاز، شوید تازه یا خشک، کدو سبز، نمک، زردچوبه و فلفل نیاز دارید. مطابق مراحل زیر بورانی کدو سبز با شوید را تهیه کنید:طرز تهیه بورانی کدو سبز و شوید

  • مرحله اول: پیاز را با مقداری روغن تفت دهید و سپس کمی زردچوبه اضافه کنید.
  • مرحله دوم: کدو‌ها را با اندازه نگینی خرد کرده، در مقدار کمی روغن سرخ کنید و کنار بگذارید تا خنک شوند.
  • مرحله سوم: حالا ماست، کدو، پیاز و سیر له شده را با نمک، فلفل و شوید خرد شده مخلوط کرده و در یخچال استراحت دهید.

طرز تهیه بورانی کدو سبز تبریزی

تبریزی‌ها بورانی کدو سبز را با شیوه خاصی تهیه می‌کنند که در این روش از سیر خرد شده، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمه‌ای، رب گوجه فرنگی، روغن، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود.طرز تهیه بورانی کدو سبز تبریزی

  • مرحله اول: کدوها را در روغن سرخ کرده و کنار بگذارید تا خنک شوند.
  • مرحله دوم: پیازها را حلقه‌ای برش زده و کف تابه بچینید. سیب زمینی‌ها را نیز حلقه‌ای کرده و روی پیاز قرار دهید.
  • مرحله سوم: کدوهای سرخ شده و سپس گوجه فرنگی‌های حلقه‌ای را به عنوان لایه‌های بعدی داخل تابه بگذارید.
  • مرحله چهارم: فلفل دلمه‌ای را به صورت خلالی برش زده و روی مواد بچینید. سپس سیر را نیز روی مواد قرار دهید.
  • مرحله پنجم: برای گرفتن خامی رب گوجه فرنگی، آن را در روغن زیتون تفت داده و با نمک، فلفل و زردچوبه، در کمی آب مخلوط کنید. حال این ترکیب را روی مواد داخل تابه بریزید.
  • مرحله ششم: بورانی را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به آرامی پخته شده و بورانی تبریزی شما آماده شود.

طرز تهیه بورانی کدو حلوایی

طرز تهیه بورانی کدو تنبل کاملا شبیه به بورانی کدو سبز است، با این تفاوت که به جای کدو سبز از کدو حلوایی استفاده می‌شود.

طرز تهیه بورانی کدو تنبل

  • مرحله اول: کدو حلوایی را آبپز کرده و سپس به وسیله گوشت کوب به حالت پوره در بیاورید.
  • مرحله دوم: پوره کدو حلوایی را با ماست و سیر رنده شده مخلوط کرده و نمک، فلفل سیاه و پودر سیر را اضافه کنید.
  • مرحله سوم: پس از افزودن مقداری پونه خشک و هم زدن مواد، بورانی کدو حلوایی را در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

در طرز تهیه بورانی کدو حلوایی در فر ، دیگر نیازی به آب پز کردن کدو روی اجاق گاز نیست و شما می‌توانید به وسیله فر این کدوها را پخته و به حالت پوره در بیاورید.

البته شما می‌توانید بورانی کدو حلوایی بدون ماست را نیز تهیه کنید که در این حالت به جای ماست از کشک استفاده می‌شود. برخی از افراد در پختن بورانی از مواد متنوعی نیز استفاده می‌کنند؛ برای مثال، در طرز تهیه کدو حلوایی مازندرانی می‌توانید دانه خردل و پودر زیره هم به‌کار ببرید.

فوت و فن های طرز تهیه بورانی کدو

برای درست کردن یک بورانی کدو خوشمزه و مقوی، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:فوت و فن های طرز تهیه بورانی کدو

  • در طرز تهیه بورانی کدو ، ماست مورد استفاده باید حتما ماست چکیده باشد.
  • اگر به دنبال یک بورانی سالم و رژیمی هستید، از سرخ کردن کدو سبز خودداری کرده و آن را تنها بخارپز کنید.
  • به‌جای بخارپز کردن کدو سبز، می‌توانید آن را در فر نیز بپزید تا نرم و آماده شود.
  • پوست کدو حلوایی سفت است، اگر جدا کردن پوست آن برای شما سخت بود، می‌توانید کدو حلوایی را ابتدا آبپز کرده و سپس پوست بگیرید.
  • برش‌های کدو حلوایی را به جای آبپز کردن می‌توان کبابی کرد.
  • در طرز تهیه بورانی کدو حلوایی می‌توان مقداری دارچین نیز به بورانی اضافه کرد تا طعم و عطر دارچین داشته باشد.

روش نگهداری بورانی کدو و جلوگیری از خراب شدن بورانی کدو

بورانی کدو سبز یا کدو حلوایی را به اندازه‌ای درست کنید که به صورت تازه مصرف شود تا از تمامی خواص آن بهره‌مند شوید. در صورتی که مقداری از بورانی باقی ماند، آن را داخل یک ظرف درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. اگر قصد دارید تا بورانی را برای مدت طولانی نگهداری کنید، آن را در فریزر قرار دهید.

برای جلوگیری از خراب شدن بورانی کدو، دقت داشته باشید که بورانی در خارج از یخچال نماند.

خواص بورانی کدو

بورانی کدو کلسیم بسیار زیادی دارد که برای بهبود عملکرد استخوان‌ها و همچنین کمک به رشد استخوان کودکان و نوجوانان بسیار مفید است. افرادی که پوکی استخوان دارند، بهتر است این غذا را در لیست رژیم غذایی خود قرار دهند. همچنین بورانی کدو به دلیل داشتن فیبر بالا، باعث احساس سیری می‌شود و به همین دلیل برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید است.

بورانی کدو متابولیسم بدن را افزایش داده و برای کسانی که از طریق ورزش برای لاغری اقدام می‌کنند، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. البته، هر بورانی خواص مخصوص به خود را دارد و می‌توانید با تهیه همه بورانی‌ها از خواص آن‌ها بهره ببرید. برای مثال پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه بورانی بادمجان با ماست را مطالعه کرده و از خواص بی‌نظیر بادمجان بهره ببرید.

بورانی کدو سبز یا کدو حلوایی را حتما امتحان کنید…

در این مطلب طرز تهیه بورانی کدو را با چند روش مختلف آموزش دادیم. پیشنهاد می‌کنیم این بورانی را تهیه کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید. البته، ممکن است کدو سبز یا کدو تنبل در اختیار نداشته باشید که در این صورت می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، به صفحه سفارش آنلاین میوه رفته و میوه و صیفی جات موردنظر خود را سفارش دهید. با این روش، سفارش شما در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به دستتان خواهد رسید.

سوالات متداول

در تهیه بورانی کدو سبز از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

مواد اولیه بورانی کدو سبز شامل ماست، سیر، کدو سبز، پونه خشک، نمک و فلفل سیاه است.

چرا از پونه در تهیه بورانی کدو استفاده می‌کنیم؟

ماست و کدو که در تهیه این بورانی استفاده می‌شوند، هر دو طبع سردی دارند. برای تعدیل طبع بورانی کدو، بهتر است تا پونه خشک را به فهرست مواد اولیه آن اضافه کنید.

روش تهیه بورانی کدو سبز تبریزی چگونه است؟

برای تهیه این بورانی باید پیاز، سیب زمینی، کدو سرخ شده، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سیر را به ترتیب و به صورت لایه‌ای در یک تابه بچینید. سپس از مخلوط رب سرخ شده، آب، نمک، فلفل و زردچوبه، یک مایع رقیق آماده کرده و روی مواد داخل تابه بریزید. سپس اجازه دهید تا مواد با حرارت ملایم پخته و آماده شوند.

نظرات کاربران