آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه بیف استروگانوف
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه بیف استروگانوف با گوشت گوساله و گوشت چرخ کرده

مینا اسماعیل بیگی 09 اسفند 1402 7 دقیقه

اصالت بیف استراگانوف متعلق به کشور روسیه است، اما طعم بی‌نظیر این غذا، طبخ آن را به نقاطی بسیار دورتر از خاک این کشور هم کشانده است.

در طرز تهیه بیف استروگانوف ، باید ابتدا پیاز خلالی یا نگینی را با ادویه تفت داده و گوشت برش‌خورده به صورت نوارهای باریک را به آن بیفزایید. در ادامه، مقداری آب جوش اضافه کنید. وقتی گوشت پخت و آب خود را کشید، قارچ‌های ورقه‌ای را با آن مخلوط کرده و تفت دهید تا قارچ هم آب خود را بکشد. سپس، مخلوطی از آرد، شیر و نمک و فلفل را در تابه گوشت ریخته و بعد از حباب زدن شیر، غذا را از روی حرارت بردارید. در نهایت، خامه را هم با بقیه مواد داخل تابه مخلوط کرده و سیب‌زمینی‌های رشته‌ای را که به صورت جداگانه سرخ کرده‌اید، همراه غذا سرو کنید.

البته بیف استراگانف با گوشت چرخ کرده هم قابل طبخ است و در ادامه، درباره جزئیات این روش‌ها به تفصیل توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

بیف استراگانوف

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت غذا کمتر از 1 ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه بیف استروگانوف با گوشت گوساله

این روش، متداول‌ترین روش تهیه بیف استراگانوف است که در آن ترکیب طعم گوشت گوساله با خامه،  شیر و قارچ، طعمی منحصر‌به‌فرد و دلچسب ایجاد می‌کند. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه بیف استراگانوف خانگی را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه بیف استروگانوف با گوشت گوساله

مواد لازم برای تهیه بیف استراگانوف

مواد اولیه برای تهیه این غذای لذیذ به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت فیله یا راسته گوساله 300 گرم
پیاز 2 عدد
سیب‌زمینی 3 عدد
قارچ 100 گرم
خامه 200 گرم
شیر نصف لیوان
آرد 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل طرز پخت بیف استراگانوف با گوشت گوساله

برای تهیه این غذای معروف و پرطرفدار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا پیازها را شسته، پوست بگیرید و به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه، پیازهای خرد‌شده را با مقداری روغن مایع در تابه‌ای مناسب تفت دهید تا نرم و سبک شوند.
  • مرحله سوم: گوشت گوساله را هم خوب بشویید و با دستمال مخصوص آشپزی خشک کنید. سپس، آن را به صورت نوارهای باریک و بلند برش بزنید و در تابه حاوی پیاز بریزید.
  • مرحله چهارم: صبر کنید تا گوشت و پیاز به‌خوبی تفت بخورند و رنگ گوشت تغییر کند. سپس 2 لیوان آب جوش در تابه بریزید.
  • مرحله پنجم: حالا حرارت زیر تابه را کم کرده و درب آن را بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد و آب آن تبخیر شود.
  • مرحله ششم: در این فاصله، قارچ را آماده کنید. برای این منظور، قارچ‌ها را شسته و با دستمال خشک کنید. سپس، آن‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله هفتم: زمانی که گوشت کاملا پخت و آب داخل تابه کشیده شد، قارچ‌های ورقه‌ای را در تابه ریخته و با گوشت تفت دهید.

نکته: دقت کنید که در این مرحله از طرز تهیه بیف استراگانوف، قارچ آب می‌اندازد، اما شما باید به تفت دادن ادامه دهید تا آب قارچ هم کاملا تبخیر شود.

  • مرحله هشتم: در عین اینکه حواستان به تابه گوشت است، شیر را در کاسه‌ای ریخته و آرد را کم کم به آن اضافه کنید. مخلوط را همزمان هم بزنید تا آرد گلوله نشود و سپس، مقداری نمک و فلفل هم به آن بیفزایید.
  • مرحله نهم: زمانی که آب قارچ کاملا تبخیر شد، مخلوط شیر را در تابه حاوی گوشت بریزید. محتویات داخل تابه را مدام هم بزنید تا شیر حباب بزند. در این زمان تابه را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.
  • مرحله دهم: حالا خامه را به محتویات داخل تابه اضافه کرده و تمام مواد را به‌خوبی با هم مخلوط کنید.
  • مرحله یازدهم: مرحله آخر مربوط به آماده کردن سیب‌زمینی بیف استراگانوف است. برای این کار، سیب‌زمینی را بشویید، پوست بگیرید و به صورت درشت رنده کنید.
  • مرحله دوازدهم: سپس سیب‌زمینی‌های رنده‌شده را در ظرفی گود با روغن سرخ‌کردنی و حرارت بالا سرخ کرده و کنار غذا سرو کنید. طرز تهیه بیف استروگانوف به پایان رسید.

طرز تهیه بیف استراگانوف با گوشت چرخ کرده

اگر گوشت تکه‌ای در اختیار ندارید، باید بدانید که بیف استراگانف با گوشت چرخ کرده هم بسیار لذیذ است. تهیه این غذا کمتر از 30 دقیقه زمان می‌برد و می‌توانید مثل بیف استراگانف با گوشت گوساله و گوسفند، این غذا را هم در کنار نان، برنج، پاستا، نودل و سیب‌زمینی سرو کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل دستور پخت را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه بیف استراگانوف با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای تهیه بیف استراگانوف با گوشت چرخ کرده

مواد اولیه زیر برای 8 نفر کافی است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ‌کرده 500 گرم
پیاز کوچک 1 عدد
قارچ خرد شده 500 گرم
سیر 2 حبه
عصاره گوشت 1 لیوان
آرد 2 قاشق غذاخوری
خامه 1 لیوان
خامه ترش 3/1 لیوان
سس تند (اختیاری) 1 قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه نصف قاشق چایخوری
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری

مراحل دستور پخت بیف استراگانف با گوشت چرخ کرده

در صورت استفاده از گوشت چرخ کرده برای تهیه بیف استراگانف، مطابق روش زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: ابتدا تابه‌ای مناسب را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن زیتون داخل آن بریزید.
  • مرحله دوم: در ادامه، گوشت چرخ‌کرده را اضافه کرده و با روغن زیتون تفت دهید. سپس پیاز خرد‌شده و کمی بعد، سیر خرد شده را نیز اضافه کنید.
  • مرحله سوم: پس از سبک شدن پیاز و بلند شدن عطر سیر، قارچ‌های خرد‌شده را نیز در تابه بریزید و 5 دقیقه همه مواد را با هم تفت دهید.
  • مرحله چهارم: حالا آرد را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا بوی خامی آن گرفته شود.
  • مرحله پنجم: در ادامه، عصاره گوشت را همراه با خامه و نمک و فلفل داخل تابه بریزید و در صورت تمایل مقداری سس تند هم اضافه کنید.
  • مرحله ششم: اجازه دهید مواد برای 5 دقیقه روی حرارت بمانند تا سس کمی غلیظ‌تر شود.
  • مرحله هفتم: در نهایت، تابه را از روی حرارت بردارید، خامه ترش را داخل تابه ریخته و با بقیه مواد مخلوط کنید.

نکات لازم در طرز تهیه بیف استروگانوف

اگر می‌خواهید مثل طرز تهیه بیف استراگانف رستورانی، یک طعم لذیذ و به‌یادماندنی خلق کنید، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • اگر ترجیح می‌دهید که غذای شما کالری کمتری داشته باشد، آن را با سس بشامل و بدون خامه درست کنید.
  • برای تهیه سس بشامل، مقداری کره را در تابه‌ای کوچک حرارت دهید و 1 قاشق غذاخوری آرد سفید الک‌شده به آن اضافه کنید. سپس، مقداری شیر و عصاره گوشت به مواد تابه افزوده و آن‌ها را هم بزنید تا به غلظت مناسبی برسند.
  • معمولا برای تزئین این غذای دلچسب از سبزیجاتی مثل جعفری، ریحان و شوید استفاده می‌شود که البته این موضوع به سلیقه شما بستگی دارد.
  • طرز تهیه بیف استراگانوف با گوشت گوسفندی هم شبیه تهیه این غذا با گوشت گوساله است. با این تفاوت که باید 4 حبه سیر رنده‌شده را هم با پیاز و گوشت تفت دهید. به‌علاوه، هنگام تفت دادن پیاز و سیر، از مقداری زردچوبه هم استفاده کنید.
  • دقت کنید که حرارت پخت این غذا باید کم باشد تا گوشت‌ها کاملا مغزپخت شوند.
  • اگر پیش از برش زدن گوشت، کمی آن را با گوشت‌کوب بکوبید، به طبخ بهتر و سریع‌تر آن کمک خواهید کرد.

نکات لازم در طرز تهیه بیف استروگانوف

  • در صورت تمایل می‌توانید از مقداری سس خردل و رب گوجه‌فرنگی هم در طرز تهیه بیف استروگانوف استفاده کنید.
  • اگر آرد را داخل شیر الک کنید بهتر است، زیرا این کار مانع از گلوله شدن آرد می‌شود.
  • می‌توانید در آخرین مرحله طبخ غذا، مقداری پنیر پارمسان به مواد داخل تابه بیفزایید که کاملا سلیقه‌ای است.
  • در صورت استفاده از عصاره گوشت، از مقدار نمک کمتری استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید بیف استراگانوف را به‌عنوان شام سرو کنید، میزان گوشت غذا را کمتر کرده و مقدار قارچ را بیشتر کنید. جالب است بدانید که قارچ بیشتر، طعم این غذا را لذیذتر می‌کند.
  • در صورت تمایل می‌توانید در طبخ این غذا از سبزیجات معطری مثل نعنا و آویشن و همچنین مقداری آب لیموترش هم استفاده کنید.
  • طرز تهیه بیف استراگانوف با مرغ در واقع همان چیکن استروگانف است که مواد مورد نیاز و طرز پخت آن شباهت زیادی به طرز تهیه بیف استروگانف دارد.

اصول نگهداری از بیف استراگانوف

باقیمانده بیف استراگانوف را در ظرفی درب‌دار ریخته و در یخچال قرار دهید. مدت ماندگاری این غذا در یخچال تا 4 روز و در فریزر تا 10 روز سالم می‌ماند.

روش جلوگیری از خراب شدن بیف استراگانوف

هنگام استفاده مجدد از این غذا، رنگ و لعاب ظاهر آن را بررسی کنید تا مورد مشکوکی از خرابی وجود نداشته باشد. به یاد داشته باشید که گوشت ماده فسادپذیری است، بنابراین بیف استراگانوف را در معرض رطوبت یا هوای گرم قرار ندهید. همچنین، هنگام گرم کردن مجدد هم از حرارت ملایم استفاده کنید.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه بیف استراگانوف

در رسپی اصلی و سنتی بیف استراگانوف از خامه ترش استفاده می‌شود. با‌این‌حال، اگر به این نوع خامه دسترسی ندارید، می‌توانید خامه صبحانه را جایگزین کنید. همچنین می‌توانید به‌جای روغن مایع، کره گیاهی یا روغن زیتون به کار ببرید. در بعضی رسپی‌ها هم آب گوشت، جایگزین شیر می‌شود.

تاریخچه بیف استرواگانوف

نام این غذا اولین بار در سال 1871 میلادی در یک کتاب آشپزی روسی با عنوان«هدیه‌ای برای زنان خانه‌دار جوان» به میان آمد. برخی وجه تسمیه نامگذاری آن را مربوط به خانواده پرآوازه و ثروتمند استروگانف می‌دانند و عده‌ای معتقدند که نامگذاری این غذا، به نحوه طبخ گوشت آن برمی‌گردد؛ زیرا فعل استراگات در زبان روسی به معنای رشته رشته کردن و تراشیدن است و از آن جا که نوع برش گوشت در این غذا هم به شکل نوارها و رشته‌های باریک است، این غذا بیف استراگانف نام گرفته است. البته عمده شهرت جهانی این غذا مربوط به بعد از جنگ جهانی دوم و سربازانی است که با ورود به کشورهای مختلف دنیا، مزه این غذای دلچسب را چشیدند و آن را به کشور خود بردند.

خواص بیف استراگانوف

گوشت گوساله یک منبع پروتئینی عالی است که به رشد و بازسازی عضله‌ها کمک می‌کند. این گوشت سرشار از پتاسیم است و از ابتلا به فشار خون بالا جلوگیری می‌کند. همچنین یکی از منابع اصلی ویتامین های گروه B محسوب می‌شود و نقش مهمی در بهبود فعالیت سیستم عصبی بدن دارد. از دیگر خواص گوشت گوساله می‌توان به بهبود عملکردهای ذهنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های روان شناختی و زوال عقل اشاره کرد.

خواص بیف استراگانوف

برای چشیدن یک بیف استروگانوف لذیذ، روی اسنپ فود حساب کنید..

همان‌طور که دیدید، طرز تهیه بیف استروگانوف واقعا کار سختی نیست. با‌این‌حال، اگر وقت کافی ندارید و ترجیح می‌دهید یک یا چند پرس بیف استروگانف رستورانی تهیه کنید، از سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود کمک بگیرید. این امکان به شما کمک می‌کند که در بستری امن و مطمئن، انواع غذاهای دلخواه خود را با صرف کمترین وقت و انرژی به صورت آنلاین سفارش داده و درب منزل یا محل اقامت خود تحویل بگیرید. امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی را پیش رو داشته باشید.

سوالات متداول

مناسب‌ترین گوشت برای تهیه بیف استروگانوف چیست؟

گوشت فیله یا راسته گوساله، بهترین انتخاب برای بیف استراگانوف است، زیرا هم نرم است و هم طعم بی‌نظیری دارد. البته از گوشت دنده بدون استخوان هم می‌توانید استفاده کنید.

نحوه سرو بیف استراگانوف چگونه است؟

شما می‌توانید این غذای لذیذ را همراه برنج، پاستا یا نودالیت سرو کنید یا در کنار آن تعدادی نان باگت قرار دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود