آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
2.8/5 - (13 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه ترشی گل کلم (فوری و با آب گوجه فرنگی)

زهرا دهقان 05 مرداد 1400 8 دقیقه

یکی از ترشی‌های خوشمزه‌ی ما ایرانی‌ها، ترشی گل کلم است. همان طور که انتظار می‌رود، گل کلم، به عنوان غالب‌ترین مواد اولیه در تهیه این ترشی به حساب می‌آید. البته در شهرهای مختلف، ترکیبات مختلفی برای طرز تهیه ترشی گل کلم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه می‌خواهیم آسان‌ترین روش تهیه‌ی ترشی گل کلم و نکات ضروری آن را مرور کنیم. با ما همراه باشید.

ترشی گل کلم
تعداد نفرات 8 نفر
زمان آماده سازی  30 دقیقه
زمان پخت غذا  15 دقیقه
میزان سختی متوسط

ترشی گل کلم خوشمزهطرز تهیه ترشی گل کلم ساده

ترشی گل کلم از انواع ترشی و شور ، معمولاً به رنگ‌های سفید و زرد تهیه می‌شود. با توجه به سلیقه خود می‌توانید مواد مختلفی مانند هویج، انواع فلفل‌ها و موسیر را به ترشی گل کلم اضافه کرده یا برخی از سبزی‌ها را حذف کنید. اصلی‌ترین روش طرز تهیه ترشی گل کلم سفید به شکل زیر است، اگر چه طرز تهیه انواع ترشی گل کلم، بیشتر تنها در خصوص مواد اولیه تفاوت‌هایی دارند.

مواد لازم برای تهیه ترشی

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه ترشی گل کلم به شرح زیر هستند:

مواد اولیه میزان لازم
گل کلم 1 عدد متوسط
ترخون 4 شاخه
گلپر 1 قاشق چای خوری
ترخون 4 شاخه
گلپر 1 قاشق چای خوری
نمک به میزان کافی
سرکه به میزان کافی
فلفل سبز تند یا شیرین 6 عدد
هویج 500 گرم
سیب ترش 500 گرم به دلخواه

طرز تهیه ترشی گل کلم

در روش درست کردن ترشی گل کلم خوشمزه و خوش آب و رنگ، مراحل زیر را دنبال کنید:طرز تهیه ترشی گل کلم سفید

  • مرحله اول: برای تهیه ترشی گل کلم مجلسی، مواد تازه و سالم را خریداری کنید.

  • مرحله دوم: سپس گل کلم‌ها را با دقت شسته و در آبکش بریزید. پس از این که آب اضافه خارج شد، آن‌ها را به اندازه‌ی دلخواه خرد کنید. دقت داشته باشید که نباید گل کلم‌ها را خیلی درشت خرد کرده یا آن‌ها را آن قدرها ریز کنید که وضعیت ظاهری ترشی تحت تاثیر منفی قرار بگیرد.
  • مرحله سوم:در این مرحله از نحوه درست کردن ترشی گل کلم، باید هویج‌ها را نیز شسته و پوست کنده و به شکل نگینی یا حلقه‌ای خرد کنید.

  • مرحله چهارم: بهتر است که در تهیه‌ی ترشی گل کلم از سیر یا موسیر تازه استفاده کنید. اگر از موسیر خشک استفاده می‌کنید، آن را یک ساعت قبل در آب خیس کنید. سپس آن‌ها را از صافی عبور دهید.
  • مرحله پنجم: در این بخش از طرز تهیه ترشی گل کلم با سرکه و آب، لازم است که تمامی سبزیجات را روی پارچه‌ای تمیز پهن کنید. توجه داشته باشید که کمترین رطوبتی در سبزیجات، باعث خواهد شد تا ترشی کپک بزند.
  • مرحله ششم: حالا نوبت آن است که سیب زمینی ترشی را به خوبی شسته و به شکل نگینی یا مکعب‌های بزرگ‌تر خرد کنید.
  • مرحله هفتم: اکنون به سراغ سبزیجات بروید. به کمک یک کارد تیز و تخته آشپزخانه، ترخون را خوب خرد کرده و کاملا ساطوری کنید. به علاوه شما می‌توانید به جای سبزی تازه، از ترخون خشک استفاده کنید.
  • مرحله هشتم:در کاسه‌ای ادویه‌های ترشی یعنی موسیر، گلپر و ترخون را با یکدیگر مخلوط کنید.

  • مرحله نهم:در شیشه‌ی ترشی به صورت لایه لایه مواد اولیه ترشی که قبلا خرد کردید، فلفل سبز و‌ ادویه‌ها را بریزید.

  • مرحله دهم: در مرحله‌ی آخر سرکه را روی مواد ریخته تا روی سبزیجات را به طور کامل بپوشاند. در شیشه‌ی ترشی را محکم ببندید. بهتر است شیشه‌ی ترشی را در جای خشک و دور از نور نگهداری کنید.

تا اینجا روش درست کردن ترشی گل کلم ساده را دیدیم. ترشی گل کلم پس از گذشت ۱ تا ۳ هفته آماده‌ی مصرف است. از خوردن این ترشی خوشمزه کنار خانواده‌تان لذت ببرید. همین طور توصیه می‌کنیم که حتما طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر را در مجله اسنپ فود دنبال کنید.

ترشی گل کلم فوریترشی گل کلم فوری

آیا مایل هستید هرچه سریع‌تر ترشی گل کلم شما آماده شود؟ اگر برای خوردن این ترشی خوشمزه عجله دارید، راه حل این موضوع را به شما یاد می‌دهیم. بهترین روش برای جا افتادن دادن هرچه زودتر ترشی گل کلم، حرارت دادن مواد ترشی است. برای این منظور آب جوشیده‌ی سرد شده را با سبزیجات ترشی و مقدار کافی سرکه مخلوط کنید. مواد ترشی را داخل قابلمه‌ی مناسب ریخته و آن را روی حرارت ملایم بگذارید. پس از نرم‌تر شدن مواد شعله‌ی گاز را خاموش کنید. مواد خنک شده را در ظرف مناسب بریزید. دنبال کردن این دستورالعمل از طرز تهیه ترشی گل کلم پخته شده، کمک می‌کند که تنها با سپری شدن یک روز، ترشی آماده مصرف باشند.

ترشی گل کلم با آب گوجه

در برخی شهرها مانند مشهد در تهیه‌ی ترشی گل کلم از پوره‌ی گوجه فرنگی استفاده می‌کنند. ترکیب گوجه فرنگی با گل کلم بسیار خوشمزه است.

طرز تهیه ترشی گل کلم با آب گوجه فرنگی

برای تهیه ترشی گل کلم با آب گوجه فرنگی، این مراحل را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا سبزیجات ترشی شامل گل کلم، هویج، کرفس، سیر و فلفل سبز تند را کاملاً شسته و به صورت نگینی خرد کنید.
  • مرحله دوم: گوجه فرنگی را داخل میکسر ریخته یا با رنده دانه ریز، رنده کنید. سپس پوره‌ی گوجه فرنگی را از صافی رد کنید تا پوست‌های اضافه آن، گرفته شوند.
  • مرحله سوم: حالا پوره‌ی گوجه فرنگی را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید. سپس کمی نمک و ادویه‌ی ترشی به گوجه‌فرنگی‌ها اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در ادامه، به ازای هر یک لیتر پوره‌ی گوجه فرنگی یک لیوان سرکه‌ی سفید اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: کمی صبر کنید تا پوره‌ی گوجه فرنگی غلیظ شود. تقریباً ۱۵ دقیقه برای غلیظ شدن گوجه‌فرنگی‌ها کافی است.
  • مرحله ششم: حالا نوبت آن است که سبزیجات ترشی (کلم، هویج و …) را با پوره مخلوط کنید.
  • مرحله هفتم: صبر کنید تا ترشی خنک شود. مواد را داخل ظرف‌های شیشه‌ای ریخته و در محیط آشپزخانه قرار دهید. تقریباً پس از 14 روز ترشی گل کلم شما آماده است.

ترشی گل کلم مخلوطترشی گل کلم مخلوط

طرز تهیه ترشی مخلوط گل کلم شباهت زیادی با ترشی گل کلم ساده دارد. برخی افراد با توجه به ذائقۀ خود مواد دیگری مانند پیاز، فلفل سبز، لوبیا سبز، غوره و کرفس را به ترشی گل کلم اضافه می‌کنند. همچنین در برخی دستورها از ادویه‌های خاصی مانند زردچوبه، پودر کاری، زیره، آویشن، سیاه دانه و ادویه‌ی ترشی استفاده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه گل کلم مخلوط

برای تهیه ترشی گلم کلم مخلوط، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد اولیه میزان لازم
گلم کلم 2 کیلوگرم
هویج 500 گرم
خیار 500 گرم
کرفس 500 گرم
بادمجان 800 گرم
سیب زمینی ترشی 300 گرم
سیر به مقدار کافی
فلفل سبز به مقدار کافی
سبزی ترشی شامل شوید، ترخون، برگ کرفس و مرزه 400 گرم
ادویه ترشی شامل زردچوبه، فلفل، گلپر و نمک به مقدار کافی
سرکه سفید یا قرمز به مقدار کافی
موسیر 300 گرم
نعناع و شوید خشک در صورت تمایل به مقدار کافی

مراحل طرز تهیه ترشی گل کلم مخلوط

برای آن که بتوانید به بهترین شکل ترشی گل کلم مخلوط را در منزل آماده کنید، مراحل زیر لازم هستند:

  • مرحله اول: مواد لازم برای تهیه‌ی ترشی را کاملاً بشویید. آن‌ها را روی پارچه‌ی تمیز پهن کرده و صبر کنید تا رطوبتشان کاملاً گرفته شود.
  • مرحله دوم: در این مرحله از طرز تهیه ترشی گل کلم با هویج و کرفس، بایدگل کلم و سایر سبزیجات را به اندازه‌ی دلخواه خرد کنید.
  • مرحله سوم: بادمجان‌ها را در ابعاد دلخواه خرد کنید. شما می‌توانید بسته به میل خود، پوست بادمجان‌ها را گرفته یا آن‌ها را با پوست خرد کرده و در ترشی بریزید.
  • مرحله چهارم: بادمجان را پس از خشک شدن در یک لیوان سرکه بپزید.
  • مرحله پنجم: در اینجای کار از طرز تهیه ترشی گل کلم با کرفس، سبزیجات ترشی مانند مرزه، شوید و ترخون را کاملاً بشویید. آن‌ها را روی پارچه‌ای تمیز پهن کنید تا خشک شوند.
  • مرحله ششم: سبزیجات را داخل ظرفی بزرگ ریخته و با ادویه‌های ترشی مخلوط کنید.
  • مرحله هفتم: مواد ترشی را در شیشه‌های تمیز بریزید. لا به لای مواد اصلی فلفل سبز و بادمجان پخته شده قرار دهید.
  • مرحله هشتم: در مرحله ی آخر از طرز تهیه ترشی گل کلم با موسیر باید سرکه را اضافه کرده و درب شیشه را محکم ببندید.

همین طور اگر مایل باشید، می‌توانید با اضافه کردن برش‌های خیار، ترشی گل کلم و هویج و خیار را آماده کنید.

فوت کوزه‌گری تهیه ترشی گل کلمفوت کوزه‌گری تهیه ترشی گل کلم

تهیه ترشی گل کلم مانند سایر ترشی‌ها نکات مهمی دارد که لازم است حتما آن‌ها را تک به تک رعایت کنید تا ترشی شما، بهترین طعم را به خود بگیرد.

  •  اگر مایلید ترشی شما رنگ زرد یا طلایی داشته باشد، از زعفران یا زردچوبه استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید پودر ریشه زعفران به کار ببرید. به این منظور لازم است که زعفران را با آب جوش دم کرده و پس از خنک شدن به ترشی اضافه کنید. ترشی گل کلم با زعفران، رنگ و لعاب جذابی داشته و مجلسی‌تر است. در طرز تهیه ترشی گل کلم زرد، بیشتر از زردچوبه استفاده شده و کمتر زعفران نیاز داریم.
  • اگر می‌خواهید ترشی گل کلم شما، قرمز رنگ شود؛ باید از رنگ طبیعی چون رنگ لبو یا پوره گوجه فرنگی استفاده کنید.
  • رطوبت از دلایل اصلی ایجاد کپک در ترشی گل کلم است. همیشه از قاشق یا ملاقه خشک برای برداشتن مقداری از این ترشی استفاده کنید.
  • بهتر است که حتما شیشه ترشی گل کلم را از نوع تیره رنگ انتخاب کنید. همچنین ظرف‌های شیشه‌ای از نظر سلامت گزینه‌ی مناسب‌تری برای نگهداری انواع ترشی هستند.
  • برخی افراد مایلند از مقدار کمتری سرکه در ترشی استفاده کنند. برای این منظور روی مواد ترشی گل کلم را با آب جوشیده‌ی سرد پر کنید. سپس مقداری کمی سرکه برای جلوگیری از ایجاد کپک به ترشی اضافه کنید.
  • اگر چه مقدار نمک و سرکه برای ترشی گل کلم به سلیقه شما بستگی دارد، اما بهتر است که حتما حد اعتدال را رعایت کنید. این موضوع را در تهیه تمام ترشی‌ها همچون طرز تهیه ترشی پیاز قرمز نیز رعایت کنید.
  • توجه داشته باشید که طرز تهیه ترشی گل کلم شور، به همین روش گفته شده و مشابه است و تنها مقدار بیشتری نمک و ترخون در آن ریخته می‌شود.

ترشی گل کلم، ترشی برای انواع سلیقه ها…

روش درست کردن ترشی گل کلم به چند روش متفاوت را برای شما توضیح دادیم. شما می‌توانید این ترشی را با سلیقه و ذائقه خود تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر می‌خواهید در کنار این ترشی از انواع دیگر چاشنی‌ها استفاده کنید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، کافی است به صفحه غذای آنلاین اسنپ فود بروید و در کنار غذایی که دوست دارید، چاشنی‌های متفاوت را نیز سفارش دهید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود