طرز تهیه ترشی مخلوط با سبزیجات معطر

طرز تهیه ترشی مخلوط
5/5 - (1 امتیاز)

وجود ترشی به عنوان چاشنی غذای اصلی گاهی جزو هویت غذا است. همچنین مصرف ترشی با برخی غذاها منع شده است. ترشی مخلوط، یکی از ترشی‌های بسیار خوشمزه است که می‌توان آن را با مواد اولیه متنوعی آماده کرد. در این مطلب از مجله اسنپ فود، طرز تهیه ترشی مخلوط را دنبال خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ترشی مخلوط
تعداد نفرات 6  نفر
زمان آماده ‌سازی 30  دقیقه
زمان لازم برای پخت 15  دقیقه
درجه سختی متوسط

انواع ترشی مخلوطانواع ترشی مخلوط

محتویات ترشی مخلوط از انواع ترشی و شور، معمولاً بستگی به محل زندگی افراد، گیاهان پرورش یافته در منطقه زندگی، ذائقه افراد و حساسیت‌های غذایی دارد. در گذشته و در قالب زندگی سنتی، ترشی مخلوط را با مواد اولیه و گیاهانی تهیه می‌کردند که همگی به شکلی بومی بوده و دسترسی ساده‌تری به آن‌ها وجود داشت. به علاوه ذات ترشی که ماندگاری طولانی مدت داشت، باعث می‌شد تا نبود یخچال، جبران شده و مردم بتوانند برای مدت طولانی‌تری سبزیجات مختلف را به شکل ترشی در اختیار داشته باشند.

دستور تهیه ترشی مخلوط را می‌توان در غذاهای چینی، غذاهای خاورمیانه و بسیاری دیگر از غذاهای جهان یافت. ترشی مخلوط زرد رنگ، ترشی مخلوط قرمز، ترشی مخلوط بندری و ترشی مخلوط شیرازی از انواع ترشی مخلوط هستند.

مایع ترشی مخلوط

مایع ترشی، ترکیب سرکه، سبزی ترشی و ادویه مخصوص ترشی است. برای تهیه این ترشی نیز مانند دیگر انواع ترشی، ممکن است از انواع سرکه‌‌ها استفاده شود که از جمله آن‌ها می‌توان به سرکه سفید، سرکه قرمز، سرکه بالزامیک، سرکه سیب و سرکه برنج اشاره کرد. قطعا طعم این سرکه‌ها تا حدودی با هم متفاوت بوده و بسته به طعم و طبعی که برای ترشی انتخاب کرده‌اید، باید استفاده شوند. نهمچنین رب انار رقیق، آب غوره، آب مرکبات و آب تمبر هندی نیز در درست کردن انواعی از ترشی استفاده می‌شود. به هر ترتیب همه چیز بستگی به طبع و سلیقه شما دارد. به طور مثال اگر می‌خواهید ترشی کاملا شفاف آماده کنید، باید به سراغ سرکه سفید بروید.

انواع ادویه ترشی

هر ترشی، بسته به نوع مواد داخل آن و دستورالعمل تهیه آن، ادویه متفاوتی دارد. بعضی از ترشی‌ها ادویه خاصی دارند، مانند ترشی هفت بیجار که هفت نوع ادویه دارد یا ترشی مخلوط بندری که مقدار بسیار قابل توجهی فلفل دارد.

به صورت معمول ادویه ترشی شامل تخم خردل، تخم گشنیز، دانه فلفل سیاه، تخم شوید، فلفل قرمز، پودر زنجبیل، میخک، هل، برگ بو و دارچین است. ادویه مخلوط ترشی را می‌توان از عطاری‌ها تهیه کرد. اگر چه شما می‌توانید خود به مخلوط کردن ادویه‌های ترشی بپردازید؛ اما توصیه می‌کنیم که برای دفعات اول تهیه ترشی، ادویه‌ مورد نیاز خود را به صورت آماده تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی مخلوط زرد رنگمواد لازم برای تهیه ترشی مخلوط زرد رنگ

در تهیه ترشی مخلوط زرد رنگ، مقدار مواد نسبت به ذائقه افراد قابل تغییر است، این مواد یا وسایل ترشی مخلوط، برای حدوداً یک شیشه بزرگ ترشی کافی خواهد بود. لازم به ذکر است که اگر تصمیم به دنبال کردن طرز تهیه ترشی بالزامیک دارید، باید به جای سرکه معمولی از سرکه بالزامیک استفاده کنید.

مواد اولیه میزان لازم
گل کلم 1 عدد متوسط
هویج 2 عدد
سیب زمینی ترشی 2 عدد
حبه سیر 3 عدد
ساقه کرفس 2 عدد
فلفل سبز تند 2 تا 5 عدد
خیار متوسط 2 عدد
پیاز نقلی 5 عدد
کلم سفید یا قرمز کوچک 1 عدد
بادمجان قلمی 2 عدد
ادویه ترشی هفت بیجار و خلوط 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق غذاخوری
سرکه 2 لیتر
نمک 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ترشی مخلوط ایرانی

طرز تهیه ترشی مخلوط به شرح زیر است:طرز تهیه ترشی مخلوط ایرانی

  • مرحله اول: تمام مواد را شسته و بگذارید کاملاً خشک شوند‌. در شستشوی گل‌کلم دقت کنید، ممکن است لا به لای گل‌کلم، کرم وجود داشته باشد.
  • مرحله دوم: همین‌طور که سبزیجات شسته شده در حال خشک شدن هستند، بادمجان‌ها را بدون کندن پوستشان، درشت خرد کنید.
  • مرحله سوم: به مقدار مساوی، سرکه سفید و آب در قابلمه بریزید و بادمجان‌ها را در آن بجوشانید. در طرز تهیه ترشی مخلوط کرمانی، بادمجان‌ها را ریزتر خرد می‌کنند.
  • مرحله چهارم: دقت کنید که بادمجان‌ها را رها نکنید تا خیلی پخته و له شوند. چند دقیقه بعد از جوش آمدن آب و سرکه، قابلمه از روی شعله برداشته و بادمجان‌ها را آبکش کنید.
  • مرحله پنجم: در همین حال سبزیجاتی که حالا کاملا خشک شده‌اند را خرد کنید. ریز یا درشت بودن سبزیجات بیشتر به ذائقه شما بستگی دارد، اما به صورت معمول تکه‌های سبزیجات ترشی مخلوط خیلی ریز نیستند. سیر، فلفل و پیاز‌های نقلی کوچک را خرد نکنید. البته اگر می‌خواهید ترشی مخلوط ریز تهیه نمایید، باید مواد را ریزتر خرد کنید. اما به یاد داشته باشید که در طرز تهیه ترشی مخلوط مجلسی، مواد اولیه آن را ریز خرد نمی‌کنند.
  • مرحله ششم: تمام مواد را در ظرف مورد نظر که بهتر است شیشه‌ای باشد بریزید، به مقدار لازم بر روی مواد، زردچوبه، ادویه‌ ترشی و نمک بریزید. همین موضوع را در طرز تهیه ترشی مخلوط زرد رنگ رعایت کنید.
  • مرحله هفتم: سپس سرکه را بر روی مواد ترشی بریزید تا روی مواد را بپوشاند. دقت کنید، حتما مواد ترشی، کاملا در سرکه قرار بگیرند. در شیشه ظرف را محکم کنید و در جایی خنک و تاریک قرار دهید. جا افتادن این ترشی، چیزی نزدیک به دو هفته (حداقل) زمان خواهد برد.

همین طور پیشنهاد می‌کنیم که حتما طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر را در مجله اسنپ فود دنبال کنید.

نکاتی در مورد تهیه ترشی مخلوطنکاتی در مورد تهیه ترشی مخلوط

برای این که طرز تهیه ترشی مخلوط شما به بهترین شکل پیش برود، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر می‌خواهید ترشی مخلوط زرد رنگ تهیه کنید، نباید گل کلم را بپزید. پختن گل کلم، باعث خواهد شد تا رنگ سفید آن رفته و زرد رنگ دیده شود. به علاوه گل کلم‌های پخته شده، دیگر ترد نبوده و در ترشی نرم خواهند شد. حتی در طرز تهیه شور گل کلم هم بهتر است که گل کلم‌ها را نپزید.
  • برای تهیه ترشی مخلوط از ظرف شیشه‌ای به جای ظرف پلاستیکی استفاده کنید. ترکیب سرکه با ظرف پلاستیکی، مواد مضری به ترشی اضافه می‌کند.
  • مایع ترشی مخلوط، سرکه و نمک است و به هیچ وجه نباید به این ترکیب آب اضافه شود. در طرز تهیه ترشی پیاز قرمز نیز همین ترکیب را نیاز خواهیم داشت.
  • هنگام جوشاندن بادمجان به این نکته توجه کنید که بعد یک دقیقه جوشیدن، آن را روی شعله بردارید. بادمجان له شده برای ترشی مخلوط مناسب نیست.
  • برای این‌که ترشی مخلوط کپک نزند، حتما قبل از اینکه مواد را با هم مخلوط کنید، زمان بدهید که هیچ آب اضافی بر روی سبزیجات باقی نماند. سبزیجات را کامل خشک کرده و بعد آن‌ها را در شیشه بریزید.
  • به جز بادمجان هیچ کدام از مواد ترشی مخلوط نباید پخته شوند. گاهی اوقات افراد برای تهیه سریع‌تر ترشی، نسبت به پختن مواد آن‌ها اقدام می‌کنند که کاملا اشتباه است. در حقیقت اگر طرز تهیه ترشی مخلوط پخته را دنبال کنید، حالت نرم ترشی آن قدرها جذاب نخواهد بود.
  • برای تهیه ترشی مخلوط، بهتر است که سیر و فلفل را خرد نکنید. به ویژه این موضوع در طرز تهیه ترشی هفت بیجار زرد رنگ بسیار اهمیت دارد.
  • ترشی باید در جای تاریک، خشک و خنک نگه‌داری شود تا مدت زمان بیشتری قابل استفاده باشد. تابستان در یخچال و زمستان در انباری تاریک بهترین محل نگه‌داری ترشی است.
  • درب ترشی را حتماً محکم کنید، احتمال کپک زدن کم شده و ترشی زودتر جا می‌افتد.
  • فارغ از این که چه نوع ترشی تهیه می‌کنید، شیشه یا دبه‌ای که برای ترشی انتخاب می‌کنید، باید کاملاً تمیز و خشک باشد. به طور مثال برای طرز تهیه ترشی خرفه نیز باید از یک شیشه تمیز و خشک استفاده کنید.
  • مایع ترشی مخلوط، سرکه و نمک است به آن آب اضافه نکنید.
  • استفاده از سرکه طبیعی در کیفیت طعم ترشی مخلوط تأثیر دارد.
  • می‌توان به جای سیر از موسیر استفاده کرد. موسیر را قبل از اضافه کردن به ترشی مخلوط در آب گرم قرار داده و آن را پاک کنید.

طرز تهیه ترشی مخلوط و یک دنیا حرف نگفته…

در بالا مواد اولیه و مراحل تهیه ترشی مخلوط را دنبال کردیم. شما چه تجربه‌ای در این باره داشته و از چه موادی برای تهیه این ترشی استفاده می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود در این باره را با و دیگر کاربران مجله اسنپ فود به بحث و اشتراک بگذارید.