طرز تهیه حلوا مسقطی شیرازی + حلوای مسقطی بحرینی

طرز تهیه حلوا مسقطی
4.5/5 - (4 امتیاز)

اصالت و پیشینهٔ حلوای مسقطی به بندر مسقط، پایتخت کشور عمان برمی‌گردد. البته لازم به ذکر است که در ایران حلوای مسقطی لاری محبوبیت ویژه‌ای داشته و علاوه‌بر لارستان جزء شیرینی‌های محبوب شیراز، بوشهر و سایر مناطق محسوب می‌شود. حال، اگر تمایلدارید تا طرز تهیه حلوا مسقطی را یاد بگیرید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تهیه حلوای مسقطی
تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان لازم برای پخت 1 تا 2 ساعت
درجه سختی سخت
میزان کالری در هر 100 گرم 469 کالری

حلوای مسقطی شیرازی

جالب است بدانید که طرز تهیه حلوا مسقطی شیرازی، ساده، عمانی و سایر مدل‌ها چندان متفاوت نیست. تنها تفاوت جزئی انواع حلوای مسقطی در برخی از مواد افزودنی است. در ادامه با مواد لازم و طرز تهیه آن آشنا خواهیم شد.

مواد لازم برای حلوای خوش عطر مسقطی

مواد زیر از جمله مواد مورد نیاز برای طبخ حلوای مسقطی برای 6 نفر است. شما می‌توانید متناسب با تعداد افراد، مواد لازم را کم یا زیاد کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نشاسته گل 2 لیوان سر پر
شکر سفید 4 لیوان
آب 6 لیوان
زعفران دم کرده به مقدار لازم با غلظت بالا
هل کوبیده 1 قاشق غذا خوری
گلاب 1 لیوان
گلوکز مایع و خوراکی 1 قاشق غذا خوری
جوز هندی کوبیده 1.2 قاشق غذا خوری (دلخواه)
روغن یا کره 1.2 لیوان یا 100 گرم کره
خلال پسته و بادام به مقدار لازم

طرز تهیه حلوا مسقطی ساده به صورت مرحله به مرحلهطرز تهیه حلوا مسقطی ساده

اگر تجربه طبخ حلوای مسقطی را ندارید، ضروری است که مراحل زیر را با دقت انجام دهید. البته، قبل از آموزش حلوای مسقطی، خوب است به این نکته اشاره کنیم که اگر به انواع حلوا علاقه دارید، می‌توانید طرز تهیه حلوا با شیره انگور را نیز مطالعه کنید. با یادگیری طرز تهیه این‌ موارد، انواع حلواهای خوشمزه را روی میز خواهید داشت.

  • مرحله اول: توصیه می‌کنیم که از ظرف چدنی یا مسی برای طبخ استفاده کنید. در ابتدا تمامی شکر را داخل ظرف بریزید و آن را به روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید. شکر را هم بزنید تا آب شود. دقت کنید که رنگ شکر تغییر نکند.
  • مرحله دوم: حال نوبت افزودن 6 لیوان آب است. پس از افزودن آب محلول به دست آمده را باید هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر حل شوند. محلول آب و شکر باید کاملاً قوام بیاید و بجوشد.
  • مرحله سوم: پس از اینکه شکر کامل در آب حل شد، نوبت افزودن نشاسته است. کل نشاسته را اضافه کرده و هم بزنید. دقت کنید که نشاسته نباید حالت گلوله‌ای داشته باشد.
  • مرحله چهارم: زمانی که احساس کردید محلول نشاسته در حال غلظت گرفتن است، نوبت به افزودن روغن یا کره حیوانی می‌رسد. زمانی که کره یا روغن به خوبی با مواد ترکیب شد، زعفران دم کرده را نیز اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: به مراحل میانی از طرز تهیه حلوا مسقطی رسیدیم. دقت داشته باشید که مواد را یکسره هم بزنید. طولانی‌ترین قسمت تهیه حلوای مسقطی، مرحله هم زدن آن است. باید حداقل 50 دقیقه تا 2 ساعت محلول نشاسته را به روی شعله ملایم هم بزنید. در این مرحله گلوکز خوراکی نیز افزوده می‌شود.
  • مرحله ششم: حال پس ازیک ساعت هم‌ زدن مواد، نوبت به افزودن پودر هل و جوز هندی می رسد. لازم به ذکر است که افزودن جوز هندی کاملاً دلخواه و سلیقه‌ای است. پس از افزودن این مواد به هم زدن آن ادامه دهید.
  • مرحله هفتم: پس از گذشت 2 ساعت و هم زدن مداوم، درست زمانی که حلوای شما به غلظت مناسب رسید و طعم خامی نداشت، یعنی آماده شده است. حال می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید.
  • مرحله هشتم: حلوای آماده شده را درون ظرف مناسب، دیس یا سینی ریخته و سطح آن را صاف می‌کنید. در این مرحله به دلخواه و سلیقه خود از خلال پسته و بادام برای تزیین استفاده کنید. استفاده از گل محمدی نیز زیبایی و عطر و طعم حلوا مسقطی شما را دو چندان می‌کند.

طرز تهیه حلوا مسقطی بحرینی ، لاری و بوشهریطرز تهیه حلوا مسقطی بوشهری

همانطور که اشاره کردیم حلوای مسقطی در اقلیم و جغرافیاهای متعددی تهیه می‌شود که هر کدام تفاوت‌های جزی دارند. مثلاً برای حلوای مسقطی بحرینی حتماً باید از کره استفاده کنید. از طرفی برای تزیین نیز از مغز گردو، پودر نارگیل و سایر مواد لازم نامبرده استفاده می‌کنند.

طرز تهیه حلوا مسقطی لاری نیز مشابه آموزشی است که برایتان شرح دادیم. همچنین طرز تهیه حلوا مسقطی بوشهری مدت زمان بیشتری نیاز داشته و باید بیشتر از 2 ساعت مواد را هم بزنید تا به خوبی سفت شود. حلوای مسقط بوشهری پس از آماده شدن میزان تردی و سفتی بیشتری دارد.

 

حالا فوت و فن تهیه حلوای خوشمزه مسقطی را می دانید…

طرز تهیه حلوا مسقطی را به طور کامل برایتان توضیح دادیم. همچنین، با هم دیدیم که طرز تهیه حلوا مسقطی عمانی یا بحرینی با انواع آن تفاوت چندانی نداشته و تنها در موارد بسیار جزئی با هم اختلاف دارند. در پایان، امیدواریم که مطلب تهیه شده برایتان مفید باشد و شما را در تهیه یک حلوای خوشمزه راهنمایی کند. در کنار این حلوا می‌توانید طرز تهیه حلوا ارده را نیز یاد بگیرید و این حلوای خوشمزه و مقوی را نیز تهیه کنید.

اگر به هر دلیلی زمان یا انرژی لازم برای تهیه این شیرینی خوشمزه و مجلسی را در خانه ندارید، می‌توانید از سرویس خرید شیرینی آنلاین استفاده کنید. با استفاده از این سرویس دیگر جای هیچ نگرانی نیست زیرا شیرینی فروشی محبوب شما در کمتر از ۳۰ دقیقه مسقطی شما را به دستتان خواهد رساند.

نظرات کاربران