آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی
آموزش آشپزی
1/5 - (1 امتیاز)
4

طرز تهیه کاکا با کدو حلوایی و سفر به خطه سرسبز شمال ایران!

مینا اسماعیل بیگی 13 فروردین 1403 7 دقیقه

اگر در فصل پاییز، گذر شما به گیلان افتاده باشد و سر سفره یک گیلانی نشسته باشید، حتما طعم کویی کاکا را چشیده‌اید؛ یک شیرینی ساده و بسیار خوشمزه شمالی که به آن شیرینی کدو حلوایی هم می‌گویند.

در طرز تهیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی ، باید ابتدا کدو حلوایی را خرد کرده و با آب بپزید. سپس پوست کدو حلوایی را جدا کرده و آن را پوره کنید. آرد گندم را روی پوره کدو الک کرده و تخم مرغ، شکر، نمک، بیکینگ پودر، ادویه‌ها شامل هل کوبیده شده و پودر دارچین، گلاب و شیر را اضافه کنید. مواد شیرینی را به خوبی هم بزنید و به مدت یک ساعت استراحت دهید. با ملاقه مقداری از مایه برداشته و کف تابه با روغن داغ بریزید. زمانی که کاکا پف کرد، شیرینی را برگردانید تا طرف دیگر هم پخته شود.

طرز تهیه کاکا کدو حلوایی بسیار راحت است و اگر با اسنپ فود همراه باشید، می‌توانید به راحتی شیرینی معروف گیلانی‌ها را به خانه بیاورید.

طرز تهیه کاکا کدو حلوایی گیلانی
تعداد نفرات ۶ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۴۵ دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری کاکا کدو حلوایی در هر ۱۰۰ گرم ۵۷۰ کیلوکالری

طرز تهیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی

زنان گیلانی این شیرینی خوشمزه و سنتی را به صورت چشمی درست می‌کنند؛ برای مثال، مقدار شیر و گلاب باید به حدی باشد که غلظت آن شبیه مایه کوکو شود و مقدار شکر هم با توجه به میزان شیرینی کاکا گیلانی، کاملا سلیقه‌ای است. با این حال، اگر تازه‌کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم نسبت‌های زیر را رعایت کنید تا به تدریج در پخت کاکا گیلانی، مهارت بیشتری به دست آورید.

شیرینی کاکا با کدو حلوایی

مواد لازم برای تهیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی

اگر تابه‌حال کویی کاکا گیلانی، این شیرینی خوشمزه را درست نکرده‌اید، باید بدانید که شیرینی کاکا با شیر بافت لطیف‌تری خواهد داشت، اما در صورت در دسترس نبودن شیر، ماست هم جایگزین خوبی در طرز تهیه کاکای کدو حلوایی است و می‌توانید از 2 قاشق غذاخوری ماست استفاده کنید. با مواد زیر می‌توانید برای 6 نفر کاکای کدو حلوایی بپزید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی پخته و پوره شده ۱ پیمانه
آرد گندم الک شده ۱ پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد
گلاب ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
شیر یک چهارم پیمانه
شکر نصف پیمانه
نمک یک هشتم قاشق چایخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
مغز هل کوبیده شده و پودر دارچین ۱ قاشق چایخوری
روغن مایع به مقدار لازم

دستور پخت شیرینی کاکا با کدو حلوایی

طرز تهیه کویی کاکا گیلانی مطابق مراحل زیر است:

مراحل طرز تهیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی

  • مرحله اول: کدو حلوایی را بشویید و با پوست به چند قطعه درشت خرد کنید. سپس کدو حلوایی را با مقدار کمی آب درون قابلمه‌ای مناسب بریزید و منتظر بمانید تا پخته شود.
  • مرحله دوم: پس از پخت کدو حلوایی، گوشت کدو را با یک قاشق از پوست آن جدا کرده و با پشت قاشق به صورت له شده و پوره درآورید.
  • مرحله سوم: آرد گندم را روی پوره کدو حلوایی الک کنید و در ادامه، تخم مرغ، شکر، نمک، بیکینگ پودر و ادویه‌ها شامل مغز هل کوبیده شده و پودر دارچین و همچنین گلاب و شیر را به مخلوط پوره اضافه کنید و تمام مواد را به خوبی هم بزنید تا مخلوط شوند.
  • مرحله چهارم: مایه شیرینی کاکا کدو حلوایی را کنار بگذارید تا به مدت یک ساعت استراحت کند.
  • مرحله پنجم: در تابه‌ای مناسب مقداری روغن بریزید و اجازه دهید تا کاملا داغ شود. سپس، با ملاقه مقداری از مایه دسر کاکا با کدو حلوایی را در روغن بریزید و درب تابه را بگذارید.
  • مرحله ششم: به تدریج کویی کاکا شروع به پف کردن می‌کند، پس از اینکه یک سمت آن مغزپخت شد، شیرینی را برگردانید تا طرف دیگر هم کاملا سرخ شود.

نکته: می‌توانید در ۵ دقیقه اول پخت، حرارت را کم کنید و روی درب تابه یک دم‌کنی بگذارید تا کیفیت پخت کاکا گیلانی با کدو حلوایی بهتر شود.

  • مرحله هفتم: در آخرین مرحله از تهیه شیرینی کدو حلوایی شمالی، شیرینی‌های سرخ شده را روی یک دستمال روغن‌گیر قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها کشیده شود. سپس شیرینی‌ها را درون ظرفی مناسب بچینید و یک پذیرایی به‌یادماندنی پاییزی را رقم بزنید.

اگر می‌خواهید خواص کدو حلوایی برای لاغری را دریابید؛ باید دور کاکا، این شیرینی شمالی با کدو حلوایی را خط بکشید. به‌هرحال، استفاده از شکر و روغن، میانه خوبی با لاغری و چربی‌سوزی ندارند و نباید انتظار داشته باشید که ترکیب کدو حلوایی با آرد و شکر، برای لاغری مناسب باشد! اما اگر می‌خواهید شیرینی سالم‌تر و کم‌روغن‌تری داشته باشید، دستور زیر را دنبال کنید.

طرز تهیه شیرینی کاکا کدو حلوایی در فر

کاکا خوراکی خوشمزه‌ای است که می‌توان طرز تهیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی را در فر نیز انجام داد:

طرز تهیه شیرینی کدو حلوایی در فر

  • مرحله اول: در طرز تهیه شیرینی کدو حلوایی با فر، مایه کاکا کدو حلوایی گیلان را مطابق دستور قبل آماده کنید.
  • مرحله دوم: فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و منتظر بمانید تا به خوبی گرم شود.
  • مرحله سوم: کف قالب شیرینی را مقداری چرب کنید و کمی آرد بپاشید تا آماده شود.
  • مرحله چهارم: مواد شیرینی را داخل قالب بریزید و آن را به مدت نیم ساعت درون فر بگذارید. در طول این مدت حتما به کاکا با کدو سر بزنید و اگر احساس کردید که حرارت فر زیاد است، آن را کمتر کنید.

نکته: می‌توانید شکر را از دستور درست كردن كاكا با كدو حلوایی در فر حذف کنید و بعد از آماده شدن کاکاها و در هنگام سرو، روی آن‌ها مقداری شیره یا عسل بریزید.

اگر طعم کدو حلوایی را دوست دارید خودتان را به دستور کاکای کدو حلوایی محدود نکنید و سری هم به طرز تهیه مربای کدو حلوایی با روش‌های مختلف بزنید تا سفره خود را در روزها و شب‌های سرد پاییزی، رنگین‌تر کنید.

طرز تهیه شیرینی کاکا ساده

خبر خوب این است که می‌توان این شیرینی خوشمزه یعنی دسر کاکا شمالی را بدون کدو حلوایی هم تهیه کرد:طرز تهیه شیرینی کاکا ساده

  • مرحله اول: برای طرز تهیه شیرینی کاکا ساده، یک پیمانه آرد را در نصف پیمانه شیر حل کنید.
  • مرحله دوم: یک تخم‌ مرغ و نصف پیمانه شکر به مواد اضافه کرده و هم بزنید.
  • مرحله سوم: در ادامه طرز تهیه کاکا بدون کدو، مقداری مغزیجات و ادویه‌جات دلخواه مثل هل، دارچین و زعفران را در مخلوط مواد شیرینی بریزید.
  • مرحله چهارم: در نهایت مایه کاکا را کمی استراحت دهید و مانند دستور قبل، در روغن سرخ کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی

در طرز تهیه کاکا با کدو حلوایی، نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا یک شیرینی با کدو حلوایی خوشمزه و حرفه‌ای داشته باشید

  • در طرز تهیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی، می‌توانید از مخلوط آرد گندم و آرد برنج هم استفاده کنید. در طرز تهیه کاکا گیلانی با ارد برنج، نصف پیمانه از هر آرد کافی است. البته زمان استراحت مایه باید طولانی‌تر باشد تا آرد برنج کاملا ور بیاید.
  • کالری شیرینی کاکا در هر ۱۰۰ گرم، تقریبا زیاد است، پس اگر رژیم لاغری دارید، کالری کاکا گیلانی را در نظر داشته باشید و در خوردن آن زیاده‌روی نکنید.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی

  • هر فر، قلق‌های خاص خود را دارد و به همین دلیل دما و زمان گفته شده در طرز تهیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی در فر، تقریبی است.
  • هر چقدر ضخامت کلوچه کدو حلوایی شمالی کمتر باشد، شیرینی خوشمزه‌تری خواهید داشت.

روش نگهداری کاکا شمالی با کدو حلوایی

پس از آشنایی با طرز تهیه کاکا لاهیجان، اکنون این سوال پیش می‌آید که شیرینی کاکا را چگونه نگهداری کنیم؟ پس از پایان پخت و خنک شدن شیرینی‌ها، آن‌ها را داخل یک ظرف درب‌دار بچینید و در یخچال قرار دهید. دقت داشته باشید که این شیرینی ماندگاری زیادی ندارد و باید آن را در کمتر از ۴ روز میل کنید.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی کاکا

کاکا شیرینی با بافت نرم است و به همین دلیل در معرض هوای آزاد خشک شده و بافت خود را از دست می‌دهد؛ پس دقت داشته باشید که درب ظرف نگهداری شیرینی کاکا، به خوبی بسته باشد. همچنین اگر شیرینی‌ها در خارج از یخچال باقی بمانند، خراب می‌شوند.

شیرینی کاکا را حتما امتحان کنید…

در بالا طرز تهیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی و بدون آن را توضیح داده و نکات تهیه و نگهداری ان را برای شما گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم این شیرینی خوشمزه را برای اهل خانه تهیه کرده و در کنار هم نوش جان کنید. البته، اگر فکر می‌کنید که برخی از اعضای خانه ممکن است کاکا را دوست نداشته باشند، این شیرینی سنتی را خودتان تهیه کرده و برای صرفه‌جویی در وقت و انرژی، شیرینی موردعلاقه آن‌ها را از سفارش آنلاین شیرینی اسنپ فود سفارش دهید. با این کار، چند نوع شیرینی خواهید داشت و می‌توانید یک عصر دلنشین را برای خانواده خود رقم بزنید.

سوالات متداول

در طرز تهیه کاکا شمالی با کدو حلوایی، از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

برای درست کردن کاکا به کدو حلوایی، آرد گندم، تخم مرغ، گلاب، شیر، شکر، نمک، بیکینگ پودر، روغن مایع، مغز هل کوبیده شده و پودر دارچین نیاز دارید.

آیا می‌توان شیرینی کاکا را بدون کدو حلوایی تهیه کرد؟

بله، در روش تهیه کاکا ساده، یک پیمانه آرد را در نصف پیمانه شیر حل کرده و سپس به آن، یک تخم‌ مرغ و نصف پیمانه  شکر اضافه کنید. در ادامه مقداری مغزیجات و ادویه‌جات دلخواه مثل هل، دارچین و زعفران را در مخلوط بریزید و مایه کاکا را در روغن سرخ کنید.

آیا می‌توان در طرز تهیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی از آرد برنج هم استفاده کرد؟

بله، در این صورت باید آرد برنج و آرد گندم را به نسبت مساوی استفاده کنید. البته در این روش زمان استراحت مایه شیرینی باید طولانی‌تر باشد تا آرد برنج به خوبی ور بیاید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(4 دیدگاه)

german
03 اسفند 1401

واقعا کاکا هرچی نازک باشه بهتره، برعکس پنکیک

  • Snappfood
    03 اسفند 1401

    ممنونیم که کامنت گذاشتین و تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید دوست عزیز، اگر بی این مطلب علاقه داشتید پیشنهاد میکنم مطلب زیر که درباره طرز تهیه شیرینی قرابیه نوشته شده است را مطالعه کنید. https://blog.snappfood.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%87/

ثریا
03 اسفند 1401

هیچ وقت فکر نمی‌کردم بتونم از روی نوشته چیزی درست کنم، همش با ویدیو یاد میگیرم. اما خوب بود همه جزییات رو نوشته بودین و کارمو راه انداخت. مرسی

  • Snappfood
    03 اسفند 1401

    سلام ثریا عزیز خیلی خیلی خوشحالیم که از این مطلب استفاده مفید بردین و راضی بودین. اگر به این مقاله علاقه‌مند هستید پیشنهاد میکنم مطلب زیر که درباره طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی نوشته شده است را از دست ندهید. https://blog.snappfood.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%A7%D8%B1/

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود