آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شیر بادام خانگی
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه شیر بادام خانگی (شیر گیاهی بادام)

مینا اسماعیل بیگی 24 دی 1401 6 دقیقه

همین ابتدا به شما توصیه می‌کنیم که طرز تهیه شیر بادام خانگی را اصلا از دست ندهید. شیر بادام یکی از شیر‌های گیاهی خوشمزه و پرخاصیت است که مصرف آن به افرادی که وگان هستند و از لبنیات استفاده نمی‌کنند، پیشنهاد می‌شود. در واقع این شیر می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیر گاو باشد و ویتامین‌ها و منابع معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند؛ چرا که شیر بادام برای افرادی که به لاکتوز و کلسترول لبنیات حیوانی حساسیت دارند، مناسب است. همچنین شیر بادام، همچون سایر شیر مغزها ارزش غذایی بسیار بالایی داشته و یک نوشیدنی سالم و مقوی برای کودکان و بزرگسالان به حساب می‌آید.

طرز تهیه شیر بادام برای غذا و نوشیدن
تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 15دقیقه
زمان تهیه شیر 15 دقیقه
درجه سختی کم
میزان کالری در هر لیوان 40 کالری

شیر بادام گیاهی و خوشمزهشیر بادام گیاهی و خوشمزه

شیر بادام در بسیاری از دستورهای غذایی به کار می‌رود و بسیاری از شیرینی‌ها و دسر‌ها با آن تهیه می‌شوند. طرز تهیه شیر بادام در طب اسلامی یک روش کاملا قدیمی و سنتی دارد. این فرآیند عمدتا شامل خیساندن بادام در آب به مدت یک شب تا دو روز است، البته اگر به مدت طولانی‌تری بادام‌ها خیس بخورند، مقدار شیر هم بیشتر می‌شود.

حال که صحبت از طب الاسلامی شد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مقدار کلسیم بادام چقدر است؟ را نیز مطالعه کنید. این مطلب اطلاعات خوبی راجع به شیر و کلسیم آن به شما می‌دهد.

مواد لازم برای شیر بادام خانگی

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است، می‌توانید برای 2 الی 3 نفر بسته به اندازه لیوانی که برای سرو استفاده می‌شود، شیر بادام تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری شیر بادام خانگی تهیه کنید، کافی است مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. همچنین برای درست کردن این شیر گیاهی بهتر است وسایلی مانند کاسه، آبکش، پیمانه اندازه گیری، مخلوط کن یا غذاساز و کیسه پنیر را در دسترس داشته باشید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادام خام 1 پیمانه
آب برای تهیه شیر و خیساندن بادام 2 پیمانه و کمی بیشتر
شیرین کننده (عسل یا شیره خرما یا شکر استویا) به میزان لازم
نمک دریا خیلی کم

مراحل طرز تهیه شیر بادام خانگیمراحل طرز تهیه شیر بادام خانگی

شیر بادام را هم می‌توان در غذاساز و هم در مخلوط کن درست کرد و هر دو هم نتیجه خوبی می‌دهد؛ اما به طور کلی درست کردن شیر در مخلوط کن بهتر است، زیرا این دستگاه بافت ابریشمی و بهتری به شیر بادام شما می‌دهد. برای طرز تهیه شیر بادام برای افزایش قد کافی است مراحل زیر را با دقت و حوصله دنبال کنید:

  • مرحله اول: بادام‌ها را به همراه نمک دریا داخل یک کاسه ریخته و تا جایی که 2 الی 3 سانت رویش پوشانده شود، به آن آب اضافه کنید. روی کاسه را یک پارچه بیندازید و آن را روی کابینت آشپزخانه یا هر جایی که به دور از آلودگی و غبار باشد، قرار دهید. بین یک الی دو روز صبر کنید و در صورتی که فضای خانه شما گرم است، کاسه بادام را در این مدت در یخچال نگهداری کنید.

نکته: هر چقدر بادام بیشتر در آب خیس بخورد، شیر بادامی که تهیه می‌کنید، حالت خامه‌ای و غلظت بیشتری خواهد داشت. در صورتی که وقت ندارید و می‌خواهید این شیر گیاهی را سریع تهیه کنید، آن را برای مدت یک ساعت در آب جوش خیس کنید. توجه داشته باشید که نمک دریا را به هیچ عنوان حذف نکنید؛ چون باعث تجزیه اسید فیتیک و آنزیم‌های مهار کننده شده و آنزیم‌های مفید را پرورش می‌دهد.

  • مرحله دوم: بعد از گذشت زمان مدنظرتان، آبی که بادام‌ها را در آن خیس کرده بودید، دور بریزید و آن‌ها را زیر آب سرد بشویید. در این مرحله باید حجم بادام‌ها به دلیل جذب آب افزایش پیدا کرده باشد. در این مرحله می‌توانید پوست بادام را جدا کنید یا با پوست استفاده کنید. در نظر داشته باشید که اگر پوست بادام را بردارید، رنگ شیر روشن‌تر شده و اگر کمی تلخی در بادام باشد، گرفته می‌شود. اگر پوست به راحتی جدا نشد، روی بادام‌ها آب جوش بریزید و بگذارید برای 5 دقیقه بماند تا پوستشان به راحتی جدا شود.
  • مرحله سوم: بادام‌ها را در مخلوط کن بریزید و ۲ پیمانه آب را روی آن‌ها بریزید. حواستان به حجم مخلوط کن‌تان باشد و آن را خیلی پر نکنید؛ چرا که با هم زدن حجم مواد افزایش پیدا می‌کند. اگر قصد استفاده از شیرین کننده مانند عسل، شیره خرما یا شکر استویا را دارید باید در این مرحله آن را به مخلوط کن اضافه کنید. تهیه شیر بادام خانگی
  • مرحله چهارم:به مرحله چهارم از طرز تهیه شیر بادام خانگی رسیدیم. مخلوط کن را برای مدت دو دقیقه روی سریع‌ترین دور آن قرار دهید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند. بادام‌ها باید خرد و خیلی ریز شوند و آب باید سفید و مات باشد. اگر از غذاساز استفاده می‌کنید، ۴ دقیقه مخلوط کردن را انجام دهید و سپس آن را خاموش کرده و مواد را هم بزنید و دوباره دکمه روشن را بزنید.
  • مرحله پنجم: یک آبکش دستی کوچک را روی ظرف مورد نظرتان برای شیر بگذارید. کیسه پنیر را به صورت باز کرده روی آبکش بگذارید و ترکیب بادام و آب را داخل آبکش بریزید. می‌توانید در این مرحله از آبکش دیگر استفاده نکنید؛ ولی استفاده هم زمان از کیسه پنیر و آبکش کار شما را آسان‌تر می‌کند. اگر به این وسایل دسترسی ندارید، استفاده از یک الک بسیار ریز هم کار شما راه می‌اندازد.
  • مرحله ششم: کیسه حاوی مخلوط بادام را بلند کرده و نزدیک ظرف نگه دارید. آن را دو دور بپیچید. کیسه را خوب و تا جایی که امکان دارد، با دست کاملا فشار دهید تا تمام شیر بادام از آن خارج شود. این مخلوط باید حدود دو پیمانه شیر بادام به شما بدهد. شیر بادام را تست کنید و اگر شیرینی مدنظر شما را نداشت، در این مرحله نیز کمی شیرین کننده (عسل، شیره و…) به آن اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: طرز تهیه شیر بادام برای لاغری به پایان رسید. شما می‌توانید شیر بادام را داخل یک ظرف دردار مخصوص یخچال بریزید و برای نهایتا دو روز داخل یخچال نگهداری کنید.

نکات مربوط به مصرف و تهیه شیر بادام

توصیه می‌کنیم در رابطه با طرز تهیه شیر بادام با عسل، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  1. حتی برای بار دوم یا سوم هم می‌توان پوره بادام را با کمی آب جوش سرد شده، درون مخلوط کن ریخت و دوباره از صافی استفاده کرد. این شیر دوم آبکی‌تر است؛ اما هنوز هم خوشمزه است.
  2. در طرز تهیه شیر بادام خانگی ، به ‌خاطر داشته باشید که شیر مغزها از دو ترکیب جداگانه تهیه می‌شوند و ته‌نشین شدن موادشان کاملا طبیعی است. بنابراین بهتر است پیش از هر بار مصرف، ظرف اصلی آن‌ها را خوب تکان بدهید.
  3. شیر بادام به تنهایی یا در ترکیب با چای، قهوه، و کورن فلکس می‌تواند در وعده صبحانه یا به عنوان میان وعده صرف شود. وعده صبحانه، بهترین زمان برای میل کردن شیر بادام است؛ چرا که با صرف این نوشیدنی در صبح، می‌توانید انرژی خود در طول روز را افزایش دهید.
  4. برای شیرین کردن شیر بادام می‌توانید از چند دانه خرما استفاده کنید. برای این کار پوست خرماها را جدا کنید و هسته آن را درآورید و از همان ابتدا به همراه بادام در مخلوط‌کن بریزید. البته، بهتر است در طرز تهیه شیر بادام برای سرفه، شیر را بیش از حد شیرین نکنید.
  5. اگر دوست دارید شیر بادام طعم ‌دار تهیه کنید، می‌توانید در ترکیب آن، از میوه‎هایی چون توت ‌فرنگی، موز یا نارگیل هم استفاده کنید. شکلات، پودر کاکائو یا دارچین نیز طعم‌دهنده‌های خوبی برای تهیه شیر بادام هستند.

شیر بادام، شیری مفید و گیاهی

همانطور که اشاره کردیم، اگر به شیر گاو آلرژی دارید یا به دلیل وگان بودن از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید این نوشیدنی مقوی را جایگزین شیر گاو کرده و از این طریق مواد موردنیاز بدن خود را تامین نمایید. برای طرز تهیه شیر بادام خانگی به مواد غذایی زیادی احتیاج ندارید و می‌توانید این نوشیدنی پرخاصیت و مقوی را در چند دقیقه آماده کنید. پیشنهاد ما این است که با در نظر گرفتن فواید و مضرات شیر بادام، مقادیر مناسبی از آن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

البته، اگر احساس می‌کنید که برای تهیه این نوع شیر یا هر نوع نوشیدنی طعم‌دار دیگری وقت ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، کافی است به صفحه خرید آنلاین آبمیوه بروید و با چند کلیک، نوشیدنی موردنظر خود را سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود