آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه قیمه بوشهری
آموزش آشپزی
2/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طعم لذیذ قیمه بوشهری را از یاد نخواهید برد

مینا اسماعیل بیگی 12 تیر 1401 4 دقیقه

قیمه بوشهری؛ یکی از انواع خورشت‌های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر بوشهر است. این قیمه یکی از خوشمزه‌ترین انواع خورشت قیمه است که می‌توان گفت رقیب سرسخت قیمه با سیب زمینی معروف و پرطرفدار می‌باشد. این قیمه بعد از پخت کمی کوبیده می‌شود و طعم و مزه آن بی نظیر است. جالب است بدانید در هر استان پخت قیمه با تغییراتی تهیه می‌شود ولی در بوشهر بیشتر این قیمه با شکر پلو تهیه می‌شود؛ ولی می‌توانید آن را با پلو ساده یا زعفرانی نیز میل کنید. در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه قیمه بوشهری را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم. البته پخت این غذا با طرز تهیه قیمه اصیل متفاوت است.

مواد لازم قیمه بوشهری با گوشت

برای درست کردن این قیمه خوشمزه به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نخود 200 گرم
گوشت 450 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
پیاز داغ 2 قاشق غذاخوری
سیب زمینی 1 عدد
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
هل 1 قاشق غذاخوری
زیره 1 قاشق غذاخوری
دارچین 1 قاشق چای خوری
گلاب 1.3 پیمانه
زعفران دم کرده به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه، پودر لیمو عمانی به میزان لازم

طرز تهیه قیمه بوشهری اصیل

برای تهیه این قیمه خوشمزه، مراحل زیر را گام به گام انجام دهید.

طرز تهیه قیمه بوشهری اصیل

  • مرحله اول: ابتدا نخود را از شب قبل با مقداری آب خیس کنید و چند بار آبش را عوض کنید تا هم نفخ آن گرفته شود و هم راحت‌تر پخته شود. سیب زمینی را نیز با مقداری آب داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا آبپز شود. وقتی سیب زمینی کاملا پخته شد، پوست آن را بگیرید و رنده کنید.
  • مرحله دوم: پیاز‌ها را به صورت نگینی خرد کنید و داخل قابلمه‌ای با کمی زردچوبه و روغن مایع تفت دهید. وقتی پیاز کمی سبک شد، گوشت را به آن اضافه کنید. کمی که گوشت سرخ شد، دو لیوان آب به قابلمه اضافه کنید تا روی گوشت را بپوشاند. سپس درب قابلمه را ببندید تا خورشت به جوش بیاید.

مطلب مرتبط: پیشنهاد می‌کنیم خواندن مقاله طرز تهیه شله مشهدی با قیمه را از دست ندهید.

  • مرحله سوم: پس از این که خورشت شما به جوش افتاد، حرارت را کم کنید تا گوشت پخته و نرم شود. اگر برای پخت خورشت قیمه بوشهری عجله دارید، پیشنهاد می‌کنیم از زودپز استفاده کنید. بعد از این که گوشت کاملا پخته شد، آن را از قابلمه خارج کرده و ریش ریش کنید.
  • مرحله چهارم: نخود را به همراه کمی آب داخل قابلمه ریخته و یک پیاز رنده شده به همراه زردچوبه به آن اضافه کنید. این ترکیب را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. وقتی نخود‌ها نرم و پخته شد، به کمک یک گوشت کوب آن را خوب بکوبید تا کاملا له شود. در این مرحله می‌توانید برای سهولت کار از گوشت کوب برقی نیز استفاده کنید.
  • مرحله پنجم: نخود پخته شده را داخل قابلمه بریزید و گوشت ریش ریش شده را به همراه ادویه ها، گلاب و زعفران و سیب زمینی رنده شده و پیاز داغ روی حرارت بگذارید. در تابه دیگر رب را با کمی روغن تفت دهید تا خوش رنگ شود آن را به مواد قیمه اضافه کنید و هم بزنید تا قیمه کشدار شود.

مطلب مرتبط: اگر به دنبال یاد گرفتن انواع دیگر قیمه هستید، طرز تهیه خورشت قیمه نثار اصل و طرز تهیه قیمه بادمجان را از دست ندهید.

  • مرحله ششم: زمانی که آب قیمه شما کشید شد و خورشت به غلظت مدنظر شما رسید، آن را از روی حرارت بردارید. برای تهیه شکر پلو، برنج را به جوش بیاورید و کمی زنده‌تر از همیشه بردارید و لابه لا شکر و زعفران بریزید و بگذارید تا دم بکشد. سپس قیمه بوشهری خود را با این پلوی خوشمزه نوش جان کنید.

نکات مربوط به پخت قیمه بوشهری

برای این که خورشت خوشمزه‌تری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم حتما نکات زیر را در هنگام پخت مدنظر داشته باشید:

نکات مربوط به پخت قیمه بوشهری

  • چون نخود ممکن است آب را به خودش جذب کند، برای پخت نهایی کمی از آب گوشت صاف شده استفاده کنید.
  • برای این که قیمه بوشهری شما کشدار شود، لازم است حداقل 40 الی 50 دقیقه روی حرارت بماند که کاملا آب اضافه آن تبخیر شود.
  • می توانید در انتهای کار به جای پودر لیموعمانی از آبلیمو ترش استفاده کنید.
  • افزودن سیب زمینی به قیمه بوشهری اختیاری است و می‌توانید آن را در صورت تمایل حذف کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید به جای نخود، از لپه نیز استفاده کنید.
  • یکی از مهم‌ترین اصول تهیه خورش قیمه بوشهری این است که در پایان پخت کشدار شود. برای این منظور بهتر است از گوشت و لپه را به وسیله گوشتکوب برقی یا میکسر کاملا پوره کنید.
  • وقتی خورشت قیمه کاملا جا افتاد در اواخر پخت مثلا 10 الی 15 دقیقه قبل از خاموش کردن حرارت، گلاب را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا خورشت شما تلخ نشود.

مطلب مرتبط: اگر به دنبال تهیه قیمه برای نذری هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر را بخوانید.

برای سفارش قیمه بوشهری به اسنپ فود سر بزنید

قیمه بوشهری؛ از هر لحاظ که بخواهید تصور کنید، چه مزه و چه ظاهر با مابقی قیمه‌ها فرق دارد. در این مطلب تلاش کردیم تا طرز تهیه این خورشت خوشمزه جنوبی را به طور کامل به شما آموزش دهیم. اگرچه درست کردن این خورشت کمی زمان بر است؛ ولی طعم فوق العاده این غذا ارزش زمانی که می‌گذارید را دارد. اگر شما هم به دنبال رستورانی هستید که قیمه بوشهری را به مشتریانش عرضه کند، پیشنهاد می‌کنیم به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود مراجعه کنید. اسنپ فود پلتفرم سفارش انلاین غذا است که تلاش می‌کند غذای مدنظر شما را در کمترین زمان ممکن درب منزل به شما تحویل دهد. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر این مقاله برای شما مفید بود مقاله طرز تهیه انواع خورشت قیمه (قیمه بادمجان، قیمه سیب زمینی و …) را نیز مطالعه کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود