طرز تهیه قیمه مجلسی و اصیل ایرانی

طرز تهیه قیمه مجلسی

خورشت قیمه یکی از غذاهای اصیلی ایرانی است که در مهمانی‌ها و مراسم‌های بزرگ همانند روزهای عاشورا یا تاسوعا و سایر مناسبت‌ها به عنوان نذری پخته و پخش می‌شود. در طرز تهیه قیمه مجلسی ابتدا پیاز را در قابلمه سرخ کنید و سپس زردچوبه و گوشت را نیز داخل قابلمه بریزید. پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد، رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید. آب و لپه نیم‌پز شده از قبل را نیز داخل قابلمه ریخته و پس از جدا کردن هسته لیمو عمانی، آن را هم اضافه کنید. در مراحل پایانی پخت قیمه، زعفران دم کرده را نیز داخل قابلمه بریزد و پس از پخت خورشت، آن را با سیب زمینی سرخ شده سرو کنید.در فرهنگ ایرانی انواع مختلفی از قیمه را در شهر های مختلف داریم مانند:

طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی

طرز تهیه قیمه ریزه 

طرز تهیه قیمه بوشهری 

طرز تههی قیمه یزدی

طرز تهیه قیمه نثار قزوین 

 

البته طرز تهیه قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر تفاوت چندانی با قیمه عادی ندارد، ولی به هر حال جزئیاتی در روش پخت این غذا دیده می‌شود. با ما همراه شوید تا با نحوه تهیه این خورشت به شکل مجلسی آشنا شویم.

قیمه مجلسی
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۱۵ دقیقه
زمان پخت ۱۲۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

فیلم آموزش طرز تهیه خورش قیمه نذری

درست کردن خورش قیمه اصیل نکات و فوت‌وفن‌های زیادی دارد. برای آشنایی بهتر و کامل‌تر با طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی ، در ادامه فیلم آموزش دستور پخت قیمه را مشاهده کنید. همچنین میتوانید طرز تهیه قیمه بادمجان هم در بلاگ اسنپ فود مطالعه کنید.

طرز تهیه قیمه مجلسی زعفرانی

به طور معمول این خورشت قیمه مجلسی را با گوشت قرمز می‌پزند و این غذا طرفداران بسیاری دارد. اما در صورتی که به هر دلیلی مانند دستور پزشک، نمی‌توانید در خورشت خود از گوشت قرمز استفاده کنید؛ امکان جایگزین کردن آن با گوشت مرغ یا بوقلمون نیز وجود دارد. قیمه مجلسی خوش رنگ برای نذری یکی از بهترین انتخاب‌ها بوده و همیشه طرفداران زیادی دارد.

طرز تهيه خورش قيمه خوشمزه زعفرانی

به طور کلی تمام غذاهای ایرانی و خورشتی را می‌توان برای ایام محرم یا سایر مناسبت‌های مذهبی به عنوان نذری انتخاب کرد، ولی از قدیم همیشه قیمه نذری حرف اول را می‌زند. علاوه بر گوشت که پایه اصلی این غذا است، رب گوجه فرنگی نیز دومین پایه مهم و اساسی این خورشت خوش‌طعم اصیل ایرانی خواهد بود. البته در شهرهای مختلف ایران قیمه را با روش‌های متفاوتی تهیه می‌کنند که یکی از آن‌ها طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی است.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه مجلسی

برای آنکه بتوانید بهترین خورش قیمه خوش رنگ و لعاب را درست کنید، به این مواد اولیه نیاز دارید. این مواد اولیه برای 4 نفر در نظر گرفته شده است و اگر تصمیم به دنبال کردن طرز تهیه قیمه مجلسی برای 5 نفر داشته باشید، کافی است که مقدار مواد را کمی افزایش دهید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم
لپه ۱۵۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
سیب زمینی متوسط  ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
لیمو عمانی ۴ عدد
زردچوبه به میزان کافی
روغن به مقدار کافی
نمک به اندازه دلخواه
فلفل سیاه به اندازه دلخواه
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

پیش از این نیز گفتیم طرز تهیه انواع خورشت قیمه تا حدودی شبیه یکدیگر هستند و فقط کمی در جزئیات تفاوت دارند، ولی در نهایت می‌توان گفت تمام خورشت‌های قیمه با یک نوع مواد اولیه پخته و آماده می‌شوند که چیزی فراتر از مواد ذکرشده در جدول بالا نخواهد بود. در طرز تهیه قیمه مجلسی برای 10 نفر، باید مواد را بیش از دو برابر کنید که به دلیل بالا رفتن حجم، قیمه خوشمزه‌تری نیز خواهید داشت. همچنین با همین قیمه میتوانید  تجربه پخت قیمه لاپلو  را داشته باشید که بسیار غذای لذیذ و خوش طعمی میباشد.

مراحل طرز تهیه قیمه مجلسی خوش رنگ

در ادامه دستور پخت قیمه مجلسی را مرحله به مرحله دنبال کنید:

  • مرحله اول: برای از بین بردن نفخ لپه‌ها، آن‌ها را چند ساعت قبل از شروع کار در آب خیس کنید.
  • مرحله دوم: پیازها را نگینی خرد کرده و در روغن سرخ کنید. در ادامه کمی زردچوبه نیز به آن بیفزایید و تفت دهید.
  • مرحله سوم: در این مرحله از طرز پخت قیمه مجلسی، گوشت شسته و تمیز شده را به تکه‌های خورشتی تقسیم کنید. توجه داشته باشید تکه‌های گوشت شما نه باید خیلی ریز و نه خیلی درشت باشد، در صورت ریز بودن تکه‌های گوشت، ظاهر خورشت بد می‌شود و از طرف دیگر با تکه‌های بزرگ گوشت، خورشت شما دیرتر پخته خواهد شد. حالا تکه‌های گوشت را به قابلمه پیاز سرخ‌شده اضافه کنید.

طرز تهیه خورش قیمه مجلسی

  • مرحله چهارم: گوشت را در پیاز به قدری تفت دهید که رنگ آن تغییر کند. البته گوشت را نباید زیاد تفت داد، چون سرخ شدن بیش از حد گوشت، باعث دیرپز شدن آن می‌شود.
  • مرحله پنجم: رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ بهتری به خود بگیرد. البته مراقب باشید که رب گوجه فرنگی را نسوزانید.
  • مرحله ششم: در این مرحله 4 لیوان آب به قابلمه مواد خورشت خود اضافه کنید و منتظر بمانید خورشت بجوشد. به خاطر داشته باشید طرز تهیه خورش قیمه مجلسی به طور معمول در حدود 2 ساعت طول می‌کشد.
  • مرحله هفتم: لپه‌ها را که به صورت جداگانه پخته‌اید، به قابلمه خورشت اضافه کنید تا با سایر مواد دوباره بپزد.
  • مرحله هشتم: لیمو عمانی‌ها را خرد کرده و هسته‌های آن را خارج کنید. سپس لیموها را داخل قابلمه خورشت در حال پخت، بریزید. علت خارج کردن هسته‌های لیمو عمانی، تلخی آن‌ها است که باعث تلخ شدن خورشت شما می‌شود.درست کردن خورش قیمه نذری
  • مرحله نهم: در نهایت زعفران دم کرده و نمک و فلفل سیاه را به مواد خورشت اضافه کنید. تا اینجای کار، مراحل طی شده درست شبیه به چیزی است که در طرز تهیه قیمه بادمجان نیز داریم.
  • مرحله دهم: اکنون نوبت سیب زمینی‌ها است، آن‌ها را بشورید، پوست بکنید، به شکل خلال خرد کرده و سرخ کنید.

نحوه تهیه قیمه مجلسی خوشمزه و زعفرانی به پایان رسید. پیشنهاد می‌کنیم که حتما طرز تهیه قیمه نثار را نیز در مجله اسنپ فود دنبال کرده و این قیمه خوشمزه را در آشپزخانه منزل خود آماده کنید و از میل کردن آن لذت ببرید.

دستور پخت برنج

هم‌زمان با دنبال کردن طرز تهیه خورشت قیمه، برنج را هم درست کنید تا قیمه پلو شما به موقع آماده سرو باشد. برای آماده کردن برنج، این مراحل را در نظر داشته باشید:

  • مرحله اول: برنج خیس خورده را همراه آب روی شعله قرار دهید. میزان آب برنج باید به گونه‌ای باشد که یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج قرار گیرد.
  • مرحله دوم: داخل قابلمه کمی روغن و نمک بریزید، درب قابلمه را بگذارید و شعله را کم کنید. پس از آنکه آب برنج تبخیر شد، دمکنی را روی درب قابلمه قرار دهید و بگذارید تا برنج دم بکشد. زمان تقریبی دم کشیدن برنج ۲۰ الی ۳۰ دقیقه است. چون برنج را در این شیوه آبکش نمی‌کنید، به میزان نمک بسیار دقت کنید تا شور نشود. در صورتی که از برنج دودی استفاده می‌کنید، از زیاد شستن برنج خودداری کنید، زیرا عطر و طعم خود را از دست می‌دهد. البته بهتر است که از هر 4 پیمانه برنج، یک پیمانه‌ آن دودی و سه پیمانه‌ دیگر معمولی باشد. فراموش نکنید که اگر برنج شما هندی باشد به زمان بیشتری برای خیساندن برنج نیاز دارید.
  • مرحله سوم: هنگام سرو می‌توانید مقداری از برنج را با زعفران دم کشیده مخلوط کرده و برنج را تزیین کنید.

طرز تهیه خورشت قیمه با مرغ و قارچ

در طرز تهیه خورش قیمه مجلسی با مرغ و قارچ، کافی است تا مطابق مراحل زیر عمل کنید.طرز تهیه خورشت قیمه با مرغ، قارچ و گوشت چرخ کرده

  • مرحله اول: پیاز را با روغن داخل قابلمه سرخ کنید و سپس زردچوبه را بیفزایید.
  • مرحله دوم: سینه یا ران مرغ را با پیاز تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهد. در این مرحله رب گوجه فرنگی را نیز اضافه کنید.
  • مرحله سوم: لپه نیم‌پز شده و آب را داخل قابلمه بریزید و پس از آن هسته لیمو عمانی را جدا کرده و به خورشت اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: اگر دوست دارید که قیمه را با قارچ درست کنید، در این مرحله قارچ‌ها را حلقه‌ای خرد کرده و در یک تابه دیگر تفت دهید.
  • مرحله پنجم: دقت داشته باشید که زمان پخته شدن مرغ از گوشت قرمز کمتر است. 15 دقیقه قبل از آماده شدن خورشت، قارچ سرخ شده و پس از آن زعفران دم کرده را داخل قابلمه بریزید.

فوت و فن‌های طرز تهیه خورش قیمه زعفرانی مجلسی

اکنون که با مواد اولیه و طرز تهیه قیمه مجلسی آشنا شدید، بهتر است که فوت و فن‌های مربوط به طبخ آن را نیز دوره کرده و در روش پخت‌وپز خود به کار بگیرید. از آنجایی که قصد دارید این غذا را برای مجلس یا مهمانی بزرگ تهیه کنید، بنابراین در تهیه آن باید دقت زیادی به خرج دهید. در ضمن اگر دوست دارید قیمه را با روش‌های دیگری نیز تهیه کنید، پیشنهاد ما به شما آموزش طرز تهیه قیمه ریزه است.

فوت و فن‌های دستور پخت قیمه مجلسی

  • برای خوش طعم شدن بیشتر قیمه، لپه‌ها را به صورت جداگانه بپزید و سپس به قابلمه خورشت اضافه کنید. اگر لپه‌ها هم‌زمان با سایر مواد خورشت شما پخته شود، طعم قیمه شما شبیه به آبگوشت می‌شود.
  • برای بهبود طعم قیمه، هنگامی که خورشت شما در حال جوشیدن است، کمی زعفران دم کرده و پودر دارچین به آن اضافه کنید.
  • اگر به دنبال خوش‌رنگ شدن خورشت قیمه مجلسی خود هستید، توصیه می‌کنیم در مراحل پایانی از چوب دارچین در خورشت خود استفاده کنید.
  • سیب زمینی‌های خورشت خود را چند بار با آب سرد بشورید تا نشاسته اضافی آن از بین برود، چراکه نشاسته اضافی سیب زمینی در سرخ کردن تاثیر منفی می‌گذارد. حتی بهتر است سیب زمینی‌ها را برای مدتی در آب سرد قرار دهید.
  • برای تهیه قیمه سیب زمینی، هنگام سرخ کردن سیب زمینی‌ها، کمی زردچوبه نیز به آن‌ها اضافه کنید.
  • خورشت قیمه خود را زمانی از روی حرارت بردارید که نه خیلی آبکی و نه خیلی سفت باشد.
  • در نظر داشته باشید علاوه بر زعفران، تفت دادن رب گوجه فرنگی نیز به خوش رنگ‌تر شدن خورشت قیمه مجلسی شما کمک می‌کند.
  • این خورش هر چه بیشتر روی شعله با حرارت کم بماند، روغن انداخته و طعم بهتری به خود می‌گیرد.
  • در طرز تهیه خورشت قیمه نذری به دلیل بیشتر بودن مواد و همین‌طور قرار دادن آن روی حرارت ملایم، خورشت به خوبی جا افتاده و روغن می‌اندازد.
  • برای آن که بتوانید لعاب‌دار شدن خورش قیمه را در حجم کم نیز به وجود بیاورید، اضافه کردن چند عدد قلم گوسفند به این خورش را توصیه می‌کنیم.

دلایل اصلی له شدن لپه قیمه و راه حل آن

علت له شدن لپه این است که لپه شما به زمان پخت زیادی نیاز ندارد و به همین دلیل وقتی داخل خورشت زیاد حرارت ببیند، وا می‌رود.

برای حل این مشکل اگر مطابق تجربه فهمیدید که لپه شما اصطلاحا زودپز است، آن را از ابتدا داخل خورشت نریزید و در مراحل میانی پخت، لپه را اضافه کنید. همچنین می‌توانید لپه را به صورت جداگانه بپزید و در انتها داخل قابلمه خورشت بریزید. دقت داشته باشید که تفت دادن لپه نیز از وا رفتن آن جلوگیری می‌کند. البته در تفت دادن لپه زیاده‌روی نکنید، ۳ دقیقه کافی است.

روش نگهداری خورش قیمه و جلوگیری از خراب شدن قیمه

برای نگهداری خورشت قیمه آن را در ظرف درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. خورشت قیمه در حدود ۵ روز در یخچال سالم می‌ماند. برای نگهداری طولانی مدت قیمه، باید آن را فریز کنید؛ البته بدون شک غذای تازه، مزه بهتری خواهد داشت.

برای جلوگیری از خراب شدن قیمه، دقت داشته باشید که خورشت بیرون از یخچال نماند و همچنین ظرف نگهداری آن کاملا تمیز باشد.

خواص خورشت قیمه

خواص خورشت قیمه به دلیل وجود لپه و گوشت در ترکیبات این غذا است. استفاده از گوشت قرمز یا مرغ، قیمه را به منبع پروتئین تبدیل می‌کند. همچنین لپه حاوی مواد معدنی مختلفی مانند منیزیم است که موجب می‌شود تا مصرف قیمه، نیاز بدن به بعضی از مواد مغذی را تامین کند. در ضمن در طرز پخت پیچاق قیمه به دلیل استفاده از مواد اولیه دیگر مانند تخم مرغ و خلال بادام، خواص قیمه بیشتر می‌شود.

قیمه مجلسی شما با اسنپ فود…

اگر مهمانی بزرگی در پیش‌رو دارید یا در این فکر هستید که برای مناسبت پیش‌رو غذای نذری پخش کنید، توصیه می‌کنیم از یکی از رستوران‌های خوش سابقه در تهیه قیمه مجلسی کمک بگیرید. البته با وجود سرویس سفارش آنلاین غذا لازم نیست مراحل طرز تهیه قیمه مجلسی در مقدار زیاد را دنبال کنید.

بهترین راه برای حل این مسئله کمک گرفتن از رستوران‌های معتبر و تهیه غذاهایی است که سرآشپزهای حرفه‌ای دارند و تمام فوت و فن‌های قیمه مجلسی را رعایت می‌کنند. با سر زدن به سایت و اپلیکیشن اسنپ فود بدون‌شک رستوران مورد نظر خود را برای ثبت سفارش قیمه مجلسی پیدا می‌کنید.

سوالات متداول

برای درست کردن خورشت قیمه به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

مواد اولیه موردنیاز برای تهیه قیمه مجلسی شامل گوشت خورشتی، لپه، پیاز، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، لیمو عمانی، روغن، زعفران دم کرده، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه است.

آیا خورشت قیمه را با مرغ هم می‌توان تهیه کرد؟

خورشت قیمه مجلسی را باید با گوشت گوسفندی تهیه کرد، اما اگر به دلیل منع پزشکی یا موارد دیگر، نمی‌توانید گوشت قرمز بخورید، آن را با مرغ یا گوشت بوقلمون جایگزین کنید.

برای لعاب انداختن خورشت قیمه چه کنیم؟

به طور کلی خورشت قیمه، هرچه در مقدار بیشتری تهیه شود، لعاب‌دارتر خواهد بود. اگر میزان خورشت شما کم است، برای لعاب‌دار شدن غذا، به آن زمان بیشتری بدهید تا به آرامی پخته شود. همچنین اضافه کردنش قلم باعث لعاب‌دارتر شدن خورشت قیمه می‌شود.

مقدار لپه برای هر نفر در خورشت قیمه چقدر است؟

در طرز تهیه قیمه برای هر نفر، ۲ قاشق غذاخوری لپه درنظر گرفته و به خورشت اضافه کنید.

نظرات کاربران

تینا تابنده
22.آذر.1402

همیشه دوست داشتم فوت و فن طرز تهیه خورش قیمه نذری و دستور پخت قیمه خوب بدونم آموزش خوب و روانی بود

    snappfoodadmin
    27.آذر.1402

    سلام فوت و فن های خورشت قیمه ریز کاری های هستش که با کمی دقت خورش خوشمزه تر خواهد شد مثلا برای بهبود طعم قیمه،
    هنگامی که این خورشت اصیل ایرانی در حال جوشیدن است،کمی زعفران دم کرده و پودر دارچین به آن اضافه کنید.
    اگر از چوب دارچین در این غذا استفاده کنید خوش رنگ تر خواهد شد تفت دادن رب گوجه فرنگی هم به خوش رنگ‌تر شدن خورشت قیمه مجلسی کمک می کند

rahell
22.آذر.1402

سلام چطور سیب زمینی قیمه را آماده کنم بهتر سرخ بشوند در وقت درست کردن سیب زمینی له نشود قیمه مجلسی داشته باشم

    snappfoodadmin
    27.آذر.1402

    سلام در طرز تهیه قیمه سیب زمینی‌های خورشت را چند بار با آب سرد بشورید تا نشاسته اضافی آن از بین برود،چون نشاسته اضافی
    سیب زمینی در سرخ کردن تاثیر منفی می‌گذارد.بهتر که سیب زمینی‌ها را برای مدتی در آب سرد بگذارید.برای تهیه قیمه سیب زمینی،
    کمی زردچوبه به سیب زمینی‌ها، اضافه کنید بعد سرخ کردن را شروع کنید

zakani
23.آذر.1402

سلام خورشت قیمه لیمو خیلی تلخ کرده بود
چیکار کنم که لیمو عمانی تلخ نباشه

    snappfoodadmin
    27.آذر.1402

    سلام در طرز تهیه قیمه این غذای خوشمزه لیمو عمانی‌ها را خرد کرده و هسته‌های آن را خارج کنید.
    علت خارج کردن هسته‌های لیمو عمانی، تلخی آن‌ها است که باعث تلخ شدن خورشت قیمه می‌شود