آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
5/5 - (3 امتیاز)
6

طرز تهیه قیمه خارش، غذای محلی استان گلستان

ترمه افضلی 23 تیر 1402 6 دقیقه

اگر بخواهیم یک لیست از غذاهای اصیل و محبوب ایرانی تهیه کنیم، قطعا خورش قیمه جزو 10 گزینه اول خواهد بود! کمتر کسی می‌تواند به این غذای خوش رنگ و لعاب و هوس برانگیز نه بگوید. برای تهیه این خورش خوشمزه دستورهای پخت متنوعی در مناطق مختلف وجود دارد؛ به عنوان مثال با وجود اینکه در اغلب نواحی این خورش با گوشت قرمز تکه‌ای تهیه می‌شود اما در بعضی شهرها نیز با استفاده از گوشت سفید این خورش را درست می‌کنند.

آنچه در این مقاله میخوانید

با ما همراه باشید تا خوشمزه‌ترین خورش قیمه عمرتان را درست کنید!

در فرهنگ غذایی گرگان با وجود تنوع بسیار غذاهای محلی، باز هم خورش قیمه یکی از محبوب‌ترین غذاها به شمار می‌آید. در بین غذاهای محلی گنبد کاووس، این غذا به اسم قیمه خارش می‌شناسند. خورش قیمه از آن دست غذاهایی است که به راحتی آماده می‌شود و علاوه بر اینکه می‌تواند گزینه مناسبی برای برگزاری مهمانی‌ها و دورهمی‌ها باشد، انتخاب خوبی برای وعده‌های غذایی روزمره شما هم است.

در کنار همه این‌ها خورش قیمه یکی از اصلی‌ترین غذاهایی است که با مناسبت‌های مذهبی گره خورده است و در بیشتر مجالس این چنینی نیز از آن استفاده می‌شود. ما در این مقاله باهم به طرز تهیه خورش قیمه(قیمه خارش) خواهیم پرداخت. اگر شما هم علاقمند به غذاهای محلی و سنتی هستید، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه مقاله جذاب غذاهای محلی گرگان را از دست ندهید.

طرز تهیه قیمه خارش، غذای محلی استان گلستان

احتمالا تا به حال برای یک بار هم که شده این جمله را شنیده‌اید که درست کردن خورش قیمه فوت و فن‌های مهمی دارد که اگر رعایت نشوند، خورش ما آن طور که باید و شاید نخواهد شد! قیمه خارش گرگان هم از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله تلاش شده است تا همه نکات لازم برای تهیه این خورش جذاب گفته شود تا شما بتوانید از این غذای محلی استان گلستان در کنار خانواده خود نهایت لذت را ببرید.

میزان کالری در هر 100 گرم 200 کالری
مدت زمان آماده سازی 20 دقیقه
مدت زمان پخت یک و نیم تا دو ساعت
تعداد نفرات 4 تا 5 نفر

 

سرو قیمه خارش در کنار زرشک پلو از جذابیت‌های غذاهای محلی گرگان است.

در جدول زیر مواد لازم برای تهیه خورش قیمه(قیمه خارش) و میزان هرکدام از آن‌ها آورده شده است:

مواد لازم میزان لازم
گورش خورشتی 300 گرم
لپه 150 گرم
پیاز 2 عدد متوسط
سیب زمینی 2 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری
لیمو عمانی 4 عدد
زعفران دم کرده 1 قاشق غذا خوری
زردچوبه و روغن به میزان لازم
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

 

حالا که همه چیز برای درست کردن یک خورش فوق‌العاده آماده است، بهتر است وقت را تلف نکرده و به سراغ مراحل تهیه قیمه خارش گرگان برویم:

مراحل طرز تهیه قیمه خارش گرگان

مراحل طرز تهیه قیمه خارش گرگان به ترتیب زیر هستند:

مرحله اول تهیه قیمه خارش

یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که برای این خورش لازم است بدانید، خیس کردن لپه‌ها است. از چند ساعت قبل و یا در صورت امکان از شب قبل لپه‌ها را در یک کاسه آب خیس کنید. با این کار نفخ لپه‌ها گرفته می‌شود و خیلی راحت‌تر و بهتر پخته می‌شوند. بهتر است در این مدت دو تا سه بار آب لپه‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها به خوبی گرفته شود.

مرحله دوم تهیه قیمه خارش

پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و سپس آن‌ها به همراه کمی روغن در یک قابلمه مناسب برای پخت خورش بریزید. پیازها را تا جایی تفت دهید که سبک، شفاف و نرم شوند. سپس کمی زردچوبه به پیازها اضافه کرده و به تفت دادن آن‌ها بپردازید تا زمانی که به خوبی پیاز و زردچوبه به خورد هم بروند.

پیاز و سبزی خوردن از بهترین گزینه‌ها در کنار خورش قیمه خواهد بود.

اگر دوست دارید در کنار این غذای خوشمزه، یک پیش غذای فوق العاده و مقوی هم داشته باشید ما به شما بورانی کدو گرگان را معرفی می‌کنیم. شما در مدت زمان خیلی کوتاهی می‌توانید این پیش غذای فوق‌العاده را آماده کنید.

 

مرحله سوم تهیه قیمه خارش

گوشتی که استفاده می‌کنیم به دلخواه شما می‌تواند گوشت گوسفندی یا گوساله باشد. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید خرد کردن گوشت است. بعد از این که گوشت را به خوبی شستید آن را در قطعات مربعی خرد کنید؛ دقت داشته باشید تا گوشت‌ها خیلی درشت یا خیلی ریز خرد نشوند تا در پخت آن‌ها دچار دردسر نشوید.

ریز بودن گوشت‌ها باعث می‌شود خورش شما جلوه مناسبی پیدا نکند و در حین پخت خورش قیمه(قیمه خارش) له بشوند. درشت بودن بیش از حد گوشت‌ها نیز باعث می‌شود مدت زمان مورد نیاز برای پخت بیشتر شود و همچنین خورش ما از قیافه بیفتد! اگر از گوشت گوسفند برای تهیه خورش استفاده می‌کنید، کمی قطعات بزرگتری برش بزنید به این دلیل که گوشت گوسفندی در حین پخت، مقداری جمع می‌شود.

مرحله چهارم تهیه قیمه خارش

بعد از خرد کردن گوشت، آن را به قابلمه پیازها اضافه کنید. در ادامه به تفت دادن گوشت‌ها در کنار زردچوبه و پیازها بپردازید تا رنگ گوشت تغییر کرده و سرخ بشود. سرخ شدن گوشت‌ها در این مرحله تاثیر ویژه‌ای در مزه نهایی خورش شما خواهد داشت.

البته توجه داشته باشید که تفت دادن بیش از حد گوشت باعث می‌شود به خوبی پخته نشود و در نهایت به راحتی نتوان آن را خورد. حدود چند دقیقه برای تفت گوشت‌ها کافی است.

مرحله پنجم تهیه قیمه خارش

بعد از سرخ شدن گوشت‌ها، رب گوجه فرنگی را به خورش اضافه کنید. راز خوش رنگ شدن قیمه شما در همین مرحله نهفته است. اجازه دهید رب به خوبی سرخ شود تا رنگ آن به تیرگی بزند. با این کار طعم و رنگ خورش شما تضمین شده است! توجه داشته باشید که در سرخ کردن رب زیاده‌روی نکنید چون سوخته شدن رب طعم خورش قیمه را به کلی خراب می‌کند.

مرحله ششم تهیه قیمه خارش

لپه‌هایی که از قبل خیس کردیم را آبکش کنید و به قابلمه خورشت اضافه کنید. حدود سه تا چهار دقیقه لپه را با بقیه مواد تفت بدهید تا خام بودن آن از بین برود. بعد از این مرحله 4 لیوان آب را به قابلمه اضافه کرده و شعله را زیاد می‌کنیم تا آب داخل قابلمه به سرعت به جوش بیاید.

بعد از اینکه آب به قل قل افتاد، شعله را کم کرده و در قابلمه را می‌بندیم. یک و نیم تا دو ساعت زمان لازم است تا لپه‌ها و گوشت با حرارتی ملایم به خوبی بپزند.

مرحله هفتم تهیه قیمه خارش

بعد از این زمان، نوبت اضافه کردن لیموعمانی است. مهم ترین علت تلخ شدن خورش شما به خاطر تخمه‌های داخل لیموعمانی است به همین دلیل با حوصله لیموعمانی‌ها را از وسط نصف کرده و تخمه‌های داخل آن را بیرون بیاورید و بعد آن‌ها را به خورش اضافه کنید. سپس زعفران دم کرده را نیز به همراه کمی نمک و فلفل اضافه کنید.

سیب زمینی‌های ترد و خوشمزه، جذابیت خورش قیمه شما را چندین برابر می‌کند!

راز طعم قیمه‌های نذری در دارچین است، اگر دوست داشته باشید با اضافه کردن 1 قاشق چای خوری دارچین می‌توانید همان طعم را در قیمه خارش گرگان نیز داشته باشید. اضافه کردن دارچین جند نکته مهم دارد؛ اول اینکه اگر از ابتدا دارچین را به مواد اضافه کنید خورش شما تیره می‌شود در نتیجه بهتر است در مراحل پایانی دارچین اضافه شود.

دوم اینکه شما می‌توانید از چوب دارچین هم استفاده کنید و اضافه کردن چوب دارچین در ابتدای مراحل پخت منعی ندارد فقط دقت کنید که در آخر چوب دارچین را از خورش خارج کنید.

 

مرحله هشتم تهیه قیمه خارش

اجازه دهید به آرامی و با حرارتی ملایم همه مواد باهم پخته شوند تا خورش ما به اندازه کافی جا بیفتد. این مدت زمان مناسبی برای آماده کردن سیب زمینی‌های خورش قیمه است. سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و به صورت خلالی برش بدهید.

سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید تا نشاسته‌های اضافی روی آن از بین برود. حتی می‌توانید 10 تا 15 دقیقه خلال‌های سیب زمینی را داخل آب سرد قرار بدهید. نشاسته‌های اضافی که روی سیب زمینی وجود دارد تاثیر منفی در طعم آن بعد از سرخ شدن داشته و همچنین باعث چسبیدن سیب زمینی‌ها به هم در حین پخت می‌شود. سپس سیب زمینی‌ها را خشک کرده و در تابه مناسب به همراه کمی روغن سرخ می‌کنیم. می‌توانید از کمی زردچوبه هم در سرخ کردن سیب زمینی‌ها استفاده کنید.

مرحله نهم تهیه قیمه خارش

توجه کنید که خورش شما نباید نه خیلی شل و آبکی و نه خیلی سفت باشد. وقتی که غلظت خورش به اندازه کافی رسید زیر آن را خاموش کرده و در ظرف مناسب می‌ریزیم و سپس از سیب زمینی‌های سرخ شده برای روی خورش استفاده می‌کنیم. قیمه خارش جذاب ما آماده نوش جان کردن است!

و در آخر

ما در این مقاله به بررسی و توضیح کامل مراحل تهیه قیمه خارش، غذای محلی گرگان، پرداختیم. همانطور که دیدید این غذای اصیل و خوشمزه در علی‌رغم اینکه به مواد اولیه در دسترسی نیاز دارد و به راحتی هم تهیه می‌شود، فوت و فن‌های زیادی دارد که راز اصلی خوشمزگی آن است.

اگر زمان محدودی دارید و آماده سازی این غذا برای شما مقدور نیست، سفارش انلاین غذا گرگان، به شما کمک می‌کند تا در کوتاه ترین زمان قیمه خارش خوشمزه خود را تحویل بگیرید! شما دوست دارید این غذای جذاب را خودتان درست کنید یا از بیرون تهیه کنید؟ حتما نظرات خودتان را درباره خورش قیمه(قیمه خارش) گرگانی با ما درمیان بگذارید، مشتاقانه منتظر خواندن نظرات مفید شما هستیم.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(6 دیدگاه)

ملیکاپردیسی
01 مرداد 1402

قیمه خارش غذای محلی و سنتی شهر گرگان زمان محرم این قیمه خیلی نذری میدن واقعا قیمه نذری خارش حرف نداره👍👍

  • snappfoodadmin
    01 مرداد 1402

    سلام خورشت یا خورش قیمه و قیمه خارش مثل عدس پلو و لوبیا پلو آش رشته و شله زرد ، از جمله غذاهای هستند که در نذری ها در مراسم های مختلف تهیه و پخت می شوند غذاهای راحت و خوشمزه ای که از لحاظ هزینه ای هم بصرفه هستند .غذایی قیمه خارش کحلی و سنتی گرگان معروف هستش

آرش نادمی
01 مرداد 1402

قیمه خارش چطوری درست کنم عین قیمه نذری های امام حسین (ع) بشه ممنون میشم بهم بگید قیمه نذری دارم

  • snappfoodadmin
    01 مرداد 1402

    سلام یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که برای طرز تهیه خورش قیمه خارش، خیس کردن لپه‌ها است. از چند ساعت قبل و یا در صورت امکان از شب قبل لپه‌ها را در یک کاسه آب خیس کنید. با این کار نفخ لپه‌ها گرفته می‌شود و خیلی راحت‌تر و بهتر پخته می‌شوند. بهتر است در این مدت دو تا سه بار آب لپه‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها به خوبی گرفته شود. راز خوش رنگ شدن قیمه نذری و قیمه خورشت اینکه باید اجازه دهید رب به خوبی سرخ شود تا رنگ آن به تیرگی بزند.این کار طعم و رنگ خورش قیمه خارش قیمه نذری تضمین میشود توجه داشته باشید که در سرخ کردن رب زیاده‌روی نکنید چون سوخته شدن رب طعم خورش قیمه را به کلی خراب می‌کند. راز طعم قیمه‌های نذری در ریختن دارچین در خورشت است.نکته قیمه از ابتدا دارچین را به مواد اضافه نکنید چون خورش تیره می‌شود بهتره در مراحل پایانی دارچین اضافه شود.اضافه کردن چوب دارچین در ابتدای مراحل پخت منعی ندارد فقط دقت کنید که در آخر چوب دارچین را از خورش خارج کنید.

soohrabbarashiyan
01 مرداد 1402

سلام واقعا اگر فوت و فن خورشت قیمه خارش رعایت نکنیم انگار نه انگار که قیمه خارش درست کردیم مزه غذا باید حتما لذیذ باشه

  • snappfoodadmin
    01 مرداد 1402

    سلام نکته ها ی پخت قیمه خارش و خورشت قیمه : گوشت را قطعه های متوسط خرد کنیم که اگر زیاد کوچیک خرد کنیم در غذا خورش له میشه و شکل ظاهری خورشت قیمه را قیمه نذری را زشت میکند اگر گوشت خیلی بزرگ خرد کنیم ممکن داخلش خوب نپزد و مدت زمان پخت گوشت بیشتر میشود و بقیه مواد اولیه خورشت قیمه نرم تر میشوند.استفاده از دارچین در آخرین مرحله خورش قیمه باعث طعم بهتر مانند قیمه نذری امام حسین ع میشود. لپه ها از شب قبل خیس کنید تا نفخ لپه ها خورشت گرفته بشوند.رب خورش قیمه نذری و قمه خارش سرخ کنید تا رنگ تیرگی بگیرید ولی مواظب باشید که رب نسوزد

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود